تاریخ : Sat 05 Nov 2022 - 00:00
کد خبر : 75382
سرویس خبری : دانشگاه

در جنگ ترکیبی باید به گفتمان اجتماعی انسجام درونی و اقتدار توجه کنیم

دکتر طهرانچی در شورای دانشگاه آزاد اسلامی:

در جنگ ترکیبی باید به گفتمان اجتماعی انسجام درونی و اقتدار توجه کنیم

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «دانشگاه‌ها باید انسان‌شناسی، علوم خانواده و علوم اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهند.»  دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مسئولان استانی امور زنان و خانواده به ارائه سخنرانی با موضوع «زن، خانواده، منازعه گزاره‌ها» پرداخت.

دکتر طهرانچی در نشست مسئولان استانی امور زنان و خانواده:
انسان‌شناسی، علوم خانواده و علوم اجتماعی در دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرند

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «دانشگاه‌ها باید انسان‌شناسی، علوم خانواده و علوم اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهند.»  دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مسئولان استانی امور زنان و خانواده به ارائه سخنرانی با موضوع «زن، خانواده، منازعه گزاره‌ها» پرداخت و گفت: «در حوادث اخیر کشور شعار «زن، زندگی و آزادی» مطرح شده و ما امروز با جنگ گزاره‌ها مواجه هستیم.»  وی ادامه داد: «شعار «زن، زندگی، آزادی» یک گزاره است، ساده‌انگاری است که اگر تصور کنیم این مفهوم در «پ ک ک» به یکباره خلق شده و سپس در نگاه حزب کومله آمده و پس از آن به یک شعار در زبان کردی و سپس به زبان فارسی تبدیل شده است. عقبه این شعار بسیار متفاوت است. در این شعار زن، زندگی و آزادی، آن مفاهیمی نیستند که به آن فکر می‌کنیم، بلکه در واقع این شعار در مقابل شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مطرح شده است.» 
دکتر طهرانچی بر ضرورت بررسی کاستی‌ها در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و با ارائه گزارشی از سیاست علم در دنیا گفت: «سیاست علم توسط سیاستمدارها اتخاذ می‌شود، سیاست علم توسط دانشمندان تعیین نمی‌شود، چیزی که ما امروز به آن مواجه هستیم، خواست سیاستمداران جامعه غربی است. مثال آن این است وقتی که در سال 1946 سیاست علم نوشته شد، رئیس‌جمهور مسئول اجرای این سیاست علمی شد که باید به کنگره گزارش می‌داد.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما دو مفهوم سیاست برای علم و علم برای سیاست را داریم، گفت: «علمی که امروز وجود دارد، علم برای علم نیست. همچنین علم، تلاش دانشمندان برای شناخت انسان، طبیعت، اجتماع و پاسخ‌دهی به سوالات جامعه علمی نیست. علم حاصل از هدایت و جهت‌دهی سیاستمداران است. علم امروز امری تحول‌یافته در بستر تمدن غرب است و سیاست علم مبتنی‌بر ارزش‌ها و گشوده به سمت مباحث عمومی جامعه است.»
وی در ادامه با بیان اینکه امروزه حکمرانی در ذهن حکمرانان غربی یک حیطه‌بندی خاصی دارد، گفت: «این حکمرانی شامل حکمرانی در اقتصاد، سیاست، محیط‌زیست، دفاع و امنیت، علم و فناوری، اجتماعی، سلامت و فرهنگ است.» 
دکتر طهرانچی ادامه داد: «یک زمانی علم در سیاست نقش‌آفرین بود و جهت‌دهی می‌کرد، اما امروز سیاست برای علم تعیین‌‌تکلیف می‌کند و تصمیم‌گیری درمورد نحوه تامین مالی یا ساختار دادن به جست‌وجوی روشمند دانش توسط سیاسیون انجام می‌شود.» 
