تاریخ : Wed 16 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75685
سرویس خبری : ورزش

سرنوشت خامس در انتظار طارمی؟

نگاهی به ستاره‌های فوتبال که پس از جام‌جهانی قیمت‌شان افزایش داشت

سرنوشت خامس در انتظار طارمی؟

درخشش مهدی طارمی در فصل‌جاری فوتبال پرتغال و همچنین لیگ قهرمانان باعث‌شده تا بار دیگر موردتوجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار گیرد و این شایعه بیش از همیشه شنیده می‌شود که ممکن است در ژانویه و پس از جام‌جهانی با جدایی از پورتو راهی تیمی مثل آرسنال شود.

سیامک خاجی، خبرنگار:درخشش مهدی طارمی در فصل‌جاری فوتبال پرتغال و همچنین لیگ قهرمانان باعث‌شده تا بار دیگر موردتوجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار گیرد و این شایعه بیش از همیشه شنیده می‌شود که ممکن است در ژانویه و پس از جام‌جهانی با جدایی از پورتو راهی تیمی مثل آرسنال شود. طارمی در این فصل به‌قدری خوب کار کرده که حتی اگر در جام‌جهانی هم نتواند نمایشی عالی ارائه کند باز می‌تواند در سبد خرید باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار داشته باشد. بااین‌حال جام‌جهانی می‌تواند فرصتی مناسب برای او باشد تا با ارائه نمایشی دلپذیر در ترکیب تیم ملی ایران و در مصاف با سه تیم خوب انگلیس، ولز و آمریکا نشان دهد که در 30 سالگی هم می‌تواند یک خرید موفق برای تیم‌های خواهانش باشد. به‌خصوص که آرسنال این روزها با فاصله‌ای خوب نسبت به رقبایش در لیگ برتر انگلیس صدرنشین است و درصورت اضافه شدن طارمی به این تیم در نیم‌فصل دوم می‌تواند به موفقیت تیمش کمک کند.
جام‌جهانی که تاکنون همیشه در تابستان برگزار می‌شد، فرصت خوبی برای فوتبالیست‌هایی بوده که به‌دنبال انتقال به تیم جدیدی هستند و با ارائه نمایشی خوب در این تورنمنت هم قیمت خود را بالاتر می‌برند و هم مشتریان بهتری پیدا می‌کنند. در ادامه نگاهی به 9 بازیکنی خواهیم داشت که با ارائه نمایش خوب در جام‌جهانی افزایش قیمت داشته و در همان تابستان به تیم‌های دیگری نقل‌مکان کرده‌اند.

کایرن تریپیر
جام‌جهانی 2018 برای این مدافع راست انگلیسی بسیار خوب پیش‌رفت و او به‌همراه تیم ملی کشور توانست تا نیمه‌نهایی راه پیدا کند. البته مصدومیت ترند الکساندرآرنولد نیز به کمک او آمد تا بتواند جایگاه ثابتی در تیم ملی پیدا کند و با نمایش خوبی که داشت جواب اعتماد ساوت‌گیت را داد. در بازی نیمه‌نهایی هم ضربه آزاد عالی او دروازه حریف را باز کرد اما درنهایت این بازی را به کرواسی باختند و در این جام چهارم شدند. مدافع آن زمان تاتنهام با عملکرد درخشان در روسیه چشم تیم‌های زیادی را به‌سمت خود جلب کرد و درحالی‌که پیشنهاد‌های خوبی از تیم‌های مختلف داشت، درنهایت راهی اتلتیکومادرید شد. تریپیه که پیش‌ از این رقابت‌ها 18 میلیون پوند ارزش داشت با افزایشی 10 درصد پس از جام با رقم 19.8 میلیون پوند به تیم اسپانیایی نقل‌مکان کرد. او حالا دوباره به انگلیس برگشته و در ترکیب نیوکاسل نقش مهمی در موفقیت‌های تیمش داشته و احتمالا یکی از نفرات اصلی ساوت‌گیت در جام‌جهانی پیش رو خواهد بود.

