تاریخ : Mon 14 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75634
سرویس خبری : ورزش

اتکا به نسل جدید ستاره‌ها

نگاهی به لیست 26 نفره آمریکا برای جام‌جهانی

اتکا به نسل جدید ستاره‌ها

سومین حریف ایران در دور گروهی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر شاگردان گرگ برهالتر در تیم ملی آمریکا هستند که پس از شکست در تنها رویارویی خود برابر ایران در جام‌های‌جهانی به‌دنبال انتقام از شکست تاریخی هستند. آمریکا در این گروه به‌عنوان یکی از شانس‌های صعود مطرح است و با تیمی متشکل از برخی ستاره‌های شناخته‌شده فوتبال که در اروپا مشغول به بازی هستند امیدوار است تا بتواند به این هدف دست پیدا کند.

سیامک خاجی، خبرنگار:سومین حریف ایران در دور گروهی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر شاگردان گرگ برهالتر در تیم ملی آمریکا هستند که پس از شکست در تنها رویارویی خود برابر ایران در جام‌های‌جهانی به‌دنبال انتقام از شکست تاریخی هستند. آمریکا در این گروه به‌عنوان یکی از شانس‌های صعود مطرح است و با تیمی متشکل از برخی ستاره‌های شناخته‌شده فوتبال که در اروپا مشغول به بازی هستند امیدوار است تا بتواند به این هدف دست پیدا کند. برهالتر هم مانند بیشتر مربیان حاضر در این تورنمنت فهرست تیمش را اعلام کرده و پیش از پایان مهلت قانونی این لیست را در مراسمی منتشر کرد تا 26 بازیکن آمریکا در این رقابت‌ها مشخص شود. 