وی خاطرنشان کرد: «غرب یک مفهوم به‌عنوان جامعه دارد که ذیل آن مسائلی ازجمله آسیب‌های اجتماعی، جوانان، خانواده، زنان، کیفیت زندگی گروه‌های اجتماعی ورزش شهروندی و سیاست اجتماعی مطرح می‌شود، همچنین مفاهیم دیگری دارد که یکی از آن مفاهیم سلامت است که یکی از موضوعات ذیل آن سلامت روان است. مفهوم فرهنگ نیز مطرح است که یکی از موضوعات ذیل آن مذهب و هنر است. غرب در راهبری این مسائل سیاست‌گذاری می‌کند و این سیاست‌گذاری فقط ملی نیست، بلکه سیاست‌گذاری عمومی، سیاست‌گذاری علمی و بعد سیاست آموزش عالی را در بر می‌گیرد.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نقشه علم دنیا اشاره و تصریح کرد: «نقشه علم دنیا را وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک قاعده و ارتباط خاصی وجود دارد که ماحصل یک نگاه خاص است. مرکز نقشه علم دنیا، پزشکی است که یک طرف علوم طبیعی و طرف دیگر مابقی علوم قرار دارد. ماحصل سیاست آمریکایی‌ها در نیمه دوم قرن بیستم این بود که پزشکی بزرگ‌ترین حجم محققان و مقالات را به خود اختصاص دهد. آنها سندی داشتند که براساس آن تعیین کرده بودند علم در 50 سال پیش رو در سه موضوع سلامت، کامیابی و رفاه و امنیت پیشرو باشد.» 
دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر کشور و شعار «زن، زندگی، آزادی» گفت: «سوالی که مطرح می‌شود این است که دعوا به خاطر چه موضوعی است؟ آیا این دعوا به خاطر شعار «زن، زندگی، آزادی» یا کنشگران صحنه است؟ خیر. پاسخ درست این است که دعوا به خاطر سیاست‌گذاری، پارادایم و ساحت علم است، علمی که در آن خدا جایی ندارد. دعوا بر سر مساله حجاب نیست، درواقع ما در دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت آن‌طور که باید عمل نکردیم و باید روی این مساله اقدامات لازم صورت بگیرد.» 
وی تاکید کرد: «منطقه منازعه کف خیابان نیست، بلکه انتهای دانشگاه است. این موضوع باید بررسی شود.»  دکتر طهرانچی با بیان اینکه پوشش واقعی یک عادت نیست، بلکه باور و کنش است، گفت: «پوششی که سر عادت باشد با یک هجمه کنار گذاشته می‌شود، اما پوششی که براساس باور باشد، هیچ‌گاه کنار نمی‌رود. امروز دعوا بر سر باورهاست. پشت باورها، علم است و علم کارخانه آدم‌سازی است.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام تعلیم‌و‌تربیت علم را می‌سازد، گفت: «نظام تعلیم و تربیت که مبانی نداشته باشد، به مشکل برمی‌خورد. مقام معظم رهبری در سال 1397 بیانیه‌ای دادند و تاکید کردند که چله دوم انقلاب اسلامی باید بر هفت پایه ساخته شود، پایه اول آن علم و پژوهش و پایه آخر آن سبک زندگی بود. دعوای امروز در خیابان بر سر سبک زندگی است. سبک زندگی حاصل از منازعه تمدنی است. این دعوا در واقع یک دعوای تمدنی است.» 
وی ادامه داد: «انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی از علم است که دو گانه اسلام و استکبارستیزی را به وجود آورده است، دعوا سر این موضوعات است که باید به آنها توجه شود.» 
وی افزود: «مقام معظم رهبری در بند علم و پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند که حواس‌تان باشد غرب تهی‌دست با تقلیل سبک زندگی غربی در جوامع عقب‌مانده از علم دارد کار خودش را می‌کند، این موضوع بسیار مهم است. در این زمینه باید جهاد کرد، برای جهاد تحول در نگرش لازم است و تحول با مبانی انجام می‌شود. مبانی نیز از نظر مقام معظم رهبری قرآن و کلام اهل بیت(ع) است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که باید نظام فکری خود را از قرآن و اهل بیت بگیریم. قرآن کتاب هدایت است که به پدیده‌ها توجه دارد.» 
وی ادامه داد: «دانشگاه نشانه‌شناس و آیه‌شناس است و باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین ما باید انسان‌شناسی، علوم خانواده و علوم اجتماعی را در دانشگاه داشته باشیم.» 
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «نمی‌شود دعوای گزاره‌ها را حل کرد، قبل از اینکه دعوای نظریه‌ها حل شود.» 
وی در ادامه با بیان اینکه ملاک اعتبار نظریه این است که همخوانی با اصول موضوعی قرآن داشته باشد، به برخی از گزاره‌های الهی در این زمینه اشاره کرد.  وی همچنین ادامه داد: «تاکید بر هویت و مسئولیت فرد در خانواده و تاکید بر رهبری و مسئولیت در اجتماع حتی دونفره در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین «مودت» عنصر محوری در هسته خانواده و «عدالت» عنصر مکمل در خانواده است.» 

