تاریخ : Thu 17 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75730
سرویس خبری : جهان شهر

ابهام در عامل حمله

روز گذشته یک نفتکش متعلق به رژیم‌صهیونیستی در دریای عمان هدف قرار گرفت

ابهام در عامل حمله

روز گذشته نفتکشی دیگر در منطقه مورد حمله‌ای ناشناس قرار گرفت. گفته می‌شود این حمله بعدازظهر روز چهارشنبه انجام شده است. نخسین حملات از این دست سال 2019 رخ داده بودند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار:روز گذشته نفتکشی دیگر در منطقه مورد حمله‌ای ناشناس قرار گرفت. گفته می‌شود این حمله بعدازظهر روز چهارشنبه انجام شده است. نخسین حملات از این دست سال 2019 رخ داده بودند.  رسانه‌ها می‌گویند نفتکش آسیب دیده روز سه‌شنبه از بندر صحار کشور عمان عازم بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین شده بود. شرکت سنگاپوری مالک نفتکش هدف قرار گرفته می‌گوید حمله در 240 کیلومتری سواحل عمان صورت گرفته است. گفته می‌شود بخشی از سهام این شرکت سنگاپوری به عیدان عوفره برادر کوچک‌تر ایال عوفره تعلق دارد. کشتی‌های ایال عوفر پیش‌تر مورد حملاتی در منطقه قرار گرفته بودند. تیموتی هاوکینز، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، در ارتباط با این حمله به الجزیره گفته است «با هر‌گونه فعالیت دریایی بی‌ثبات ‌کننده‌ای که در آب‌های اطراف اتفاق بیفتد مقابله خواهد شد زیرا فعالیت نفتکش‌ها برای تجارت جهانی حیاتی است.» هاوکینز تاکید کرده: «[ما] با شرکای منطقه‌ای خود و شرکای بین‌المللی خود در گشت‌زنی در آب‌های مجاور و همچنین همکاری با کشتیرانی تجاری کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آنها اطلاعات لازم برای ادامه عبور ایمن از این آبراه‌ها را دارند.» منابع صهیونیستی اما پرکارتر از هر منبع رسانه‌ای دیگری در این حوزه ظاهر شده‌اند؛ مساله‌ای که با توجه به توطئه‌گری آنها مشکوک به‌نظر می‌رسد. صهیونیست‌ها با انتساب حمله به ایران مدعی شده‌اند تهران در رودرو شدن با غرب در آستانه جام‌جهانی فوتبال اشتباه بزرگی مرتکب شده است. برخی دیگر از این منابع نیز ادعا کرده‌اند تهران پس از آنکه در هفته جاری عملیاتش برای ترور یک صهیونیست در گرجستان ناکام ماند برای از صحنه خارج کردن اخبار آن دست به این اقدام زده است. 

  اهداف و دلایل احتمالی توطئه رژیم صهیونیستی 
نورنیوز رسانه‌ای که وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران است، روز گذشته در حساب توییتری خود حمله به یک نفتکش در دریای عمان را به شرارت‌های رژیم صهیونیستی مرتبط دانست که بنابر عادت این رژیم در اوقات جام‌جهانی شدت می‌گیرند. تل‌آویو متهم است همواره از فرصت خبری رویدادهای بزرگ جهان بهره می‌گیرد تا دست به اقدامات خصمانه علیه دشمنانش بزند. بر همین اساس در ابتدا به بررسی اهداف و دلایل رژیم صهیونیستی برای آغاز یک ماجراجویی جدید در منطقه پرداخته‌ایم. 

1- افزایش پرونده اختلافات 
رژیم صهیونیستی برتری نظامی متعارف خود در برابر محور مقاومت را از دست داده است و از سوی دیگر به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، به زعم خود در حال از دست دادن مزیت خود در حوزه هسته‌ای نیز هست. تل‌آویو با وجود آنکه به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای تهران فوریتی برای کاهش سرعت آن قائل است اما همزمان نمی‌خواهد این اقدام از طریق دیپلماسی و یک توافق صورت بگیرد بلکه در تلاش است غرب را مجاب کند همچنان از طریق سیاست فشار و تحریم به مهار ایران بپردازد. از همین‌رو رژیم صهیونیستی تمام توان خود را برای جلوگیری از احیای توافق به کار گرفته است. تل‌آویو با توجه به مذاکرات محرمانه میان تهران و واشنگتن پیش از آغاز گفت‌وگوهای رسمی برجام پیش از سال 2013، نگران است برخلاف آنچه در رسانه‌ها عنوان می‌شود این دو کشور بار دیگر به سمت یک توافق حرکت کنند. 
بر همین اساس صهیونیست‌ها تلاش دارند تا حد امکان بر گستره پرونده‌های اختلافی میان ایران و غرب بیفزایند. تعدد پرونده‌های اختلافی به زعم صهیونیست‌ها ایران و غرب را از تفاهم دورتر می‌سازد. 

