تاریخ : Wed 16 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75681
سرویس خبری : ورزش

بیرو باتجربه‌تر شده و استحقاق فیکس شدن را دارد

میرزاپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: شانس حسینی و عابدزاده برای گلر دومی بیشتر است

بیرو باتجربه‌تر شده و استحقاق فیکس شدن را دارد

تیم ملی فوتبال ایران با هزار امید و آرزو راهی قطر شد تا یک بار دیگر در جام‌جهانی که ویترین بزرگ فوتبالی در دنیا محسوب می‌شود مقابل حریفانش به میدان برود. در این میان هر چقدر سیستم، تکنیک و نفرات انتخابی کی‌روش برای این دیدارها در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد اما می‌توان تقریبا از حالا قاطعانه از انتخاب بیرانوند به عنوان گلر اصلی تیم ملی در این رقابت‌ها خبر داد. ابراهیم میرزاپور نیز روی همین موضوع صحه گذاشته و اعتقاد دارد تنها عاملی که می‌تواند علی بیرو را از دروازه اصلی تیم ملی دور کند.

کی‌روش صلاح دانست 4 گلر ببرد اما جا داشت با 26 بازیکن اعزام شویم

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم ملی فوتبال ایران با هزار امید و آرزو راهی قطر شد تا یک بار دیگر در جام‌جهانی که ویترین بزرگ فوتبالی در دنیا محسوب می‌شود مقابل حریفانش به میدان برود. در این میان هر چقدر سیستم، تکنیک و نفرات انتخابی کی‌روش برای این دیدارها در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد اما می‌توان تقریبا از حالا قاطعانه از انتخاب بیرانوند به عنوان گلر اصلی تیم ملی در این رقابت‌ها خبر داد. ابراهیم میرزاپور نیز روی همین موضوع صحه گذاشته و اعتقاد دارد تنها عاملی که می‌تواند علی بیرو را از دروازه اصلی تیم ملی دور کند، مصدومیت است؛ هرچند بیرانوند تقریبا از این لحاظ مشکلی ندارد و از هر حیث آماده حضور در دروازه تیم ملی مقابل انگلیس است. درخصوص شرایط آماده‌سازی تیم ملی ایران، وضعیت فنی گلرهایمان و سایر موارد مرتبط با دروازه‌بان اصلی تیم ملی در جام‌جهانی 2006 آلمان به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با میرزاپور را در ادامه می‌خوانید.

به‌صورت کلی درخصوص تیم ملی فوتبال ایران در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی قطر و نحوه آماده‌سازی این تیم چه ارزیابی‌ای دارید؟
بعد از اینکه تیم ملی همراه با اسکوچیچ به جام‌جهانی صعود زودهنگامی را تجربه کرد در ادامه کار با کی‌روش پیگیری شد. البته باید از آقای اسکوچیچ و همکارانش قدردانی و تشکر کرد که در این مدت حدود دوساله موفق شدند چنین افتخاری را برای فوتبال کشور کسب کنند که بر همین اساس برای وی آرزوی موفقیت می‌کنم. در ادامه با توجه به تغییراتی که در فدراسیون فوتبال به وقوع پیوست، تصمیم‌گیران و مدیران فدراسیون تشخیص دادند کی‌روش دوباره برگردد و این درحالی است که این چهره سابقه هشت، ‌نه‌ساله سرمربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان را در کارنامه داشت و از آنجا ‌که ایشان شناخت کافی از فوتبال کشورمان داشت خیلی سریع کار را آغاز کرد تا تیم ملی از هرلحاظ مهیای حضور در جام‌جهانی شود. با بازگشت دوباره کی‌روش به تیم ملی کارها دوباره روی روال افتاده و با توجه به شناخت دوطرفه‌ای که کی‌روش و بازیکنان از ذهنیت و برنامه‌ها و تاکتیک‌های یکدیگر دارند، این موضوع قطعا به هر دوطرف کمک خواهد کرد تا در این مدت کوتاه بتوانند به یک هماهنگی نسبی و خوب برسند. 

