تاریخ : Thu 15 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76358
سرویس خبری : ورزش

استقلال در فاز هجومی بهتر از پرسپولیس است

هاشم بیک‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: همیشه از کی‌روش حمایت کرده‌ام

استقلال در فاز هجومی بهتر از پرسپولیس است

اگرچه با نزدیک شدن به زمان دربی طبیعتا باید اخبار تحت‌الشعاع این رقابت جذاب و هیجان انگیز قرار بگیرد اما روزهای پایانی رقابت‌های جام‌جهانی باعث شده است تا فعلا اخبار دربی زیر سایه دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال جام‌جهانی قرار گرفته، با این حال مصاحبه در این مقطع خاص با پیشکسوتانی که سابقه حضور در جام‌جهانی همراه با تیم ملی و یکی از دو تیم سرخابی را دارند می‌تواند نکات خاصی را در پی داشته باشد.

سرخابی‌ها پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ هستند اما دربی بی‌کیفیت می‌شود باید از همان ابتدا جام ملت‌ها را چشم‌انداز قرار می‌دادیم

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:اگرچه با نزدیک شدن به زمان دربی طبیعتا باید اخبار تحت‌الشعاع این رقابت جذاب و هیجان انگیز قرار بگیرد اما روزهای پایانی رقابت‌های جام‌جهانی باعث شده است تا فعلا اخبار دربی زیر سایه دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال جام‌جهانی قرار گرفته، با این حال مصاحبه در این مقطع خاص با پیشکسوتانی که سابقه حضور در جام‌جهانی همراه با تیم ملی و یکی از دو تیم سرخابی را دارند می‌تواند نکات خاصی را در پی داشته باشد.
بر همین اساس دقایقی با هاشم بیک‌زاده که اتفاقا یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش در دوران بازیگری وی محسوب می‌شود به گفت‌وگو پرداختیم. هرچند او اعتقاد دارد که باید برای جام ملت‌های آسیا نقشه جدیدی مورد استفاده فدراسیون فوتبال قرار بگیرد. بیک‌زاده همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از قهرمان جهان معتقد است که از همان اول آرژانتین یک پای فینال بوده و حالا مدعی اول قهرمانی به شمار می‌رود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بیک‌زاده را در ادامه می‌خوانید.

در آستانه دیدار فینال و انتخاب قهرمان جهان، جام‌جهانی قطر را چطور ارزیابی می‌کنی، بازی‌ها چطور بود؟ 
در وهله اول معتقدم که کیفیت جام‌جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه از این جام به مراتب بالاتر بود. بالاخره در دو جام‌جهانی قبلی شاهد ستاره‌های بیشتری بودیم و این نفرات خیلی آماده‌تر از این جام بودند هرچند بازیکنی مانند مسی الان هم خیلی آماده است اما شاهد ستاره‌های کمتری در این جام نسبت به دو جام‌جهانی قبلی بودیم. از سوی دیگر هیجان بازی‌ها و جذابیت مسابقات نیز در این دوره بسیار کم شده چراکه در این دوره شاهد هستیم تیم‌ها بازی‌های دفاعی را به نمایش می‌گذارند و برای نتیجه گرفتن بیشتر چشم به ضدحملات دارند که بر این اساس بیشتر بازی‌ها یک‌طرفه بودند به‌خصوص بازی‌هایی که یک پای آن آرژانتین یا فرانسه و برزیل بودند؛ این درحالی است که تیم‌هایی مانند مراکش یا کرواسی با همین سیستم دفاعی و چشم دوختن به ضدحمله تا جمع 4 تیم برتر جهان رسیدند.

