تاریخ : Thu 22 Dec 2022 - 09:58
کد خبر : 76554
سرویس خبری : ورزش

دربی همه‌چیز داشت جز تماشاگر

رضا عنایتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در کار ساپینتو دخالت نمی‌کنم اما من بودم تصمیمات دیگری می‌گرفتم

دربی همه‌چیز داشت جز تماشاگر

دربی 99 هم با تساوی به پایان رسید. دربی که به قول آقای گل سابق فوتبال ایران همه چیز در آن دیده می‌شد و فقط نبودن تماشاگران، نقطه ضعف بزرگ این دیدار بزرگ و حساس بود.

از الامارات پیشنهاد داشتم اما اولویتم لیگ خودمان بود / کی‌روش می‌توانست مشورت‌های بهتری بگیرد/ اگر سرمربی امیدها بشوم با جان و دل برای موفقیتش تلاش می‌کنم/ استقلال کامل‌ترین تیم امسال است

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛ خبرنگار گروه ورزش: دربی 99 هم با تساوی به پایان رسید. دربی که به قول آقای گل سابق فوتبال ایران همه چیز در آن دیده می‌شد و فقط نبودن تماشاگران، نقطه ضعف بزرگ این دیدار بزرگ و حساس بود. در هر صورت در دیداری که دو تیم بازی تقریبا پایاپایی را ارائه دادند این هواداران استقلال بودند که به‌خاطر دریافت گل دقایق پایانی آه از نهادشان بلند شده و حالا حسرت بیشتری می‌خورند. به بهانه برگزاری این دیدار دقایقی با رضا عنایتی به صحبت پرداختیم. هرچند صحبت را از جای دیگری و درباره گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی امید ایران آغاز کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عنایتی را در ادامه می‌خوانید.

شنیده می‌شود گزینه تیم ملی امید فوتبال ایران هستید. این موضوع را تایید می‌کنید؟
هنوز هیچ صحبتی با من نشده است و من هم مثل سایرین و شما دوستان از رسانه‌ها این موضوع را شنیده‌ام. ان‌شاءالله هرکسی که می‌تواند به این تیم کمک کند درنهایت انتخاب بشود. حتما می‌دانید که تیم ملی امید پشتوانه اصلی تیم ملی بزرگسالان و تیمی پراهمیت محسوب می‌شود. بنابراین موقعیت بسیار حساسی هم دارد. ان‌شاءالله شرایط طوری پیش برود که ما هم بتوانیم به این تیم کمک کنیم. مطمئن باشید درصورتی‌که بنده به‌عنوان سرمربی انتخاب شوم با جان و دل، همه توانم را برای موفقیت امیدها می‌گذارم. البته باید پیش از آن مذاکرات ابتدایی صورت گرفته ولی واقعیت امر این است که هنوز هیچ خبری نیست.

پس با شما برای گرفتن این سمت صحبت یا مذاکره‌ای نشده است؟
نخیر هیچ صحبتی کسی با من نکرده است.

از این موضوع استقبال می‌کنید؟
در هر صورت اول باید درخواستی برسد بعد بحث استقبال مطرح می‌شود.

