تاریخ : Sun 20 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75788
سرویس خبری : ورزش

شاگردان کی‌روش؛ امیدوارترین آسیایی در جام‌جهانی

بررسی احتمال موفقیت 6 تیم قاره کهن در قطر

شاگردان کی‌روش؛ امیدوارترین آسیایی در جام‌جهانی

بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان برای نخستین‌بار در خاورمیانه برگزار می‌شود.

امیدنظری گوهر، خبرنگار:بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی در شرایطی از امروز با دیدار قطر و اکوادور آغاز خواهد شد که این دوره از مسابقات از چند حیث ویژه، خاص و حتی جذاب است. بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان برای نخستین‌بار در خاورمیانه برگزار می‌شود. از سوی دیگر قاره آسیا با حضور 6 تیم امیدها را بابت ارتقای فوتبال آسیا به پشتوانه درخشش قطر، ایران، عربستان‌سعودی، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی افزایش داده که البته به نظر می‌رسد بخشی از توقعات اشاره‌شده خوش‌بینانه است تا بر همین اساس نتوان صعود و درخشش بعضی تیم‌های آسیایی را به جمع 16 تیم برگزیده متصور شد. 

 تقابل برنامه‌های بلندمدت با قدرت
قطر به لطف میزبانی توانست تبدیل به سیزدهمین کشور آسیایی شود که حضور در جام‌جهانی را تجربه می‌کند. البته طبق شواهد، نگاه و رویکرد عنابی‌پوشان تنها معطوف به 270 دقیقه تقابل در مرحله گروهی نیست و آنها قصد دارند به پشتوانه حضور یافتن در رقابت‌های کوپا آمریکا 2019، گلدکاپ 2021، عرب کاپ 2021 و برگزاری اردوهای بلندمدت و برپایی دیدارهای دوستانه راه کره‌جنوبی تحت گاس هیدینگ را در جام‌جهانی 2002 بروند و به‌عنوان یک تیم آسیایی نماینده‌ای شایسته برای قاره کهن باشند. 
شاگردان فیلیکس سانچز برای رسیدن به خواسته‌های مدنظرشان باید در گروهی که تیم‌های هلند، سنگال و اکوادور قرار گرفته‌اند به دنبال جمع‌آوری امتیازهای لازم در توشه‌شان باشند که بر همین اساس می‌توان حدس زد صعود قطر به مرحله بعد کاری دشوار و صعب است. از یک‌سو فارغ از قهرمانی تیم پنجاهم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال در آخرین دوره جام ملت‌های آسیا آنها به دلیل خلأ حضور لژیونرهای باتجربه به‌سختی می‌توانند همچون کره‌ای‌ها که در هفدهمین دوره جام‌جهانی به پشتوانه 21 بازیکن شاغل در قاره آسیا و سئول کی هیون و آن یونگ هوان که در تیم‌های اندرلخت بلژیک و پروجا ایتالیا عضویت داشتند اتفاقات مهمی را در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان رقم بزنند. 
همچنین نباید از قدرت هلند، صلابت سنگال حتی با توجه به غیبت سادیو مانه و زهرداری اکوادور غافل شد تا یکی از بزرگ‌ترین امیدواری تیم تحت هدایت سرمربی 46 ساله اسپانیایی برای غلبه بر لاله‌های نارنجی، شیرهای ترانگا و سه رنگ‌ها هماهنگی بالای بازیکنان قطر با یکدیگر باشد؛ اتفاقی که رخ دادن آن می‌تواند تحولی شگرف در فوتبال قطر و آسیا ایجاد کند. 

