تاریخ : Tue 15 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75662
سرویس خبری : ورزش

کی‌روش و نمایش مدیریت حواشی

کاروان ایران با تیمی متعادل و برای خلق لحظه‌های خوب عازم قطر شد

کی‌روش و نمایش مدیریت حواشی

تیم ملی فوتبال کشورمان در‌حالی روز گذشته عازم قطر شد که در یکی دو روز اخیر حواشی زیادی پیرامون لیستی که کارلوس کی‌روش قرار بود برای حضور در جام‌جهانی اعلام کند، مطرح بود. در‌واقع اوج این حواشی از زمانی آغاز شد که کی‌روش در نشست خبری‌ای که خودش با اصحاب رسانه هماهنگ کرده بود، حاضر نشد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:تیم ملی فوتبال کشورمان در‌حالی روز گذشته عازم قطر شد که در یکی دو روز اخیر حواشی زیادی پیرامون لیستی که کارلوس کی‌روش قرار بود برای حضور در جام‌جهانی اعلام کند، مطرح بود. در‌واقع اوج این حواشی از زمانی آغاز شد که کی‌روش در نشست خبری‌ای که خودش با اصحاب رسانه هماهنگ کرده بود، حاضر نشد. برخی رسانه‌ها مدعی شدند فشارهایی به کی‌روش وارد شده که سردار آزمون در لیست نهایی نباشد و او به همین خاطر قهر کرده و به نشست خبری نرفته است. شایعاتی هم درباره مهدی ترابی مطرح کرده و مدعی شدند که او بازیکن تحمیلی به سرمربی تیم ملی است و به همین خاطر هم او واکنش نشان داده است. این حواشی فضای اطراف تیم ملی را برای ساعاتی متشنج کرده بود و برای تیمی که قرار بود عازم مهم‌ترین رویداد فوتبالی دنیا شود، اصلا خوب نبود. شایعه‌سازان حتی پیش‌بینی کردند که کی‌روش قبل از ترک ایران نیز مصاحبه نخواهد کرد؛ چراکه دوست ندارد به یک‌سری از سوالات پاسخ دهد. آنها در واقع مدعی بودند که کی‌روش خیلی حرف‌های ناگفته دارد که فعلا ترجیح داده سکوت کند. 
ساعاتی بعد از این ماجراها لیست تیم ملی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد؛ هر‌ چند اهالی فوتبال شنبه‌شب منتظر بودند که این اتفاق رخ دهد اما بنا به دلایلی به تاخیر افتاد. بعد از اعلام لیست از رسانه‌ها نیز دعوت شد تا در آخرین تمرین تیم ملی قبل از سفر به قطر حضور پیدا کنند. مشخص شد که این خواسته کارلوس کی‌روش بوده و او خواسته قبل از رفتنش به قطر، اصحاب رسانه از او بابت عدم‌حضورش در نشست خبری دلخور نباشند. 
به‌هر‌حال کی‌روش به یک مربی با دیسیپلین معروف است و برای تک‌تک ساعاتش در روز برنامه‌ریزی دارد. در چنین شرایطی عدم‌حضور او در نشست خبری طبیعی است که هم باعث تعجب و دلخوری خبرنگاران شود و هم اینکه به حواشی دامن بزند. اما در‌هر‌صورت کی‌روش قبل از تمرین صبح دیروز تیم ملی با آرامش خاصی که در چهره او دیده می‌شد مقابل اصحاب رسانه قرار گرفت و به همه سوالاتی که از او شد، پاسخ داد و شبهات را نیز رفع کرد. 