حتما می‌دانید کار در تیم ملی امید با توجه به سابقه اتفاقات گذشته خیلی سخت است.
بله می‌دانم که کار دشواری پیش‌رو هست اما با وجود بازیکنان جوان و خوبی که در لیگ برتر وجود دارد واقعا رو آوردن به جوانگرایی در رده ملی و باشگاهی می‌تواند کمک خوبی به فوتبال کشور بکند. این اتفاق می‌تواند هم به فوتبال ما کمک کند و هم تیم ملی امید می‌تواند از این بازیکنان بهره مناسبی ببرد. در این مورد تنها مشکلی که سالیان سال است وجود داشته و هنوز هم وجود دارد به عدم همکاری باشگاه‌ها با تیم ملی امید مربوط می‌شود. در این خصوص معتقدم باشگاه‌ها یک مقدار در راه همکاری با فدراسیون فوتبال و تیم ملی امید برای سپردن بازیکنان جوان خود به تیم ملی یک مقدار بدقلق هستند و این موضوع یک مقدار کار را سخت می‌کند. امیدوارم فدراسیون فوتبال راهکاری را پیدا کرده و در این زمینه یک تعاملی ایجاد شود تا هر دو طرف بتوانند از این اتفاق نفع لازم را ببرند و این مشکل هم یک بار برای همیشه حل شود.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ بعد از یک سال حضور در سطح اول فوتبال ایران دل خودتان برای لیگ برتر تنگ نشده است؟
ما هنوز به نیم‌فصل هم نرسیده‌ایم اما واقعیت این است که در این مدت اخیر که در ایران نبودم دو سه دوره پیشرفته مربیگری را سپری کردم. در کلاس اخیرم در امارات که یک دوره فوق‌العاده خوب برایم بود سعی کردم از این موقعیت استفاده کرده و دانش مربیگری‌ام را افزایش بدهم. در کلاسی که ما بودیم مربیان و بازیکنان سابق بزرگ دنیا از جمله آقای کاپلو، امری، توتی و سایرین هم حضور داشتند و این موضوع خیلی به من کمک کرد تا معلومات فوتبالی خود در عرصه مربیگری را بالا ببرم. فکر می‌کنم توانستم از این فرصت نهایت استفاده را ببرم.

با آقای کاپلو احیانا خاطرات لالیگا را مرور نکردید؟
(با خنده) نه به آنجا نرسید! اما حقیقتا نفرات زیادی در کلاس و دوره ما حضور داشتند. واقعا کلاس خیلی خوب و سطح بالایی بود؛ هم به لحاظ فنی و هم از لحاظ نام نفرات و ما هم سعی کردیم بیشتر شنونده باشیم. ضمن اینکه صحبت‌هایی خیلی خوبی در این کلاس انجام شد.

در این مدت گویا از لیگ امارات هم پیشنهاداتی داشتید.
در هر صورت به‌خاطر اینکه سالیان سال در آنجا بازی کردم یک پیشنهاد در ابتدای فصل از باشگاه الامارات به دستم رسید؛ این در حالی است که من هنوز دوست داشتم در لیگ برتر خودمان کار کنم و تجربه بیشتری را به دست بیاورم. بنابراین پیشنهاد الامارات در حد یک پیشنهاد و صحبت‌های خودمانی بود و این‌طور نبود که بخواهیم بنشینیم و درباره‌اش جدی حرف بزنیم.

به تیم ملی فوتبال ایران برسیم. در این مدت کمتر درباره نتایج تیم ملی در جام‌جهانی صحبت کردید. شرایط امروز این تیم را چطور ارزیابی می‌کنید.
واقعیت این است که شرایط تیم ملی خوب نبود و طوری که ما انتظار داشتیم وضعیت برایمان پیش نرفت. با بازی‌هایی که ما در جام‌جهانی داشتیم فقط باعث حسرت‌مان شد و می‌توانم بگویم خیلی حیف شد چون فرصت بسیار خوبی برای تیم ملی به دست آمده بود که بتواند از گروهش صعود کرده و بالا برود. شما دیدید در جام‌جهانی چه اتفاقاتی افتاد و متاسفانه با وجود آن که تیم شایسته‌ای بودیم نشد که به مرحله بعدی برویم. شاید کمتر برای تیمی در جام‌جهانی چنین فرصتی به دست بیاید آن هم برای ما که برای اولین بار می‌خواست رخ بدهد. حتما یادتان هست که 3 ماه بعد از قرعه کشی جام‌جهانی مصاحبه‌ای را انجام دادم و نسبت به مصاحبه کارشناسان امر هشدارهای لازم را دادم. آن زمان بسیاری از این عزیزان خیلی راحت تیم ملی را به مرحله بعدی برده بودند و این صحبت‌ها برای من عجیب بود که کسانی که باتجربه هم هستند چطور آنقدر راحت از صعود گروه صحبت می‌کنند اما شما در جام‌جهانی دیدید که فوتبال به‌روز است و بی‌رحم. یعنی با وجود شایستگی شما نتوانید به آن نقطه‌ای که مدنظر هست برسید ضمن اینکه اتفاقاتی که برای تیم ملی از لحاظ پیشتبانی و بازی‌های تدارکاتی افتاد اصلا این را نشان نمی‌داد که ما بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

