تاریخ : Fri 11 Nov 2022 - 22:10
کد خبر : 75578
سرویس خبری : ورزش

تردید بزرگی به اسم مگوایر!

ترکیب احتمالی سه‌شیرها در جام‌جهانی قطر

تردید بزرگی به اسم مگوایر!

با ورق خوردن برگ‌های تاریخ روزشمار شروع بیست‌ودومین دوره بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان تک‌رقمی شده و روی عدد 8 توقف کرده است که همین گذر زمان سرمربیان 32 تیم ملی حاضر را به تکاپو انداخته تا به تردیدهایشان پایان دهند و 26 بازیکن شایسته از نگاه خود را برای حضور در قطر برگزینند.

امیدنظری گوهر، خبرنگار:با ورق خوردن برگ‌های تاریخ روزشمار شروع بیست‌ودومین دوره بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان تک‌رقمی شده و روی عدد 8 توقف کرده است که همین گذر زمان سرمربیان 32 تیم ملی حاضر را به تکاپو انداخته تا به تردیدهایشان پایان دهند و 26 بازیکن شایسته از نگاه خود را برای حضور در قطر برگزینند. بدون شک یوزهای ایرانی می‌توانند با موفقیت و ارائه بازی‌های شایسته در اولین دیدار خود برابر انگلیس کارشان را برای خوش به پایان رسیدن این تورنمنت تسهیل کنند که این امر نیازمند آنالیزهای موشکافانه است و حالا بعد از اعلام رسمی لیست سه‌شیرها می‌توان با واکاوی بیشتر پرونده نایب قهرمان شانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا را بررسی و حتی ترکیب اصلی انگلستان برابر ایران را پیش‌بینی کرد. 

اعتقاد راسخ به همان همیشگی 
سرمربی 52ساله سه‌شیرها در حالی برای اعلام 3 دروازه‌بان اعزامی به قطر از کنار اسم سنگربانی همچون دین هندرسون عبور کرد که طبق شواهد پیش‌بینی سنگربان اصلی آنها در تورنمنت پیش رو کار سختی نیست. جوردن پیکفورد 28 ساله در فصل جاری تنها توانسته برابر تیم‌های لیورپول، کریستال پالاس و فولام کلین‌شیت انجام دهد اما ساوت‌گیت همواره در مدت حضورش روی نیمکت سه‌شیرها نشان داده چه اعتقاد عجیبی به دروازه‌بان 28 ساله دارد تا بتوان به‌راحتی حضور ثابت دروازه‌بان سه‌شیرها در جام‌جهانی 2018 و یورو 2021 را در رقابت‌های پیش‌رو متصور شد. البته از ماه‌های گذشته ساوت‌گیت به دنبال یک جایگزین مناسب برای پیکفورد نیز بوده است و در روزهایی که سنگربان اورتون نتوانست به دلیل مصدومیت در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا از چهارچوب دروازه این تیم محافظت کند برای سنگربانی همچون آرون رمزدیل و نیک پوپ فرصت برای اثبات شایستگی‌هایشان قائل شد که البته طبق شواهد و شنیده‌ها نتوانست ذره‌ای از اعتماد مرد 52ساله به شاگرد فعلی فرانک لمپارد کمک کند. 

سیستمی که گره‌گشا نبود
انگلیس در دیدارهای اخیر با تشخیص سرمربی خود با استراتژی 3دفاعه به نبرد تیم‌هایی همچون مجارستان، ایتالیا و آلمان رفته است اما برآورده نشدن توقعات کارشناسان و مرد نخست نیمکت این تیم حکایت بازگشت این تیم به آرایشی با حضور 4 مدافع دارد. تیم پنجم رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال در روزهایی که نمی‌تواند به دلیل مصدومیت بن چیلول را با خود به قطر ببرد سند حضور در پست دفاع چپ را به اسم لوک شاو زده که در دیدارهای اخیر منچستریونایتد توانسته جایگاهش را از بازیکنانی مثل تایرل مالاسیا باز پس گیرد. 
 همچنین با تشخیص ساوت‌گیت 5 مدافع وسط یعنی بن وایت، جان استونز، هری مگوایر، اریک دایر و کونور کوادی گام در بیست‌و‌دومین دوره جام جهانی خواهند گذاشت. اعتقاد سرمربی شیرها قرار گرفتن مگوایر به‌عنوان بازیکن اصلی است اما انگلیسی‌ها حتی نسبت به دعوت او به تیم ملی هم اعتراض زیادی دارند و ممکن است ساوت گیت درنهایت تسلیم انتقادها شده و از زوج استونز و دایر استفاده کند؛ هر چند انتخاب او در این مدت مگوایر بوده و در این صورت باید دید کدام بازیکن زوج او خواهد بود. مدافع 28ساله منچسترسیتی، جان استونز به‌تازگی از بند مصدومیت رهایی یافته که همین موضوع شانس رقیبش را که در فصل جاری زیر نظر آنتونیو کنته 1194 دقیقه به میدان رفته و موفق به گشودن دروازه ساوتهمپتون و لسترسیتی شده است را افزایش می‌دهد. 
بزرگ‌ترین ابهام روزهای منتهی به آغاز جام‌جهانی انگلیسی‌ها انتخاب دفاع راستی مطمئن است چون مصدومیت ریس جیمز به‌شدت ابزارهای مدنظر ساوت‌گیت را محدود کرده تا این تیم ناچار به دعوت کایل واکر، کیرن تیریپیر و ترنت الکساندر آرنولد شود. مدافع مورد وثوق انگلیسی‌ها، واکر 5 دیدار اخیر سیتیزن‌ها را به دلیل مصدومیت از دست داده تا بر همین اساس شانس یکی از ستارگان فعلی نیوکاسل، تیریپیر که دستاوردش در فصل جاری 1 گل و 3 پاس گل بوده است بیش از ماه‌های گذشته شود. از سوی دیگر آرنولد نیز در 5 دیدار اخیر جایی در ترکیب سه‌شیرها نداشته تا او را نتوان حریفی سرسخت برای مدافع راست 32ساله سیاه و سفیدها دانست.