بیست‌ویکمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، احمد وحیدی وزیر کشور و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه آغاز به کار کرد.
در این نشست دوروزه که معاونان، روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان، مدیران کل و دیگر اعضا حضور داشتند، درخصوص سیاست‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر خواهد شد.

 تقدیر از واحدهای برتر در ارزیابی عملکرد سال 1401- 1400
همزمان با بیست‌ویکمین جلسه شورای دانشگاه آزاد، از واحدهای برتر در ارزیابی عملکرد سال 1401-1400 قدردانی شد که در این ارزیابی، استان‌های کرمان، اصفهان و هرمزگان به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کرده‌اند. همچنین استان‌هایی که در بخش‌های مختلف دانشگاه حائز عملکرد بهتر بودند، مورد تقدیر قرار گرفتند. ارزیابی عملکرد در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد در دوره سال مالی دانشگاه (از اول شهریور هر سال تا پایان مردادماه سال بعد) انجام می‌شود که براساس این ارزیابی‌های برنامه‌محور و هدفمند، انعقاد تفاهمنامه‌های عملکردی بین روسای استان‌ها و واحدهای جامع مستقل با مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات نهایی می‌شود.

 در جنگ ترکیبی باید دارای گفتمان اجتماعی، انسجام درونی و اقتدار باشیم 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه طی سخنانی تاکید کرد: «در جنگ ترکیبی، باید دارای گفتمان اجتماعی، انسجام درونی و اقتدار باشیم تا دشمن در انقلاب اسلامی طمع نکند.»
دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: «دانشگاه آزاد با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار دانشجو، 38 درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است و در 400 شهر حضور فعال دارد، همچنین دانشگاه آزاد دارای 130 هزار دانش‌آموز در 780 مدرسه است.»
وی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای 22 هزار عضو هیات‌علمی و 32 هزار مدرس حق‌التدریس است. این دانشگاه در جذب دانشجویان غیرایرانی نیز موفق عمل کرده و پیشتاز بوده است. از مجموع 100 هزار دانشجوی خارجی که در کشور ایران در حال تحصیل هستند، 58 هزار نفر دانشجوی دانشگاه آزاد هستند.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد در دوره اخیر گفت: «روند دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی یک دهه گذشته کاهشی شده بود، اما بحمدالله اقبال اجتماعی نسبت به این دانشگاه تغییر کرد و طی سه سال پیاپی با افزایش جذب دانشجوی جدید روبه‌رو بوده‌ایم و سالانه ورودی‌های جدید به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر در کشور، تصریح کرد: «معتقدیم در جنگ ترکیبی باید دارای گفتمان اجتماعی و انسجام درونی باشیم تا نشان دهیم نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مقتدر است و دشمن نمی‌تواند طمعی درمورد انقلاب اسلامی داشته باشد.»
وی به بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: «پس از حضوری شدن مجدد آموزش دانشگاه‌ها در ابتدای امسال، زمانی که در محیط دانشگاه حضور یافتم، متوجه مشکلات نسل جدید دانشجویان شدم و به این نتیجه رسیدیم که باید نقش دانشگاه در تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی را احیا و بازآفرینی کنیم. به همین دلیل اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از اردیبهشت امسال نسبت به تحولات اتفاق افتاده در نسل حاضر دانشگاه آگاه و آماده بوده‌اند.»
دکتر طهرانچی «مهندسی خارجی»، «کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت»، «فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط آموزشی» و «جریان اندیشه‌ای غرب» را چهار عامل اصلی حوادث و اتفاقات اخیر برشمرد و افزود: «واقعیت این است که با شیوع ویروس کرونا ارتباط اساتید و دانشجویان با محیط دانشگاه به مدت دو سال و نیم قطع شد و این در حالی است که دانشگاه‌ها و مدارس تنها محل ارتباط ما با نسل جوان است چرا که نسل جدید به صداوسیما و شبکه‌های داخلی توجه چندانی ندارد و گوش آنها به فضای مجازی است و اینجا نقش و کارکرد کلاس و استاد بیش از پیش نمایان می‌شود. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی درصدد احیای نظام تعلیم و تربیت اجتماعی برآمده است.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر با بحران تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی مواجه هستیم، تصریح کرد: «آنچه اتفاق افتاد، نشان داد که باید کاستی‌ها را در مدرسه و دانشگاه شناسایی و کارکرد تربیتی را بازآرایی کنیم. در شرایط کنونی لازم است که با جوانان سخن گفته و کارکرد کلاس را در تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی زنده کنیم؛ چراکه دانشگاه تاکنون در حوزه‌های شناختی جوانان عملکرد موفقی نداشته و می‌توان گفت دشمن به دنبال گزاره‌های تعارض اجتماعی و دینی با یکدیگر قرار دارند. بنابراین باید در تحولات علوم انسانی جدی‌تر عمل کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به پنج برنامه مهم این دانشگاه در برخورد با اغتشاشات و حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: «طرح «تبیین عالمانه و حکیمانه»، «مشارکت هم‌افزا»، «رصد مستمر و دقیق»، «مراقبت والدانه» و «برخورد قاطع با ناهنجاری ها» به‌منظور مقابله با حرکت‌های اغتشاشی در محیط دانشگاه‌ها تدوین شده‌اند.»

