تاریخ : Sat 12 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75567
سرویس خبری : ورزش

برنامه‌ریزی ما ماندن در قطر بعد از اتمام مرحله گروهی است

دبیرکل فدراسیون در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: مسئولیت بلیت‌فروشی را پذیرفتیم تا جلوی بازار سیاه را بگیریم

برنامه‌ریزی ما ماندن در قطر بعد از اتمام مرحله گروهی است

تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه‌شب در دیداری تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه به برتری یک بر صفر رسید تا به این ترتیب کی‌روش و شاگردانش با این پیروزی خفیف به جام‌جهانی بدرقه شده باشند. جدای از آن که تیم ملی برای این دیدار همه بازیکنانش را در اختیار نداشت اما نکته تاریک این مسابقه جایی بود که امید ابراهیمی که تنها دقایقی از حضورش در میدان سپری می‌شد با پارگی کشاله مواجه شد تا با دوری 3ماهه از میادین، جام‌جهانی را به‌طور قطع از دست داده باشد.

کی‌روش برای بازی با تونس همه نفراتش را در اختیار دارد طراحی لباس تیم ملی سلیقه‌ای است، خیلی‌ها هم آن را پسندیدند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار:تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه‌شب در دیداری تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه به برتری یک بر صفر رسید تا به این ترتیب کی‌روش و شاگردانش با این پیروزی خفیف به جام‌جهانی بدرقه شده باشند. جدای از آن که تیم ملی برای این دیدار همه بازیکنانش را در اختیار نداشت اما نکته تاریک این مسابقه جایی بود که امید ابراهیمی که تنها دقایقی از حضورش در میدان سپری می‌شد با پارگی کشاله مواجه شد تا با دوری 3ماهه از میادین، جام‌جهانی را به‌طور قطع از دست داده باشد. درخصوص این دیدار، برنامه‌های تیم ملی و نگرانی کی‌روش از روند آماده‌سازی و برنامه‌های تیم ملی و سایر مسائل مرتبط دیگر در استانه اعزام تیم ملی به جام‌جهانی دقایقی با دبیرکل فدراسیون فوتبال به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با داود پرهیزگار را در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنید همه چیز مهیای حضور تیم ملی فوتبال ایران در قطر باشد؟
در هرصورت تیم ملی در بین همه کشورهای دنیا در بین ۳۲ تیم منتخب برتر جهان برای حضور در جام‌جهانی بعد از حضور در بازی‌های مقدماتی انتخاب شده و این یک افتخار برای فوتبال ایران محسوب می‌شود. در همین راستا نیز ما سعی کردیم بهترین تدارکات و برنامه‌ریزی را به‌همراه بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی درنظر بگیریم. در ابتدا این فرصت خوب برای تیم ملی ایجاد شد تا در اردوی اتریش دو بازی تدارکاتی را داشته باشیم و سپس در تهران به برنامه و کارهای آماده‌سازی ادامه دادیم که بازی با نیکاراگوئه نیز در همین راستا برگزار شد و قرار است یک دیدار تدارکاتی هم با تیم ملی تونس در کشور قطر برگزار کنیم که به این ترتیب تیم ملی به‌صورت همه‌جانبه برای دیدار نخستش برابر انگلیس و رقابت‌های جام‌جهانی آماده خواهد شد. امیدوارم بتوانیم برای اولین‌بار از مرحله مقدماتی جام‌جهانی صعود کنیم تا به این ترتیب با کسب بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در کشور قطر نیز حماسه‌ساز باشیم. 

