تاریخ : Sat 17 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76395
سرویس خبری : ورزش

چرا دالیچ به استقلال نرسید؟

ردپای یک تولیدی لباس خارجی در منتفی شدن حضور مرد کروات در تهران

چرا دالیچ به استقلال نرسید؟

زلاتکو دالیچ، سرمربی موفق این روزهای تیم ملی کرواسی که با این تیم تا عنوان نایب قهرمانی جهان هم رسید و در دوره فعلی این جام نیز تا جمع 4 تیم برتر جهان همراه با کرواسی صعود کرد در یک دوره زمانی در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت. در فصل شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر، استقلال با منصوریان نتایج خوبی نگرفت و در آسیا هم 6‌تایی شد. این تیم فصل جدید را هم با ناکامی آغاز کرد تا خیلی زود پروژه برکناری منصوریان کلید بخورد. این در حالی بود که با زمزمه‌های تغییرات فنی در استقلال در آن سال نام زلاتکو دالیچ، سرمربی العین به‌عنوان یکی از گزینه‌های هدایت این باشگاه مطرح شده اما درنهایت آبی‌ها با وینفرد شفر آلمانی به توافق رسیدند. در این خصوص در آن زمان صحبت‌های زیادی مطرح شده و حتی برخی از سفر دالیچ به تهران هم خبر دادند.

مدیر برنامه‌های دالیچ: استقلالی‌ها میلی به او نشان ندادند! ملکی: شفر انتخاب سلطانی‌فر بود!

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:زلاتکو دالیچ، سرمربی موفق این روزهای تیم ملی کرواسی که با این تیم تا عنوان نایب قهرمانی جهان هم رسید و در دوره فعلی این جام نیز تا جمع 4 تیم برتر جهان همراه با کرواسی صعود کرد در یک دوره زمانی در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت. در فصل شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر، استقلال با منصوریان نتایج خوبی نگرفت و در آسیا هم 6‌تایی شد. این تیم فصل جدید را هم با ناکامی آغاز کرد تا خیلی زود پروژه برکناری منصوریان کلید بخورد. این در حالی بود که با زمزمه‌های تغییرات فنی در استقلال در آن سال نام زلاتکو دالیچ، سرمربی العین به‌عنوان یکی از گزینه‌های هدایت این باشگاه مطرح شده اما درنهایت آبی‌ها با وینفرد شفر آلمانی به توافق رسیدند. در این خصوص در آن زمان صحبت‌های زیادی مطرح شده و حتی برخی از سفر دالیچ به تهران هم خبر دادند. 
با این حال دالیچ پس از آن از سوی فدراسیون کرواسی گزینه تیم ملی فوتبال این کشور شده و در سال ۲۰۱۸ نیز همراه با این تیم توانست عنوان نایب قهرمانی دوره قبل جام‌جهانی را از آن خود کند. حالا و چهار سال پس از گذشت آن اتفاقات همین سرمربی کروات بار دیگر همراه با تیم ملی کرواسی با صعود از دور یک‌چهارم به مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرد تا از این بابت تاریخ‌ساز شود و نامش را در فهرست مربیان برتر جهان و البته کشورش ثبت کند؛ هرچند در این مرحله کرواسی از آرژانتین شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. 

 ملکی: جز شفر نام دیگری در هیات‌مدیره مطرح نشد
با همه این تفاصیل اینکه چه اتفاقی افتاد تا دالیچ که در آستانه پیوستن به استقلال بود نتواند روی نیمکت این تیم بنشیند و پرونده‌اش برای حضور در تهران بسته شود یکی از ابهاماتی است که به بعد از حدود 5 سال در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. در این زمینه البته حرف و نقل‌ قول‌هایی نیز مطرح شده است. در این خصوص عباس ملکی، عضو وقت هیات‌مدیره استقلال اعتقاد دارد اصلا با دالیچ مذاکره‌ای صورت نگرفت. وی درباره اینکه زلاتکو دالیچ در‌حالی دو بار پیاپی با تیم ملی کرواسی به جمع تیم‌های برتر دنیا در جام‌جهانی رسیده که در آستانه فصل هفدهم لیگ برتر از وی به‌عنوان گزینه سرمربیگری استقلال نام برده می‌شد، به «فرهیختگان» گفت: «من از این موضوع خبر ندارم و این را نشنیده بودم. حداقل این موضوع برای زمان ما نیست. اگر هم دالیچ گزینه بوده من خبر ندارم و چیزی اصلا نشنیده بودم. جز شفر در هیات‌مدیره هیچ گزینه خارجی دیگری مطرح نشد. شفر زمان ما به استقلال آمد و ما جزء هیات‌مدیره‌ای بودیم که این سرمربی آلمانی را آورد. در آن زمان تا جایی که ذهن من یاری می‌دهد نام هیچ گزینه دیگری مطرح نشد.» 
وی درباره اینکه دالیچ مذاکره با استقلال را تایید کرده بود، گفت: «تا جایی که من می‌دانم فقط نام شفر مطرح بود. شاید آقای افتخاری این کار را کرده باشد که این را هم بعید می‌دانم اما مطمئنم جز شفر نام فرد دیگری مطرح نشد.» 
ملکی درباره اینکه برخی رسانه‌ها این‌طور ذکر کرده بودند که علت حضور وینفرد شفر در تیم استقلال رابطه نزدیک‌تر ایجنت‌های این مربی آلمانی با برخی اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال بوده است وگرنه دالیچ تا آستانه امضای قرارداد هم پیش رفته بود و اینکه این موضوع چقدر صحت دارد، گفت: «نمی‌دانم اما مطمئن باشید چنین چیزی نمی‌تواند امکان‌پذیر باشد و این وصله‌ها به اعضای آن زمان هیات‌مدیره نمی‌چسبد. شفر را هم آقای وزیر وقت ورزش یعنی سلطانی‌فر پیشنهاد کرد و آقای افتخاری هم با او صحبت کرده و کارش را برای پیوستن به استقلال تمام کرد. افتخاری هم بسیار آدم سالمی از لحاظ مالی به‌شمار می‌رود و این صحبت‌هایی که امروز می‌شود صحت ندارد. اعضای آن زمان هیات‌مدیره اصلا در این موارد اهل دخالت نبودند.» 
عضو سابق هیات‌مدیره استقلال درباره اینکه به سلطانی‌فر چه ارتباطی داشت که برای استقلال سرمربی انتخاب کند، یادآور شد: «در هر صورت او رئیس مجمع باشگاه بود و چرا ارتباطی نداشته باشد؟ داستان‌های دیگر درباره وزیر ورزش یک چیز دیگر است و این داستانش چیز دیگر. تا جایی که من می‌دانم خود آقای افتخاری به دوبی رفتند و با شفر مذاکره کرده و او را انتخاب کردند.» 
وی درباره اینکه آیا بعد از سال‌ها از انتخاب وینفرد شفر راضی هستید، تصریح کرد: «بالاخره آن زمان مربی بسیار خوبی بود. البته اصلا به‌جز نام شفر فرد دیگری مطرح نشد که بخواهیم او را با این سرمربی مقایسه کنیم و فقط نام این مربی آلمانی مطرح شده و با هم به توافق رسیدیم. آقای وزیر او را معرفی کردند و ما هم به سراغش رفتیم. در آن زمان نام فرد دیگری نه داخلی و نه خارجی به‌جز نام شفر مطرح نشد. البته شفر سنش زیاد بود، اما سال اول خیلی خوب کار کرد. جام حذفی را بردیم و در آسیا هم خوب بودیم و اگر ستاره‌های تیم نمی‌رفتند می‌توانستیم در آسیا هم نتیجه بگیریم. اتفاقا خیلی هم آدم باشخصیتی بودند. تا جایی که می‌دانم حتی برای یک ریال خودش و استقلال حلال و حرام را رعایت می‌کرد.» 