 دانشگاه آزاد در صحنه‌های مورد نیاز کشور ورود و نقش‌آفرینی کند
احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این نشست طی سخنانی گفت: «باید در سالی که از سوی مقام‌معظم‌رهبری به سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، پاسخ دشمن را با توسعه علم و فناوری در حوزه دانش‌بنیان بدهیم.» وحیدی در این نشست با تبریک ولادت امام‌حسن‌عسکری‌(ع) و گرامی‌داشت 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، گفت: «اگر حماسه بزرگ ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی توسط دانشجویان و مردم در این روز رقم نمی‌خورد، انقلاب اسلامی دچار خطر بزرگی می‌شد و دستاوردهای عظیمی که تا آن روز به دست آورده بود، به راحتی از دست می‌داد. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که نقطه شروع و آغاز آن از دانشگاه‌ها بود، انقلاب اسلامی را دوباره در مسیر و ریل خود حرکت داد و این افتخار بزرگ بیش از همه متعلق به دانشگاهیان و دانشجویان بود.»
وی گفت: «از دانشگاه آزاد اسلامی که دارای شبکه‌ای از مدیران انقلابی است همسو با سایر دانشگاه‌ها انتظار داریم در کنار وظایف علمی، آموزشی و پژوهشی خود در صحنه‌های مورد نیاز کشور نیز ورود و نقش‌آفرینی کند و اجازه ندهد دشمن در تلاش برای عقب‌ماندگی علمی کشور پیروز شود.» وی به حوادث اخیر کشور اشاره و تصریح کرد: «با بررسی ناآرامی‌های اخیر نخستین سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مورد هدف قرار گرفتند؟ در پاسخ باید گفت دانشگاه‌ها قلب تپنده انقلاب اسلامی هستند و کشور را در مسیر اعتلا و تعالی قرار می‌دهند. مسیر عزت و استقلال کشور از دانشگاه‌ها عبور می‌کند و دانشگاه‌ها قدرت دولت‌ها و ملت‌ها را در رویارویی با نظام سلطه افزایش می‌دهند.» وحیدی با بیان اینکه اگر تبدیل به یک عنصر عقب‌مانده علمی در دنیا تبدیل شویم در آن صورت حرفی برای گفتن نداریم و کشورهای دیگر نیز از ما حرف شنوی ندارند، اظهار کرد: «تمام قدرت غرب برگرفته از توان آنها در علم و فناوری است. غرب در هیچ زمینه‌ای برای انسان و بشریت پیامی ندارد.»
وی با اشاره به رتبه‌های برتر کشور در زمینه‌های گوناگون اظهار کرد: «احراز رتبه‌های نخست توسط جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی خشم دشمنان را برمی‌انگیزد و آنها برای مقابله با کشور و سنگ‌اندازی در مسیر رشد و توسعه ایران اسلامی، اقدام به عملیات تروریستی، توطئه‌چینی، ایجاد آشوب و اغتشاش و... می کنند.»
وزیر کشور تاکید کرد: «انقلاب اسلامی ایران حامل پیام‌های مهم، قدرت علمی برتر و ظرفیت‌های بی‌نظیری است که بی‌شک با بهره‌گیری از این سه عامل مهم، به ابرقدرت منطقه و جهان تبدیل خواهد شد. این موضوعی است که دشمنان به خوبی آن را درک کرده‌اند و از آنجایی که دانشگاه محلی برای تامین اهداف دشمن است، در حوادث اخیر دانشگاه‌ها را نشانه گرفته‌اند.» وحیدی در ادامه سخنان بر اهمیت جهاد تبیین از سوی دانشگاهیان به‌ویژه در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و افزود: «تبیین در بیان حقایق و اتفاقات باید به‌گونه‌ای باشد که جوانان و دانشجویان بتوانند به درستی واقعیت و حقیقت موجود را درک کنند. عمل به فریضه جهاد تبیین که بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز تاکید شده است نقش تاثیرگذاری در خنثی‌سازی نقشه‌های شوم و خطرناک دشمنان دارد.» وی همچنین با یادآوری تاکیدات ویژه مقام‌معظم‌رهبری درخصوص عدم حکمرانی بر فضای مجازی و با ابراز تأسف از کاستی‌های موجود در این زمینه خاطرنشان کرد: «برای مقابله با تهدیدهای جدید در فضای مجازی باید برنامه‌ریزی کنیم و از قدرت فضای مجازی به بهترین نحوه و شیوه استفاده کنیم.» وزیر کشور همچنین به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «کرسی‌های آزاداندیشی باید با رعایت شئونات، ضوابط و حفظ اخلاق برگزار شود تا فضای گفت‌وگو و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها حاکم شود.»
وی اظهار کرد: «باید در سالی که از سوی مقام‌معظم‌رهبری به سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، پاسخ دشمن را با توسعه علم و فناوری در حوزه دانش‌بنیان بدهیم.» وزیر کشور با تاکید بر اینکه مقام‌معظم‌رهبری پرچمدار اخلاق، معنویت، سیاست، دیانت، علم و دلسوزی هستند، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری با قدرت، قوت و عزت کشور را در مقابل همه هجمه‌ها حفظ کردند و از گردنه‌های سخت و بحرانی عبور دادند.»

