تاریخ : Wed 14 Dec 2022 - 00:36
کد خبر : 76348
سرویس خبری : ورزش

به کسب عنوان قهرمانی فکر می‌کنیم

سرمربی تنیس‌روی‌میز بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به کسب عنوان قهرمانی فکر می‌کنیم

مرحله رفت بیست و ششمین دوره لیگ برتر تنیس‌روی‌میز در حالی با حضور 9 تیم در روزهای 16 آذر تا 20 آذر برگزار شد که همچون سال‌های گذشته تیم دانشگاه آزاد اسلامی با هدایت زهرا میر‌بابایی حضوری پر‌رنگ در این رویداد داشت.

دانشگاه آزاد اسلامی باید از لیگ نوجوانان و جوانان نیز حمایت کند

امید نظری گوهر، خبرنگار:مرحله رفت بیست و ششمین دوره لیگ برتر تنیس‌روی‌میز در حالی با حضور 9 تیم در روزهای 16 آذر تا 20 آذر برگزار شد که همچون سال‌های گذشته تیم دانشگاه آزاد اسلامی با هدایت زهرا میر‌بابایی حضوری پر‌رنگ در این رویداد داشت. این تیم توانست در دور اول تا سوم با نتایج 5 بر صفر، 3 بر 2 و 5 بر صفر از سد تیم‌های شهید سردار سلیمانی شیراز، گروه صنایع تکابی اصفهان و هیات کردکوی اصفهان بگذرد. همچنین پیروزی‌های شاگردان میربابایی در دورهای چهارم، پنجم و ششم با نتایج 5 بر صفر، 4 بر یک و 5 بر صفر برابر ایثار گرگان، سموم سبز دشت گرگان و فدراسیون ناشنوایان ادامه داشت. علاوه‌بر موارد اشاره‌شده دانشگاه آزاد اسلامی با پیروزی 5 بر صفر در دور هفتم روبه‌روی آینده‌سازان فارس به استقبال دیدار حساس برابر سایپا رفت. شاگردان میر‌بابایی فارغ از تمام شایستگی‌هایشان در دیداری نزدیک با نتیجه 3 بر 2 مقابل تیم تحت هدایت مریم معظمی شکست خوردند تا در پایان مرحله رفت این رقابت‌ها با 17 امتیاز در جایگاه دوم قرار گیرند. «فرهیختگان» برای بررسی بیشتر وضعیت تنیس‌روی‌میز دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ سرمربی این تیم رفت. در ادامه گفت‌وگوی ما با زهرا میر‌بابایی را می‌خوانید. 

سطح کیفی این دوره از لیگ تنیس‌روی‌میز چطور بود؟
حدود 4 تیم از باشگاه‌های برتر این مسابقات بودند و تمام بازیکن‌های ملی در 2 تیم سایپا و دانشگاه آزاد اسلامی هستند. البته بقیه تیم‌ها نیز خوب بودند. درمجموع 9 تیم در دوره فعلی مسابقات حاضر هستند که نسبت به سالهای پیش باشگاه‌های بیشتری حضور داشتند. 

این مرحله از مسابقات دارای چه نقاط ضعفی بود؟
نقطه ضعف این مسابقات 2 بار اعطای میزبانی به اصفهان است. ما درخواست کرده‌ایم تا یک دور از میزبانی رقابت‌ها را به ما بدهند که فعلا تا این لحظه نپذیرفته‌اند و از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین در تنیس‌روی‌میز بانوان، به جز 2 الی 3 باشگاه، بچه‌های دیگر تیم‌ها با مشکل اسپانسر مواجه هستند. در بقیه تیم‌ها هم بازیکنان دستمزدهای بسیار کمی دریافت می‌کنند. 

مرحله بعدی این مسابقات قرار است در چه تاریخی برگزار شود؟
قرار است از 26 تا 30 بهمن به میزبانی اصفهان برگزار شود که البته من به این موضوع معترض شدم و اعلام کردم نباید دوباره میزبانی را به اصفهان بدهید چون آقای لشگری برای میزبانی ما نامه ارسال کرده است و حالا ما منتظر هستیم ایشان با آقای قارداشی صحبت کنند تا شاید رئیس فدراسیون اعتراض ما را بپذیرند. 