کیفیت کار تیم ملی را چطور دیدید؟
جدا از بحث اینکه به مرحله بعدی نرفتیم کیفیت خوبی را هم در جام‌جهانی ارائه نکردیم یعنی آن کیفیتی که انتظار داشتیم و آن سبک بازی که از برخی بازیکنان انتظار داشتیم هرگز محقق نشد این در‌حالی است که می‌شد ارنج و مهره چینی بهتری کرد و بازی‌های بهتری را انجام داد. بالاخره کی‌روش یک نقطه نظری داشت و بازیکنانی را براساس آن به تیم ملی دعوت کرد و روی همان نفرات برنامه‌ریزی کرد ولی با این برنامه و نفرات موفق نشدیم برای تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی پوئنی را کسب کنیم.

به نظر می‌رسد کی‌روش براساس یک ذهنیت قدیمی که داشت تیم ملی را روانه جام‌جهانی قطر کرد.
خیلی‌ها می‌توانستند به کی‌روش در این زمینه کمک کنند البته با توجه به شناختی که از این مربی داشتیم و داریم و اخلاق او را کاملا می‌دانستیم شاید این مورد هم راه به جایی نمی‌برد. در هر صورت او یک آدمی هست که دوست دارد همه کارها را خودش انجام بدهد و فکر می‌کنم از این جهت تیم ملی بزرگ‌ترین ضربه ممکن را در جام جهانی متحمل شد. در غیر این صورت معتقدم که کی‌روش می‌توانست مشورت‌های بهتری را بگیرد چراکه بازیکنان آماده‌تری را داشتیم که می‌توانستند در این جام بیشتر به فوتبال ما و تیم ملی کمک کنند. در هر صورت این اتفاقات افتاد و ما هم دیگر به این مسائل عادت کرده‌ایم. قبل از رویدادی بدون هیچ برنامه‌ریزی وارد می‌شویم و بعدش هم درباره علل شکست با هم‌دیگر صحبت می‌کنیم و این یک عادت بد است که به آن گرفتار شده‌ایم این در حالی است که باید یک کار گروهی تشکیل شود تا ما قبل از وقوع، علاج واقعه بکنیم. یعنی اینکه قبل از اینکه اتفاقی بیفتد بنشینیم و برایش راهکار بیندیشیم. این که برای تیم ملی و درخصوص اتفاقات این تیم خود‌محور و خود‌رای باشیم درست نیست. تیم ملی برای 80 میلیون نفر و برای یک ملت است. باید بنشینیم خیلی ریزتر روی این مسائل بحث و گفت‌وگو کنیم.

این روزها اسکوچیچ با کنایه خاصی نسبت به تیم ملی صحبت می‌کند و مشخص است که نسبت به امور گلایه دارد.
شاید حق با اوست. بالاخره اسکوچیچ در یک شرایطی تیم ملی را تحویل گرفت که حتی مربیان داخلی هم جرات نکردند این کار را انجام بدهند. اینکه گزینه دم‌دستی ما در نگاه اول، اسکوچیچ بود درست است اما شما دیدید که او با بهترین شرایط و بهترین نتایج تیم ملی را راهی جام‌جهانی کرد. درست است که در مرحله اول بدون این سرمربی کروات استرس زیادی را متحمل شدیم اما فکر می‌کنم در مرحله‌ای که همیشه کارمان به اما و اگر می‌کشید هیچ‌وقت اینقدر راحت به جام‌جهانی نرفته بودیم و صعود قدرتمندی را به این جام پشت سر گذاشتیم. من همان جا هم به او خسته نباشید گفتم و باز هم به این سرمربی بابت ساختن تیمی که از بحران نجات داده و با قدرت به جام‌جهانی رساند خسته‌نباشید می‌گویم و معتقدم باید قدرددان او باشیم.