بنجامین پاوارد
یکی از ستاره‌های جام‌جهانی 2018 که کمتر کسی انتظار درخشش از او را داشت اما با شروع مسابقات در ترکیب تیم ملی فرانسه درخشید و درنهایت با این تیم جام قهرمانی را نیز بالای سر برد. گل بسیار زیبای او برابر آرژانتین از زیباترین گل‌های سال شناخته شد و همین ضربه نقش مهمی در رسیدن خروس‌ها به فینال این مسابقات داشت و آنها با همین گل موفق شدند از سد یاران مسی عبور کنند. درکنار این عملکرد خوب، فرم مطلوبش در اشتوتگارت سبب شد درنهایت بایرن‌مونیخ راضی به پرداخت 31.5 میلیون پوند برای خریدش شود. این درحالی بود که ارزش او پیش از جام‌جهانی 27 میلیون پوند برآورد می‌شد و این افزایشی 17 درصدی را نشان می‌دهد.

الکساندر گولووین
روسیه میزبان در سال 2018 موفق شد خود را به‌عنوان شگفتی‌ساز مطرح کند و تا یک‌چهارم نهایی این تورنمنت هم پیش‌رفت که گولووین نقش زیادی در این موفقیت ایفا کرد. به کمک او بود که روس‌ها توانستند اسپانیای پرستاره را از پیش رو بردارند و به جمع 8 تیم برتر راه پیدا کنند. او همچنین در بازی افتتاحیه برابر عربستان‌سعودی مرد اول میدان بود و با یک گل و دو پاس گل، نمایشی درخشان ارائه کرد. همین درخشش باعث شد موناکو برای خرید او با زسکا مسکو وارد مذاکره شود و به فاصله کمی پس از پایان این تورنمنت راهی لیگ فرانسه شد. افزایش ارزش او در این مدت 67 درصد بود و موناکو درحالی 27 میلیون پوند برای خریدش پرداخت کرد که تا پیش از تورنمنت می‌توانست با 16.2 میلیون پوند او را به‌خدمت بگیرد.

خامس رودریگز
ستاره کلمبیا که با نمایش خوب در پورتو نوید یک هافبک آینده‌دار را داده بود با انتقال به موناکو که در آن زمان به‌دنبال خرید ستاره‌های دنیای فوتبال بود، نامی برای خود دست‌وپا کرد اما عمده شهرتش را مدیون درخشش در جام‌جهانی 2014 است. ضربه والی زیبای او در دیدار برابر اروگوئه زیباترین گل جام بود و بعدها هم جایزه پوشکاش را به‌دست آورد. همچنین در 5 مسابقه‌ای که کلمبیا در این جام برگزار کرد سه‌بار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و نقش مهمی در موفقیت تیمش در برزیل داشت. همان تابستان بود که رئال‌مادرید برای خرید او دست به‌کار شد و موناکو هم برای فروش او درخواست 67.5 میلیون پوند کرد که نسبت به ارزش او پیش از جام‌جهانی (31.5 میلیون پوند) 114 درصد افزایش داشت و نشان می‌داد که جام‌جهانی و درخشش در آن چقدر می‌تواند در پیشرفت یک بازیکن موثر باشد. البته خامس در رئال چندان خوب کار نکرد و درنهایت پس از انتقالی قرضی به بایرن‌مونیخ راهی اورتون شد اما در آنجا هم نتوانست خوب کار کند و پس از یک‌فصل نه‌چندان خوب در الریان حالا در المپیاکوس بازی می‌کند که نمایانگر هدر رفتن استعداد یک بازیکن خوب است.

رامیرس
این هافبک برزیلی در جام‌جهانی 2010 در رادار چلسی قرار داشت و پیش‌ از این تورنمنت هم آنها شرایط او را در بنفیکا زیرنظر داشتند. برزیل در آن تورنمنت درمجموع عملکرد بسیار خوبی نداشت اما رامیرس یکی از بازیکنانی بود که توانست خود را به‌عنوان معدود ستاره‌های این تیم در آن تورنمنت مطرح کند. او در خط میانی تیم دونگا تلاش زیادی کرد به شرایط تیمش سروسامان بدهد اما درنهایت نتوانست مانع از حذف تیمش در یک‌چهارم نهایی شود؛ چراکه در غیاب او در آن دیدار سلسائو عملکرد خوبی برابر هلند ارائه نکرد تا شکستی تلخ را پذیرا شود. آبی‌های لندن با نمایشی که او در جام‌جهانی داشت، متقاعد شدند چنین هافبک جنگنده‌ای در میانه میدان ارزش پرداخت 19.8 میلیون پوند را دارد و به‌این‌ترتیب او که 8.1 میلیون پوند قبل از جام ارزش داشت با رشدی 144 درصد مواجه شد. رامیرس در چلسی نشان داد که ارزش این رقم را دارد و 6 سال خوب را در این باشگاه سپری کرد تا در اینکه در سال 2016 راهی لیگ چین شد و پس از سه‌سال بازی در آنجا به کشورش برگشت تا برای پالمیراس بازی کند. 

