تاریخ : Mon 07 Nov 2022 - 00:15
کد خبر : 75443
سرویس خبری : ورزش

رحمتی و تحول آلومینیوم در فیفا دی

فقدان حضور 3 بازیکن تعیین‌کننده در اردوی اراکی‌ها احساس نشد

رحمتی و تحول آلومینیوم در فیفا دی

وقفه نزدیک به 50 روزه بین دیدار فولاد و ملوان با جدال‌های هفته دوازدهم زمان مناسبی را برای بازگشت به عقب و سنجش مسیر پیموده‌شده فراهم کرده است تا هواداران در روزهای توقف مسابقات داخلی بتوانند بعد از بررسی 990 دقیقه رقابت تیم محبوب‌شان در فصل فوتبالی 1402-1401 به بازیکنان و مربیان نمره‌قبولی یا مردودی بدهند.

امیدنظری گوهر، خبرنگار:وقفه نزدیک به 50 روزه بین دیدار فولاد و ملوان با جدال‌های هفته دوازدهم زمان مناسبی را برای بازگشت به عقب و سنجش مسیر پیموده‌شده فراهم کرده است تا هواداران در روزهای توقف مسابقات داخلی بتوانند بعد از بررسی 990 دقیقه رقابت تیم محبوب‌شان در فصل فوتبالی 1402-1401 به بازیکنان و مربیان نمره‌قبولی یا مردودی بدهند. بر حسب دلایل و مشاهدات به نظر می‌رسد یکی از افرادی که می‌تواند در زمره مربیان نسبتا موفق فوتبال ایران قرار گیرد شخصی نیست به جز مهدی رحمتی که تیم تحت هدایتش با کسب 5 امتیاز راهی تعطیلات 21 روزه فیفادی ماه سپتامبر شد اما بعد از آغاز دوباره رقابت‌های لیگ برتر توانست با رقم زدن اتفاقات مطلوب در پایان هفته یازدهم بالاتر از تیم‌های تحت هدایت حمید مطهری، قربان بردیف، محمد ربیعی و مهدی تارتار به جایگاه مقبول پنجم تکیه بزند. البته دسترنج 16 امتیازی برای باشگاهی که 11 دیدار ابتدایی لیگ بیست‌ویکم تلاش‌هایش ماحصل 21 امتیازی داشته است اتفاقی جدید نیست اما بازپروری اراکی توسط یک سرمربی کم‌تجربه می‌تواند یک نکته امیدوار‌کننده در اردوی آلومینیومی‌ها باشد. 

 درس‌های تعیین‌کننده دیدارهای ابتدایی
سرمربی 39 ساله ایرالکو را باید یکی از نفرات نخست نیمکت تیم‌های لیگ برتری دانست که فارغ از تجارب گرانبهایش درون قفس توری باشگاه‌هایی همچون سپاهان، استقلال و فجرسپاسی در دنیای سرمربیگری فردی نوپیشه است تا بر همین اساس در قامت سرمربیگری شهر خودرو و آلومینیوم عملکردش پر از فراز و نشیب باشد. او در جایگاه سرمربی نماینده فوتبال مشهد توانست در 6 دیدار ابتدایی آمار 2 برد، 1 تساوی و 3 شکست را ثبت کند که با توجه به جدایی بازیکنانی مثل سعید صادقی، محمدحسین مرادمند و پتانسیل این باشگاه نتیجه‌ای قابل قبول بود اما نسبت به اوج‌گیری آنها در میانه راه این نتایج را می‌توان در مقوله شروع‌های بدی که به تکامل میانه‌فصل کمک کرد، قرار داد. همچنین آلومینیوم تحت هدایت او در 6 دیدار ابتدایی فصل 1402-1401 تنها موفق به پیروزی برابر صنعت نفت شد و در دیگر رقابت‌ها دستاوردش 2 تساوی و 3 شکست بود تا دوباره لغزش‌های رقابت‌های آغازین به پیشرفت تیم زیر نظر رحمتی در ادامه راه کمک کند و آلومینیوم در مقابل ملوان، مس کرمان و نساجی با کسب 3 امتیاز از مستطیل سبز خارج شود و بعد از رویارویی با پیکان و استقلال حاصل تلاش‌هایش کسب 1 امتیاز باشد. 

