تاریخ : Sat 26 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75913
سرویس خبری : ورزش

ولز مقهور هجومی‌ترین تیم کی‌روش در جام‌های جهانی

ایران؛ تیمی که در حملات نیز بالغ شده است

ولز مقهور هجومی‌ترین تیم کی‌روش در جام‌های جهانی

تیم ملی فوتبال ایران بعد از شکست تلخ 6 بر 2 برابر انگلیس توانست در روز گذشته با گل‌هایی که توسط روزبه چشمی و رامین رضاییان به ثمر رسید سومین پیروزی تاریخش در این تورنمنت را کسب کند تا امیدواری‌هایش بابت صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2022 زنده بماند. اما بدون شک عملکرد چشم‌نواز یوزهای ایرانی در مستطیل سبز ورزشگاه احمدبن‌علی به اندازه نتیجه‌ای که روی اسکوربورد ثبت شد دلپذیر و خشنود‌کننده بود. از سوی دیگر تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش با پیاده کردن استراتژی‌های هجومی توانست نشان دهد فرامین تاکتیکی‌اش دچار بلوغ شده تا دیگر منتقدین سرمربی پرتغالی نتوانند برچسب دفاع صرف را به این تیم بچسبانند.

امید نظری گوهر، خبرنگار:تیم ملی فوتبال ایران بعد از شکست تلخ 6 بر 2 برابر انگلیس توانست در روز گذشته با گل‌هایی که توسط روزبه چشمی و رامین رضاییان به ثمر رسید سومین پیروزی تاریخش در این تورنمنت را کسب کند تا امیدواری‌هایش بابت صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2022 زنده بماند. اما بدون شک عملکرد چشم‌نواز یوزهای ایرانی در مستطیل سبز ورزشگاه احمدبن‌علی به اندازه نتیجه‌ای که روی اسکوربورد ثبت شد دلپذیر و خشنود‌کننده بود. از سوی دیگر تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش با پیاده کردن استراتژی‌های هجومی توانست نشان دهد فرامین تاکتیکی‌اش دچار بلوغ شده تا دیگر منتقدین سرمربی پرتغالی نتوانند برچسب دفاع صرف را به این تیم بچسبانند. البته به نظر می‌رسد برای درک بهتر این موضوع توجه به نکات آماری این بازی و مقایسه آن با 7 بازی قبلی که تیم ایران با کی‌روش در جام‌جهانی حضور داشته نشان می‌دهد که این هجومی‌ترین تیمی بوده که مرد پرتغالی در این تورنمت راهی میدان کرده است. 

جبران نقص‌های هجومی با جنگ میانه میدان
تیم ملی فوتبال ایران بعد از غیبت در نوزدهمین دوره جام‌جهانی توانست با پیروزی‌های جذاب مقابل قطر، لبنان و کره‌جنوبی جواز چهارمین حضورش در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال جهان را کسب کند. شاگردان مرد پرتغالی در اولین هماوردشان در سال 2014 برابر نیجریه تحت هدایت استیون کشی به میدان رفتند که مطابق انتظارات دیدار یوزها برابر عقاب‌های سبز جدالی چشم‌نواز نشد. تیم ملی ایران در این رقابت تنها 31% مالکیت توپ را برعهده داشت و 9 شوت به سوی دروازه وینسنت انیما روانه کرد که تنها 1 ضربه بازیکنان ایرانی در چهارچوب بود و 5 ضربه بازیکنان کشورمان راهی خارج از چهارچوب شد و بازیکنان نیجریه 3 ضربه ایرانی‌ها را بلاک کردند. 
همچنین سنگربان ایران، علیرضا حقیقی با 4 سیو روز خوشحال کننده‌ای را در ورزشگاه آرنادا بایشدا سپری کرد. شاگردان کی‌روش در این تقابل موفق شدند 211 پاس به یکدیگر دهند که تنها 70% آن با سلامت همراه بود. علاوه‌بر موارد اشاره شده 45 تلاش ایران برای ارسال پاس‌های بلند فرجامی بهتر از صحت 38 درصدی نداشت. البته یوزها با آمار 21 تکل، 16 قطع توپ و 44 دفع توپ با کسب یک امتیاز مستطیل سبز را ترک کنند. 