 دفاع از لیست
کارلوس کی‌روش برخلاف دوره قبل در لیست اعزامی به جام‌جهانی نام چهار دروازه‌بان را قرار داد. اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی از این جهت که شاید فقط یکی دو تیم ملی از جمله تونس و سوئیس در لیست خود چهار دروازه‌بان قرار داده‌اند. کی‌روش برای این کار خود دلایل قانع‌کننده‌ای را مطرح کرد؛ اول اینکه همه دروازه‌بان‌های حاضر در اردوی تیم ملی در اوج آمادگی قرار داشته و دارند و حتی خط زدن یک نفر از آنها کار بسیار سختی بود. مورد دومی که کی‌روش مطرح کرد به نوع تمرینات تیم ملی برمی‌گشت که نیاز دارد چهار گلر در اختیار داشته باشد. مساله دیگر بحث ویروس کرونا است. به‌هر‌حال کی‌روش و دستیارانش احتیاط کرده و 4 دروازه‌بان با خود به قطر بردند تا اگر خدای نکرده ویروس کرونا به اردوی ملی‌پوشان راه پیدا کرد مشکلی از لحاظ کمبود دروازه‌بان تیم ملی را تهدید نکند. کی‌روش در پست‌های دیگر هم به ترتیب 8 دفاع، 7 هافبک و 6 مهاجم هم در لیست خود قرار داده است. او اعتقاد دارد بهترین‌ها را با خودش به قطر می‌برد و نفراتی هم که در لحظه آخر جاماندند از شایسته‌ها هستند. اما سرمربی تیم ملی یک جمله منطقی و منصفانه‌ای هم درمورد لیستش به زبان آورد و اینکه او تیمش را بالانس کرده و به تعادل لازم رسانده است. نکته‌ای بسیار مهم و اساسی. شاید سال‌ها بود که تیم ملی تا این حد بالانس بسته نشده بود. در دوره‌های مختلف جام‌جهانی همیشه در یکی دو پست، تیم ملی با کمبود مهره تاثیر‌گذار مواجه بوده است. مخصوصا در پست‌هایی مثل خط دروازه، دفاع چپ؛ دفاع راست و... که بعضا مربیان وقت تیم ملی از جمله خود کی‌روش مجبور شدند از نفرات غیر‌تخصصی استفاده کنند. اما این دوره شرایط فرق کرده و در هر پست تیم ملی حداقل دو بازیکن خوب و تخصصی در اردو حاضر است. به‌خاطر این است که کی‌روش تاکید دارد تیمش تعادل لازمه را دارد.
 مدیریت حواشی
کارلوس کی‌روش هر ایرادی داشته باشد اما انصافا از نظر مدیریت حواشی استاد است. خیلی کم اتفاق افتاده کی‌روش اجازه دهد شایعات و حواشی به تیمش ضربه بزند و به‌محض اینکه قرار است این اتفاق رخ دهد او با یک مصاحبه و اظهارنظر فضا را آرام می‌کند. شاید اگر کی‌روش دیروز بدون انجام مصاحبه ایران را ترک می‌کرد تا مدت‌ها بحث راجع‌به این بود که او زیر بار خط خوردن سردار آزمون از تیم‌ ملی نرفت یا اینکه مهدی ترابی بازیکن تحمیلی به سرمربی تیم ملی است و... . اما از کی‌روش همان رفتاری سر زد که از یک مربی بزرگ انتظار می‌رود. در تمرین دیروز، خبرنگاران درمورد حواشی مطرح‌شده درمورد سردار آزمون و موارد مشابه سوال کردند، اما کی‌روش خیلی کوتاه و مختصر جواب داد، سردار زودتر از ما به قطر رفته است! در ادامه کی‌روش با صحبت‌هایش سعی کرد به همه بفهماند که هر موقع قرار است درمورد یک موضوع بسیار حیاتی تصمیم بگیرد اول از همه منافع تیم برایش مهم است. در‌واقع او تاکید داشت به اینکه هیچ‌وقت تیم ملی را قربانی منافع یک شخص چه بازیکن و چه مربی نکرده است. پاسخ کی‌روش به سوالات حاشیه‌ای آنقدر هوشمندانه و مدبرانه بود که خبرنگاران حاضر ترجیح دادند در ادامه دیگر سوال حاشیه‌ای نپرسند. کی‌روش در‌حقیقت با حرف‌هایش فضا را نیز آرام کرد. فضایی که از سوی رسانه‌های غربی تلاش زیادی می‌شد تا آلوده و متشنج شود. 

 تلاش برای ایجاد اتحاد ملی
کارلوس کی‌روش خیلی خوب بر فضای حاکم بر جامعه اشراف دارد. او خوب می‌داند تلاش‌هایی از بیرون و داخل کشور می‌شود تا دو‌دستگی بین بازیکنان تیم ملی و البته هواداران آن ایجاد شود. مخصوصا وقتی بحث حذف ایران از جام‌جهانی مطرح شد و برخی در داخل کشور تلاش زیادی کردند که این اتفاق رخ دهد، اما چیزی عایدشان نشد. کی‌روش می‌داند اگر تیمش متحد نباشد و اهالی فوتبال نیز پشت تیم ملی نباشند روزهای خوبی در انتظار تیم ملی نخواهد بود. از این رو کی‌روش قبل از رفتنش از هواداران و اهالی فوتبال خواست که در هر شرایطی اتحاد خود را حفظ کرده و حامی تیم ملی باشند. البته که مربی پرتغالی کار سختی هم برای ایجاد اتحاد تیمی هم دارد. سخت‌تر از هر دوران دیگر از این جهت که تیم ملی از زمانی که دوران دراگان اسکوچیچ دچار دو‌دستگی شد هنوز به وحدت و یکدلی‌ای که باید نرسیده است. در کنار این موضوع برخی عوامل حاشیه‌ای نیز پیرامون تعدادی از بازیکنان تیم ملی است که از کی‌روش خواسته شده آنها را جمع کند و اجازه ندهد در جام‌جهانی به مانند برخی دیگر از رشته‌های ورزش اتفاق بیفتد. 

 تشکر از مربیان لیگ برتری
سرمربی تیم ملی قبل از رفتنش بار دیگر از سرمربیان لیگ برتری بابت در اختیار گذاشتن ملی‌پوشان‌شان تشکر کرد. به هر حال ایران از معدود تیم‌هایی بود که تقریبا از یک‌ماه‌ونیم قبل از جام‌جهانی تعدادی از بازیکنانش طی دو سه روز در هفته در اختیار مربیان تیم ملی بودند. در این میان پرسپولیس، استقلال و سپاهان بیشترین نفرات را در اختیار کی‌روش قرار دادند. به این خاطر سرمربی تیم ملی در راستای همان اتحاد و یکدلی در بین اهالی فوتبال سعی کرد از آنها هم تشکر کند. این یعنی اینکه او بر خلاف دوره قبل با هیچ مربی‌ای مشکل ندارد و همه تلاشش حفظ آرامش خودش، تیمش و همچنین اهالی فوتبال است. بالطبع غیر از این از کی‌روش در این مقطع انتظار دیگری نمی‌رفت. شاید اگر در جام ملت‌های دوره قبل هم مشابه چنین رفتارهایی را از کی‌روش می‌دیدیم او بعد از این مسابقات هم همچنان سرمربی تیم ملی می‌ماند.