غایبان نامدار
برهالتر روز چهارشنبه گذشته فهرست تیمش را مشخص کرد و به‌نظر می‌رسد دلیل اینکه این کار را چند روز زودتر از فرصتی که فیفا برای اعلام اسامی درنظر گرفته است انجام داد این است که بازیکنان شاغل در لیگ داخلی آمریکا زودتر از سایرین پنجشنبه‌شب راهی قطر شده و اردوی خود را در آنجا آغاز کرده‌اند. با توجه به اینکه رقابت‌های لیگ MLS به‌پایان رسیده است کاروان نخست این تیم شامل 9 بازیکن راهی قطر شدند تا آماده‌سازی خود را در این کشور آغاز کنند. سایر نفرات نیز با توجه به اینکه دیدارهای باشگاهی در نقاط مختلف اروپا این هفته نیز برگزار می‌شود، پس از پایان این رقابت‌ها به اردوی تیم اضافه خواهند شد. 
آمریکا در نخستین دیدار خود به مصاف ولز خواهد رفت و سپس به ترتیب با انگلیس و ایران دیدار می‌کند که سومین بازی این تیم می‌تواند سرنوشت‌سازترین مسابقه شاگردان برهالتر برای صعود باشد. آخرین حضور آمریکا در جام‌جهانی به 8 سال قبل برمی‌گردد و آنها پس از غیبت در روسیه 2018 تحت فشار زیادی هستند تا این‌بار در قطر نتیجه لازم را کسب کرده و حداقل یکی از 16 تیم برتر این رقابت‌ها باشند. مهم‌ترین نام‌هایی که در فهرست این مربی دیده نمی‌شوند و به‌نوعی هواداران از غیبت آنها سورپرایز شدند زک استفن، گلر این تیم که سابقه حضور در منچسترسیتی را دارد و ریکاردو پپی، مهاجم 19 ساله هستند که انتظار می‌رفت با توجه به روندی که داشته بتواند در جام‌جهانی تیمش را همراهی کند. 
استفن مدت‌ها گلر شماره یک تیم ملی آمریکا بود و برهالتر با توجه به شناختی که از او در زمان مربیگری در تیم کلمبوس کرو داشت به او اعتماد داشت و از سال 2018 که این گلر 27 ساله نخستین بازی ملی خود را انجام داد تاکنون 29 بار با لباس آمریکا به‌میدان رفته است. انتقال او به منچسترسیتی اتفاقی مهم برایش بود و قرار بود به‌عنوان ذخیره ادرسون برزیلی زیر نظر پپ گواردیولا بازی کند اما نتوانست در تمرینات کادر فنی تیم را متقاعد کند و درنتیجه یک فصل به فورتونا دوسلدورف قرض داده شد و در تابستان امسال هم با یک انتقال قرضی دیگر به میدلزبورو پوست و در این مدت 17 بازی برای تیمش انجام داده است. برهالتر در نشست خبری پس از اعلام لیست تیم ملی پاسخ روشنی به دلیل خط‌خوردن استفن نداد اما اینکه او حتی در بین سه گلری که قرار است به قطر بروند جایی ندارد بسیار عجیب است. به‌خصوص که او این هفته برای میدلزبورو به‌میدان رفت و مشخص شد که مصدومیتی هم ندارد. ریکاردو پپی هم به عقیده رسانه‌های آمریکایی این توانایی را دارد که مشکلات تیم در خط حمله را حل کند. با این حال برهالتر او را در فهرست 26 نفره خود قرار نداد. پپی این روزها در خرونینخن هلند مشغول به بازی است و از او به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار فوتبال آمریکا نام برده می‌شود و به همین دلیل این تصور وجود داشت که برهالتر حداقل برای کسب تجربه و ساختن تیمی موفق برای جام‌جهانی 2026 که این کشور یکی از میزبان‌های مشترک آن محسوب می‌شود، این بازیکن را با خود به قطر ببرد. پپی در تابستان امسال از دالاس آمریکا به آگسبورگ آلمان پیوست اما بلافاصله به خرونینخن قرض داده شد و در این تیم هم فصل درخشانی را با زدن 5 گل در 8 بازی سپری می‌کند اما شاید کمبود تجربه باعث شده تا برهالتر قید استفاده از این پدیده جوان را بزند. البته رقبای او در تیم ملی هم در شرایط خوبی قرار دارند اما اگر این بازیکن به همین روند روبه‌رشد ادامه دهد مسلما خیلی زود به‌عنوان مهاجم اصلی آمریکا نامش را مطرح خواهد کرد. 
جوردن پفوک دیگر بازیکنی است که نامش در لیست آمریکا دیده نمی‌شود. مهاجمی که در یونیون برلین که این روزها یکی از 4 تیم برتر بوندس‌لیگا است نمایش خوبی داشته و یکی از لژیونرهای موفق آمریکایی محسوب می‌شود. او سه گل و سه پاس گل داشته اما درنهایت این آمار هم نتوانست به حضورش در قطر کمک کند. البته پفوک هیچ‌گاه در تفکرات سرمربی آمریکا جای ثابتی نداشته و شاید دلیل آن زدن تنها یک گل در 10 بازی ملی آخرش است. درنهایت نام او هم از لیست خط خورد تا شانس تجربه جام‌جهانی را از دست بدهد. 

