تاریخ : Wed 23 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75864
سرویس خبری : ورزش

یک نیمه بد، یک نیمه عالی

بازتاب نخستین بازی ولز در رسانه‌های اروپایی

یک نیمه بد، یک نیمه عالی

تیم ملی ولز حریف دوم ایران در جام‌جهانی 2022 قطر دوشنبه‌شب در نخستین بازی خود در این تورنمنت با وجود اینکه با یک گل از آمریکا عقب افتاده بود و به نظر می‌رسید در آستانه شکست در نخستین حضورش در جام‌های جهانی پس از 64 سال است اما باز هم این گرت بیل بود که با هوش و نبوغ خود به داد ولزی‌ها رسید و موفق شد این دیدار را به تساوی بکشاند.

سیامک خاجی، خبرنگار:تیم ملی ولز حریف دوم ایران در جام‌جهانی 2022 قطر دوشنبه‌شب در نخستین بازی خود در این تورنمنت با وجود اینکه با یک گل از آمریکا عقب افتاده بود و به نظر می‌رسید در آستانه شکست در نخستین حضورش در جام‌های جهانی پس از 64 سال است اما باز هم این گرت بیل بود که با هوش و نبوغ خود به داد ولزی‌ها رسید و موفق شد این دیدار را به تساوی بکشاند. به این ترتیب ولز که در گروهی دشوار قرار دارد و کارش برای صعود بسیار دشوار است در دومین حضورش در این تورنمنت بزرگ به یک امتیاز دست یافت تا خود را برای رویارویی با شاگردان کارلوس کی‌روش آماده کند. 

اتکای بیش از حد به بیل
پیش از شروع این تورنمنت هم مشخص بود که حضور در قطر برای بیل اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر راب پیج، سرمربی این تیم نیز حساب ویژه‌ای روی وینگر سابق رئال مادرید باز کرده است. حضور در پلی‌آف صعود به جام‌جهانی موفقیت بزرگی برای این تیم بریتانیایی بود و البته از همان زمان صحبت‌هایی مطرح بود که بیل اگر نتواند به همراه این تیم به جام‌جهانی صعود کند شاید حتی از فوتبال بازنشسته شود. این ستاره 33 ساله که در سال‌های اخیر با مصدومیت‌های زیادی روبه‌رو بوده اما توانست تیمش را به قطر برساند و حالا در بازی نخست هم نمایشی درخشان ارائه کرد. 
ولز در نیمه نخست نمایش ضعیفی را ارائه کرد اما شرایط در 45 دقیقه دوم برای آنها بهتر شد و درنهایت این بیل بود که یک امتیاز این بازی را برای تیمش به‌دست آورد. او می‌گوید: «آمریکایی‌ها در نیمه نخست خیلی خوب بازی کردند و در سوی دیگر ما بد بودیم و همین باعث شد گل بخوریم. در بین دو نیمه سرمربی تیم تغییراتی در تیم ایجاد کرد که باعث شد جنگنده‌تر راهی زمین شده و نشان دهیم که چه شخصیت بالایی داریم. در نیمه دوم واقعا خوب بودیم و همین موضوع اعتمادبه‌نفس ما را تا حد زیادی بالا برد. من کمی در اواخر مسابقه خسته بودم اما به‌خاطر کشورم جنگیدم و خوشحالم که باز هم توانستم به تیمم کمک کنم.»
راب پیج به‌خوبی می‌داند که اگر تیمش می‌خواهد امیدی برای صعود از مرحله گروهی داشته باشد این کار به کمک یک گرت بیل آماده و سرحال محقق خواهد شد اما مساله اصلی این است که بیل بسیار مستعد مصدومیت است و اگر او بخواهد در دو بازی بعدی هم 90 دقیقه از او بازی بگیرد ممکن است با مشکل روبه‌رو شود. با این حال فعلا پیج در گام نخست با گلی که ستاره تیمش در 10 دقیقه مانده به پایان مسابقه به‌ثمر رساند موفق شد از شکست بگریزد. او با تمجید از ستاره تیمش می‌گوید: «ما به بیل آزادی عمل داده‌ایم تا عملکرد بهتری را از او ببینیم. بیل می‌تواند در کناره‌ها خوب بازی کند اما این آزادی را دارد که در صورت لزوم به مرکز زمین متمایل شده و حتی نقش مهاجم نوک را ایفا کند. او بازیکنی بسیار باهوش است که می‌تواند از فضاهایی که برایش ایجاد می‌شود به‌خوبی استفاده کند. به صحنه‌ای که او پنالتی گرفت نگاه کنید تا متوجه استعداد و هوش او شوید. در بهترین زمان خود را به توپ رساند و بازیکن حریف را مجبور به خطای پنالتی کرد. از سوی دیگر او اینقدر تجربه دارد که بتواند وضعیت بدنی‌اش را در زمین مدیریت کند تا در هر سه مسابقه ما در دور گروهی در بهترین شرایط باشد.»
بیل در مصاف روز جمعه تیمش برابر ایران باز هم نقش کلیدی در برنامه‌های راب پیج خواهد داشت و در این شرایط و با توجه به تجربه بالایی که در بازی در مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی در اروپا و فتح چندباره رقابت‌هایی چون لالیگا و لیگ قهرمانان داشته است باید برنامه ویژه‌ای برای مهار او داشت. 