گرفتن دقت از ضربات آلبی سلسته‌ای‌ها 
شاگردان کی‌روش در دیدار دوم‌شان در جام‌جهانی 2014 به جنگ آرژانتین پرمهره و مدعی رفتند که ارمغان‌شان در این تقابل 26% مالکیت توپ، 8 شوت، 3 شوت در چهارچوب، 3 شوت خارج از چهارچوب و 2 ضربه بلاک‌شده بود که فاصله‌ای چشمگیر با 76% مالکیت توپ، 21 شوت، 4 شوت در چهارچوب، 14 شوت خارج از سنگر حقیقی و 3 ضربه بلاک‌شده شاگردان آلخاندرو سابه‌یا داشت. علاوه‌بر آمارهای اشاره‌شده یوزها در این دیدار توانستند 156 پاس بین یکدیگر رد و بدل کنند که تنها به پشتوانه 98 پاس صحیح این فعل و انفعال با دقت 63 درصدی به پایان رسید. از سوی دیگر از 45 پاس بلند ایران تنها 17 پاس با موفقیت دریافت شد. تیم تحت هدایت مرد پرتغالی همچون تقابلش برابر نیجریه با ثبت آمار 22 تکل، 6 قطع توپ و 37 دفع توپ نسبت به آبی و سفیدها که در این پارامترها به ترتیب آمارشان روی 21، 5 و 18 متوقف شده بود وضعیت بهتری داشت. همچنین سنگربان ایران همچون دروازه بان آرژانتینی‌ها موفق به ثبت 3 سیو در کارنامه‌اش شد. 

کم‌زهر در حملات
گره خوردن صدور جواز ایران به جمع 16 تیم برگزیده جام‌جهانی 2014 به پیروزی برابر بوسنی و هرزگوین باعث شد شاگردان کی‌روش برابر تیم تحت هدایت سافت سوشیچ از پیله احتیاط و بازی واکنش‌گرایانه خارج شوند و تلاش کنند با در اختیار گرفتن نبض بازی دروازه آسمیر بگوویچ را فرو بریزند که البته حاصلش باب میل فوتبال ملی ایران میسر نشد و آمارها نیز به این موضوع صحه می‌گذارد. یوزها تنها موفق شدند 34% مالکیت توپ را برعهده بگیرند و تلاش‌هایشان باعث شد آمار 7 شوت، 2 ضربه در چهارچوب و 5 ضربه بلاک‌شده در رزومه‌شان درج شود که نسبت به آمار 66% مالکیت توپ، 12 شوت، 5 ضربه در چهارچوب، 4 شوت خارج از چهارچوب و 3 ضربه بلاک‌شده قابل قبول نبود و با خواسته‌های ایرانی‌ها تناسب نداشت. 
علاوه‌بر موارد اشاره‌شده ایرانی‌ها 294 پاس کمتر از بوسنی و هرزگوین داشتند که از دل 271 پاس شاگردان کی‌روش تنها 204 عدد آن موفقیت‌آمیز بود. یوزها در آخرین تقابل‌شان در مرحله گروهی جام‌جهانی 2014 با 66 درصد پاس بلند موفقیت‌آمیز که از دل 38 تلاش به دست آمد از این حیث آمار قابل توجهی را پدید آوردند. همچنین دستاورد ایرانی‌ها در پارامترهای تکل، قطع توپ، دفع توپ و سیو دروازه‌بان عدد 20، 14، 38 و 2 بود که چندان نتوانست به استحکام خط دفاعی ایران کمک کند. 

پیروزی نیاز به آمار فوق‌العاده نداشت
شاگردان کی‌روش جام‌جهانی 2018 را با تقابل برابر مراکش آغاز کردند که هماورد روبه‌روی شیرهای اطلس بار دیگر اثبات کرد نقشه اصلی ایران در استحکام خط دفاعی و سود بردن از ضدحملات و اشتباهات حریفان خلاصه می‌شود تا آمار 33% مالکیت توپ، 9 شوت، 2 ضربه در چهارچوب، 6 شوتی که راهش با سنگر منیر محمدی متفاوت بود و 1 شوت بلاک‌‌شده در کارنامه یوزها حک شود. بازیکنان تیم ملی فوتبال در این دیدار با 243 پاس کمتر نسبت به تیم مقابل 218 بار تلاش کردند توپ را بین یکدیگر جابه‌جا کنند که تنها این تکاپو 58% دقت به همراه داشت و بیرانوند موفق شد 3 سیو را در کارنامه‌اش درج کند. 

محافظه‌کارتر از همیشه
ایران بعد از کسب پیروزی برابر مراکش با توشه‌ای قابل قبول گام در دیدار مقابل اسپانیا گذاشت تا بتواند محافظه‌کاری بیشتری در دستورکارش قرار دهد و بی‌گدار به آب نزند. شاگردان کی‌روش در این دیدار تنها 22% مالکیت توپ را برعهده داشتند و 11 شوت کمتر از اسپانیایی‌ها در این بازی زدند که هر 7 ضربه ایرانی‌ها راهی به سنگر دخیا پیدا نکرد. همچنین اختلاف یوزها و لاروخا در پارامتر پاس فاحش بود؛ شاگردان کی‌روش در این دیدار تنها 216 تلاش برای جابه‌جایی توپ انجام دادند که 64% این تکاپو با موفقیت همراه شد که به‌طور قطع با 776 پاس و 90% صحت شاگردان فرناندو هیرو قابل مقایسه نبود که البته به دلیل ظرفیت‌های متفاوت فوتبال ایران و اسپانیا فوتبال‌دوستان نمی‌توانستند توقع نزدیکی بعضی از آمارها را با قرمزهای اروپایی داشته باشند. همچنین 2 سیو بیرانوند نیز از نکات قابل توجه تقابل اشاره شده بود. 