در چند روزی که از اتمام مرحله رفت مسابقات گذشته چقدر با ورزشکاران تیم تحت هدایت‌تان در ارتباط بوده‌اید و تلاش کردید با تغییر استراتژی نتایج خوشایندتری را رقم بزنید؟
یکی از بازیکنان دانشگاه آزاد اسلامی مشکل داشت و من بلافاصله تغییرش دادم و خوشبختانه یک بازیکن خیلی خوب جذب کردیم که خیلی در نتایج ما تاثیرگذار بوده است. تیم تنیس‌روی‌میز دانشگاه آزاد اسلامی کلا 4 لژیونر دارد که در ترکیه بازی می‌کنند و یک بازیکن ملی‌پوش داریم. همچنین 3 ورزشکار تیم ما جزو ملی‌پوشان اسبق هستند و بقیه نفرات از رده نوجوانان و جوانان هستند و یکی از این نفرات یعنی باران ارجمند در مسابقات برون‌مرزی مقام‌های نخست تا سوم را در چند رقابت کانتندر کسب کرده است. در تیم دانشگاه آزاد اسلامی بازیکن سن‌بالا وجود ندارد و مسن‌ترین فرد تیم ما 24 ساله است. سعی کرده‌ایم بیشتر از بازیکنان نوجوانان و جوانان استفاده کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی از فدراسیون تنیس‌روی‌میز و ورزشکارانش حمایت می‌کند و باید از آقای لشگری و سیستم‌شان تشکر کرد. 

هدف‌گذاری شما به‌عنوان نفر نخست کادرفنی در این دوره لیگ برتر چیست؟
ما دوست داریم مثل آقایان در مسابقات برون‌مرزی یعنی رقابت‌های باشگاهی آسیا شرکت کنیم و این موقعیت را برای ما نیز قائل شوند. وقتی یک اسپانسری مثل دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند حمایت کند حداقل پشتیبانی انجام شود تا در لیگ‌های باشگاهی آسیا شرکت کنیم. یکی از اهداف بنده استفاده از بازیکنان نوجوان و جوان است چون این حضور برای آنها‌ انگیزه می‌شود. رقابت با افراد بزرگسال باعث می‌شود استرس و مشکلات این بازیکنان حل شود. همچنین این اتفاق زمینه‌ساز این می‌شود که افراد نوجوانان و جوان از آنها الگو بگیرند. 

چقدر به کسب عنوان قهرمانی فکر می‌کنید؟
صددرصد به کسب این عنوان فکر می‌کنیم. تیم دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله رفت خیلی بدشانسی آورد یعنی ما تقریبا روی پیروزی برابر سایپا حساب کرده بودیم اما متاسفانه نتیجه را 3 بر 2 واگذار کردیم. 

در راه کسب عنوان قهرمانی کدام تیم‌ها را حریف جدی‌تان می‌دانید؟
حریف جدی دانشگاه آزاد اسلامی تیم سایپا است که در روز آخر با این تیم بازی کردیم و 3 بر 2 نتیجه را واگذار کردیم. همچنین صنایع تکابی اصفهان و سردار سلیمانی شیراز را به ترتیب 3 بر 2 و 5 بر صفر شکست دادیم ولی با سختی و تلاش زیاد این نتیجه را کسب کردیم. 