ترکیب ستاره و بازیکنان متوسط
عملکرد ولز برابر آمریکا تمجید رسانه‌های انگلیسی را نیز به‌دنبال داشته و آنها معتقدند در این شرایط نباید ولز را برای صعود از این گروه کم‌امید دانست و حتی دیدار آخر آنها برابر انگلیس در مرحله گروهی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. روزنامه دیلی‌میل در گزارشی به قلم تام کولوموس درباره عملکرد ولز در دیدار نخست نوشته است: «رویای گرت بیل برای بازی در جام‌جهانی بالاخره تعبیر شد و بسیاری از هواداران این تیم منتظر بودند تا بالاخره این اتفاق رخ دهد اما شاید جذاب‌تر از این اتفاق سفر سرمربی این تیم به قطر بود. راب پیج تا پیش از اینکه جانشین رایان گیگز شود رزومه چندان قابل توجهی به‌عنوان مربی نداشت و تنها در تیم‌هایی چون نورث‌ همپتون و پورت ویل روی نیمکت نشسته بود. پیج سپس راهی تیم‌های پایه ولز شد و درنهایت گیگز او را به‌عنوان دستیار اول و دست راست خود منصوب کرد. شاید کمتر کسی برای ولز در این تورنمنت شانسی برای صعود قائل باشد اما نباید فراموش کرد که رسیدن به همین جام هم می‌تواند دستاوردی خیره‌کننده برای آنها تلقی شود. مربیانی چون گری اسپید، کریس کلمن و گیگز همگی نقشی مهم در پیشرفت فوتبال این کشور سه میلیون نفری ایفا کردند اما این پیج بود که پس از 64 سال تیم را به جام‌جهانی برد. قبل از اینکه تیموتی وه‌آ در بازی دوشنبه‌شب دروازه این تیم را باز کند آخرین بازیکنی که به ولز در جام‌جهانی گل زده، پله برزیلی است. کاری که پیج در ولز انجام داده یک انقلاب تاکتیکی نیست و نکته خاصی در مورد فوتبال این کشور وجود ندارد اما پیشرفت اژدهایان بیشتر مدیون جو و محیطی است که پیج در تیمش ایجاد کرده است. جایی که گرت بیل با 4 بار قهرمانی در اروپا در کنار نفراتی چون دیلن لویت و مت اسمیت شاید هیچ‌گاه این فرصت را نداشته باشند که بتوانند در یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی بازی کنند یا کریس گانتر و جانی ویلیامز که در لیگ دو انگلیس حضور دارند همبازی است و البته با این شرایط کنار می‌آید. شاید برای بیشتر تیم‌ها چنین شکافی در توانایی و تجربه بازیکنان یک نقطه‌ضعف بزرگ محسوب شود اما پیج به‌لطف ایجاد روحیه تیمی توانسته آن را به نقطه‌قوت تیمش بدل کند. بیل در آخرین دوره حضورش در رئال مادرید بارها به‌دلیل مصدومیت در دیدارهای تیمش به میدان نرفت اما وقتی نوبت به بازی‌های ملی می‌رسید او کاملا آماده و سرحال بود و به‌طور معجزه‌آسایی بهبود می‌یافت. «ولز، گلف، رئال مادرید» بنری بود که او پس از صعود تیمش به یورو 2020 در دست گرفت تا اولویت‌هایش را نشان دهد و همین اتفاق باعث شد در اسپانیا مورد هجمه زیادی قرار گیرد اما این به‌خوبی نشان می‌دهد که آنها چقدر به پیراهن تیم ملی کشور خود تعصب دارند. ولزی‌ها از طرف دیگر به‌خوبی ثمره کار پیج در تیم زیر 21 ساله‌ها را دیدند و او با شناخت خوبی که از دنیل جیمز، هری ویلسون و جو رودن داشت هر سه را به تیم بزرگسالان برد و خیلی زود به نفرات کلیدی تیم گیگز تبدیل شدند. حالا با توجه به نمایش ضعیف تیم ایران برابر انگلیس آنها به کسب سه امتیاز این دیدار هم امیدوارند به‌خصوص با توجه به عملکرد خوبی که در نیمه دوم بازی با آمریکا ارائه کردند. ولزی‌ها اگر در بازی دوم خود موفق شوند، دیدار آخر با انگلیس می‌تواند سرنوشت‌ساز و تاریخی شود.»