البته کی‌روش بارها تاکید کرده که برنامه‌های آماده‌سازی وی به‌طرز مطلوبی پیش نرفته است. 
بله، روند آماده‌سازی تیم ملی تا حدودی مشکل داشت و اتفاقا همان‌طور که گفتید کی‌روش هم بارها به این موضوع اشاره کرد. درهرصورت او همه بازیکنانش را در اختیار نداشت تا جایی که در اردوی اخیر 16 بازیکن تیم ملی را -که احتمالا نفرات اصلی نیز از این جمع انتخاب می‌شوند- لژیونرها تشکیل داده و این نفرات در این اردو در اختیار کادرفنی نبودند و تازه در قطر با تیم ملی اضافه شدند و همین یک‌هفته زمان تا بازی با انگلیس این فرصت هست تا بچه‌ها از هرلحاظ با هم هماهنگ شوند و به آن چیزی برسند که مدنظر کی‌روش است. با همه این تفاصیل معتقدم از آنجا‌  که این بچه‌ها سال‌هاست درکنار هم بازی می‌کنند و از هم شناخت دارند احتمالا از این لحاظ مشکلی پیش نخواهد آمد. 

به‌نظر می‌رسد با حضور کی‌روش بازیکنان تیم ملی منسجم‌تر و متحد‌تر شده باشند، این درحالی است که در زمان اسکوچیچ شاهد نوعی چنددستگی و اختلاف در بین همین بازیکنان بودیم. 
بله، درست است؛ متاسفانه دو، سه‌ماه پیش اتفاقاتی افتاد که برای فوتبال ما، تیم ملی و شخصیت بازیکنان اصلا خوب نبود و این موضوع خودش به‌تنهایی می‌توانست در آستانه جام‌جهانی تاثیر منفی روی روند کاری تیم ملی بگذارد اما درهرصورت هر مربی نظم و دیسیپلین کاری و شخصیتی خاص خودش را دارد. شاید اسکوچیچ یک مقدار با بچه‌ها بازتر و راحت‌تر رفتار می‌کرد، این درحالی است که کی‌روش تا حدی سختگیری می‌کند و نظم و انضباط و دیسیپلین وی مشهور است. این هم سیستم و فلسفه کاری کی‌روش در بیرون از زمین است و من معتقدم که این سیستم برای فوتبال ما بیشتر به‌کار می‌آید و بیشتر هم جواب می‌دهد؛ چراکه اگر شما در بیرون از زمین نظم و انضباط نداشته باشید همین بی‌نظمی به شکلی در زمین نمود پیدا می‌کند و باعث می‌شود کیفیت کار پایین بیاید. ان‌شاءالله این هماهنگی و نظم سبب شود اختلاف و دودستگی‌ای که از آن صحبت کردید، هرچه سریع‌تر به‌پایان برسد و تیم ملی با اتحاد در جام‌جهانی به مصاف حریفانش برود؛ هرچند قائل به دودستگی در تیم ملی نیستم و بیشتر اظهارنظرهایی که انجام می‌شد، باعث می‌شد سوءتفاهم ایجاد و فضا تا حدودی ملتهب شود. درهرصورت امیدواریم در قطر تیم ملی به دور از هرگونه مسائل حاشیه‌ای به‌کار خود ادامه دهد و نتایج خوبی هم بگیرد. 

از معدود تیم‌هایی هستیم که با 4 دروازه‌بان به جام‌جهانی رفته‌ایم. به نظر شما چرا این اتفاق افتاده؟
من قانون جدید را نمی‌دانستم و فکر می‌کردم 3 گلر باید در جمع 23 نفره تیم ملی قرار بگیرند و خبر نداشتم این تعداد به 26 بازیکن با 4 گلر افزایش پیدا کرده است. البته ما 25 بازیکن هم اعزام کردیم و جا داشت کی‌روش به یک نفر دیگر هم اعتماد و با تیمی کامل راهی قطر شود. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی از آنجا ‌که به تیم احاطه دارد و از نزدیک با ملی‌پوشان کار کرده صلاح دانسته به این شکل و با 4 دروازه‌بان تیم ملی را به جام‌جهانی ببرد. شاید هر 4 دروازه‌بان در آمادگی بسیار خوبی بودند و برای کادرفنی سخت بوده که بخواهند یکی از آنها را خط بزند، این درحالی است که اخباری هم شرایط خوبی داشت و او هم از لحاظ فنی این توانایی را داشت که در اردو باقی بماند اما بالاخره قوانین حکم می‌کرد هر تیم نهایتا 4 دروازه‌بان را معرفی کند. همیشه معتقدم باید به تصمیمات سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم، حالا هرکسی می‌خواهد سرمربی باشد. مطمئنا کی‌روش و همکارانش منافع تیم ملی را نسبت به منافع خود ارجح می‌دانند، چون ابتدا پای آبروی خودشان در میان است و طبیعتا نمی‌خواهند بازیکنانی که آماده نیستند یا شرایط خوبی ندارند همراه تیم ملی ببرند. 

