تاریخ : Wed 02 Nov 2022 - 04:46
کد خبر : 75310
سرویس خبری : ورزش

استقلال بهتر از قبل بازی می‌کند اما هنوز مهاجم گلزن ندارد

مهابادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: نساجی فوتبال بازی می‌کند و ساختار تیمی خوبی دارد

استقلال بهتر از قبل بازی می‌کند اما هنوز مهاجم گلزن ندارد

تیم فوتبال استقلال از سری رقابت‌های سوپرجام باشگاه‌های ایران در حالی عصر امروز به مصاف نساجی می‌رود که در کمال تعجب برخی پیشکسوتان این باشگاه اعتقاد دارند که استقلال در این دیدار کار راحتی را در پیش دارد و شاگردان ساپینتو به‌راحتی می‌توانند عنوان قهرمانی سوپرجام را از آن خود کنند.

ساپینتو برای نیم‌فصل دوم باید به فکر یک بازیکن خلاق و شوتزن باشد

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال از سری رقابت‌های سوپرجام باشگاه‌های ایران در حالی عصر امروز به مصاف نساجی می‌رود که در کمال تعجب برخی پیشکسوتان این باشگاه اعتقاد دارند که استقلال در این دیدار کار راحتی را در پیش دارد و شاگردان ساپینتو به‌راحتی می‌توانند عنوان قهرمانی سوپرجام را از آن خود کنند؛ تفکر خطرناکی که داود مهابادی دیگر پیشکسوت آبی‌ها که اتفاقا سرمربیگری نساجی را در کارنامه دارد به آن اشاره کرده و اعتقاد دارد که آبی‌ها کار سختی را در کرمان پیش رو دارند و اگر کار را راحت بگیرند مطمئنا بازیکنانی در ترکیب تیم شمالی هستند که می‌توانند برای آبی‌ها در این دیدار تشریفاتی اما پراهمیت خطرساز ظاهر شوند. درباره این دیدار و اتفاقات مربوط به آن و سایر موارد مرتبط با باشگاه استقلال دقایقی با داود مهابادی که سابقه زیادی در امر مربیگری از جمله در همین تیم نساجی را دارد و با لباس استقلال هم به میدان رفته است به صحبت پرداختیم. گفت‌و‌گو «فرهیختگان» با این چهره را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از بازی سوپرجام که عصر امروز برگزار می‌شود آغاز کنیم. به‌نظر می‌رسد دو تیم بازی سختی را در پیش داشته باشند. 
نساجی در‌حال حاضر دو سه سالی می‌شود که به ثبات رسیده و امسال هم تا این جای کار با حضور مطهری به‌عنوان سرمربی خوب عمل کرده و تیم خوبی نشان داده است؛ هرچند به‌نظرم این تیم در دو سه بازی در جریان فصل جاری نوسان زیادی داشت، یعنی این مقدار نوسان برای ما غیرقابل پیش‌بینی بود. به‌طور مثال مقابل آلومینیوم و استقلال، دچار افت فاحشی شد و بازی قابل قبولی را ارائه نداد؛ هرچند در هر دو دیدار این تیم 10 نفره شده و مجبور شد در هر دو مسابقه با یک نفر کمتر به کارش ادامه بدهد. با همه این تفاصیل این تیم امسال عملکرد خوبی داشته و نشان داده که روندش رو به رشد است. در هر صورت نساجی تیمی است که فوتبال بازی می‌کند و ساختار تیمی خوبی دارد. 

استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
استقلال هم از ابتدای فصل رفته‌رفته بهتر شده است. یک مقدار شناخت ساپینتو از استقلالی‌ها بیشتر شده اما برای من هنوز این سوال وجود دارد که چرا استقلال امسال مهاجم نوک گلزن ندارد. این تیم هنوز یک بازیکن تمام‌کننده که به‌صورت کامل بتواند روی وی حساب کند ندارد. آنهایی هم که هستند مانند شهباززاده یا مطهری و رمضانی که پست اصلی‌شان مهاجم نوک هست به این نفرات هم خیلی بازی نمی‌رسد؛ هرچند رمضانی مدت‌هاست مصدوم شده و به همین دلیل از بازی کردن محروم است. این نفرات مهاجم نوک هستند، اما در‌حقیقت کمتر از این نفرات در این پست بازی گرفته می‌شود. با این حال فکر می‌کنم ساختار تیمی استقلال خوب شده و بهتر از قبل بازی می‌کند، با همه این تفاصیل در بحث نتیجه‌گیری انتظار بیشتری از این تیم وجود دارد. به‌طور مثال این تیم می‌تواند برخی بازی‌ها را با 4 گل ببرد، اما به‌سختی یک بر صفر پیروز می‌شود. اگر این موضوع اصلاح شود و استقلال بتواند در فاز حمله و در باکس حریف موقعیت‌های بیشتری به دست بیاورد و از آنها استفاده بهینه کند می‌تواند موفق‌تر شود. در هر صورت بازی سوپر جام مانند دیدار فینال جام حذفی است، اما با همه این صحبت‌ها به نظر می‌رسد در کفه ترازو از لحاظ مهره و شرایط استقلال تیم برتری محسوب می‌شود، اما این عوامل در زمین بازی تعیین‌کننده نیستند و در زمین می‌تواند هر اتفاقی بیفتد. 

برخلاف نظر شما برخی پیشکسوتان استقلال مصاحبه کرده و اذعان دارند که در این دیدار آبی‌پوشان کار راحتی برای قهرمانی دارند. واقعا اینچنین است؟
خیر اصلا این‌طور نیست. به‌نظر من این موضوع و این‌طور صحبت کردن اصلا موضوع جالب و تفکر خوبی نیست. استقلال باید خیلی مراقب باشد، چون تیم نساجی یک سری بازیکن دارد که اینها در مواقعی از بازی تعیین‌کننده هستند. مثلا می‌توانند از 30 متری طوری کاشته بزنند که تبدیل به گل شود. نساجی بازیکنان این شکلی در ترکیب خود دارد، این در حالی است که خیلی از تیم‌ها از دارا بودن چنین بازیکنانی بی‌بهره هستند، اما اینها این سبک و سیاق را دارند ضمن اینکه نساجی هم تیم خوبی نشان داده است. آنها ثبات مدیریت داشته‌اند ضمن اینکه از لحاظ فنی نیز این تیم سال به سال بهتر شده‌اند. 

به این موضوع اشاره کردید که استقلال تمام‌کننده قابلی ندارد، اما سال گذشته هم اوضاع به همین منوال بود و این تیم با اقتدار قهرمان شد. 
بله درست می‌گویید، اما این تیم سال گذشته ساختار دفاعی مقتدری داشت و تیمش به تیم‌های حریف کم موقعیت می‌داد و در شرایط بازی هم معمولا به گل می‌رسید، اما پارسال هم با وجود آنکه این تیم قهرمان شد ولی بازی‌های جذاب و پرگلی را ارائه نمی‌داد. این در‌حالی است که اگر در همه بازی‌ها تماشاگر به ورزشگاه می‌رفت در خیلی از بازی‌ها به نحوه بازی این تیم معترض می‌شد، اما قهرمانی استقلال در فصل گذشته باعث شد تا برخی نکات هم دیده نشوند. باز من فکر می‌کنم با حضور بازیکنانی مانند ژستد و یامگا در خط حمله استقلال، این تیم فصل قبل نسبت به امسال شرایط بهتری داشت. 

البته امسال یامگا بیشتر در سمت راست خط دفاعی بازی می‌کند. 
بله، یکی از ابهام‌های من همین است که چرا این اتفاق می‌افتد. البته حتما سرمربی استقلال به آن چیزی که از این بازیکن در دفاع راست می‌خواهد می‌رسد، هرچند معتقدم این بازیکن در دفاع راست هم خوب بازی می‌کند، اما فکر می‌کنم در برخی بازی‌ها که بازی گره می‌خورد کادرفنی می‌تواند از یامگا به‌عنوان مهاجم نوک هم بهره بگیرد. با همه این تفاصیل اما استقلال امسال یک چیزی در زمین بازی کم دارد. پارسال این تیم حسین‌زاده را داشت که باعث می‌شد ارتباط خوبی بین هافبک و مهاجمان برقرار شود اما امسال این نقص را دارد که ارتباط خوبی برقرار نمی‌شود. 

