تاریخ : Sat 26 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75914
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تصویر قطر و جام‌جهانی 2022  در رسانه‌های غربی

تصویر قطر و جام‌جهانی 2022 در رسانه‌های غربی

بازی تیم‌های ملی آلمان و ژاپن در گروه E جام‌جهانی 2022  با یک حاشیه همراه بود. بازیکنان تیم ملی آلمان در عکس تیمی قبل از بازی همگی دست‌‌های خود را روی دهان‌شان گذاشتند. بلافاصله پس از این اتفاق اتحادیه فوتبال آلمان، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن دلیل این حرکت بازیکنان را اعتراض به تهدید شدن آنها از سوی فیفا برای نشان دادن اعتراض خود به نقض حقوق‌بشر عنوان کرد.

بازی تیم‌های ملی آلمان و ژاپن در گروه E جام‌جهانی 2022  با یک حاشیه همراه بود. بازیکنان تیم ملی آلمان در عکس تیمی قبل از بازی همگی دست‌‌های خود را روی دهان‌شان گذاشتند. بلافاصله پس از این اتفاق اتحادیه فوتبال آلمان، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن دلیل این حرکت بازیکنان را اعتراض به تهدید شدن آنها از سوی فیفا برای نشان دادن اعتراض خود به نقض حقوق‌بشر عنوان کرد.
نانسی فزر، وزیر کشور آلمان با بازوبندی که نماد همجنسگرایی بود وارد ورزشگاه خلیفه شد و در کنار اینفانتینو رئیس فیفا نشست. فیفا به احترام قوانین اسلامی بستن بازوبندی غیرقانونی که نماد همجنسگرایی است را ممنوع اعلام کرده و به هیچ یک از کاپیتان‌ها اجازه بستن چنین بازوبندی را نداده است و حتی پیش از مسابقه هم داور مسابقه بازوبند مانوئل نویر، کاپیتان تیم آلمان را کنترل کرد. با این حال این خانم وزیر بازوبند را زیر کت خود بسته بود و بعد از حضور در جایگاه ویژه ورزشگاه بازوبند را به نمایش گذاشت. درواقع نماینده کشور آلمان به قوانین یک کشور اسلامی بی‌احترامی کرد. در آستانه آغاز رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال، مسئولان قطری اعلام کردند که تماشاچیان نمی‌توانند در داخل ورزشگاه‌ها مشروبات الکلی مصرف کنند. پیش‌تر اعلام شده بود مصرف الکل در ورزشگاه‌ها سه ساعت قبل از آغاز هر مسابقه و یک ساعت بعد از پایان آن امکان‌پذیر است.
فیفا بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرده، آورده است: «پس از گفت‌وگو با مقامات کشور میزبان، درنهایت تصمیم گرفته شده است تا مشروبات الکلی فقط در مراکز محدود و مشخصی در خارج از ورزشگاه‌ها فروخته شود.» این اقدام قطری‌ها با واکنش‌هایی در رسانه‌های اروپایی همراه بود و مدعی شدند شرکت سازنده آبجو‌های «بادوایزر» که با فیفا قرارداد بسته بود متحمل ضررهای اقتصادی میلیون دلاری خواهد شد. طبق گزارش‌‌ این رسانه‌ها، ارزش قرارداد انحصاری این شرکت با فیفا برای فروش آبجو در ورزشگاه‌های قطر حدود ۷۵ میلیون دلار بوده است. شرکت بادوایزر در حساب کاربری خود در توییتر به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت «خب، این خیلی ناجور است.» با توجه به شرایطی کنونی، در جریان برگزاری مسابقات جام‌جهانی در قطر فقط آبجوی بدون الکل در ورزشگاه‌ها فروخته می‌شود و مشروبات الکلی در مناطق خصوصی «پذیرای میهمانان» در دسترس خواهد بود.
از سال ۲۰۱۰، زمانی که اعلام شد کشور قطر میزبان جام‌جهانی است، پرسش‌هایی درباره فروش و مصرف مشروبات الکلی در قطر مطرح شده بود. فروش الکل در قطر مجاز است ولی به‌صورت محدود و با کنترل شدید عرضه می‌شود. به این ترتیب تماشاگران حاضر در قطر می‌توانستند در مکان‌های مشخصی قبل و بعد از مسابقه آبجو بنوشند، ولی در ورزشگاه آبجو عرضه نمی‌شود. با این حال هجمه‌ رسانه‌ای علیه این تصمیم مدیران قطری به‌گونه‌ای طراحی شده بود که خبرنگاران در نشست مطبوعاتی رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا سوالات متعددی در این باره پرسیدند. جانی اینفانتینو هم در پاسخ به انتقادها از سیاست اعمال شده از سوی قطر گفت:‌ «فکر نکنم اگر روزی برای مدت سه ساعت الکل مصرف نکنید بمیرید.» او اشاره کرد که کشورهای اروپایی هم بعضا محدودیت‌های مشابهی در زمینه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در استادیوم‌ها اتخاذ شده است. او این تصمیم مقامات قطری را به جهت مدیریت برگزاری اجرای این مسابقات که این‌بار کوتاه‌تر و فشرده‌تر از جام‌جهانی‌های قبلی برگزار می‌شوند ضروری دانست.  در این نشست مطبوعاتی سوالاتی هم در مورد همجنسگرایی پرسیده شده بود که اینفانتینو با گفتن اینکه درست نیست از فوتبال به نفع مسائل دیگر استفاده ابزاری و سوءاستفاده شود، گفت: «ما خودمان هم در اروپا مشکلاتی داریم که فراموش می‌کنیم. باید تجربه خودمان را هم ببینیم و ببینیم که چه پروسه‌ای را طی کردیم و این پروسه را طی کنیم و تعامل کنیم. تحریک کردن اشتباه است.»
به نظر می‌رسد که رسانه‌های غربی فارغ از تمام امکاناتی که کشور قطر برای میزبانی جام‌جهانی مهیا کرده است، خط خبری خودش را با همان شیوه عدم‌پذیرش فرهنگ و آیین دیگری پیش می‌برد. عمده سوالاتی که خبرنگاران غربی از مقامات قطری می‌پرسند هم مبتنی‌بر تصمیماتی است که کشور میزبان متناسب با فرهنگ خودش اتخاذ کرده است. یکی از قابل‌تامل‌ترین پاسخ‌ها را یکی از وزرای کشور قطر به شبکه خبری سی‌ان‌ان داد و گفت: «ما نمی‌توانیم دین و فرهنگ خود را به مدت چهار هفته تغییر دهیم.»