2- معطوف کردن نگاه غرب و متحدانش به خلیج‌فارس
حمله پیش‌دستانه روسیه به ساختارهای ایجادشده توسط ناتو در خاک اوکراین باعث شد آمریکا زودتر از آنچه برنامه‌ریزی کرده بود با جنگی مواجه شود که در تدارک آن قرار داشت. 
با وجود برنامه‌ریزی آمریکا برای به دام انداختن روسیه در یک جنگ، نبرد با مسکو در هر صورتی دارای تبعاتی سنگین است. در همین حال در سایه جنگ اوکراین، شرق آسیا نیز دچار التهاب شده به‌گونه‌ای که گفته می‌شود چین نیز در فکر حمله به تایوان است. این دو موضوع باعث شده تا توجه غرب به منطقه کاسته شده و برای صهیونیست‌ها ایجاد نگرانی کند. رژیم صهیونیستی قصد دارد از طریق انجام عملیات‌هایی در غرب آسیا سهم این منطقه را از توجهات غرب افزایش دهد. 

3- تخریب روابط ایران با کشورهای همسایه
رژیم صهیونیستی تلاش دارد روابط ایران با کشورهای همسایه را تخریب کند. از نگاه صهیونیست‌ها روابط مناسب تهران با همسایگان می‌تواند به افزایش قدرت نرم این کشور، افزایش امنیت منطقه و بهبود وضعیت اقتصادی ایران منجر گردد. از سوی دیگر اختلاف میان ایران و کشورهای همسایه می‌تواند این جریان را در رقابت تهران با تل‌آویو، معکوس سازد. در این شرایط ضمن محروم شدن ایران از مواهبی که به آنها اشاره شد، رژیم صهیونیستی به چنین مواهبی دست می‌یابد. تل‌آویو می‌تواند قدرت نرم خود را افزایش داده و با افزایش صادرات کالا و تسلیحات به کشورهای همسایه ایران، امنیت تهران را نیز خدشه دار سازد.

