تاریخ : Wed 23 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75881
سرویس خبری : جهان شهر

اخلال در روند پاک‌سازی تروریست‌ها

اخلال در روند پاک‌سازی تروریست‌ها

پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن به دنبال ایجاد بحران‌‌ در ایران از طریق مرزهای مشترک ایران با اقلیم کردستان بود.

پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن به دنبال ایجاد بحران‌‌ در ایران از طریق مرزهای مشترک ایران با اقلیم کردستان بود. این کشور بر همین اساس در مرداد سال 97، «استیون فاگین» مدیر اسبق دفتر امور ایران که وظیفه توسعه، هماهنگی، توصیه و اجرای سیاست‌های آمریکا در مورد ایران را برعهده داشت، سرکنسولگر آمریکا در اربیل کرد. اصلی‌ترین وظیفه فاگین در اربیل، «توسعه ناامنی در ایران» به کمک گروهک‌های تروریستی و «مقابله تهران با دور زدن تحریم‌های آمریکا» بود. 
آمریکا به‌اندازه‌ای در این سناریو بر ظرفیت گروهک‌های تروریستی کردی تکیه کرده بود که در خرداد سال 97، دولت ترامپ به‌طور رسمی از مصطفی هجری، رئیس حزب دموکرات کردستان برای سفر به این کشور دعوت کرد. در همین سفر برای نخستین‌بار یک مدیر دفتر امور ایران یعنی استیون فاگین با دبیرکل حزب کردستان دیدار کرد. کمتر از 10 روز قبل از این دیدار، حزب دموکرات در یک عملیات تروریستی، چند نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به شهادت رسانده بود. در همان زمان یک منبع در یک مرکز تحقیقاتی با نفوذ آمریکایی گفت که آمریکایی‌ها می‌خواهند بدانند که آیا کردها برای مبارزه با ایران نیروی جدی‌ای هستند یا خیر؟ از طرفی کرد‌ها نیز می‌خواهند بدانند که آیا واشنگتن درمورد موضع تهاجمی خود در قبال ایران جدی است یا خیر؟ چند هفته بعد یک گروهک تروریستی دیگر وابسته به حزب کارگران کردستان، در یک عملیات تروریستی بیش از 10 نفر از نیروهای بسیجی ایرانی را به شهادت رساندند. 
سال 94 پایگاه معتبر آمریکایی گلوبال‌ریسرچ -که پشت‌پرده اتفاقات مهم از جمله 11 سپتامبر و برخی همکاری‌های پنهان نظامی در دنیا را فاش می‌کند- از «هدایت پنهان» آمریکا در توطئه علیه ایران با شدت بسیار زیاد برای جنگی مرکب و چندبعدی خبر داده بود. به نوشته این پایگاه، آمریکا به‌جای حمایت مستقیم از کردهای ایرانی و احتمالا به خطر انداختن «استقلال» آنها، از ارائه کمک مالی پنهان و اعزام جنگجو از طریق حزب کردستان عراق به‌عنوان نیروی نیابتی خود بهره می‌برد. عربستان سعودی نیز در همان سال مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق را به ریاض دعوت کردند تا با پادشاه، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت آل‌سعود پشت درهای بسته دیدار کند. پس از بازگشت بارزانی از ریاض، کنسولگری عربستان در اربیل جلسات متعددی با هدف منسجم کردن تروریست‌های ضد‌ایرانی این منطقه برگزار کرد. سعودی‌ها در این دیدارها امکانات لازم را در اختیار تروریست‌ها قرار دادند و آنان نیز سلسله عملیات‌هایی را برای نفوذ در ایران از مرزهای شمال‌غرب کشور صورت دادند. 
اخیرا جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا صراحتا به نقش اقلیم کردستان در توسعه ناامنی ایران اذعان داشت. او در میانه آبان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی با اشاره به اغتشاشات اخیر در داخل ایران، تایید کرد آشوبگران مسلح هستند و فاش کرد این اسلحه‌ها از طریق اقلیم کردستان در شمال عراق به آنان می‌رسد. 
اکنون ایران با حملات مداوم به مقر تروریست‌های مستقر در اقلیم کردستان، عملا بخش زیادی از این ظرفیت را از بین برد. تداوم حملات ایران به این شبکه از تروریست‌ها، یکی از ظرفیت‌هایی که آمریکا و متحدینش روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است را از بین خواهد برد و بر همین اساس نیز آنها تلاش می‌کنند تا با پررنگ‌کردن مسائل داخلی ایران و داستان‌پردازی‌های خلاقانه، تهران را در داخل درگیر کنند تا از ادامه عملیات پاک‌سازی اقلیم کردستان، خودداری کند.