تاریخ : Thu 24 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75895
سرویس خبری : دانشگاه

می‌خواهیم دانشگاه الگوی برتر حوزه زنان شود

مشاور امور زنان رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

می‌خواهیم دانشگاه الگوی برتر حوزه زنان شود

زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش مهمی در آینده و توسعه نسل آینده دارند. کشوری رو به جلو حرکت می‌کند که به مسائل این بخش مهم از جامعه توجه کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد. امور زنان و توجه به این امور یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار بر نشاط و موفقیت جامعه است.

راضیه فلاح، خبرنگار:زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش مهمی در آینده و توسعه نسل آینده دارند. کشوری رو به جلو حرکت می‌کند که به مسائل این بخش مهمی از جامعه توجه کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد. امور زنان و توجه به این امور یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار بر نشاط و موفقیت جامعه است. دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1397 با تشکیل دفتر امور زنان و خانواده یک گام رو به جلو در این حوزه زنان برداشته است. این دفتر که بیشتر با عنوان شورای زنان فرهیخته شناخته می‌شد در این مدت فعالیت‌های زیادی را برمبنای توجه و اصالت‌بخشی به نقش اصلی زن، انجام داده است. ابلاغ بخشنامه شورای راهبری استانی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اقداماتی است که به تازگی در این خوزه انجام شده است. در این بخشنامه همه مواردی که قبل از این به صورت مجزا و پراکنده در این حوزه آمده بود؛ به صورت بخشنامه به همه واحدها ابلاغ شده تا اهمیت رسیدگی به امور زنان به طور جدی در همه واحدهای دانشگاه آزاد انجام شود. این اقدامات با محوریت بانوان خانواده این دانشگاه و به منظور تاثیر مثبت بر دیگر سازمان‌ها و نهادی جامعه و در انتها تاثیر بر سطح کلان جامعه انجام می‌شود. برای معرفی بهتر و دقیق‌تر این بخشنامه گفت‌وگویی با عاصمه قاسمی مشاور امور زنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