چقدر امیدوار هستید که این اتفاق تاریخی بیفتد و برای اولین‌بار تیم ملی ایران راهی مرحله حذفی رقابت‌ها شود؟
تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای همین منظور انجام شده است. یعنی اسکان بچه‌ها در هتل و قراردادهایی که بسته شده است، همه این شکل هستند که ان‌شاءالله بعد از مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز در کشور قطر به‌منظور شرکت در مرحله حذفی رقابت‌ها حضور داشته باشیم. 
به هر‌حال به‌خاطر اینکه بازیکنان در کشورهای اروپایی به‌سر می‌برند و درگیر مسابقات هستند و از سوی دیگر چون فیفادی نداشتیم، کار برای جمع کردن همه آنها و هماهنگی بین بازیکنان یک‌مقدار سخت بود اما در هرصورت این موضوع مدیریت شد و برای حضور دو بازیکنی که از آنها اسم بردید نیز با پیگیری‌های فدراسیون آنها هرچه سریع‌تر به اردوی تیم ملی اضافه شدند. فکر نمی‌کنم از این منظر مشکل خاصی باشد و مطمئنا تیم ملی به‌صورت کامل و با همه نفرات مدنظر کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی حضور خواهد داشت. ضمن اینکه بازی آخر مقابل تونس دیداری خواهد بود که به‌طور حتم همه بازیکنانی که مد نظر آقای کی‌روش هستند دراختیار او قرار می‌گیرند تا وی بتواند این بازی را با همه نفراتش انجام بدهد. 

ظاهرا امید ابراهیمی هم جام را ازدست داده است. 
متاسفانه بعد از چند دقیقه حضور در میدان در بازی تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه، این بازیکن به‌شدت مصدوم شد و ما پیگیر وضعیت او هستیم این درحالی است که پزشکان وضعیت این بازیکن را زیر نظر دارند و منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه تلاش آنها چه خواهد شد و امیدواریم که هرچه سریع‌تر ابراهیمی سلامتی خود را به‌دست آورده و دوباره به اردوی تیم ملی اضافه شود. البته فعلا مصدوم دیگری نداریم اما یکی از ایراداتی که می‌توان از بازی‌های تدارکاتی نزدیک به مسابقات رسمی گرفت این است که چنین اتفاقاتی که البته گریز‌ناپذیر هستند هم می‌تواند رخ بدهد و بازیکنان باید بیشتر مراقب باشند اما باز هم تاکید می‌کنم این موضوع اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل پیش‌بینی است. 

کارلوس کی‌روش در آخرین سفر خود به قطر نسبت به اسکان تیم ملی و برخی مشکلات احتمالی ایراداتی را گرفته بود. گویا مهدی تاج به‌منظور برطرف کردن این ایرادها راهی کشور قطر شده است. 
 بله کی‌روش چندی پیش برای زیر نظر گرفتن امور راهی قطر شد و به یک‌سری مشکلات و موانع اشاره کرد که باید قبل از اعزام حل می‌شدند. خدا را شکر این موضوع را هم مدیریت کردیم که به همین منظور نیز آقای تاج راهی قطر شدند و پیگیر مسائل هستند. مواردی که می‌شود در هتل برطرف کرد خدا را شکر همه آنها انجام شده و مشکل خاصی از این لحاظ وجود ندارد و تقریبا رفع این امور تا حد زیادی نیز مورد توجه کادر فنی قرار گرفته است. البته ما برای اینکه بتوانیم هتل را تغییر بدهیم امکان این کار را نداشتیم اما سعی کردیم تا از شرایط موجود بهترین استفاده را ببریم. 

موارد جانبی و پیرامونی به‌منظور حضور در تیم ملی در جام‌جهانی از سوی فدراسیون فوتبال آماده شده است؟ به‌طور مثال شرایط برای حضور تماشاگران ایرانی در این رقابت‌ها مهیاست؟
بخش زیادی از لباس‌های هواداری در کشورمان آماده شده و هواداران که برای تحویل بلیت‌های خود می‌آیند این لباس‌ها را خریداری کرده و مشکلی از این جهت وجود ندارد. بخش دیگری را هم در خود کشور قطر با ایجاد یک غرفه در کنار ورزشگاه بازی‌های تیم ملی پیش‌بینی کرده‌ایم تا تولید‌کننده لباس تیم ملی بتواند محصولات خود را در این غرفه ارائه داده و عزیزانی که دوست داشته باشند می‌توانند از این غرفه‌ها لباس تیم ملی را تهیه کنند. همچنین وزارت ارشاد هم بخشی از این لباس‌ها را تامین کرده تا از طریق سفارت ایران دراختیار هواداران قرار بگیرد. کارهای این شکلی در این دو سه هفته با وجود آنکه زمان خیلی کمی داشتیم انجام شده است. ما سعی کردیم هرطور شده این اقلام را تهیه کنیم. همچنین به‌جز لباس تیم ملی، پرچم کشورمان و سایر اقلام هواداری نیز آماده شده و قرار است دراختیار هواداران در جریان بازی‌های تیم ملی قرار داده شود. 