 امیدوار به عدم فراموشی راه جدال با بزرگان
یوزهای ایرانی در ششمین دوره حضورشان در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان باید به جنگ کشورهای انگلیس، ولز و آمریکا بروند که براساس معادلات روی کاغذ، سختی آن با ادوار گذشته قابل قیاس نیست اما قطعا چندان نیز راحت نیست تا به‌راحتی از حضور در مرحله یک‌هشتم‌نهایی و طلسم‌شکنی صحبت کرد. با نگاهی به فهرست آمریکا، مشخص است که این تیم ترکیبی متشکل از بازیکنان جوان و باتجربه است. همچنین ولز نیز به دلیل خصوصیات ذاتی فوتبال بریتانیا عملکردش در سالیان اخیر نسبتا خوب بوده و البته باید منتظر دیدار تیم ایران با این تیم بود تا مشخص شود آنها با چه روش و تاکتیکی به مصاف شاگردان کی‌روش خواهند رفت. 
علاوه‌بر نکات اشاره‌شده ستارگان کم‌تجربه انگلیس در جام‌جهانی 2018 با گذشت بیش از 4 سال به بلوغ فوتبالی رسیده‌اند که قرار گرفتن 12 بازیکن از آن تیم و حضور جوانانی که در لیگ جزیره بسیار آزموده شده‌اند باعث شده فوتبال‌دوستان بتوانند به‌سختی سه شیرها را تیمی بپندارند که برابر کشوری همچون تونس سرنوشت بازی‌اش گره بخورد. البته موارد ذکرشده به معنای آن نیست که شاگردان کی‌روش شانس کمی برای صعود به مرحله بعد دارند بلکه آنها در صورت تکرار استراتژی‌های موفق‌شان برابر تیم‌های بزرگ می‌توانند فاصله فوتبالی خود را با ولز و آمریکا کاهش دهند و به آرزویشان برای رفتن به دور حذفی برسند. 

 مربی فرانسوی ترک عادت می‌کند؟
عربستان سعودی در سال‌های اخیر با سپردن هدایتش به هروه رنار توانست به پشتوانه هفت پیروزی، دو برد و یک تساوی راهی جام‌جهانی 2022 قطر شود و در ششمین حضورش در روزهای آینده باید برابر آرژانتین، لهستان و مکزیک قرار گیرد. فارغ از قدرت آلبی سلسته که این روزها روند شکست‌ناپذیر جالب توجهی داشته است، خط حمله زهردار عقاب‌ها به پشتوانه حضور روبرت لواندوفسکی و آرکادیوش میلیک و تیم منسجم تحت هدایت جراردو مارتینو، شاهین‌های سبز باید به یک دلیل بزرگ نگران روزهای آینده باشند. 
رنار و تیمش در دیدارهای اخیر تیمش روند خوبی داشته و در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی تیمی موفق در گروهی بود که استرالیا و ژاپن در آن حضور داشتند اما استراتژی‌های مربی نمی‌تواند به استحکام دفاع کمک کند. اتفاقی که تکرار آن در عربستان سعودی می‌تواند خاطرات تلخی را برای سبزها یادآوری کند. اما بدون شک راهبردهای منعطف می‌تواند باعث سود حداکثری رنار از مهره‌های هجومی زهرداری همچون سالم الدوساری، فراس البریکان و صالح الشهری شود. 

 رقیب مورد علاقه تیم‌های گروه چهارم
استرالیا در ششمین حضورش در جام‌جهانی قرار است با هدایت گراهام آرنولد به جنگ تیم‌های مطرحی همچون فرانسه، تونس و دانمارک برود و به نظر می‌رسد برای دومین مرتبه صعودش از مرحله گروهی نیازمند شانس بسیار و بداقبالی عمده حریفان است. نسل فعلی ساکروس‌ها را باید یکی از کم‌فروغ‌ترین و کم‌زهرترین تیم‌های دهه اخیر این کشور دانست که در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2022 نتوانست برابر عمان و چین نتایج خوشایندی را رقم بزند تا بعد از شکست امارات و پرو بلیت سفر به قطر برای آنها صادر شود. تیم سی‌وهشتم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال برای بالا بردن شانس موفقیتش در جام‌جهانی 2022، مرد 76 ساله، گاس هیدینگ که سابقه سرمربیگری در جام‌جهانی‌های 1998، 2002و 2006 را می‌بیند به‌عنوان دستیار آرنولد برگزید که با تفاسیر ذکرشده به نظر می‌رسد این تغییر نمی‌تواند گره زیادی از کار استرالیایی‌ها بگشاید و آنها برابر مدافع عنوان قهرمانی، فرانسه، دانمارک پرستاره و حتی تونس همچون دوره گذشته کار سختی برای دفاع از حیثیت فوتبال این کشور دارند. 