تیم تنیس‌روی‌میز دانشگاه آزاد اسلامی در فصل جاری از حضور کدام ورزشکاران سود می‌برد؟
مهشید اشتری، مریم فرعی، ملیکا کرمی، کیمیا رستمی، باران ارجمند، آوا حسنی، هدیه آقا‌محمدی، فاطمه کلانتری و آناهیتا افشارپور در این رقابت‌ها در عضویت تیم دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 

سود بردن از جوانان مستعد امری خود خواسته بود یا مشکلات مالی باعث شده زیاد به سراغ ستاره‌های نامدار نروید؟
به خاطر محدود بودن بودجه، ما سعی کردیم بازیکن‌هایی را جذب کنیم که توانایی کسب امتیاز داشته باشند. البته دانشگاه آزاد اسلامی به جز یک تیم به نسبت باشگاه‌های دیگر بیشترین مبلغ را برای قراردادها پرداخت می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی در فصل جاری با 4 بازیکن قرارداد بسته و بقیه ورزشکاران تقریبا رایگان هستند. سایپا در حال حاضر بیشتر از ما هزینه می‌کند چون آنها 5 بازیکن قراردادی جذب کردند ولی ما با 4 بازیکن قرارداد بسته‌ایم. 

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از تیم تنیس‌روی‌میز تا این لحظه چطور بوده است و مدیران ارشد این مجموعه برای پیشرفت هر چه بهتر این رشته باید چه اموری را دنبال کنند؟
حمایت‌های خیلی با نظم و انضباط، پرداخت به موقع قراردادها، اسکان بسیار مناسب، تجهیزات خوب، تمرینات مناسب و اردوهایی که معمولا تدارک می‌بینیم خوب بوده است. از سوی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی همکاری‌های لازم انجام می‌شود چون آقایان لشگری و صالحی خودشان ورزشی هستند و شرایط را درک می‌کنند و امتیازات خوبی را برای بچه‌های تنیس‌روی‌میز قائل شده‌اند. مسئولان این مجموعه بسیار تلاش کرده‌اند اما آنها نیز محدودیت‌های بودجه خودشان را دارند. من اگر می‌توانستم یک بازیکن دیگر نیز جذب کنم تیم دانشگاه آزاد اسلامی 100% رتبه نخست را کسب می‌کرد منتهی هزینه‌ای که در اختیار گذاشتند در همین حد بود اما آقای لشگری قول دادند سال آینده بودجه بیشتری در اختیار‌مان بگذارند تا بتوانیم 5 بازیکن جذب کنیم و با مجموعه‌ای که داریم قطعا مقام اول را کسب خواهیم کرد. در 3 سالی که هدایت تیم را برعهده دارم موفق به کسب 3 عنوان دومی شده‌ایم. اگر دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از لیگ برتر نوجوانان و جوانان را در برنامه‌هایش بگنجاند از آن تیم‌ها می‌توانیم بازیکنان را به بزرگسالان هدایت کنیم که این موضوع خیلی خوب است. این مجموعه باید برنامه‌ریزی انجام دهد و یک بودجه کمتر از تیم حاضر در لیگ برتر برای نوجوانان و جوانان قائل شود تا پایه‌گذاری صورت گیرد. مثلا در بخش آقایان، از بنیامین فرجی پارسال خیلی حمایت کردند و ایشان خیلی برجسته شد و به پیشرفت خوبی رسیدند. یکی از کارهای خوبی که آقای صالحی در بخش باشگاه‌ها انجام دادند اعزام سرمربیان به مسابقات داخلی دانشگاه آزاد اسلامی بود که خود من استعدادیابی کردم و چند نفر از بچه‌ها را برای تیم تحت هدایتم برگزیدم. 

شما یک مدت مسئولیت نایب‌رئیسی تنیس‌روی‌میز انجمن جانبازان و معلولین را برعهده داشتید. این روزها شرایط ورزشکاران این رشته چگونه است؟
من نایب‌رئیس هیات تنیس‌روی‌میز تهران هستم و قبلا در زمانی که در فدراسیون تنیس روی میز حضور داشتم نایب‌رئیس انجمن جانبازان و معلولین بودم و در آنجا من تقریبا 17 سال کار کردم. ما با آقایان احدی و لشگری صحبت کردیم اگر این ورزشکاران نیز در مسابقات باشگاهی حمایت شوند قطعا خیلی باعث ‌انگیزه برای آنها می‌شود و به نظرم لازم است دانشگاه آزاد اسلامی کمی فراتر برود.