کیلور ناواس
جام‌جهانی 2014 بهترین محل برای بازیکنان مستعد بود تا توانایی‌های خود را به رخ کشیده و نام خود را به‌عنوان بازیکنی موثر و قابل اعتماد در تیم‌های خود مطرح کنند. یکی از این نفرات کیلور ناواس بود که در تیم ملی کاستاریکا فراتر از انتظار ظاهر شد و در تیمی که حتی هواداران خوش‌بین آن صعود به دور حذفی را نیز پیش‌بینی نمی‌کردند به‌قدری خوب کار کرد که با آنها تا یک‌چهارم نهایی نیز رسید. ناواس یکی از گلرهای بسیار خوب این تورنمنت بود که با تیمی متوسط همچون کاستاریکا موفق شد سه بار در طول مسابقات کلین‌شیت کند و در این شرایط مشخص بود که باید منتظر انتالی بزرگ برای او پیش از پایان تابستان باشیم. ناواس در این دوره از مسابقات سه بار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد که هیچ گلری در آن مسابقات موفق به انجام آن نشد و در این مورد یک استثنا بود. همین نمایش خوب باعث شد تا تیمی همچون رئال‌مادرید برای به خدمت گرفتن او راضی به فعال کردن بند فسخ قراردادش که 9 میلیون پوند بود، شود و به این ترتیب درخشش او در برزیل باعث شد تا ارزش او از 3.6 میلیون پوند با افزایشی 150 درصدی به 9 میلیون برسد. ناواس در رئال‌مادرید هم نشان داد که فرم خوبش در جام‌جهانی اتفاقی نبوده است و او گلری است که حتی در رئال هم می‌تواند فیکس باشد و به این ترتیب او با سه قهرمانی اروپا دورانی موفق را در این تیم سپری کرد و سپس راهی پاری‌سن‌ژرمن شد و در 35 سالگی همچنان در این تیم بازی می‌کند.

دالی بلیند
تیم ملی هلند در جام‌جهانی 2014 یکی از شگفتی‌سازان این جام بود و در حالی که با توجه به نفراتی که در آن زمان در این تیم حضور داشتند کمتر کسی روی موفقیت آنها حساب می‌کرد اما توانستند تا نیمه‌نهایی پیش بروند و در آنجا هم ضربات پنالتی بود که مانع از رسیدن‌شان به فینال شد و برابر آرژانتین مغلوب شدند. لاله‌های نارنجی درنهایت برزیل را هم بردند و سوم شدند و در این تیم موفق که جام جهانی را با عملکردی خوب به پایان رساند دالی بلیند که پدرش نیز سابقه بازی در تیم ملی این کشور را داشته است، نقشی مهم ایفا کرد. مدافع چپ هلندی‌ها در این تورنمنت با اتکا به تجربه و همچنین توانایی‌هایش نقش مهمی در تیم لوئیس فن‌خال داشت و در همان تابستان هم با سرمربی خود راهی تیم جدیدی شد. فن‌خال به‌خوبی توانست هلند را احیا کند و به این ترتیب منچستریونایتد که در آن زمان با دیوید مویس نتوانسته بود جای خالی سرالکس فرگوسن را پر کند به سراغ او رفت. بلیند نیز یکی از خریدهای این مربی هلندی برای تیمش بود تا سمت چپ خط دفاعی‌اش را به کمک بازیکنی که شناخت بسیار خوبی از وی دارد تقویت کند. ارزش بلیند پیش از جام‌جهانی فقط 5.4 میلیون پوند بود اما یونایتد مجبور شد 192 درصد بیش از آن هزینه کرده و 15.74 میلیون پوند به آژاکس پرداخت کند تا این بازیکن را به فهرست نفراتش اضافه کند. بلیند 4 سال در یونایتد حضور داشت و البته به‌تدریج نیمکت‌نشین لوکشاو شد تا اینکه در سال 2018 دوباره به آژاکس برگشت و همچنان در 32 سالگی در این تیم قدرتمند هلندی عضویت دارد و افتخارات زیادی را به همراه آنها کسب کرده است.