ابزارهای منعطف خواسته ساوت‌گیت
طبق شواهد، سرمربی 52ساله متولد واتفورد قصد دارد در خط میانی‌اش از مثلثی که شامل یک مهره کاملا تدافعی، یک بازیکن با خصوصیات متوازن هجومی تدافعی و یک فوتبالیست با ذات هجومی است سود ببرد که این افکار با توجه به دیدارهای اخیر و مصدومیت‌های کالوین فیلیپس نسبت به دکلان رایس، جود بلینگهام و میسون مونت صدق می‌کند. البته نباید به‌راحتی از کنار اسم بازیکنی مثل فیل فودن نیز عبور کرد که فارغ از احتمال بالای حضورش به‌عنوان وینگر راست اصلی انگلیس می‌تواند رقیبی سرسخت برای بازیکن 23ساله چلسی، مونت باشد. همچنین این تیم با نظر ساوت‌گیت اسامی جیمز مدیسون، جوردن هندرسون و کونور کلگر را به فیفا معرفی کرده که با توجه به رصد دیدارهای اخیر انگلستان در لیگ ملت‌های اروپا می‌توان برای این افراد تنها نقش نیمکت‌نشینی مطمئن را متصور شد. 

3 مهره از 3 تیم 
با توجه به بازگشت احتمالی انگلیس به سیستم 1-3-2-4 در دفاع و سود بردن از استراتژی 3-3-4 در حمله به سختی بازیکنی مثل کالوم ویلسون که در فصل 2023-2022 زیر نظر ادی هاو با آمار 6 گل زده و 2 پاس گل درخشیده می‌تواند جایگاه کاپیتان این تیم هری کین را در پیشانی خط حمله سه‌شیرها متزلزل کند. همچنین عملکرد غیرقابل دفاع جک گریلیش در منچسترسیتی و تبدیل شدن به مهره نیمکت‌نشین زیر نظر ساوت‌گیت شانس رحیم استرلینگ را برای حضور در پست وینگر چپ دچار افزایش ملموسی کرده است. براساس گمانه‌زنی رسانه‌های فوتبال انگلیس که مبتنی‌بر 720 دقیقه حضور تیم ملی این کشور در مستطیل سبز است و شناخت از ظرفیت‌های تیم پنجم رنکینگ فیفا به نظر می‌رسد مهره مدنظر سرمربی انگلستان در پست وینگر راست شخصی نیست به جز فیل فودن که در لباس منچسترسیتی با آمار 6 گل و 3 پاس گل درخشیده و در رقابت‌های پیشین تیم ملی این کشور به مرور زمان از زیر سایه بازیکنانی همچون بوکایو ساکا خارج شده است. همچنین دیگر مهره هجومی سه‌شیرها مارکوس رشفورد بعد از 526 روز دوباره در افکار ساوت‌گیت گنجیده تا همچون گذشته مهره نیمکت‌نشین قابل اعتنا در روزهای عدم حضور هری کین، رحیم استرلینگ و فیل فودن باشد. 

ترکیب احتمالی
به این ترتیب و با توجه به مهره‌هایی که ساوت گیت برای سفر به قطر انتخاب کرده و البته اعتقادش به برخی ستاره‌ها، ترکیب احتمالی انگلیس در جام‌جهانی به این شرح خواهد بود: جوردن پیکفورد، هری مگوایر، اریک دایر، لوک شاو، کیرن تیریپیر، دکلان رایس، جود بلینگهام، میسون مونت، رحیم استرلینگ، فیل فودن و هری کین.