به دربی 99 برسیم. تعریف شما از این دربی چه بود؟
فوتبال یعنی تماشاگر. فوتبال بدون تماشاگر هیچ جذابیتی برای هیچکس ندارد. به نظر من این دربی از جمله دربی‌هایی بودی که با حضور تماشاگران فوق‌العاده جذاب می‌شد. یکی از بهترین دربی‌های اخیر همین دربی سه‌شنبه شب بود با موقعیت‌های زیاد در‌حالی‌که تیم‌ها خیلی در لاک دفاعی نبودند و هر بار که به گل رسیدند یا گل خوردند دوباره حمله کردند و کار و نتیجه را جبران کردند. حساسیت و هیجان زیادی داشت و فقط نقطه ضعف بزرگ آن، نبود هواداران دو تیم در ورزشگاه بود. در‌هر‌‌صورت به هر دو تیم بابت بازی خوبی که انجام دادند تبریک می‌گویم. شاید فضای درون ورزشگاه از هر لحاظ سرد بود اما دو تیم نمایش قابل‌قبولی را ارائه دادند و معتقدم که این بازی همه چیز را داشت و فقط جای هواداران دو تیم خالی بود. امیدوارم به سمتی برویم که زمینه‌های بازگشت هواداران به استادیوم‌ها را دوباره مهیا کنیم تا همه‌جانبه از فوتبال لذت ببریم.

تعویض‌های ساپینتو و شکل بازی استقلال در این دیدار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من از تفکرات ساپینتو خبر ندارم و نمی‌خواهم در این خصوص خیلی صحبت کنم. در هر صورت هر مربی برای خودش تفکرات تاکتیکی دارد که براساس آن تیمش را جلو می‌برد و در حین بازی نیز تصمیماتی را می‌گیرد که شاید به نفع تیم نباشد و اشتباه باشد. البته من نمی‌خواهم خیلی به این موضوع ورود کنم چون ساپینتو نفر اول نیمکت استقلال است و من فقط درباره استقلال صحبت می‌کنم چون فکر می‌کنم بعد از سالیان سال حق دارم که یک مقدار درباره این تیم صحبت کنم.

چه صحبتی؟
من تفکرات ساپینتو را درباره بازیکنانی که به صورت جایگزین و تعویضی به زمین آمدند نپسندیدم. شاید اگر من بودم برای حفظ نتیجه یک کارهای دیگری را انجام می‌دادم این در حالی است که باید به تفکرات سرمربی تیم احترام گذاشت چون بالاخره او برای تصمیماتش و تعویض‌هایی که انجام داده حتما دلایلی داشته است تا بتواند استقلال بازی را ببرد اما در هر صورت این اتفاق نیفتاد.

چقدر برای قهرمانی مجدد استقلال در فصل جاری شانس قائل هستید؟
صد‌در‌صد استقلال این توانایی را دارد و با توجه به مهره‌هایی که تیم دارد می‌تواند به این مهم دست پیدا کند. این تیم بازیکنان قابل اتکایی دارد و خیلی از آنها می‌توانند در روند نتیجه‌گیری هر تیمی تاثیرگذار باشند. فکر می‌کنم این استقلال تیم کاملی در لیگ برتر امسال است و امیدوارم امسال هم بدون حاشیه و با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد بتواند قهرمانی را تکرار کند.