هری مگوایر
شاید این روزها نام مگوایر هواداران یونایتد و تیم ملی انگیس را به یاد سوتی‌ها و اشتباهات او بیندازد اما در سال 2018 اوضاع این مدافع انگلیسی کاملا متفاوت بود. در آن زمان او هنوز در لسترسیتی عضویت داشت و عملکرد خوبش در این تیم باعث شد تا گرت ساوت‌گیت روی او به‌عنوان یکی از ستون‌های خط دفاعی تیمش حساب کند. اتفاقی که البته خوب جواب داد و مگوایر در آن تورنمنت به‌قدری خوب کار کرد که بسیاری از باشگاه‌های مطرح لیگ برتری برای خرید او دست به کار شدند. این در حالی بود که مگوایر تا پیش از آن مسابقات تنها 5 بازی ملی در کارنامه داشت اما عملکردش در روسیه به‌قدری خوب بود که تا پایان تورنمنت که با کسب عنوان چهارمی انگلیسی‌ها به پایان رسید در تمامی بازی‌ها در ترکیب اصلی قرار داشت. البته یک‌سال طول کشید تا منچستریونایتد با پرداخت رقم نجومی 78.3 میلیون پوند که تا آن زمان برای هیچ مدافعی پرداخت نشده بود این بازیکن را به خدمت بگیرد اما بیش از آنکه مگوایر به دلیل عملکردش با لسترسیتی در لیگ جزیره شناخته شود اکثرا بازی‌های خوبش در جام‌جهانی را به یاد می‌آوردند. یونایتد امیدوار بود به کمک او بتواند مشکلات خط دفاعی‌اش را برطرف کند اما در حالی که 248 درصد بیش از ارزش او قبل از جام‌جهانی(22.5 میلیون پوند) برایش پرداخت کردند این بازیکن به‌خصوص در یک‌سال اخیر روندی نزولی را طی کرده و این روزها حتی در این تیم به یک نیمکت‌نشین صرف بدل شده است. البته ساوت‌گیت برای جام پیش‌رو باز هم به او اعتماد کرد و حتی این احتمال وجود دارد که دوباره نامش در ترکیب اولیه انگلیس دیده شود. با این حال خیلی زود ثابت شد که مگوایر ارزش پرداخت چنین مبلغی را نداشته است.

مارکوس روخو
دیگر خرید یونایتد پس از جام‌جهانی که او هم توسط فن‌خال به این تیم اضافه شد. روخو در قطب خط دفاعی آرژانتین در برزیل 2014 نمایش خوبی ارائه کرد و به جز دیدار یک‌چهارم نهایی برابر بلژیک که به دلیل مصدومیت غایب بود در تمامی دیدارها 90 دقیقه بازی کرد. با این حال عملکرد خوب او و هم‌تیمی‌هایش نتوانست به قهرمانی سوم آلبی سلسته منجر شود و آنها در فینال به آلمان باختند و نایب‌قهرمان شدند. فن‌خال که از عملکرد خوب روخو در این مسابقات رضایت داشت و حتی برابر تیم خودش نیز این مدافع به میدان رفته بود چند هفته بعد از سران یونایتد خواست که این مدافع که تا پیش از جام فقط 4.5 میلیون پوند می‌ارزید را به اولدترافورد ببرند. اما اسپورتینگ لیسبون دیگر حاضر نبود ستاره آرژانتینی‌اش را با آن مبلغ کم بفروشد و درنهایت با دریافت 18 میلیون پوند که افزایشی 300 درصدی را نشان می‌داد به فروش این بازیکن رضایت داد. او اگر چه 7 سال در این باشگاه بازی کرد اما نتوانست مدافعی باشد که انتظار می‌رفت بتواند رهبر خط دفاعی این تیم باشد و به‌تدریج به یک نیمکت‌نشین تبدیل شد. او سال 2021 به آرژانتین پیوست و هنوز هم در این تیم توپ می‌زند.