4- تشدید تنش‌ها برای افزایش مشکلات ایران در جریان اغتشاشات
رژیم صهیونیستی تلاش دارد از فرصت اغتشاشات بهره برده و با دست زدن به اقداماتی باعث ادامه‌دار شدن آن شود. برای درک نگاه صهیونیست‌ها به اغتشاشات اخیر و برنامه‌شان برای تشدید آن می‌توان به مقاله مشترک دو عضو برجسته بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) در نشریه نیوزویک اشاره کرد که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند با استفاده از اغتشاشات در ایران، کار این کشور را از طریق براندازی نهایی سازند. 
یاکوب ناگل و مارک دوبوویتز این مقاله را با عنوان «نقش اسرائیل در کمک به معترضان ایران» منتشر کرده‌اند. یاکوب ناگل عضو ارشد این بنیاد به شمار می‌رود که سابقه 40 سال فعالیت در دستگاه دیپلماسی، ارتش و دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را داراست.  مارک دوبوویتز نیز مدیرعامل اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌هاست که در حقوق، سیاستگذاری و اقتصاد دارای تخصص است به‌گونه‌ای که پژوهش‌های او بر تحریم‌های اقتصادی متمرکز هستند. بنیاد تحت مدیریت او یکی از سرسخت‌ترین مخالفان هرگونه توفق با ایران است که سعی در لابی‌گری برای تشدید تحریم‌ها دارد.  ناگل و دوبوویتز در این مقاله که روز 15 نوامبر (24 آبان) منتشر گشت آورده‌اند دولت جو بایدن نسبت به استفاده از فرصت اغتشاشات در ایران تردید دارد و همچنان به دنبال بازگشت به نسخه ضعیف‌ترشده توافق هسته‌ای سال 2015 است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی فرصتی را که از سال 1979 (سال وقوع انقلاب اسلامی در ایران) تاکنون بی‌سابقه بوده است، غنیمت شمارد.  این دو عضو برجسته FDD معتقدند رژیم صهیونیستی باید دست به کاری بزند تا ایران در سایه کاهش ارز پول ملی خود، مجبور شود از ذخایر ارزی خود بیشتر هزینه کند.  ناگل و دوبوویتز می‌گوید تل‌آویو باید با تاکید بر دزدیده شدن پول مردم ایران، به آنها بگوید بانک‌های ایرانی پول کافی برای بازگرداندن سپرده‌هایشان را در اختیار ندارد، تا مردم برای دریافت سپرده‌های خود به بانک‌ها هجوم ببرند.  این دو معتقدند رژیم صهیونیستی باید روی اعتصاب به‌ویژه اعتصاب کارگران و همچنین به‌طور ویژه‌ای روی آسیب به صنایع کلیدی تمرکز کند.  در بخش نهایی مقاله ضمن تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به اغتشاش‌گران از طریق فضای مجازی آمده است: «اسرائیل باید مطالبی را در مورد چگونگی سازماندهی بهتر ایرانیان در گروه‌های کوچک در هر محله، انتشار اطلاعات در مورد تحرکات نیروهای امنیتی، و اختلال در سیستم‌های فرماندهی و کنترل، قابلیت‌های لجستیکی و نظارتی حکومت ارائه دهد.» نگاهی که صهیونیست‌ها به تحولات اخیر دارند از طریق مقاله مزبور قابل فهم است. آنها اغتشاشات را فرصتی بی‌نظیر می‌دانند که باید از آن برای ساقط کردن ایران استفاده کنند. شاید یکی از دلایلی که صهیونیست‌ها این واقعه را به شکل اغراق‌گونه‌ای بزرگ می‌بینند، وضعیت بغرنجی باشد که در آن گرفتار شده‌اند؛ گرفتاری‌های بزرگ و لاینحل برخی را در انتظار یک منجی نگاه می‌دارند. صهیونیست‌های گرفتار، اغتشاشات ایران را منجی نجات خود از وضعیت دشوار فعلی می‌دانند تا با سرنگونی آن، این رژیم نیز از مشکلاتش رها شود. 

5- انتقال بحران داخلی رژیم به بیرون
رژیم صهیونیستی از سال 2019 تاکنون طی چهار سال پنج نوبت انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کرده است. آخرین نوبت از این انتخابات‌ها اول نوامبر جاری (10 آبان 1401) برگزار شد که در پی آن ائتلاف راست‌گرایان به رهبری بنیامین نتانیاهو موفق شد با کسب 64 کرسی به پیروزی برسد؛ با این حال تجربه چهار انتخابات گذشته نشان می‌دهد این دوره نیز راهی جز شکست ندارد.  هرچند تعداد اعضای ائتلاف نتانیاهو سه عضو از حد نصاب 61 نماینده لازم برای تشکیل دولت بیشتر است اما وضعیت این ائتلاف چندان مناسب نیست. راست‌گرایان افراطی تقریبا نیمی از اعضای آن را تشکیل می‌دهند و خواهان دستیابی به دو وزارتخانه جنگ و امنیت داخلی هستند. این گروه به‌شدت مورد انتقاد کشورهای غربی قرار دارند و حتی گفته می‌شود این دولت‌ها به تل‌آویو هشدار داده‌اند از به کارگیری چنین افرادی در مسئولیت‌های حساس خودداری کند. 
از سوی دیگر رژیم صهیونیستی با مشکلات سیاسی دیگری نیز روبه‌روست به‌گونه‌ای که این رژیم از سال 2009 تاکنون در بن‌بست نتانیاهو گرفتار شده و قابلیت تولید سیاستمداران برجسته دیگری را ندارد.  در کنار این مشکلات سیاسی، وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی نیز بحرانی به نظر می‌رسد. از ابتدای سال 2022 تاکنون دست‌کم 30 صهیونیست بر اثر این عملیات‌ها به هلاکت رسیده‌اند. رژیم صهیونیستی با تشدید تنش‌ها با ایران در منطقه و ملتهب ساختن وضعیت غرب آسیا به دنبال منحرف ساختن افکار عمومی بین‌المللی و داخلی از وضعیت دشوار خود است.