 یک مقام آگاه در استقلال: 
دالیچ گزینه ما بود اما افتخاری با شفر بست
همه اینها در‌حالی هستند که یک مقام آگاه در باشگاه استقلال در آن زمان در این خصوص و اینکه چرا با وجود آنکه نام دالیچ برای سرمربیگری استقلال مطرح اما بعدا شفر انتخاب شد، به «فرهیختگان» گفت: «دالیچ داشت به استقلال می‌آمد. ایجنت او هم در آن زمان برای انتقالش به استقلال یک فرد ایرانی بود و گزینه ما نیز بعد از منصوریان این مربی کروات بود، اما درنهایت افتخاری مدیرعامل وقت استقلال به همراه یکی از دوستان صمیمی و نزدیکش راهی دوبی می‌شود و درنهایت بعد از مذاکراتی که انجام شد و توافقات طرفین، وینفرد شفر به‌عنوان سرمربی استقلال به‌جای منصوریان انتخاب شد. دالیچ گزینه ما بود و ایجنت او مذاکرات را انجام داده بود. ما می‌خواستیم با این مربی مذاکرات رسمی را آغاز کنیم اما اعلام شد که دست نگه داریم و بعد هم قضیه شفر پیش آمد. در‌واقع بنا بود اگر قرار به مذاکره شد توفیقی معاون وقت باشگاه برای مذاکره با وی راهی خارج از کشور شود یا این سرمربی کروات به ایران بیاید، اما درنهایت شفر سرمربی استقلال شد. در فوتبال ایران راست و دروغ زیاد مطرح می‌شود و نباید به بسیاری از این صحبت‌ها خیلی اهمیت داد.» 

 مدیر برنامه‌های دالیچ: 
انتقال گزینه‌های بزرگ زیادی در دقیقه 90 منتفی شد 
در این زمینه نیز مدیر برنامه‌های ایرانی دالیچ که در سال 96 این چهره را به استقلال معرفی کرده بود، به «فرهیختگان» گفت: «ما خیلی تلاش کردیم که دالیچ را به استقلال بیاوریم اما دوستان میلی به انجام این کار نشان نداده و با شفر قرارداد بستند. این مسائل در فوتبال ایران اصلا عجیب‌و‌غریب نیست؛ چراکه پیش از این نیز چهره‌های بزرگی در یک‌قدمی پیوستن به فوتبال ایران بوده‌اند که در دقیقه 90 این انتقال کنسل شده است. حتی مربی مانند لوچسکو گزینه هدایت پرسپولیس بود که درنهایت او هم سرمربی الهلال شد. موارد دیگری هم بوده که نزدیک به انتقال یک آدم بزرگ به فوتبال ایران بودیم که به هر ترتیب این انتقال نهایی نشده و این امر فقط به دالیچ اختصاص پیدا نمی‌کند.»
بنابراین و با این توضیحات به‌نظر می‌رسد که امر مذاکره با دالیچ که بعدا دو بار همراه با کرواسی به جمع 4 تیم برتر دنیا رسید صحت داشته و احتمالا جریانات دیگری وجود داشته که عضو وقت هیات‌رئیسه استقلال از این امر ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. اما با این تفاسیر طبق شنیده‌های «فرهیختگان» نکته جالب آنجایی است که مسئولان یک تولیدی لباس خارجی که در فوتبال ایران فعال بوده، در آن سال در این نقل و انتقال نقش ایفا کرده و باعث می‌شود تا شفر به‌جای دالیچ سرمربی استقلال شود.