نیاز به کسب نتیجه رویکردها را تغییر نداد
فوتبال ملی ایران در دیدار پایانی‌شان در مرحله گروهی جام‌جهانی 2018 به دیدار پرتغال رفتند که استراتژی‌های مدنظر کی‌روش از حیث آماری اتفاقات متفاوتی نسبت به تقابل برابر اسپانیا را برای یوزها رقم نزد. ایرانی‌ها در این هماورد 26% مالکیت توپ را برعهده داشتند تا به پشتوانه این آمار دستاوردشان 7 شوت، 2 ضربه در چهارچوب، 4 ضربه خارج از چهارچوب و 1 شوت بلاک‌شده باشد که نسبت به 14 شوت، 4 ضربه در چهارچوب، 7 شوت خارج از چهارچوب و 3 شوت بلاک‌شده پرتغالی‌ها چندان چشمگیر نبود. شاگردان مربی پرتغالی همچون دیدارهای گذشته خود چندان برنامه‌هایشان روی پاس‌های پر تعداد بنیان نهادینه نشده بود تا 213 پاس و 65% پاس موفق حاصل تلاش‌هایشان باشد. علاوه‌بر مورد اشاره شده بیرانوند موفق به ثبت 3 سیو شد. 

ناکامی مربی پرتغالی در تکرار خودش
شاگردان کی‌روش بیست‌‌ودومین دوره جام‌جهانی را با تقابل برابر انگلیس پرستاره آغاز کردند که به دلایل فنی خواسته‌های مرد پرتغالی رنگ و بوی واقعیت نگرفت. به‌طور قطع نمی‌توان کتمان کرد بخشی از آمارهایی همچون 22% مالکیت توپ، 8 شوت، 3 ضربه در چهارچوب، 4 شوت قرار نگرفته در سنگر پیکفورد، 1 شوت بلاک‌شده، 215 پاس، 66% موفقیت پاس، 27% دقت پاس‌های بلند، 12 تکل، 16 قطع توپ و 23 دفع توپ تاثیری شگرف در شکست 6 بر 2 ایران برابر انگلیس داشت اما همین ناکامی زمینه یک اتفاق خوشحال‌کننده را فراهم کرد. 

تزریق جسارت و درایت به پیکره ایران
فوتبال ملی ایران روز گذشته برابر ولز روز خوشایندی را تجربه کرد که شاید نمونه آن به سختی در طول تاریخ قدمتش پیدا شود. ارزش‌های موقعیت‌های شاگردان روی عدد 1.53 متوقف شد که فاصله‌ای غیرقابل انکار نسبت به امیدگل 0.87 ولزی‌ها داشت. از سوی دیگر تیم ایران در حالی موفق شد از دل 21 شوت، 6 ضربه در چهارچوب، 6 شوت راه نیافته به دروازه حریف و 9 شوت بلاک‌شده گل استخراج کنند که آمار ولزی‌ها در زمان دمیده شدن سوت پایان بازی روی 10 شوت، 3 شوت در چهارچوب، 5 شوت خارج از چهارچوب و 2 ضربه بلاک‌شده متوقف شد. 
علاوه‌بر موارد ذکر شده می‌توان با توجه شناخت از افکار سرمربی پرتغالی به آمار 298 پاس، 66% دقت پاس و صحت 32 درصدی پاس‌های بلند نمره نسبتا قابل قبولی داد. همچنین نباید از تاثیر 18 تکل، 14 قطع توپ و 21 دفع توپ روی پیروزی مقابل شاگردان پیج غافل شد. به نظر می‌رسد پرس‌ها و نقشه‌های کی‌روش اژدهایان سرخ را ناچار به 32 دفع توپ کند که این اتفاق در تاریخچه حضور فوتبال ملی ایران در جام‌جهانی کم تکرار است. البته حضور بیشتر و بهتر ایران در حملات همچون دیدار برابر بوسنی و هرزگوین باعث تزلزل خط دفاعی ایران نشد که آمار 3 سیو حسینی در برابر 4 سیو سنگربانان ولز بر این فرضیه صحه می‌گذارد.