6- کاهش تمرکز محور مقاومت بر مسیر ایران-مدیترانه
رژیم صهیونیستی به دنبال منحرف ساختن تمرکز محور مقاومت بر مسیر ایران-مدیترانه است. در این مسیر محور مقاومت صرفا با آمریکا مواجه است و در صورت بروز درگیری و تحمیل تلفات به نیروهای آمریکایی، احتمال عقب‌نشینی واشنگتن از این مسیر وجود دارد؛ موضوعی که به‌شدت برای تل‌آویو هراس‌انگیز است. از سوی دیگر هرگونه جنگ با محور مقاومت در مسیر ایران-مدیترانه به افزایش نفرات و تجهیزات نظامی مقاومت در این مسیر می‌انجامد. 
تل‌آویو برای جلوگیری از رخ دادن چنین مسائلی قصد دارد میدان درگیری‌های خود با محور مقاومت را به مناطق دیگری مانند قفقاز و خلیج‌فارس بکشاند زیرا در این درگیری‌ها دیگران هزینه‌های مالی و جانی آن را پرداخت خواهند کرد.

  اهداف و دلایل احتمالی محور مقاومت 
رسانه‌های غربی حمله به نفتکش دریای عمان را به ایران منتسب می‌کنند که چندان قابل اعتبار نیست اما دلیلی نیز وجود ندارد که بتوان آن را رد کرد. هرچند احتمال دخالت رژیم صهیونیستی در این اقدام بالاست اما همزمان باید احتمال نقش محور در آن را نیز مورد بررسی قرار داد. 

1- انتقام حمله به تانکرهای سوخت
پهپادهایی ناشناس بامداد چهارشنبه هفته گذشته (9 نوامبر 2022/ 18 آبان 1401) به یک کاروان سوخت پس از ورود به خاک سوریه، حمله کردند. این کاروان سوخت مدت کوتاهی پس از آنکه از عراق خارج شد مورد هدف قرار گرفت. این حمله تنها قابل انتساب به آمریکا و رژیم صهیونیستی است. با این‌حال برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند منابع مطلع آمریکایی به دولت عراق اعلام کرده‌اند تل‌آویو به این کاروان حمله کرده است. با این وجود حمله مزبور اقدامی در جهت محاصره غذایی و سوختی علیه مردم سوریه و لبنان بود.  به نظر می‌رسد حمله به یک کشتی حامل انرژی در یکی از اصلی‌ترین خطوط صادراتی تهدیدی نسبت به آمریکا و رژیم است تا بدانند اقدام‌شان در محاصره مردم منطقه بی‌پاسخ نخواهد بود. 

2- پیام به غرب
پس از آنکه در بحبوحه اغتشاشات ایران مقامات آلمانی سخن گفتن از تحریم سپاه را کلید زدند، یک نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس توقیف شد. 
با این‌حال در هفته‌ها و روزهای اخیر سران غربی به شکل بی‌سابقه‌ای از براندازی ایران صحبت می‌کنند. رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر کانادا و صدراعظم آلمان سرانی هستند که با لحنی به دور از آداب سیاسی علیه ایران موضع‌گیری کرده و از جملاتی مانند «ایران را آزاد خواهیم کرد» استفاده کرده‌اند.  پیش از این موضع‌گیری‌ها نیز غرب به شکلی پنهان تمام توان خود را برای به آشوب کشیدن ایران جمع کرده و در تلاش برای کشیدن کشور به جنگ داخلی بود. 
حمله به نفتکش می‌تواند پیامی به غرب باشد که در زمستان پیش رو کمبود غیرقابل انکاری در حوزه انرژی دارد و نباید بیش از اندازه علیه ایران از خود گستاخی نشان دهد. 

3 -تلاش برای قاعده‌گذاری امنیتی در خلیج‌فارس
محور مقاومت به تازگی از نبردی سهمگین بر سر ترسیم خطوط دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی پیروز بیرون آمده است. در این نبرد نیروهای مقاومت لبنان تهدید کرده بودند در صورتی که سهم کشورشان از ذخایر انرژی موجود در دریای مدیترانه داده نشود، به رژیم حمله می‌کنند. 
در پی آن بود که تل‌آویو و واشنگتن با عقب‌نشینی در برابر بیروت رویای تبدیل رژیم صهیونیستی به هاب انرژی مدیترانه را از دست دادند. در مقابل لبنان که به دلیل بحران اقتصادی وضعیت معیشتی وخیمی دارد به درآمدی که سالانه تا چهار میلیارد دلار می‌رسد، دست یافت. 
ایران نیز که هم‌اکنون با کاهش کیفیت زندگی مردم به دلیل تحریم‌های اقتصادی روبه‌روست، می‌کوشد با قاعده‌گذاری‌های امنیتی از مزیت ژئوپلتیکی و توان نظامی خود برای باز شدن گره تحریم‌ها استفاده کند. 
بر این مبنا در شرایطی که تهران به بازارهای انرژی و درآمدهای حاصل از آن دسترسی ندارد، دیگران نیز نباید به راحتی به این بازار دسترسی داشته باشند. 

