تاریخ : Thu 08 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76221
سرویس خبری : ورزش

پرتغال با درخشش رقیب طارمی مدعی شد

حمله رسانه‌های اسپانیایی به انریکه پس از شکست برابر مراکش

پرتغال با درخشش رقیب طارمی مدعی شد

دیدارهای آخرین روز مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر با نتایج جالبی همراه بود تا بار دیگر نشان دهد که این دوره از مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا جذابیت و شگفتی‌های زیادی دارد و می‌توان از این حیث آن را یکی از بهترین جام‌های‌جهانی در سال‌های اخیر دانست. اسپانیا که برخی معتقد بودند برای فرار از رویارویی با برزیل و آرژانتین پیش از فینال به ژاپن باخته تا به سمت دیگر جدول برود

دیدارهای آخرین روز مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر با نتایج جالبی همراه بود تا بار دیگر نشان دهد که این دوره از مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا جذابیت و شگفتی‌های زیادی دارد و می‌توان از این حیث آن را یکی از بهترین جام‌های‌جهانی در سال‌های اخیر دانست. اسپانیا که برخی معتقد بودند برای فرار از رویارویی با برزیل و آرژانتین پیش از فینال به ژاپن باخته تا به سمت دیگر جدول برود، برابر مراکش ناباورانه باخت و از دور مسابقات کنار رفت تا آینده لوئیس انریکه در این تیم به خطر بیفتد. ماتادورها که با تیمی جوان و متحول‌شده راهی این مسابقات شده بودند خیلی زود به خانه برگشتند و اگرچه با این تیم می‌توانند به موفقیت در یورو 2024 و جام‌جهانی بعدی امیدوار باشند اما در قطر نتوانستند توفیقی کسب کنند. پرتغال نیز در آخرین دیدار این مرحله به مصاف سوئیس رفت و موفق شد در دیداری یک‌طرفه و پرگل با نتیجه 6 بر یک این تیم را که تا اینجای تورنمنت نمایش خوبی ارائه کرده بود، شکست داده و حریف مراکش در یک‌چهارم نهایی شود. نیمکت‌نشینی کریس رونالدو از مهم‌ترین اتفاقات این بازی بود و درحالی‌که مدت‌ها بود این ستاره نامدار در دیدارهای تیم ملی کشورش روی نیمکت ننشسته بود اما فرناندو سانتوس تصمیم گرفت در این دیدار مهم این بازیکن را که در فرم چندان خوبی قرار ندارد از ترکیب اصلی خارج کند. 