نفراتی که وارد لیست شدند
برهالتر برای این جام‌جهانی سه گلر را در ترکیب تیمش قرار داده است. مت ترنر که تابستان امسال به آرسنال پیوست و در 28 سالگی 20 بازی ملی در کارنامه دارد. او گلری خونسرد است که خروج‌های خوبی به‌خصوص روی ضربات ایستگاهی و کرنر دارد. شان جانسون 33 ساله دیگر انتخاب سرمربی تیم بود که دیدن نام او به‌جای استفن بسیار عجیب بود و با وجود سن بالا تنها 10 بازی ملی داشته است. به همین دلیل احتمالا گلر ذخیره تیمش در این تورنمنت خواهد بود. اتان هوروات هم دیگر سنگربان این تیم است که در لوتون تاون انگلیس بازی می‌کند و براساس پیش‌بینی‌ها احتمالا گلر سوم تیم خواهد بود. 
در خط دفاعی هم تقریبا تمامی نفراتی که انتظار می‌رفت در ترکیب تیم حضور دارند. مشهورترین نام در بین این نفرات سرجینیو دست است که پس از حضوری ناموفق در بارسلونا راهی میلان شد و یکی از ستاره‌های اصلی این تیم در جام‌جهانی خواهد بود. این مدافع راست 22 ساله 19 بار پیراهن تیم ملی را به تن کرده است و دو گل ملی نیز در کارنامه دارد. تیم ریم و آنتونی رابینسون دیگر مدافعان لژیونر تیم هستند که در فولام انگلیس بازی می‌کنند و جو اسکالی نیز که در 19 سالگی در مونشن‌گلادباخ آلمان توپ می‌زند و یکی از بازیکنان آینده‌دار این کشور محسوب می‌شود. کامرون کارتر‌ویکرز نیز از زمانی‌که راهی سلتیک اسکاتلند شده دوباره فوتبالش احیا شده و حتی ممکن است در ترکیب آمریکا نیز به‌میدان برود. آرون لانگ، شک مور و واکر زیمرمن دیگر مدافعان این لیست هستند که در لیگ داخلی بازی می‌کنند. 
در خط میانی مهم‌ترین نام در فهرست آمریکا بدون شک وستون مک‌کنی است که در یوونتوس توپ می‌زند و شاید او را بتوان رهبر این تیم در میانه میدان نامید که هم در حفظ توپ و هم در دفاع و حمله مثمرثمر است. لوکا دلاتوره (سلتاویگو)، تیلور آدامز (لیدز یونایتد) و یونس موسی (والنسا) دیگر بازیکنان خط میانی آمریکا هستند که احتمالا برای دقایقی فرصت بازی در این جام‌جهانی را پیدا خواهند کرد. برندن آرونسون نیز یکی از ستاره‌های جوان این تیم است که در لیدز فصلی خوب را سپری می‌کند و در 22 سالگی با 24 بازی ملی و 6 گل زده نمایشی خوب در تیم برهالتر داشته است. آرونسون حتی اگر در ترکیب اصلی نباشد می‌تواند یک تعویض طلایی برای تیمش باشد و در فاز تهاجمی بازیکنی تاثیرگذار خواهد بود. 
در فاز تهاجمی مهم‌ترین نام در فهرست آمریکا کریستین پولسیچ است که با سابقه بازی برای دورتموند و همچنین چلسی شناخته‌شده‌ترین بازیکن آمریکا محسوب می‌شود و با 24 سال سن در فرم خوبی به‌سر می‌برد. 21 گل زده در 52 بازی ملی آماری بسیار خوب برای این ستاره جوان محسوب می‌شود و این توانایی را دارد که به بهترین گلزن تاریخ این کشور هم تبدیل شود. در کنار او جیووانی رینا هم دیگر ستاره خط حمله این تیم است که با درخشش در فوتبال آمریکا خیلی زود توجهات را به‌سمت خود جلب کرد و دورتموند هم به‌سرعت برای خرید او دست به‌کار شد. این ستاره 19 ساله که در ماه‌های اخیر چند بار درگیر مصدومیت شده اگر بتواند در آمادگی خوبی باشد مسلما یکی از بازیکنانی است که برهالتر حساب ویژه‌ای روی او خواهد کرد. در پست مهاجم نوک نیز تیموتی وه‌آ با 22 سال سن بازیکنی مستعد و آینده‌دار در تیم ملی کشورش محسوب می‌شود و در لیل فرانسه هم عملکرد خوبی داشته است. ترافیک خط حمله آمریکا با حضور نفراتی چون حاجی رایت، جاش سرجنت، خسوس فریرا و جوردن موریس باعث خط خوردن دیگر بازیکنان آماده آمریکایی شده است. جالب اینکه در خط حمله این تیم تنها یک بازیکن بالای 24 سال حضور دارد و سایر نفرات منتخب برهالتر جوان هستند و به‌نظر می‌رسد او و فدراسیون فوتبال آمریکا نیم‌نگاهی نیز به ساختن تیمی آماده برای جام‌جهانی بعدی دارند که قرار است مشترکا در این کشور، کانادا و مکزیک برگزار شود.