4- پاسخ به ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های ایرانی
نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه (16 نوامبر 2022/ 25 آبان 1401) مدعی شد لنجی را توقیف کرده که حامل 70 تن سوخت موشک از مبدا ایران است. بنابر ادعای واشنگتن این محموله که شامل «پرکلرات آمونیوم» بوده برای تامین سوخت بیش از ۱۲ موشک برد متوسط کافی است. 
آمریکا می‌گوید این محموله را در جریان بازرسی محموله ۱۰۰ تنی اوره که خود نیز می‌تواند در ساخت مواد انفجاری کارایی داشته باشد، یافته است. نیروی دریایی آمریکا با ادعای خطرناک بودن این لنج برای دیگر کشتی‌ها آن را غرق کرد. 
هرچند آمریکا مدعی است این محموله عازم یمن بوده و مواد آن در موشک قابل استفاده‌اند اما به نظر می‌رسد این کشتی حامل تولیدات ایران به بازارهای جهانی بوده که توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف و سپس غرق شده است؛ موضوعی که در راستای فشارهای اقتصادی به تهران قرار دارد. 
در هفته جاری رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که ریاست تیم این کشور در مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد تاکید کرد کشورش روی برجام تمرکز ندارد و در پی افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران است. 

  نکات و ویژگی‌های عملیات
حمله روز چهارشنبه به نفتکش میلیاردر صهیونیست اگر توسط محور مقاومت انجام شده باشد، حاوی نکاتی است که در ادامه مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

1- پاسخ مستقیم محور مقاومت توسط ایران
در محور مقاومت ایران ضلع اصلی به شمار می‌رود به گونه‌ای اغلب اقدامات توسط دیگر اضلاع انجام می‌شوند. با این‌حال اگر اقدام توسط ایران صورت گرفته باشد محور مقاومت قصد دارد به محور غربی-عربی گوشزد کند توسط قدرتمندترین ضلعش وارد معادلات نظامی شده است.  

2- دشواری حمله به هدف متحرک
هدف قرار دادن کشتی‌ها به دلیل تحرک‌شان دشوارتر از هدف‌گیری تاسیسات زمینی هستند. هدف‌گیری یک وسیله متحرک از سوی محور مقاومت برای نشان دادن این نکته است که تسلیحاتش بر علیه تاسیسات زمینی موثرتر هستند.
از سوی دیگر برخی کشورها با خریداری تسلیحات پدافند هوایی از رژیم صهیونیستی در تلاشند تا حریم هوایی خود را امن نشان دهند اما هدف‌گیری نفتکش‌ها به آنان می‌فهماند حتی در صورتی که تاسیسات زمینی‌شان سالم بماند، در طول چندصد کیلومتر خط دریایی قابل هدف‌گیری هستند. 

3- عقب نگاه داشتن خط درگیری 
محور مقاومت برای مقابله با محور غربی-عربی می‌توانست اهداف موثرتری را در زمین در نظر بگیرد اما انتخاب دریای آزاد نشان داد این محور قصد دارد با انجام عملیات در نقطه‌ای که کمتر مناقشه‌برانگیز است، به دیگران فرصت اصلاح رفتارهایشان را بدهد. 

4- پیام استفاده از پهپادی مخصوص حملات زمینی در دریا
برخی منابع می‌گویند در عملیات روزگذشته از پهپاد شاهد-136 استفاده شده است. یک مقام صهیونیست در همین رابطه مدعی شده ایران از پهپادهایی بهره گرفته که هم‌اکنون در اوکراین درحال استفاده هستند؛ موضوعی که ترکیب آن با جنگ اوکراین آن را شک‌برانگیز کرده و احتمال صهیونیستی بودن این توطئه را افزایش می‌دهد.  با این‌حال اگر واقعا چنین حمله‌ای توسط محور مقاومت صورت گرفته باشد بهره‌گیری از پهپاد شاهد-136 در آن حاوی پیامی است. برای حمله به یک نفتکش در دریای عمان پهپادهای دیگری نیز موجود بودند اما استفاده از پهپادی بزرگ‌تر و دوربردتر پیامی دوگانه دارد زیرا این پهپاد مخصوص حملات علیه اهداف زمینی است.

