تاریخ : Thu 08 Dec 2022 - 00:15
کد خبر : 76220
سرویس خبری : ورزش

امیدوارم شرایط باشگاه روی دربی تاثیر منفی نگذارد

ستار همدانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

امیدوارم شرایط باشگاه روی دربی تاثیر منفی نگذارد

استقلالی‌ها درحالی به تمرینات خود ادامه می‌دهند که این تیم این روزها شرایط خوبی ندارد و به نظر می‌رسد کار برای این تیم درصورتی‌که وضعیت روی همین منوال باقی بماند سخت خواهد شد. این درحالی است که آبی‌ها به موعد روز حساس بازی با پرسپولیس هم نزدیک می‌شوند و همین موضوع نگرانی‌ها را افزایش داده است.

خبرهای خوبی از اردوی آبی‌ها به گوش نمی‌رسد به موفقیت نمی‌رسیم چون برنامه‌محور نیستیم

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:استقلالی‌ها درحالی به تمرینات خود ادامه می‌دهند که این تیم این روزها شرایط خوبی ندارد و به نظر می‌رسد کار برای این تیم درصورتی‌که وضعیت روی همین منوال باقی بماند سخت خواهد شد. این درحالی است که آبی‌ها به موعد روز حساس بازی با پرسپولیس هم نزدیک می‌شوند و همین موضوع نگرانی‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر موعد وعده فتح‌الله‌زاده درباره پرداختی به آبی‌ها شنبه فرامی‌رسد و همین موضوع گرفتاری‌های این باشگاه را بیشتر هم کرده است. درخصوص این اتفاقات و اوضاع و احوال استقلال دقایقی با ستار همدانی پیشکسوت این باشگاه صحبت کردیم با این توضیح که درخصوص شرایط تیم ملی و ادامه همکاری یا قطع همکاری کی‌روش با این تیم نیز سوالاتی را از وی پرسیدیم. بر همین اساس گفت‌وگوی «فرهیختگان» با همدانی را در ادامه می‌خوانید. 

صحبت را از استقلال و مشکلات مالی این باشگاه آغاز کنیم. به نظر می‌رسد آبی‌ها با تداوم این روند نتوانند روزهای روشنی را درپیش داشته باشند. وضعیت استقلال را چطور می‌بینید؟
وضعیت استقلال طوری هست که خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. به هر صورت چیزهایی که می‌شنویم ناراحت‌کننده و تاسف‌آور هستند. تیمی که پارسال قهرمان شده و امسال هم شرایط قهرمانی دارد خبرهای مثبتی درباره‌اش به گوش ما نمی‌رسد. نمی‌دانم باید چه کاری انجام داد اما در هر صورت اوضاع و احوال نگران‌کننده است. 

به نظر می‌رسد این شرایط و بی‌پولی می‌تواند روی دربی حساس پایتخت که کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود تاثیرات منفی خودش را بگذارد. 
بله درست است. طبیعتا با از سر‌گیری رقابت‌های لیگ برتر که مصادف با برگزاری دربی شده است، ادامه رقابت‌های لیگ با جذابیت و حساسیت دنبال می‌شود. اما اینکه شرایط استقلال روی این بازی تاثیر بگذارد یا نه، امیدوارم بتوانند مشکلات را حل کنند تا این اوضاع در آستانه بازی حساس با پرسپولیس به تیم لطمه نزند و در ادامه تیم از کورس قهرمانی خارج نشود. 

مگر می‌شود یک مدیرعامل از وضعیت باشگاه خبر نداشته باشد که در این مدت علی فتح‌الله‌زاده به کرات مصاحبه کرده و اعلام کرده از اوضاع و احوال مالی باشگاه خبر نداشتم؟
من با خود ایشان صحبت‌هایی را در این خصوص داشتیم که آقای فتح‌الله‌زاده گفت به من گفته بودند در حساب باشگاه پول است اما وقتی به استقلال برگشتم دیدم نه‌تنها پولی در کار نیست بلکه حساب‌ها هم بسته است. حال با این شرایط و در این مدت زمان کم من باید از کجا پول بیاورم تا مشکلات عاجل را حل‌وفصل کنم؟ باید شرایطی از قبل وجود داشته باشد که اول کارهای روزمره و هزینه‌های جاری را انجام بدهم و بعد وارد مباحث درآمدزایی شوم. به من گفته بودند پول هست اما حالا می‌بینیم که پولی در کار نیست. 

برخی از اعضای هیات‌مدیره گفته بودند که مدیریت از وضعیت مالی باشگاه خبر داشت. 
خود ایشان این‌طوری به من گفتند و دیگر باقی قضایا را نمی‌دانم. 

آینده با این وضعیت سخت نمی‌شود؟
اگر واقعا امروز مطرح می‌شود که هیات‌مدیره هم این‌طور صحبت کرده است به نظر می‌رسد که یک‌جور عدم هماهنگی بین مدیران باشگاه استقلال وجود دارد و انگار دوستان همدل نیستند. این هم یکی دیگر از مشکلات استقلال است که دارد به سایر مشکلات این تیم در برهه زمانی فعلی اضافه می‌شود. 

به نظر می‌رسد استقلال از لحاظ فنی توانایی کسب دوباره عنوان قهرمانی را دارد ولی به شرطی که این مسائل به روند این تیم لطمه نزند. تا چه حد با این موضوع موافقید؟
من با شما موافق هستم و امیدوارم ان‌شاء‌الله مشکلات مدیریتی و مالی باشگاه هرچه سریع‌تر حل شود تا بتوانیم مدعی قهرمانی بمانیم. مطمئن باشید با ایجاد همدلی و اتحاد استقلال می‌تواند این عنوان ارزشمند را دوباره کسب کند. 