 حضور رئیس، اعضای هیات‌رئیسه و روسای دانشگاه آزاد مراکز استان در راهپیمایی ۱۳ آبان 
در حاشیه شورای دانشگاه آزاد اسلامی رئیس، اعضای هیات‌رئیسه و روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت کردند. 
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، معاونان و اعضای هیات‌رئیسه، روسای دانشگاه آزاد مراکز استان و مدیران کل دانشگاه آزاد در پایان نوبت صبح بیست‌ویکمین شورای دانشگاه آزاد، در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شرکت کردند.
اعضای هیات‌رئیسه و روسای مراکز استان‌ها دانشگاه آزاد به همراه سایر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی متحد و همدل، با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و بنرهای مرگ بر آمریکا حضور پرشوری در راهپیمایی امروز داشتند. همچنین دانشگاهیان دانشگاه آزاد در سراسر کشور در راهپیمایی ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز دانش‌آموز، حضور پرشوری داشتند.

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد:
استادها در دوره‌های توانمندسازی آموزش‌های لازم تربیتی را فرا بگیرند
امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص وظیفه دانشگاه در مواجهه با اتفاقات اخیر گفت: «دانشگاه محل نخبگان جامعه است و جوانان کشور که به سطح نخبگی رسیده‌اند به دانشگاه‌ها راه یافته تا این ارتقا هم در جهت تربیتی و هم در جهت پرورشی برایشان اتفاق بیفتند. باید بتوان به‌نوعی با دانشجویان ارتباط نزدیکی پیدا کرد و سخن و صحبت آنها را بیش از پیش شنید. اگر این ارتباط صمیمی بین استادها و دانشجویان اتفاق بیفتد می‌توان گوش شنوای خوبی برای دانشجویان بود. درنتیجه مواقع بحرانی می‌توان با مشارکت خود دانشجویان از این بن‌بست‌ها خارج شویم.»  او اضافه کرد: «در سالیان اخیر کرسی‌های آزاداندیشی را که بارها و بارها مقام‌معظم‌رهبری به آنها اشاره کرده‌اند به همین امر اشاره دارد. این کرسی‌ها فرصتی را ایجاد می‌کند که دانشجویان صحبت‌ها و اعتراضات منطقی خود را در چهارچوب قانون اعلام کنند و مسئولان دانشگاه نیز به‌عنوان مسئول این سخنان را شنیده و درصدد حل مشکلات با همراهی خود دانشجویان باشند. درنهایت همین دانشجویان هستند که مسئولیت‌های خطیر کشور را عهده‌دار خواهند بود. در نتیجه راه‌حل مشکلات خود را دانشجویان به درستی فرا خواهند گرفت.» او در ادامه با بیان اینکه در حل‌ مسائل مختلف و مشکلات جامعه درست عمل نشده، افزود: «باید به‌نوعی تعامل بیشتری بین دانشجویان و ورزش ایجاد کرد، چون ورزش توانایی ایجاد نقطه مشترک بین دانشگاه و دانشجویان جوان، پرشور و پرنشاط را دارد. باید در فضاهای ورزشی شرایطی را ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند شور و نشاط خود را در یک مسیر درست به منصه ظهور برسانند.» لشگری درباره مسئولیت امروز دانشگاه و چگونگی اقدامات لازم با توجه به این مسئولیت عنوان کرد: «به عقیده من دانشگاه آزاد اسلامی به نسبت دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور یک قدم جلوتر است. دانشگاه آزاد اسلامی با سند تحول و تعالی و ابلاغ تعلیم و تربیت که در اردیبهشت‌ماه نشان داده که جلوتر عمل کرده است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای این 2 اقدام نشان داده که توانایی پیش‌بینی شرایط جوانان را نیز داشته ‌است. لذا اگر می‌خواهیم دیگر این‌گونه اعتراضات غیرقانونی در کشور ایجاد نشود و درنهایت دانشجویان بیاموزند که اعتراضات خود را از مجاری قانونی به سرانجام برسانند، راهی جز اهمیت استاد به کلاس درس و توجه به تعلیم و تربیت دانشجو نیست. استاد نباید خود را تنها به آموزش صرف مباحث علمی محدود کند. در گذشته نیز استادها با کوچک‌ترین مشکلات دانشجویان ارتباط داشتند و این ارتباط نتایج بسیار خوبی بود. متاسفانه در نسل جدید این ارتباط برقرار نشده و استادها تنها به آموزش مباحث علمی بسنده کرده‌اند. در‌حالی‌که آموزش علمی دروس تنها بخشی از مباحث آموزشی به دانشجویان است. لذا باید نکات تربیتی را نیز در کلاس درس آموزش دهیم. کلاس درس مکانی است که دانشجویان به نظام، حکومت و جامعه ارتباط پیدا می‌کنند که در نتیجه استادها می‌توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.» رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد راهکار خروج از این شرایط، بیان کرد: «باید استادان آموزش‌های لازم را فرا‌گرفته و به‌نوعی نحوه تعلیم و تربیت دانشجو را در کنار آموزش علمی درنظر بگیرند. فهم این امر نیز نیازمند فرآیندی است که باید استادها این مهارت را آموزش ببینند. در نتیجه باید بیشتر به دوره‌های توانمندسازی استادها توجه کرد. به‌طور حتم استادها از جایگاه ویژه‌ علمی برخوردار هستند اما نیاز است نحوه آموزش تعلیم و تربیت را نیز فرابگیرند تا آموزش تربیتی دانشجویان را به‌طور جدی سرلوحه کارهای خود قرار دهند.»

رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان:
دشمن با صرف هزینه بسیار نتوانست به اهداف خود در فضای دانشگاه برسد 

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان نیز درخصوص اتفاقات اخیر و فضای ایجاد شده در دانشگاه‌ها عنوان کرد: «به‌طور حتم فضای دانشگاه باید یک فضای علمی و برمبنای منطق باشد. دعوای امروز برای مرجعیت علمی ایران در آینده نزدیک است و دشمن برای اینکه این مرجعیت ایجاد نشود به‌دنبال ایجاد ناامنی در محیط‌های علمی و پژوهشی است. دشمن برای ایجاد ناامنی محیط‌های دانشگاهی نیز استفاده از فضای مجازی و رسانه را برای اجرای این امر بسیج کرده است.» او درباره چگونگی استفاده از فضای مجازی به‌عنوان وسیله جنگ رسانه‌ای دشمن گفت: «راهبرد ایجاد ناآرامی در فضای دانشگاهی توسط دشمن در رسانه‌های بیگانه و به‌خصوص در اپلیکیشن‌هایی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ به‌خوبی مشهود بود. درنهایت نیز با صرف هزینه‌های بسیار توانستند فضای اندکی از دانشگاه را نیز ملتهب و ناامن کنند. اما این راهبرد دشمن به‌خاطر وجود استادهای فرهیخته و توانمند در کنار دانشجویان فهیم راه به جایی نخواهد برد و به‌زودی خنثی خواهد شد. دشمن در ابتدا هیچ یاری در دانشگاه‌ها نداشت و تنها عده‌ای غیر‌دانشجو را به محیط‌هایی دانشگاهی وارد کرد تا بتواند اهداف خود را با فریب و تهییج دانشجویان در فضای دانشگاهی عملی کند.» منظری‌توکلی در ادامه افزود: «به‌لطف خدا و حضور دانشجویان آگاه و فهیم نتوانستند پروژه‌های خود را عملی کنند و مطمئن هستیم که روزبه‌روز فضای دانشگاه‌ها آرام‌تر شده و دوباره به فعالیت پژوهشی و علمی خود برمی‌گردد و درآینده‌ای نزدیک به مرجعیت علمی خواهیم رسید.» رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان درباره مسئولیت دانشگاه در این شرایط ایجاد شده، اظهار کرد: «جهاد تبیین وظیفه اصلی استادان دانشگاه است و باید برای عملی کردن آن بیشترین تلاش را داشته‌ باشند.»
او درمورد فضای ایجاد‌شده و اقداماتی که دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی انجام می‌دهند، پیشنهاد کرد: «از دانشجویان درخواست دارم تا با یک تحلیل دقیق اوضاع و شرایط کشور کمک کنند تا دوباره دانشگاه همان محیط امن برای آموزش و فعالیت‌های پژوهشی برای تولید علم و پیشرفت کشور شود.»

رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران:
کرسی‌های آزاد‌اندیشی بیشتر و دقیق‌تر برگزار شود 