اما در دوران افول ستاره‌ها هم همان‌طور که اشاره کردی مسی واقعا درخشید.
بله درست است. در دوره‌ای که شاهد کم بودن ستاره‌ها بودیم خوشبختانه آرژانتین روی درخشش و نبوغ مسی تا فینال بازی‌ها صعود کرد و حداقل می‌توانیم یک ستاره را در فینال ببینیم. اما باز هم تاکید می‌کنم که تیم‌ها کم‌فروغ بودند و نتوانستند توقعات را برآورده کنند. حتی نیمار هم نتوانست ناجی تیمی مانند برزیل شود. به نظر من هم هواداران فوتبال در دنیا دوست داشتند بازی آرژانتین و برزیل را در نیمه‌نهایی ببینند تا اینکه کرواسی به این دیدار برسد و حریف یاران مسی بشود. هرچند در سوی دیگر هم بازی پرتغال و فرانسه می‌توانست در نیمه‌نهایی جذاب‌تر شود. در هر صورت اتفاق جام‌جهانی به سمت و سوی دیگری رفته و باعث شد تا آن‌طور که باید و شاید بازی‌های جذاب و تماشاگرپسندی را شاهد نباشیم.

گویا از قبل از آغاز جام‌جهانی پیش‌بینی کرده بودی که آرژانتین قهرمان جهان می‌شود.
بله همین‌طور است، از همان اول گفته بودم که آرژانتین مدعی اول قهرمانی به شمار می‌رود. وقتی این کشور در بازی اول به عربستان هم باخت من مطمئن بودم که این تیم قهرمان می‌شود و حالا آرژانتینی‌ها در یک‌قدمی قهرمانی جهان قرار گرفته‌اند.

به‌عنوان بازیکنی که سال‌ها در جام‌جهانی بازی کردی سرنوشت رونالدو را چطور ارزیابی می‌کنی؟
در هر صورت شرایطی که برای او در منچستر پیش آمده و در این تیم نیمکت‌نشین شد و در ادامه نیز در جام‌جهانی این روند نیمکت‌نشینی برای او ادامه پیدا کرد باعث شد رو به افول برود اما بالاخره رونالدو همیشه رونالدو است و یک ستاره باقی می‌ماند. او یک ستاره است و می‌توانست در بازی با مراکش در ترکیب ثابت تیمش قرار بگیرد و خیلی دیر به ترکیب اضافه شد و موقعی آمد که دیگر کاری از دست او برنمی‌آمد. بالاخره هر فوتبالیستی یک روزی به دوران افت و افول می‌رسد و باید از مستطیل سبز خداحافظی کند و فکر می‌کنم رونالدو هم به این مرحله و دوره رسیده است و همه اینها دست به دست هم داد تا او در این جام آن تمرکز لازم را نداشته باشد. البته صحبت‌هایی مبنی بر خداحافظی او نیز مطرح شده بود که اخبار تلخی را حکایت داشت اما گویا قرار شده این بازیکن تا یورو 2024 فعلا در تیم ملی پرتغال باقی بماند. با این حال همین دورانی که نیمکت‌نشین بود دوران تلخی برای او و هوادارانش بود.

به تیم ملی ایران برسیم. فکر نمی‌کنی تعیین‌تکلیف برای این تیم دارد دیر می‌شود؟ هنوز مشخص نیست ما با کی‌روش ادامه می‌دهیم یا فرد دیگری جایگزین می‌شود؟
من از همان اول هم گفته بودم حالا که از گروه بالا نمی‌رویم بهتر است بازیکنان و مربیانی را ببریم که این افراد بتوانند برای جام ملت‌های آسیا آماده شوند و باید از همان ابتدا چشم‌انداز را جام ملت‌های آسیا 2023 قرار می‌دادیم.

به نظر می‌رسد کار فوق‌العاده سختی را در جام ملت‌های دوره بعدی پیش‌رو داشته باشیم.
بله همین‌طور است و هر مربی هم بیاید کار سخت است. شما بازی‌های کره، ژاپن و استرالیا را ببینید تازه عربستان هم بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته و لیاقت این را داشت تا این تیم هم به همراه 3 کشور دیگر راهی مرحله حذفی رقابت‌ها بشود. بنابراین کار در جام ملت‌ها هم بسیار سخت است و این‌طور نیست که با شرایطی که رقبا دارند بتوانیم به‌راحتی در این جام موفق عمل کنیم. به نظر من الان باید به گزینه‌های داخلی اطمینان کنیم و اگر گزینه داخلی داشته باشیم خیلی بهتر است. به‌طور مثال خود قلعه‌نویی را داریم که می‌تواند کمک کند و تجربه‌اش را هم دارد و می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در هر صورت کی‌روش همه توان خود را گذاشت و ما چشم امید داشتیم که در سومین جام‌جهانی که همراه تیم ملی بود بتوانیم به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مطمئن باشید با این شرایطی که هست در جام ملت‌ها هم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