هواداران درخصوص تهیه بلیت‌های بازی‌های جام جهانی با مشکلاتی روبه‌رو شده بودند که البته به‌نظر می‌رسد این موضوع حل شده باشد. 
این موضوع یک‌مقدار زمان‌بر بود اما ۲ هفته پیش ترجیح دادیم به قطر برویم تا این بلیت‌ها را به تهران منتقل کنیم. این درحالی است که دیگر زمان زیادی باقی نمانده بود و اگر عزیزان می‌خواستند به کشور قطر بروند و بلیت‌های خود را بگیرند این کار بسیار سخت و دشوار می‌شد. بر همین اساس همکارانم در این دو سه هفته زحمات زیاد شبانه‌روزی را متحمل شدند و کارها را تقسیم کردیم تا بلیت‌ها را به تهران بیاوریم تا به افرادی که خریداری کرده بودند تحویل بدهیم. 

به‌نظر می‌رسد بحث‌ گذار مدیریتی از مدیران قبلی فدراسیون به مدیران جدید در فاصله کوتاه تا جام‌جهانی باعث دردسرهایی شده و عاملی شده تا برخی مشکلات به‌وجود بیاید. 
 در هرصورت یک‌سری مسائل طبیعی محسوب می‌شوند چون سلایق فرق می‌کنند و نوع مدیریت‌ها نیز متفاوت هستند. درواقع همان‌طور که اشاره کردید زمان کوتاه و فاصله کمک تا جام‌جهانی باعث شد تا در این فرصت کم و به‌خصوص در این دو سه هفته اخیر، کار هفت هشت ده ما را انجام بدهیم و کار خیلی سختی بود. با این‌حال با وجود آنکه در یک‌سری مباحث مثل بحث بلیت، هواداران ناراضی بودند اما ما همه تلاش خود را کردیم تا بتوانیم به‌نحو احسن وظایف خود را انجام بدهیم و حداقل از این لحاظ یعنی مسائل مرتبط با هواداران کار را تسریع کرده و خودمان بلیت‌ها را به‌دست آنها برسانیم. به‌هرحال ما خودمان این مسئولیت را قبول کرده بودیم تا موضوع بازار سیاه و اتفاقات جانبی پیش نیاید و شاهد مسائل این‌شکلی نباشیم. 

یعنی این‌سری شاهد بازار سیاه برای بلیت بازی‌های تیم ملی نخواهیم بود؟
ما بلیت‌ها را به اشخاص فروختیم و امیدواریم شاهد چنین مسائلی نباشیم. همه تلاش خود را کردیم که این بلیت‌ها را به‌دست کسانی که علاقه‌مند به تیم ملی فوتبال و تماشای این رقابت‌ها هستند برسانیم تا این افراد خودشان بتوانند برای تشویق تیم ملی در قطر حضور پیدا کنند و به‌فکر مسائل جانبی دیگر نباشند. 

کمی هم درباره لباس تیم ملی صحبت کنیم. به‌نظر می‌رسد اگر مدیران فعلی فدراسیون فوتبال زودتر بر سر کار می‌آمدند شاهد این طرح و نقش فعلی از سوی تولید‌کننده لباس نبودیم. در این خصوص برخی انتقادات به لباس تیم ملی صورت گرفت. 
این موضوع را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. به هرحال اینکه یک تولیدی ایرانی برای اولین‌بار لباس تیم ملی ایران را تامین می‌کند و پای یک تولیدی داخلی به رقابت‌های جام‌جهانی باز می‌شود خودش افتخار بزرگی به‌شمار می‌رود تا ثابت کنیم می‌توانیم با تولید داخلی در سطح جهان رقابت کنیم و حالا همه چیزمان برای حضور در این رقابت‌ها برای ایران است و این موضوع جای تقدیر دارد. از سوی دیگر نوع پارچه و جنس آن هم از بهترین کیفیت برخوردار است و مورد تایید کی‌روش و کادر فنی تیم ملی قرار گرفته است و متخصصان امر این موضوع را تایید کرده‌اند. طراحی لباس نیز سلیقه‌ای است و خیلی‌ها آن را پسندیده و خیلی‌ها هم ممکن است آن را نپسندند و این یک موضوع طبیعی به‌شمار می‌رود. 