دربی 99 را چطور می‌بینید؟ این دیدار قرار بود قبل از جام‌جهانی برگزار شود اما به بعد از این رقابت‌ها موکول شد. بهتر نبود این بازی در همان زمان مقرر اعلام‌شده برگزار می‌شد؟
من فکر می‌کنم دربی پرحاشیه‌ای را درپیش داشته باشیم. به این دلیل که قبل از این دیدار لیگ برتر تعطیل بوده و این موضوع تا اندازه‌ای می‌تواند خودبه‌خود حساسیت‌ها را بیشتر کند. بین هفته یازدهم و هفته دوازدهم که دربی برگزار می‌شود فاصله زیادی افتاده و از سوی دیگر همه به دنبال یک بازی جذاب هستند. این درحالی است که دربی درحالی برگزار می‌شود که شرایط شبیه به شروع لیگ است. همه منتظر یک دیدار 3 امتیازی و هیجان‌انگیز هستند. از این لحاظ نیز این بازی حائز اهمیت است و باعث می‌شود که برای گرفتن 3 امتیازات این بازی حواشی زیادی ایجاد شود. 

استقلال می‌تواند این 3 امتیاز را بگیرد؟
توانایی انجام این کار را دارد؛ چراکه نه. 

در هر صورت مشکلات مالی کار را سخت و بازیکنان این تیم را بی‌روحیه کرده است. 
امروز داشتم مطلبی را می‌خواندم مبنی‌بر اینکه ساپینتو به برخی مسائل ورود کرده و از لحاظ‌ انگیزشی و روحی و روانی دارد کارها را خوب پیش می‌برد. در هرصورت امیدوارم ساپینتو هم شرایط بهتری را نسبت به اوایل ورودش به فوتبال ما داشته باشد چراکه او از وضعیت حاکم بر فوتبال ما و تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها و بچه‌های خودمان به  شناخت کامل رسیده است و به همین دلیل این موضوع می‌تواند خیلی مفید واقع شود. 
به شرایط تیم ملی برسیم. به نظر می‌رسد امروز کی‌روش مخالفان زیادی در فوتبال ایران پیدا کرده باشد. از سوی دیگر شنیده می‌شود او مورد وثوق فدراسیون است و همچنان در تیم ملی خواهد ماند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟
به نظر من فارغ از این مباحث و اینکه کی‌روش بماند یا برود باید ببینیم اول با خودمان چندچند هستیم. امروز اگر تیم‌هایی مانند ژاپن را در جام‌جهانی می‌بینیم که با این قوت پیشروی می‌کنند، اینها این پیشرفت را مدیون برنامه چندین ساله‌ای هستند که آن را از مدت‌ها قبل نوشته‌اند. آنها اهداف خود را از سال‌ها قبل مشخص می‌کنند. این در حالی است که ما برنامه‌های فردای خود را هم نمی‌دانیم و متاسفانه در روزمرگی و برنامه‌های روزانه‌مان مانده‌ایم. بنابراین با چنین برنامه‌ریزی هیچ‌زمانی نمی‌توانیم به اهدافی که داریم برسیم. مشکلاتی که وجود دارد به این علت است که ما برنامه‌محور نیستیم. وقتی برنامه باشد مدیریت بر مبنای همین برنامه کارها را جلو می‌برد و موفق می‌شود. ژاپن یا کره برحسب برنامه‌ریزی پیش می‌روند و به هدف نزدیک می‌شوند اما متاسفانه ما فعلا در برنامه‌های روزانه خودمان هم مانده‌ایم. ما هم تا برنامه‌محور و ساختارمند نباشیم و برنامه لازم برای موفق شدن را نداشته باشیم نمی‌توانیم از افرادی که به فوتبال ایران می‌آیند به نحو احسن استفاده کنیم. اگر برنامه داشتیم با حضور کی‌روش و کی‌روش‌ها بر طبق فرمولی که طراحی کردیم و دنبالش بودیم سعی می‌کردیم از همان قالب بیشتر استفاده کنیم. اما چون ظرفیت‌شناسی نشده و به برنامه‌ریزی پرداخته نشده است حالا هرکسی هرکاری که دلش می‌خواهد می‌کند و هر طور که می‌خواهند قرارداد می‌بندند و می‌برند و همه اینها به علت بی‌برنامگی ما است. 

اینکه 3 کشور آسیایی به مرحله بعدی جام‌جهانی می‌رسند این یعنی آنها یک قدم از فوتبال ما جلوتر هستند؟
یک قدم نه، چه‌بسا صد قدم جلوتر هستند. ما هم اگر هر از گاهی موفقیت‌های مقطعی به‌دست می‌آوریم براساس موفقیت‌های فردی است؛ چراکه کار سیستماتیک نمی‌کنیم. 

به نظر می‌رسد با این وضعیت، قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال آینده نیز در حد حرف و رویا باقی بماند. 
صددرصد همین‌طور است. به نظر من با این وضعیت قهرمانی در آسیا بسیار سخت است. این درحالی است که ما همیشه از این مورد حرف می‌زنیم که اول آسیا هستیم اما ببینید چند سال می‌شود که نه‌تنها تیم ملی بلکه باشگاه‌هایمان هم نمی‌توانند قهرمانی قاره آسیا را به خود اختصاص بدهند؟ در هر صورت همه این مسائل تاثیر‌گذار هستند. اصلا روی چه اساسی گفته می‌شود که ما اول آسیا هستیم؟ برای موفقیت باید برنامه‌ریزی کنیم. اینکه بدون برنامه حرکت کنیم به نظر من امر کاملا اشتباهی است.