شروع ناامیدکننده برابر آمریکا
البته نباید فراموش کرد که ولزی‌ها در نیمه نخست بازی برابر آمریکا عملکرد ضعیفی داشتند و اگر قرار باشد برابر ایران هم بازی را همین گونه آغاز کنند شاگردان کی‌روش فرصت خوبی خواهند داشت تا با اتکا به قدرت گلزنی طارمی و آزمون این تیم را مجازات کنند و از طرف دیگر با توجه به اینکه تیم ما در خط دفاعی معمولا نمایش خوبی به‌خصوص با سرمربی پرتغالی خود داشته است اگر بتوانیم دروازه این تیم را خیلی زود باز کنیم جبران آن برای شاگردان پیج سخت خواهد شد. سایت «ولزآنلاین» درباره دلایل نمایش ضعیف این تیم در شروع بازی با آمریکا می‌نویسد: «ولز در شروع بازی با آمریکا اصلا خوب کار نکرد و هواداران این تیم از نمایش تیم خود شوکه شده بودند. بازیکنان تیم اصلا در حد‌واندازه‌های خود کار نمی‌کردند و ناامیدکننده ظاهر شدند. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق این بود که ولزی‌ها نتوانستند با پرس آمریکایی‌ها خود را وفق دهند و انرژی و ‌انگیزه بالای تیم گرگ برهالتر (که دومین تیم جوان تورنمنت پس از غنا هستند) باعث شد تا اژدهای قرمز با مشکلات زیادی مواجه شود. بازی دادن به هری ویلسون و دنیل جیمز که بازیکنان سرعتی هستند و می‌توانند از مدافعان حریف عبور کنند یک فاجعه بود و پیج خیلی زود فهمید که بهتر بود از کیفر مور استفاده کند. ولز از سمت چپ زمین و جایی که وین هنسی به‌عنوان مدافع چپ بازی می‌کرد کمتر حملات خود را ترتیب می‌داد و این بازیکن به‌دلیل فشاری که از سوی حریف روی او بود نتوانست موفق کار کند. کریستین پولسیچ در ترکیب آمریکا نقشی کلیدی داشت و مهار او برای ولزی‌ها با دردسر زیادی همراه بود. دین ساندرز، مهاجم سابق ولز هم در این‌باره می‌گوید: «اگر من جای سرمربی بودم با این ترکیب تیمم را راهی زمین نمی‌کردم و فکر می‌کنم پیج در همان نیمه نخست با خودش گفته که بهتر بود مور را از ابتدا به زمین می‌فرستاد. اتان آمپادو هم در خط میانی به‌جای جو آلن بازی کرد اما نتوانست نمایش موفقی داشته باشد؛ چراکه ذاتا یک مدافع میانی است. ما برای 45 دقیقه حتی یک توپ پشت دفاع آنها ارسال نکردیم و این اصلا خوب نبود.» تنها نکته مثبت این نیمه که تیم را نجات داد حضور 5 مدافع در زمین بود که باعث می‌شد حریف نتواند برنامه‌هایش را پیاده کند. پیج در نیمه دوم توانست با تعویض‌هایش ورق را به سود تیمش برگرداند و با تغییراتی که در تاکتیک تیمش ایجاد کرد باعث شد تا بازیکنانش نمایشی به‌مراتب بهتر ارائه کرده و بازی را به تساوی بکشانند.»