اسپانیا با تغییراتی که انریکه در تیمش ایجاد کرده بود جام را شروع کرد، البته یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که در این 4 بازی به او می‌شد بردن رودری از خط میانی به قلب خط دفاع و بازی دادن به سرخیو بوسکتس بود که نتوانست انتظارات را برآورده کند. با این حال انریکه تلاش داشت تا به کمک هافبک‌های بارسا تیمش را در این جام به موفقیت برساند اما تجربه کم پدری و گاوی درنهایت باعث شد تا نتواند به مراحل پایانی راه پیدا کند. با این حال یکی از امیدواری‌های اسپانیایی‌ها این است که انریکه توجه خوبی به جوان‌ها داشته و با میدان دادن به آنها تیمی آینده‌دار را برای سال‌های آتی ساخته است. البته رسانه‌های اسپانیایی بلافاصله پس از این باخت به‌شدت به انریکه حمله کرده و معتقد بودند تیم او نه‌تنها ایده‌ای برای گلزنی نداشت بلکه جنگندگی لازم نیز در جمع بازیکنان دیده نشد و درنهایت نتوانستند دروازه مراکش را در طول بازی باز کنند تا در ضربات پنالتی مغلوب این حریف آفریقایی شوند. در طول بازی هم البته مراکشی‌ها چند فرصت خوب گلزنی داشتند و می‌توانستند کار اسپانیا را در همان 90 دقیقه تمام کنند. در چنین شرایطی مشخص نیست فدراسیون فوتبال اسپانیا چه تصمیمی برای ادامه همکاری با انریکه خواهد گرفت و آیا او همچنان در سمتش حضور خواهد داشت یا گزینه‌هایی مثل مارسلینیو یا روبرتو مارتینز جای او را در این تیم خواهند گرفت. 
موندو دپورتیوو با انتشار تصویری از شادی مراکشی‌ها نوشت که در جام‌جهانی ضربه فنی شدیم و البته ال‌موندو، دیگر روزنامه اسپانیایی هم معتقد بود که اسپانیایی‌ها نمی‌توانستند بهتر از این ظاهر شوند و این شکست چندان هم دور از انتظار نبود. ال‌پایس هم نوشت که تیم ما باوجود مالکیت توپ بسیار بالا ولی بی‌فایده درنهایت برابر مراکش باخت و از دور رقابت‌ها حذف شد. 
اسپانیا که در دوران نسل طلایی خود با دو قهرمانی در یورو و یک بار فتح جام‌جهانی بهترین عملکرد تاریخش را رقم زد در سال‌های اخیر نتوانسته همچون روزهای اوجش در تورنمنت‌های مهم حاضر شود و این‌بار هم خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت. یکی از انتقاداتی که از انریکه صورت گرفت این بود که چرا سرخیو راموس را به همراه خود به قطر نبرده چراکه این مدافع باتجربه می‌توانست بیشتر از رودری در خط دفاعی به کار تیمش بیاید. راموس البته پس از این شکست در پیامی خطاب تیم ملی کشورش نوشت:«امروز بیشتر از همیشه به پرچم، کشور و بازیکنان تیم ملی کشورم افتخار می‌کنم. اسپانیا هرگز شکست نمی‌خورد، اسپانیا یاد می‌گیرد. اسپانیا زمین نمی‌خورد، اسپانیا تعادلش را از دست می‌دهد اما دوباره سرپا می‌شود و به درخشش ادامه می‌دهد. ما بازخواهیم گشت و قدرتمندتر بازخواهیم گشت.»