عاصمه قاسمی مشاور رئیس امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص بخشنامه شورای راهبری استانی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در گذشته آیین‌نامه‌ها و بخشنامه های مختلفی درباره امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد داشتیم که  به صورت پراکنده و در زمانهای مختلف با امضاهای مختلف از قبیل مشاور امور زنان یا ریاست ابلاغ شده بود؛ اما مصوبه جدید هیات رئیسه دانشگاه جایگاه مشخصی به مسئولین امور زنان و خانواده در واحدهای دانشگاه  داده و این  سمت امروز در چارت استانی دانشگاه آزاد قرار گرفته است. با توجه به اهمیت حوزه زنان و خانواده یک تجمیعی درمورد جایگاه، وظایف و مصوبات حوزه زنان در دفتر امور زنان انجام شد و تمام  جنبه های مختلف مرتبط با  این حوزه در استان و  واحد در یک بخشنامه‌ جامع  به نام بخشنامه شورای راهبری استانی توسط ریاست دانشگاه تایید و ابلاغ شد. در گذشته بخشنامه‌ای به این جامعی در این حوزه وجود نداشت و این بخشنامه این نقص را جبران کرده و جایگاه، نحوه انتخاب، وظایف، اهداف و  مسئولین امور زنان و خانواده  به صورت دقیق مشخص شده است.»
او درباره مضوعاتی که در این بخشنامه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: «با توجه به اینکه ماهیت بیشتر موضوعات حوزه زنان و خانواده ماهیت فرابخشی و فرا ساختاری دارد،  موضوعات حوزه زنان را نمی‌توان تنها بر عهده یک مسئول امور زنان و خانواده گذاشت و نیاز به یک اجماع و پیگیری در سطح کلان استانی دارد تا بتوان براساس زیست بوم هر استان آن‌ها را اجرا کرد. بدین‌منظور یک شورای راهبری را با ریاست دانشگاه آزاد استان پایه‌گذاری کردیم تا توجه به اهمیت موضوع بتواند همه ارکان استانی دانشگاه آزاد را برای انجام اقدامات امور زنان و خانواده بسیج کند. با این کار امکان احصا و بررسی مسائل زنان در دانشگاه و حتی سطح کلان تر ان فراهم شده و می توان اقدامات راهبردی برای آن انجام داد.»
قاسمی با بیان اینکه این اقدامات رابطه دانشگاه آزاد و دیگر سطوح استان را نیز در  حوزه  زنان تقویت می‌کند؛ تاکید کرد: «این اقدام باعث می‌شود تا مسائل زنان تنها محدود به دانشگاه آزاد نشده و به سطح جامعه نیز نفوذ کند. برای مثال می تواند ارتباط با اداره کل زنان در استانداری‌ها و شهرداری‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و تقویت کند.»
مشاور امور زنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درمورد برخی از مواردی که در این بخشنامه قید شده، تصریح کرد: «بعضی از واحدهای استانی به اندازه یک شهر دانشجو، استاد و کارکنان دارند. پیش از ابلاغ این بخشنامه مسئول استانی امور زنان و خانواده با رابطینی که در هر واحد داشت؛ به امور این حوزه رسیدگی و روند کاری را به دفتر زنان و امور خانواده اطلاع می داد، اما در این بخشنامه جدید هر واحدی که جمعیت بالایی دارد؛ به صورت مستقل از استان مسئول زنان و امور خانواده خواهد داشت. برای مثال در استان گیلان یک مسئول امور زنان و خانواده حضور دارد. اما اگر در این استان یک واحد جمعیت بالایی مانند 7 هزار نفر را دارد؛ به صورت مستقل خود این واحد نیز مسئول امور زنان و خانواده را خواهد داشت. همچنین در این بخشنامه برای رابطین نیز در ذیل یک مسئول استانی قرار خواهند گرفت. این رابطین با نظر  رییس واحد و مسئول امور زنان و خانواده تعیین و حکم او توسط رئیس واحد زده می‌شود.»
او درخصوص معرفی زنان دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه گفت: «منظور از زنان دانشگاه آزاد یعنی کلیه کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان خانوم هر واحد است. با توجه به اینکه نیمی از دانشجویان و یک سوم از کارکنان و استادهای دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند، نیاز است تا به حوزه زنان نگاه ویژه‌تری شود. البته در بخشنامه جدید محوریت اصلی صرفا خانواده نیست، بلکه مقوله اصلی زن است تا آنچه که امروز به عنوان مسئولیت برعهده دفتر امور زنان و خانواده محول شده بسیار بالاتر از مشاوره و رسیدگی به امور زنان است.»
قاسمی به فعالیت های دفتر امور زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: « تصویب سازمان تربیت اسلامی کودک،  مرکز  گسترش و تعالی درس دانش خانواده، پیگیری قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ، برخی از  اقداماتی است که با محوریت دفتر امور زنان و خانواده انجام  شده است . پیگیری همه این امور توسط امور زنان و خانواده به روسا واحدها یادآوری می‌کند که این دفتر در دانشگاه ‌ها تنها یک دفتر ساده نیست و باید به آن نگاه ویژه‌تری شود. به عقیده من اگر بسیاری از مسائل بانوان در دانشگاه‌ها برطرف شود؛ به مراتب خیلی از مشکلات دانشگاه نیز حل خواهد شد. همچنین برای ایجاد الگوی درست و مناسب برای شادی بانوان در کمیته ارتباطات و تشکیلات دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد فعالیتهایی صورت گرفته است. 
مشاور امور زنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاثیر این بخشنامه بر روی بهبود و آرامش بانوان دانشگاه آزاد افزود:  «این بخشنامه با تاکید بر ایجاد فضایی بهتر و آرام‌تر و متناسب برای اشتغال، کار و تحصیل بانوان به روسای واحدها ابلاغ شده است. دیکته نشدن مسائل به روسای واحدها مهمترین ویژگی این بخشنامه به شمار می رود. خلاقیت اجرای این بخشنامه برعهده روسا و مسئول دفتر امور زنان و خانواده هر واحد خواهد بود تا براساس شرایط زیست بوم و محیطی منطقه خود آن را اجرا کنند. برای مثال اگر شورای راهبری استان تصمیم بگیرد که در هفته  2 ساعت را به ورزش بانوان اختصاص دهد و آن را جزو مرخصی نیز محسوب نکند؛ این امر بسته به شرایط استانی اجرا خواهد شد. تنها کلیات امور در بخشنامه ذکر شده و اجرای آن به دست خود مسئولین استان خواهد بود. البته بسیاری از امور مربوط به زنان در دفتر امور زنان و خانواده سازمان نیز پیگیری می‌شود.»
قاسمی با بیان اینکه این تغییرات یا حال خوب جامعه زنان تنها محدود به دانشگاه آزاد نخواهد بود؛خاطر نشان کرد: «به طور قطع برای رسیدن به هدف نهایی باید ابتدا از داخل دانشگاه شروع کرد و  این تغییر، تاثیر درستی را در جامعه خواهد داشت. به بیان دیگر دانشگاه آزاد در گام‌های بعدی باید یک الگوی مناسبی و برتر برای جامعه پیرامون خود در حوزه زنان شود.»