ساعدی‌فر مدیر شرکت مجید گفته بود که این طرح از طرف کارگروهی از سوی وزارت ارشاد انتخاب شده است. به‌عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال این موضوع را تایید می‌کنید؟
 بله درست است یک کارگروه تخصصی از حدود هفت هشت ماه پیش و قبل از مدیران فعلی فدراسیون این طرح را انتخاب کرده و به تولید‌کننده لباس ارائه داده است. 

درباره پرونده ویلموتس و مسائل مالی فدراسیون فوتبال هم صحبت کنید، آیا گشایشی در این خصوص ایجاد شده است؟
بعد از اینکه رای پرونده ویلموتس آمد کارهای مربوط به این موضوع درحال انجام است. این مورد یک‌سری اقدامات حقوقی دارد و ان‌شاءالله این موارد نهایی می‌شود. 

در این خصوص تامین منابع مالی صورت گرفته است؟
بله. خدا را شکر در این مورد مشکل خاصی وجود ندارد. کارهای مربوط به این پرونده درحال انجام است و امیدوارم با یک اتفاق بزرگ در جام‌جهانی یعنی صعود برای اولین بار به مرحله بعدی و پاداش‌هایی که به‌دنبال دارد، به‌صورت کلی مسائل و مشکلات مالی فدراسیون فوتبال نیز حل‌وفصل شود. 

با کارلوس کی‌روش بعد از جام‌جهانی ادامه خواهیم داد؟
این یک موضوع فنی به‌شمار می‌رود و کارشناسان فن باید در این مورد نظر بدهند و تصمیم بگیرند. در هرصورت کی‌روش یک مربی کاملا حرفه‌ای به‌شمار می‌رود و نتایجی که کسب کرده است بیانگر همین موضوع هستند و امیدوارم که این همکاری تداوم پیدا کند. 

موضوع نکونام به کجا رسید فکر نمی‌کنید این چهره برای حضور در تیم ملی در جام‌جهانی فرصت خوبی را ازدست داد؟ در هرصورت کی‌روش و فدراسیون فوتبال چندین بار از نکونام برای حضور در کادرفنی تیم ملی دعوت کردند. 
چنین مباحثی مطرح نیست. در هرحال نکونام یک مربی حرفه‌ای است و تعهداتی به باشگاه‌اش دارد و شاید از این منظر خیلی نتوان به این موضوع ایراد گرفت. بالاخره شرایط طوری بود که به‌خاطر مسائل مدیریتی و مربیگری، او در این مقطع به تیم ملی اضافه نشد. درحال‌حاضر هم مارکار آقاجانیان به‌عنوان سرمربی تیم ملی به اردو اضافه شده‌ است. 

سرمربی تیم ملی امید چه‌زمانی مشخص خواهد شد؟
 صحبت‌های لازم انجام شده و ان‌شاءالله بعد از جام‌جهانی درخصوص تیم ملی امید هم کارهای لازم را انجام می‌دهیم و تمهیدات لازم را می‌اندیشیم و برنامه‌ها و کادر و مربی این تیم را هم انتخاب می‌کنیم. 

شنیده می‌شود شانس رضا عنایتی و مجتبی حسینی از بقیه بیشتر است. 
 درخصوص اینکه چه کسی مربی شود صحبت خاصی تا الان مطرح نشده است. 

گویا مهدی محمدنبی هم به‌عنوان سرپرست و مدیر تیم ملی در قطر کار‌ها را انجام می‌دهد. 
بله ایشان انتخاب شده و کارها را در جام‌جهانی پیش خواهد برد. 

شما به‌عنوان دبیرکل در فدراسیون به‌ کار ادامه می‌دهید؟
خیلی مهم نیست که در چه‌سمت و پستی کار کنیم بلکه مهم این است که کار به‌درستی انجام شود. ما سعی می‌کنیم از تجربه حدود ۳۰ ساله خود استفاده کنیم تا فدراسیون فوتبال در این مقطع حساس کمتر آسیب ببیند. اینکه بعدا چه اتفاقی می‌افتد خیلی مهم نیست.