کپی‌برداری از یونایتد
سانتوس از الگویی پیروی کرد که اریک تن‌هاگ آن را در منچستریونایتد پیاده کرد و از قضا نتیجه هم داد. خارج کردن رونالدوی ناآماده از ترکیب اصلی راهکار مربی هلندی در جمع شیاطین سرخ بود. سرمربی پرتغال هم پس از اینکه مهاجم 37 ساله تیمش در سه بازی مرحله گروهی عملکردی ضعیف داشت، در اقدامی جنجالی و ریسکی تصمیم گرفت او را نیمکت‌نشین کند. در این شرایط اگر پرتغالی‌ها در این بازی نتیجه نمی‌گرفتند تمام تقصیرها به گردن مربی تیم می‌افتاد که چنین تصمیمی را گرفته است اما پرتغال نه‌تنها تضعیف نشد بلکه عملکردی درخشان ارائه کرد و با زدن 6 گل به سوئیس خود را در حد یک مدعی قهرمانی مطرح ساخت. 
رونالدو این فصل حواشی زیادی داشته تا جایی‌که مصاحبه او با پیرس مورگان، خبرنگار انگلیسی پیش از شروع جام‌جهانی سر و صدای زیادی به‌پا کرد و باعث شد تا درنهایت یونایتد تصمیم به قطع همکاری با او بگیرد و فعلا بدون تیم مانده است. در جریان دیدار برابر کره‌جنوبی هم به‌وضوح مشخص بود که او از تعویض شدنش ناراحت است و همین رفتارش یکی از دلایلی بود که باعث شد تا سانتوس او را از ترکیب دیدار برابر سوئیس خارج کند. گری نویل، کارشناس انگلیسی و همبازی سابق او معتقد است که رونالدو هنوز هم می‌تواند ستاره‌ای تاثیرگذار در تیم‌هایش باشد و فقط باید در طرز فکر و رفتارش تغییراتی ایجاد کند. او می‌گوید: «اتفاقی که در منچستریونایتد رخ داد به این دلیل بود که تن‌هاگ می‌خواست نظم تیم را حفظ کند و نشان دهد که در این تیم تصمیم‌گیرنده نهایی کیست. اما در تیم ملی پرتغال شرایط فرق می‌کند چراکه او و سرمربی تیم سال‌هاست که رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند و انتظار نمی‌رفت که چنین اتفاقی رخ دهد. مسلما هواداران رونالدو حقیقت ماجرا را به او نمی‌گویند. اما واقعیت این است که او باید نکات حقیقی را گوش کند، هرچند که تلخ و گزنده باشد ولی مطمئنا به‌نفع او خواهد بود. او یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال است و میراث خود را به‌جای گذاشته است و افتخاراتش دست‌نخورده باقی می‌ماند. در این سال‌ها اما باید از خودش سوال کند که چرا این اتفاقات رخ داده است و او دچار چنین شرایطی شده است. آیا سرمربی یوونتوس اشتباه می‌کرده؟ آیا تن‌هاگ در یونایتد اشتباه کرده است و آیا سرمربی تیم ملی پرتغال هم مرتکب اشتباه شده است؟ آیا ایراد از دیگران است؟ تن‌هاگ فکر می‌کرد یونایتد بدون رونالدو تیم بهتری است اما آیا سانتوس هم، چنین عقیده‌ای داشت؟ مسلما رونالدو باید در این سن‌وسال بیشتر روی رفتارش فکر کند و با توجه به اینکه بازیکن بزرگ و مهمی است در این مقطع از دوران بازی خود نباید چنین طرز فکری داشته باشد و این کارها فقط به خودش لطمه می‌زند. او مشخصا این روزها خوشحال نیست و در موقعیت بدی قرار دارد. شاید او کمتر عادت به شنیدن کلمه نه دارد و حالا این اتفاقات او را عصبانی کرده است اما باید قبول کند که دیگر آن ستاره سال‌های گذشته نیست.»
اما جانشین او مهاجمی 21 ساله بود که به‌خوبی از فرصتی که در اختیارش قرار گرفت استفاده کرد و موفق شد در این دیدار حساس و در اولین بازی‌ای که در ترکیب اصلی پرتغال قرار می‌گیرد هت‌تریک کند. گونسالو راموس 21 ساله که تا پیش از جام‌جهانی فقط در دیدار دوستانه برابر نیجریه پیراهن پرتغال را به تن کرده بود در تاریخ نامش به‌عنوان بازیکنی که در شب نیمکت‌نشینی رونالدو جانشین او شد و نخستین هت‌تریک جام‌جهانی 2022 را رقم زد، به ثبت رسید. راموس که در این فصل به‌عنوان مهاجم اصلی بنفیکا بازی می‌کند رقیب اصلی مهدی طارمی در کسب عنوان آقای گلی لیگ پرتغال است و فعلا با 9 گل زده در 11 بازی در صدر جدول قرار دارد. او که این فصل پس از جدایی داروین نونیز از بنفیکا و رفتن این پدیده اروگوئه‌ای به لیورپول فرصت درخشش در تیمش را پیدا کرده در این مدت به‌خوبی توانسته جای خالی او را پر کند و بنفیکا به لطف درخشش او در رقابت‌های این فصل بدون شکست به کارش ادامه می‌دهد و مدعی جدی قهرمانی در لیگ است. راموس حالا در تیم ملی پرتغال هم خود را به‌عنوان یک پدیده آینده‌دار مطرح کرده و سانتوس می‌تواند روی او برای موفقیت در ادامه تورنمنت حساب کند.