در این چند وقت اخیر با کی‌روش در ارتباط بودی؟ یادمان می‌آید که تو را خیلی دوست داشت!
بله چراکه نه حتی وقتی دوباره به تهران بازگشت با او ملاقات کردم و به او ادای احترام کردم چون بالاخره او سال‌ها مربی من بوده و همیشه به من کمک کرده و همیشه هم حمایتش کرده‌ام. اتفاقا دوست داشتم او باشد اما بعد از جام‌جهانی و برای جام ملت‌ها فکر می‌کنم دیگر ظرفیت او پر شده باشد و خیلی سخت است که دیگر بخواهد همراه با تیم ملی کار کند.

نزدیک دربی هستیم و به نظر می‌رسد بعد از دو ماه تعطیلات رقابت‌های داخلی، انگار تیم‌ها تازه می‌خواهند لیگ برتر را آغاز کنند.
بله همین‌طور است و به همین دلیل این بازی با کیفیت از آب درنخواهد آمد. در هر صورت تیم‌ها در کوران رقابت‌ها نیستند و دقیقا با حرف شما موافق هستم و مثل این می‌ماند که انگار هفته اول لیگ می‌خواهد دوباره آغاز شود. بنابراین این دیدار جذابیت لازم را ندارد هرچند امیدوارم اگر این بازی بی‌کیفیت دنبال می‌شود حداقل استقلال برنده این دیدار باشد تا هواداران بعد از مدت‌ها دوباره خوشحال بشوند.

از لحاظ فنی این دیدار را چطور می‌بینی و از جزئیاتش چه پیش‌بینی‌ای داری؟
استقلال از لحاظ مهره و ظرفیت توانایی برتری مقابل پرسپولیس را دارد. هرچند از این لحاظ یعنی نفرات و نیروی انسانی هر دو تیم از تیم‌های پرمهره لیگ برتر هستند و طبیعتا باید بازی جذاب و هیجان‌انگیزی را از این لحاظ شاهد باشیم اما من فکر می‌کنم به خاطر ترس از باخت و فشاری که همیشه بر این بازی حاکم است من فکر می‌کنم این دربی بازی جذابی از آب درنیاید.

یعنی مربی در سطح ساپینتو که اولین دربی را تجربه می‌کند هم تحت تاثیر این اتفاقات و جریاناتی که از آن صحبت کردید می‌شود؟
یک بحث ترس از باخت در دیدارهای دربی محسوب می‌شود و بحث دیگر اینکه به‌خاطر شرایط دو تیم در جدول این دربی به معنای واقعی 6 امتیازی به شمار می‌رود. دو تیم از لحاظ امتیازی خیلی به هم نزدیک هستند و هر دو در کورس قهرمانی قرار دارند. وقتی تیمی می‌خواهد قهرمان شود نباید به تیم‌های مدعی ببازد و نباید مقابل حریفان مستقیمش در کسب عنوان قهرمانی ببازد یعنی اگر نمی‌تواند ببرد، حداقل برابر آنها بازنده نباشد. این مسائل درنهایت در کسب عنوان قهرمانی تعیین‌کننده هستند و باید برای رسیدن به این عنوان به این مسائل دقت کرد.

به‌عنوان بازیکنی که سال‌ها در فاز هجومی استقلال بازی کردی، الان فاز هجومی آبی‌ها را قدرتمند‌تر می‌بینی یا رقیب سنتی این تیم در این فاز وضعیت بهتری دارد؟
به نظر من استقلال بر سر نفرات و چیدمانی که دارد هجومی‌تر بازی می‌کند. نفرات این تیم در خط حمله و وینگرهایی که دارد همگی مهره‌های قابل‌قبول و قابل‌اتکایی هستند که می‌توان روی آنها برای این دیدار حساس حساب ویژه‌ای را باز کرد.