 آلترناتیوهای مناسب
آلومینیوم مدل لیگ بیست‌ودوم نسبت به تیم تحت هدایت خطیبی و رحمتی در فصل 1401-1400 چند وجه تمایز دارد؛ این باشگاه پروژه موفقیتش را در فصل جاری بدون بازیکنان تاثیرگذاری مثل رامتین سلیمان‌زاده، محمد علی‌نژاد و پوریا آریاکیا آغاز کرد که فصل گذشته به ترتیب 2520، 2067 و 2323 دقیقه برای اراکی‌ها به میدان رفتند و همین آمار اهمیت این 3 بازیکن را در ترکیب آلومینیوم نشان می‌دهد. جدا از نقش تاثیرگذار امیرمحمد هوشمند، وحید محمدزاده، مهران موسوی در دریافت 4 گل و ایستادن از این حیث در جایگاه دوم خطوط برتر تدافعی به همراه مس رفسنجان و عملکرد قابل قبول والنتینو یوئل و رضا جیبره در جایگزینی علی‌نژاد حرکت و تصمیم قابل تحسین رحمتی برای جایگزینی پوریا آریاکیا در پست دفاع چپ رقم خورد. 
تجربه حضور در رقابت‌های بزرگی همچون 3 دوره جام ملت‌های آسیا و ادوار گوناگون مقدماتی جام‌جهانی توانسته روی رهنمودها و استراتژی‌های رحمتی نیز تاثیر بگذارد تا او از احسان حسینی که تجربه چندانی در سمت چپ خط دفاع ندارد بازیکنی تعیین‌کننده در این پست بسازد. مدافع 24 ساله شاید در لحظات هجوم نتواند مثل آریاکیا با بازیکنان یک‌سوم میانی و هجومی زوج‌سازی کند اما شرح وظایف دفاعی‌اش توانسته از زهر بازیکنانی همچون محمد محبی، رامین رضاییان، محمدرضا حسینی، فرشاد احمدزاده و محسن آذرباد بکاهد. 

 خصوصیتی که باید تقویت شود
یکی از راه‌های سنجش عیار مربیان تازه‌کار را می‌توان در تقابل‌های آنها برابر بزرگان جست‌وجو کرد؛ معیار و ملاکی که طبق آمارها مهدی رحمتی در آن نمره قبولی می‌گیرد. سرمربی 39 ساله تا این لحظه 4 بار در چهارچوب رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی برابر پرسپولیس قرار گرفته که حاصل آن 1 برد، 1 تساوی و 2 شکست بوده است. همچنین رحمتی 4 مرتبه به تقابل تیم‌های سابقش یعنی استقلال و سپاهان رفته که در برابر آبی آمار 2 تساوی و 2 شکست دستاوردش بوده و در مقابل سپاهان ماحصل تلاش‌هایش 1 پیروزی، 2 تساوی و 1 ناکامی بوده است. علاوه‌بر این سرمربی آلومینیوم و شهر خودرو فارغ از 1 تساوی و 1 باخت برابر تراکتور، موفق شده در 2 دیدار قرمزهای تبریز را شکست دهد. گل‌گهر نیز در 1 دیدار برابر تیم تحت هدایت این مربی طعم تلخ شکست را چشیده و در 2 رقابت توانسته تیم زیر نظر سنگربان اسبق تیم ملی را شکست دهد. البته 2 تلاش رحمتی برای کامیابی روبه‌روی فولاد حاصلی به جز 1 تساوی و 1 شکست نداشته است اما بدون شک با توجه به ظرفیت‌های فنی نماینده فوتبال مشهد و اراک آمار 5 پیروزی، 7 تساوی و 9 شکست روبه‌روی بزرگان رکوردی قابل قبول است.

 رحمتی برنامه ترک عادت را آغاز می‌کند؟
لیگ برتر ایران هر چقدر در سالیان اخیر غیرپویا بوده اما باز هم می‌توان افراد زیادی را در آن نام برد که در آغاز حضورشان، گام‌هایی پیموده و حتی استراتژی‌هایشان نسبت به 49 تجربه لیگ برتری مهدی رحمتی در قامت سرمربی صلابت و دلربایی بیشتری داشته است اما فضای راکد فوتبال داخلی که با سازندگی و پیشرفت تضاد غیرقابل انکاری دارد باعث شده این افراد در ابتدا یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن در میانه‌راه به اندوخته‌ها و دانش ناچیزشان کفایت کنند تا بعد از چند سال در طول هر فصل فوتبالی حداقل یک‌مرتبه بر سر نخواستن این افراد بلوا شود که ادامه همین روند توسط مرد 39 ساله می‌تواند آرزوهای مهدی رحمتی که در رزومه لیگ برتری‌اش آمار 16 برد، 17 تساوی و 16 شکست درج شده است را به ورطه نابودی بکشد. 
رحمتی نیز همچون بسیاری از مربیان داخلی نسبت به خط آتش تیم تحت هدایتش کم‌اعتنا عمل کرده است تا آلومینیوم با 7 گل زده از این نظر در رتبه سیزدهم خط هجومی لیگ برتر قرار گیرد؛ براساس نشانه‌ها تعطیلات بلندمدت که مسبب برگزاری جام‌جهانی است برای تیمی مثل آلومینیوم که اتکاش روی خط دفاعی مستحکم بنیان نهادینه شده و خیلی کم می‌تواند با ضدحملات به خواسته‌های مدنظرش برسد فرصتی طلایی است تا سرنوشت پایان فصلش برخلاف شهر خودرو تحت هدایت رحمتی رقم بخورد که در 5 دیدار پایانی بیستمین دوره لیگ برتر متحمل 3 شکست شد.