حسرت نمی‌خورید از اینکه امروز اسکوچیچ درکنار تیم ملی نیست؟ چراکه اگر بود شاید شما هم به‌عنوان دستیار وی راهی قطر می‌شدید؟
من برای دو بازی ابتدایی تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی که مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی کرونا گرفته بود، این تیم را همراهی کردم و این درحالی است که خود اسکوچیچ هم در این دو بازی کنار تیم ملی نبود. درهرصورت ایشان چه از لحاظ شخصیتی و چه فنی از آن دسته از مربیان خوبی هستند که به فوتبال ما آمده و ان‌شاءالله در ادامه مسیر هم بتواند موفق باشد. برای هرکسی باعث افتخار است که بتواند درکنار تیم ملی در این رقابت‌ها حضور داشته باشد. در زمانی که بازی می‌کردیم هم حتی سکونشینی تیم ملی برایمان باعث افتخار بود و اگر امروز اسکوچیچ بود چه‌بسا شاید این افتخار نصیب ما می‌شد، اما حالا که ایشان نیستند و کی‌روش سرمربی تیم ملی است که بر همین اساس برای او و کادرش آرزوی موفقیتی می‌کنم. 

برخی گمانه‌زنی‌های روز گذشته حاکی بود که شاید سیدحسین حسینی در بازی با انگلیس درون دروازه قرار بگیرد. هرچند به‌نظر می‌رسد بیرانوند انتخاب کی‌روش باشد. ارزیابی شما چیست؟
به‌نظر من هر 4 گلر ما شرایط بسیار خوبی دارند و از آمادگی بسیار خوبی برخوردار هستند و هرکدام شانس پوشیدن پیراهن شماره یک را دارند اما پیش‌بینی من این است که کی‌روش در بازی اول از بیرانوند استفاده کند. درهرصورت کی‌روش شناخت خوبی از او دارد و سال‌هاست با این چهره کار می‌کند. بیرو در این چندسال اخیر که دروازه‌بان تیم ملی بوده توانسته بازی‌های خوبی را از خود به نمایش بگذارد و از همه مهم‌تر اینکه در جام‌جهانی هم بوده و حضور دوباره‌اش در چهارچوب دروازه تیم ملی تجربه بیشتری پیدا کرده و هم اینکه با این شرایط بیشتر آشنا شود و به او در این امر کمک کند. تنها چیزی که باعث می‌شود بیرانوند به‌عنوان دروازه‌بان اول درون دروازه قرار نگیرد، مصدومیتی بوده که داشته و انگار دوباره سراغش آمده است. نمی‌دانم از لحاظ سلامتی در چه وضعیتی قرار دارد اما چندوقت پیش که با او صحبت می‌کردم احساس درد می‌کرد و صراحتا به من گفت این چیزی نیست که نتوانم تیم ملی را همراهی کنم، مثل اینکه کی‌روش هم که با او صحبت کرده و گفته بود مشکلی ندارم. 

جایگزین بیرانوند چه کسی می‌تواند باشد و انتخاب شما از بین 3 گلر دیگر کیست؟
عابدزاده در چند اردوی اخیر درکنار تیم ملی بوده و تجربه چند بازی ملی را هم در کارنامه دارد. البته باید کنار تیم ملی باشیم و شرایط این تیم را از نزدیک ببینیم، چون خیلی مهم است که به شرایط روحی و بدنی بازیکنانی که در اردو هستند، آگاه باشیم. به نظر من همه آنها می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای بیرانوند باشند اما اگر شرایطی پیش بیاید که بیرو نتواند بازی کند، شانس حسینی و عابدزاده بیشتر از نیازمند است. 

جایی می‌خواندم که در لرستان به‌خاطر شما و بیرانوند همه گلر شده‌اند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟
این لطف دوستان است اما از قبل از ما هم این خطه دروازه‌بان‌های بزرگی را به فوتبال ایران معرفی کرده بود و نفرات مطرحی قبل از ما کار می‌کردند. درهرصورت دروازه‌بانی هم در ژن ما لرهاست و هر پنج، شش سال یک‌بار از این دیار یک گلر برجسته بیرون می‌آید.