5- دلیل انتخاب دریای عمان برای حمله
حمله در دریای عمان صورت گرفته است تا محل حمله خارج از خلیج‌فارس باشد؛ این موضوع نمایانگر اهمیت امنیت خلیج‌فارس برای محور مقاومت است. از سوی دیگر این حمله در محدوده‌ای صورت گرفته که با نزدیکی به اقیانوس هند، به خط تجارت دریایی بزرگ‌تری مرتبط می‌شود. 

  بررسی‌ها چه می‌گوید؟
بدون اطلاعات دقیق نمی‌توان به‌طور قاطعی درباره اتفاق روز گذشته اظهارنظر کرد اما فارغ از عامل حمله، روندهای فعلی نشان می‌دهد تنش‌ها در منطقه با شیب تندی درحال افزایش هستند.
آمریکا در داخل با مشکلات و التهابات بزرگی روبه‌روست. روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزدی خود را برای انتخابات 2024 اعلام کرد، درحالی‌که در همین هفته از حضور در جلسه کمیته تحقیقات 6 ژانویه سرباز زد.
همچنین اخیر منزل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی کم‌سابقه طی دهه‌های اخیر موردحمله قرار گرفت و همسر وی به‌شدت آسیب دید؛ موضوعی که به‌نوعی انتقام حمله به خانه ترامپ در فلوریدا طی تابستان جاری بود. آمریکا درکنار این گرفتاری‌ها در چند جبهه دیگر نیز با بحران‌هایی جدی روبه‌روست. واشنگتن در سال 2021 بالاجبار از افغانستان فرار کرد و چندماه بعد با حمله روسیه به اوکراین، افزایش تهدیدات چین و کره شمالی در شرق آسیا و همچنین توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران و وضعیت بغرنج رژیم‌صهیونیستی روبه‌رو شد. اروپا نیز با جنگ، مهاجرت، بحران انرژی، کمبود مواد غذایی و مشکلات عمیق سیاسی روبه‌روست. مجموعه غرب با چنین وضعیتی وارد نبرد باقدرت های شرقی شده است. درگیری‌ها هرچند به جنگ فراگیر منجر نشده‌اند اما درگیری‌های فراگیری را ایجاد خواهند کرد که منطقه غرب آسیا از آن مستثنی نیست.
توطئه برای وارد کردن ایران به اغتشاشات که از آخرین روزهای تابستان آغاز شد و پاسخ‌های تهران به این اقدامات لاجرم وضعیتی سنگین را در منطقه رقم خواهد زد؛ هرچند حرکت‌های معقولانه و به‌دوراز هیجان ایران تاکنون باعث کنترل درگیری‌ها شده است.

آخرین مورد برخورد با نفتکش‌ها به کی بازمی‌گردد؟

آخرین مورد از توقیف نفتکش‌ها به 17 روز قبل در تاریخ 31 اکتبر 2022 (9 آبان 1401) بازمی‌گردد. در این روز سپاه اعلام کرد یک نفتکش خارجی حامل 11 میلیون لیتر سوخت قاچاق را توقیف کرده است. این توقیف در شرایطی رخ داد که مقامات آلمانی از احتمال تحریم سپاه توسط کشورهای اروپایی صحبت می‌کردند؛ اقدامی که در راستای افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران قرار داشت.
آخرین مورد از حملات صورت‌گرفته علیه نفتکش‌ها نیز مربوط به 30 جولای 2021 (8 مرداد 1400) است که در آن کشتی «مرسر استریت» هدف قرار گرفت. در این حمله دو خدمه کشتی ازجمله یک بریتانیایی و یک رومانیایی کشته شدند. حمله به‌عمد محل استقرار خدمه را به‌شکل دقیقی هدف گرفته بود، از سوی دیگر موقعیت حمله نیز در حدود 152 مایل دریایی (280 کیلومتر) شمال شرقی بندر دقم عمان بود؛ مساله‌ای که نشان می‌داد طراحان حمله خواستار نشان دادن قابلیت‌هایشان در دسترسی به خطوط تجارت دریایی دوردست‌تری هستند.