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران درخصوص ارزیابی خود از شرایط امروز دانشگاه و اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها بیان کرد: «واحدهای استان مازندران در اتفاقات اخیر به‌لطف خدا مشکلی نداشته و توانسته با ایجاد فضای امن کلاس‌های دانشگاهی را برقرار کند. به عقیده من بعد از این حوادث در محیط‌های دانشگاهی باید کرسی‌های آزاد‌اندیشی بیشتر و دقیق‌تر برگزار شود. باید فضایی در واحدها ایجاد شود تا دانشجویان بتوانند حرف‌های درست خود را در فضایی صمیمی به گوش استادان، کادر زحمت‌کش دانشگاه و هیات‌رئیسه واحدهای دانشگاه برسانند. باید فضایی ایجاد شود تا دانشجویان حرف‌های سازنده خود را بدون‌واسطه و راحت به‌گوش روسای دانشگاه برسانند تا مشکلاتی از قبیل مسائل و مشکلات آموزشی، پژوهشی و صنفی را مطرح کنند. ایجاد این فضا باعث می‌شود تا فضای آموزش و پژوهش نیز ارتقا پیدا کند.» او با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده مشکلات زیادی را در اشتغال دارند، گفت: «فارغ‌التحصیلان بسیاری نیاز به کار و اشتغال دارند که می‌توان این مهم را با ایجاد فضای دانش‌بنیانی و شناخت و آموزش رشته‌های مهارتی در دانشکده‌های مهارتی محقق کرد. به‌طور‌ حتم با وجود 22 هزار هیات‌علمی توانا در کنار بیش از 30 هزار مدرس حق‌التدریس‌ می‌توان بسیار سریع به اهداف دست‌ پیدا کرد.» کرمانیان با اشاره به اینکه باید استادان حق‌التدریس را با شناخت دقیق‌تری استخدام کرد، توضیح داد: «نیاز است تا با دقت بالاتری انتخاب کرد تا افراد توانمندتر به دانشجویان تدریس کنند. همچنین بهترین فضا برای بیان بسیاری از مسائل از زبان دانشجویان همان کلاس‌های درس است و می‌توان بسیاری از مسائل را در‌قالب جهاد‌تبیین به دانشجویان آموزش داد. دانشجویان نیز می‌توانند با بهتر شنیدن مسائل، نظرات خود را اعلام کنند و با یک رویکرد تعاملی و گفتمانی در آینده بسیار نزدیک دانشگاه ارتقا پیدا خواهد کرد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری درمورد مسئولیت امروز دانشگاه‌ها عنوان کرد: «امروز مسئولیت دانشگاه و دانشگاهیان سنگین است و باید بیشتر از هر زمان‌ دیگری برای محیط‌های دانشگاهی وقت گذاشت. دانشجویان خیلی عزیز هستند و اگر مسیری اشتباه یا ناصواب بروند که در‌نتیجه برای آنها اتفاقات ناگواری بیفتد، بخشی از مسئولیت برعهده ما مسئولان دانشگاه نیز است. زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی را یک خانواده می‌نامیم باید بتوانیم هرکسی که در این خانواده عضو شده را مراقبت کنیم.» او در ادامه با اشاره به نقش خانواده دانشجویان افزود: «در اجرای این مسیر نمی‌توان از نقش خانواده‌های دانشجویان نیز غفلت کرد. دانشگاه آزاد اسلامی در این چند سال توانسته در‌قالب تعامل با خانواده‌ها را ایجاد کند. به عقیده من با اجرای درست و دقیق برنامه‌هایی که این سال‌های اخیر در دانشگاه تدوین شده، می‌توان سربلند از خیلی از مسائل خارج شد.» کرمانیان در بیان راهکارهای لازم برای شرایط فعلی حاکم بر فضای دانشگاه اظهار کرد: «به‌طور حتم استادان دانشگاه اولین و مهم‌ترین تاثیر را روی دانشجویان خواهند داشت. این موضوع حتی به دفعات در جلسات استان مازندران نیز مطرح شده که نقش استاد کلاس از رئیس واحد نیز برتری دارد. استادها نباید تنها به تدریس بسنده کنند، تفاوت اعضای هیات‌علمی و استادهای حق‌التدریس در همین امر است. باید از همه ظرفیت‌های استادها استفاده کرد و این سرمایه باید در مسیر درست استفاده شود. مگر دانشجو در مدت یک‌سال تحصیل چند‌بار می‌تواند رئیس واحد یا رئیس استان خود را از نزدیک ببیند و با او گفت‌وگو کند؟ به‌طور حتم تاثیر استادی که در مدت طولانی چند‌ساله با دانشجویان سرو‌کار دارد بسیار بیشتر است. درنتیجه باید به استادها و کلاس‌های درس توجه ویژه‌ای شود.»

رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی:
دغدغه‌مندان باید به‌صورت حداکثری در فضای دانشگاه حاضر شوند

