تاریخ : Mon 19 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76463
سرویس خبری : دانشگاه

یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه ای کسب کردیم

رئیس دانشگاه آزاد استان و واحد اردبیل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه ای کسب کردیم

دانشگاه آزاد واحد اردبیل یکی از واحدهای دانشگاه آزاد است که این روزها فعالیت خود را بر بحث کشاورزی و گردشگری سلامت متمرکز کرده و در مسیر درآمدزایی از این دو ماموریت حرکت می‌کند.

سارا طاهری، خبرنگار:دانشگاه آزاد واحد اردبیل یکی از واحدهای دانشگاه آزاد است که این روزها فعالیت خود را بر بحث کشاورزی و گردشگری سلامت متمرکز کرده و در مسیر درآمدزایی از این دو ماموریت حرکت می‌کند. سال گذشته این واحد دانشگاهی توانست در حوزه کشاورزی اقداماتی را شروع کند و سال گذشته توانست 50 درصد درآمد غیرشهریه‌ای پیش‌بینی‌شده در حوزه کشاورزی را محقق کند. آن‌طور که رئیس این دانشگاه گفته سال گذشته درآمد واحد حدود یک‌میلیارد و 500 درآمد غیرشهریه‌ای بود.

فرشید سلیمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از حوزه‌های مختلفی سخن گفت. او با اشاره به وضعیت پذیرش دانشجو در این استان گفت: «امسال در حوزه جذب دانشجو، نسبت به سال‌های گذشته رکورد زده‌ایم؛ تعداد جذب در استان شش‌هزار و 250 نفر است که این عدد نسبت به سال گذشته که پنج‌هزار و 700 دانشجو داشتیم، افزایش چشمگیری داشته است که این عدد بیشتر نیز خواهد شد.»  او اضافه کرد: «در حوزه مرکز رشد و سرای نوآوری هم یک فرآیند به‌هم‌پیوسته وجود دارد و افراد و شرکت‌ها با ایده‌های مختلف بعد از کارشناسی توسط اساتید مجوز لازم را برای استقرار دریافت می‌کنند. درحال‌حاضر در واحد اردبیل 52 شرکت در مرکز رشد و سرای نوآوری مستقر هستند که از این تعداد چهار شرکت دانش‌بنیان هستند. این شرکت‌ها عمدتا در حوزه گیاهان دارویی، کشاورزی، قطعات مربوط به خودرو، صنعت الکتریسیته، صنعت مجسمه‌سازی، صنعت چرم و... فعالیت دارند.» او درخصوص برنامه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه فرهنگی توضیح داد: «در حوزه فرهنگی فعالیت‌های متنوعی داریم. هفته گذشته با زنان فرهیخته دانشگاه جلسه‌ای برگزار شد. جلساتی نیز با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود. جهان‌بین به مناسبت روز دانشجو هفته گذشته در سفر به استان اردبیل با تشکل‌های دانشجویی دیدار کرد و یکی از مشکلات آموزش عالی را نرخ بیکاری بین تحصیلکردگان عنوان و تاکید کرد برای حل این مشکل علاوه‌بر تربیت تخصصی در دانشگاه‌ها، باید تربیت مهارت انجام شود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: «ما مرتبا با دانشجویان در ارتباط هستیم. در تمام دنیا اعتراض دانشجویان امری طبیعی است؛ دانشجویان اعتراض کرده و پاسخ خود را نیز دریافت می‌کنند. بر همین اساس یک‌سری اعتراض از سوی دانشجویان واحد اردبیل صورت گرفت که برای آنها جلسات توجیهی برگزار شد.» سلیمی در ادامه عنوان کرد: «برنامه‌های دانشگاه آزاد استان اردبیل براساس سند تحول و تعالی است. تمام معاونت‌های واحدهای دانشگاه آزاد این استان اقدامات خود را برای رسیدن به اهداف سند تحول برنامه‌ریزی کرده‌اند. هر برنامه‌ای که ارائه می‌شود باید با یک‌بند سند تحول