 دو مانع پیش روی صعود ژاپن
سامورایی‌های تحت هدایت هاجیمه موریاسو راه هفتمین صعودشان به جام‌جهانی را با شکست برابر عمان، پیروزی نه‌چندان مقتدر برابر چین و شکست مقابل عربستان سعودی متزلزل آغاز کردند اما گذشت زمان باعث شد ژاپنی‌ها با کسب 19 امتیاز در 7 بازی با قرار گرفتن بالاتر از استرالیا به‌عنوان تیم دوم راهی جام‌جهانی 2022 شوند. براساس ظواهر آبی‌ها با بداقبالی در یکی از جذاب‌ترین و سخت‌ترین گروه‌های ممکن یعنی گروه پنجم در کنار آلمان، اسپانیا و کاستاریکا قرار گرفته‌اند تا بر همین اساس به‌سختی بتوان صعود آنها را به مرحله یک‌هشتم‌نهایی پیش‌بینی کرد. 
البته نباید فراموش کرد در تیم تحت هدایت سرمربی 54ساله بازیکنان بسیار با تجربه‌ای همچون مایا یوشیدا و یوتو ناگاتومو دیده می‌شوند که ترکیب آنها با بازیکنان لژیونری مثل کو ایتاکورا، هیروکی ایتو، تاکهیرو تومیاسو، هیده ماسا موریتانا، دایچی کامادا، کائورو میتوما، ریتسو دوان، تاکفوسا کوبو، جونیا ایتو و آیاسه یدا می‌تواند برای شاگردان هانسی فیلیک، لوییز انریکه و لوییز فرناندو سوارز دردسرساز شود. جدا از گروه سختی که باید ژاپنی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم ‌کنند بزرگ‌ترین مشکل آنها برای حضور در بین 16 تیم، پایبندی بیش از حد تیم بیست‌و‌چهارم رده‌بندی فیفا به فلسفه فوتبالی و استراتژی‌هایشان است که در دوره گذشته باعث شد تیم تحت هدایت آکیرا نیشینو بازی‌ای که دو بر صفر پیش بود را درنهایت با نتیجه سه بر دو بلژیک واگذار کند. 

 ماموریت دشوار شاگردان بنتو
در گروه هشتم جام‌جهانی 2022 نیز یک تیم اهل قاره کهن یعنی کره‌جنوبی دیده می‌شود. ببرهای آسیا در این دوره از مسابقات یازدهمین تجربه خود را در آوردگاه اشاره‌شده تجربه خواهند کرد و خیلی علاقه‌مند هستند بعد از تلاش‌های ناموفق با هونگ میونگ بو و شین تائه یونگ در بیست‌ودومین رقابت‌ها با حضور پائولو بنتو همچون سال‌های 2002 و 2010 راهی مراحل حذفی شوند که البته در این راه باید برابر تیم‌های چهاردهم، شصت‌ویکم و نهم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال یعنی اروگوئه، غنا و پرتغال قرار گیرند که براساس شناخت از قدرت حریفان و افکار سرمربی 53ساله کره‌جنوبی نمی‌توان حتی با وجود بازیکنان تاثیرگذاری مثل کیم مین جائه، کنگین لی، لی جائه سونگ، سون هیونگ مین، هانگ هی چان و وو یئونگ جئونگ برای جنگجویان تاگوک شانس زیادی قائل شد. 

 وضعیت پیچیده نمایندگان آسیا
با بررسی تمام تفاسیر اشاره‌شده به نظر می‌رسد اگر معادلات و حدسیات همچون انتظارات پیش برود باید به انتظار یکی از سال‌های نه‌چندان خوب نمایندگان آسیا در جام‌جهانی بنشینیم. یقینا کشوری همچون استرالیا شانس بسیار اندکی برای صعود به جمع 16 تیم نهایی برگزیده دارد اما تیمی مثل ایران اگر بتواند همچون جام‌جهانی 2018 در دفاع رخنه‌ناپذیر ظاهر شود و خط حمله‌اش برخلاف سال 2014 زهردار باشد، قادر است وجه قاره کهن را در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان حفظ کند. علاوه‌بر این حضور ژاپن، عربستان، قطر و استرالیا در مرحله یک‌هشتم به دلیل عدم استراتژی‌هایی که بتواند قدرت این کشورها را هم‌تراز حریفان اروپایی، آمریکای‌جنوبی، آمریکای‌شمالی و آفریقایی کند، محتمل به نظر نمی‌رسد.