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی در بیان و تحلیل خود از فضای حاکم امروز بر دانشگاه‌ها اظهار کرد: «حقیقت امر فضای موجود مروج حس بی‌اعتمادی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت و سیستم آموزشی و حس ناامنی در فضای کشور است. وظیفه دانشگاهیان و فرهیختگان جامعه بسیار سنگین و مهم است و باید به آن بسیار توجه کرد.» او با بیان انجام 2 اقدام بسیار مهم در فضای دانشگاه‌های آزاد استان خراسان‌جنوبی بیان کرد: «گفت‌وگو با استادان واحدهای مختلف اولین اقدامی است که در سطح این استان انجام شده است. متاسفانه بسیاری از استادها در ابهام به‌سر می‌برند و حتی آنقدر این القاها زیاد بوده که آنها در یک القای کور گیر‌افتاده‌اند و با بسیاری از وقایع با شک و شبهه روبه‌رو می‌شوند.» مرادی با اشاره به بازدیدهایی که از 8 واحد استان خراسان‌رضوی داشته، ادامه داد: «با صحبت‌هایی که در این جلسات بیان شد و تبیین‌هایی که صورت گرفت، مواضع‌ بسیاری از این افراد با پایان جلسه کاملا متفاوت شده بود. با ایجاد فضای بی‌اعتمادی و ابهام در‌نظر دارند تا دانشگاه آزاد اسلامی را که یک فضای آرام دارد ملتهب کنند و از این نقطه ضربه بزنند. باید خیلی تلاش داشته ‌باشیم تا این توطئه را خنثی کنیم تا دشمنان در اجرای اهداف خود ناکام بوده و آن نطفه خفه شود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در‌مورد دیگر اقدامی که دانشگاه آزاد اسلامی این استان انجام داده، عنوان کرد: «کمیته پیگیری مطالبات دانشجویی دیگر اقدامی بود که این استان برای مهار اتفاقات اخیر در فضای دانشگاه‌های آزاد این استان انجام داده است. بسیاری از افرادی که در جمع معترضان هستند یا افراد خاکستری‌ای که در جمع معترضان نبوده‌اند اما از نظر فکری شک و شبهه دارند، در این کمیته عضو شده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از استادهایی که با نظام مقدس کشور دغدغه‌مند برخورد می‌کنند نیز در کمیته عضو شده‌اند و مسئولیت پیگیری مطالبات معترضان را برعهده خواهند داشت. این کمیته شنبه هر هفته از نیمه‌آبان‌ماه برگزار می‌شود تا به‌نوعی معترضان از روند و چگونگی اجرای مطالبات خود مطلع شوند.» او با بیان اینکه این مطالبات بخشی مربوط به صنف دانشگاه‌ها است، افزود: «به‌علت شیوع پاندمی کرونا و 2 سال برگزاری کلاس‌های غیر‌حضوری باعث‌ شده تا مشکلات زیرساختی در برخی قسمت‌های واحدهای دانشگاهی ایجاد شود. یکی از وظایف این کمیته پیگیری همین مطالبات و مشکلات است. در‌نتیجه روند پیگیری‌های کمیته به دانشجویان و افراد دغدغه‌مند آموزش اطلاع‌رسانی شود. به بیان ساده یک ارتباط دوسویه بین دانشگاه و دانشجویان ایجاد خواهد شد. اگر دانشجویی احساس خلأ در دانشگاه یا کشور دارد یا دغدغه‌ای در بسیاری از مسائل مختلف مانند صنف یا خوابگاه و سلف دارد، می‌تواند به کمیته منعکس کند و این کمیته موظف است با حضور دانشجویان به گوش مسئولان و حتی مسئولان کشوری برساند و پیگیری کند. برای مثال تاکنون جلساتی با فرماندار استان، مسئولان شهری و افرادی از حوزه امنیت توسط این کمیته برگزار شده است.» مرادی با اشاره به دل‌نگرانی بسیاری از دانشجویان از بازداشتی‌های اخیر و مطالبات اینچنینی بین آنها گفت: «این مسائل نگرانی‌ها را بین قشر فرهیخته و دانشگاهی ایجاد کرده و نیاز است تا تبیین‌های لازم برای افراد انجام شود. اگر افرادی اعمال مجرمانه‌ای انجام داده‌اند و نیاز بوده تا قوه‌ قهریه که درشتی و نرمی را کنار هم دارد، برخوردی داشته ‌باشد، به اطلاع دانشجویان برسد. با این اقدامات ابهامات بسیاری از بین می‌رود و شک نباید داشت که آرامش دوباره به دانشگاه برخواهد گشت و توطئه در نطفه خفه خواهد شد.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره وظیفه دانشگاه در این روزهای کشور توضیح داد: «دانشگاه باید در 2 حوزه ورود جدی داشته باشد. اولین اقدام باید در زمینه فقدان اثربخشی آموزش در 2 سال شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها اقدامی جدی و سریع داشته‌ باشد. این 2 سال آموزش بسیار لطمه دیده و دانشجویان آسیب‌های جدی دیده‌اند. دیگر اقدام ضروری ایجاد حس اعتماد بین دانشگاه و مردم است تا دوباره افراد به فضای دانشگاه از دیده اعتماد برخورد کنند. به عقیده من این اتفاق بسیار سریع خواهد افتاد و بسیاری از مردم به نسبت حتی هفته‌های گذشته در مواجهه با دانشگاه از دیده اعتماد برخورد می‌کنند.» او با ارائه راهکارهای لازم برای ایجاد فضای آرام در محیط‌های دانشگاهی اظهار کرد: «استادان و دغدغه‌مندان که برای کلاس‌ها و فضای دانشگاه برنامه‌های ویژه‌ای دارند، باید به‌صورت حداکثری در محیط دانشگاه حاضر شوند. باید در حوزه‌های تعلیم و تربیت عملکرد ویژه‌ای داشته ‌باشد. البته دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه از بسیاری از دیگر واحدهای دانشگاهی جلوتر عمل کرده است. برای مثال تابستان گذشته بسیاری از استادها در دوره‌های یک‌روزه تعلیم و تربیت شرکت داشته و با بسیاری از دغدغه‌های دانشگاه در این زمینه آگاه شده‌اند. منتها باید توجه داشته‌ باشیم که دشمن و شبکه‌های معاند نیز بی‌کار ننشسته‌اند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند.»