همخوانی داشته باشد و در چنین شرایطی است که ما آن برنامه را تصویب می‌کنیم.» او با بیان اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه 10 بسته کاری پیشنهاد شده است، خاطرنشان کرد: «در این 10 بسته کاری تمام موارد قید شده است و تمام برنامه‌های ما باید بر اساس همین 10 برنامه باشد. پتانسیل‌های استان اردبیل در این سند ذکرشده و باید به همین سمت حرکت کنیم. سند تحول استانی با برش استانی تهیه‌ شده و براساس این برش استانی سعی می‌کنیم فعالیت‌های خود در واحدها را برنامه‌ریزی کنیم. مثلا در واحد اردبیل به گردشگری سلامت و کشاورزی پرداخته‌ شده است. ما در حوزه کشاورزی اقداماتی را شروع کردیم و سال گذشته توانستیم 50 درصد آن چیزی که به‌لحاظ درآمد غیرشهریه‌ای پیش‌بینی کرده بودیم را محقق کنیم و امسال نیز وضعیت بهتر خواهد بود.»  او بیان کرد: «سال گذشته درآمدهای غیرشهریه ای واحد در حوزه کشاورزی، پژوهش‌های برون‌دانشگاهی، توانمندسازی و... متمرکز بود. در سال گذشته حدود یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای محقق شده است. در حوزه دانش‌بنیان‌ها مشغول ایجاد زیرساخت بودیم اما امسال زیرساخت ایجاد نمی‌کنیم و هر آنچه از قبل مشارکت و اجاره پرداخت می‌کنند درآمد غیرشهریه‌ای محسوب می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: «واحد اردبیل دارای دو مزرعه است که در یکی از آنها دانه‌های روغنی کاشت و برداشت می‌شود و در دیگری نیز بحث گردشگری مطرح ‌شده و ساختار آن متفاوت است. یک قسمت از این مزرعه به پرورش ماهی پرداخته ‌شده و یک قسمت تالار است که برای دانشگاه ایجاد درآمد نیز دارد. در حوزه گردشگری سلامت متمرکز شده‌ایم. اردبیل استانی مرزی است که از کشورهای همسایه برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند. ازآنجا‌که واحد اردبیل یک بیمارستان دارد، برنامه داریم افرادی که برای درمان به این استان مراجعه می‌کنند هم گردشگری کنند و هم درمان شوند؛ یعنی گردشگری و سلامت به یکدیگر گره خورده است. یک مهمانسرا در واحد سرعین وجود دارد که 10 واحد در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند که یکی دیگر از منابع درآمدزایی است.»
او اضافه کرد: «روی قراردادها نیز کار می‌کنیم؛ در نمایشگاه عصر امید تفاهمنامه‌هایی منعقد شد که درصدد هستیم آنها را به قرارداد تبدیل کنیم و درحال رایزنی با شهرداری هستیم در حوزه‌های مختلف شهری با آنها قرارداد منعقد کنیم که برای واحد اردبیل نیز درامدزا خواهد بود.»
او با بیان اینکه در سرای نوآوری و مرکز رشد واحد اردبیل برای 150 نفر کارآفرینی شده، اضافه کرد: «این افراد از دانشجویان دانشگاه آزاد استان اردبیل هستند که در این سرا و مرکز کار یاد گرفته‌اند و حقوق دریافت می‌کنند که این حقوق می‌تواند کمک‌هزینه شهریه برای آنها باشد. البته 150 یک عدد سیال است، یعنی وقتی تعدادی از این 150 نفر فارغ‌التحصیل شوند تعداد دیگری از دانشجویان جایگزین آنها می‌شوند. در قالب طرح پویش هم 44 دانشجو به صنایع مختلف ازجمله صنایع خودرویی معرفی ‌شده‌اند.» 
او در پایان گفت: «مرکز رشد اردبیل تاکنون 150 محصول تولید کرده است. انواع داروهای گیاهی، انواع تجهیزات خودرو در این مرکز تولیدشده که این محصولات تجاری‌سازی می‌شوند و به فروش می‌رسند.»