یعنی قایدی نمی‌تواند یا نتوانسته هنوز جای حسین‌زاده را پر کند؟
اگرچه این بازیکن هم در منطقه چپ هجومی استقلال بازی می‌کند و در فاز حمله فشار را روی حریفان خیلی در آن منطقه زیاد می‌کند و همیشه بازیکن خطرناکی به شمار می‌رود، اما برای پشت محوطه از حالا آنها برای نیم‌فصل دوم باید به فکر یک بازیکن خلاق و شوتزن باشند. 

برگزاری سوپرجام به‌صورت کلی چقدر ارزش دارد و آیا به دردسرهایی که همیشه داشته اصلا می‌ارزد؟ 
همیشه بر سر زمان و مکان برگزاری این دیدار جدال‌هایی وجود داشته است، این در حالی است که باید تحت هر شرایطی این بازی قبل از آغاز دیدارهای لیگ برتر برگزار شود. باید این اتفاق بیفتد اما دو سال است که این دیدار دارد در وسط فصل برگزار می‌شود. از سوی دیگر باید مکان برگزاری‌اش هم از قبل مشخص شده باشد. به‌نظرم اگر این دیدار هر ساله به‌صورت ثابت در ورزشگاه آزادی برگزار شود همه تیم‌ها هم از این موضوع راضی خواهند بود. مثل انگلستان که دیدارهای خاص مثل همین سوپرجام در ورزشگاه ویمبلی لندن برگزار می‌شود. در هر صورت این ورزشگاه، ورزشگاه ملی ماست و دیدارهای تیم ملی ایران در آن برگزار می‌شود و این بازی هم باید در چنین ورزشگاهی برگزار شود. اینکه یک سال چنین بازی‌ای در کرمان باشد یک‌بار در سیرجان و سال دیگر در یک شهر و ورزشگاه دیگر، آن وجاهتش را از دست می‌دهد اما آزادی ورزشگاه ملی ماست و از هر لحاظ آمادگی برگزاری چنین دیداری را دارد. اگر این اتفاق می‌افتاد و از ابتدا اعلام می‌شد این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، مطمئن باشید نساجی هم راضی بود. الان هم تیم شمالی راضی‌تر هستند که بیایند در تهران بازی کنند تا اینکه رنج سفر به کرمان را خریده و با سختی زیادی راهی شهر دیگری بشوند. 

نکته اینجاست که این بازی قوانین خاصی هم ندارد و یک بازی تشریفاتی به شمار می‌رود، اما مثلا بازیکنی که کارت قرمز بگیرد دیدار بعدی تیمش در لیگ برتر یا جام حذفی را از دست می‌دهد که در این بین استقلالی‌ها باید بعد از این بازی در دربی به میدان بروند و به‌نظر می‌رسد بازیکنان این تیم در این بازی باید دست به عصا‌تر از حریف باشند. 
این موضوع مربوط به پارسال است و چه ربطی به امسال دارد. اما اگر حرف سازمان لیگ این است که روال پارسال اجرا شود اوضاع یک مقدار عجیب و غریب می‌شود. اتفاقات این دیدار نباید در لیگ برتر لحاظ شود اما گویا می‌خواهند به هر ترتیبی آن را لحاظ کنند و این موضوع یک فشار مضاعف روی تیم استقلال به وجود می‌آورد و می‌تواند به این تیم در جریان بازی استرس و نگرانی بدهد. 

شما سابقه هدایت نساجی را دارید. به صورت کلی نظرتان درباره این تیم و شهر قائم‌شهر چیست؟
نساجی تیم محبوب مازندران است و سال‌های سال است که این تیم ریشه در دل مردم و منطقه مازندران دارد و این تیم را عاشقانه دوست دارند. هواداران این تیم جزو بهترین هواداران ایران هستند و پرشور و عاشقانه کار را دنبال می‌کنند. خدارا شکر با تلاش‌های مدیریت و مالک این باشگاه، این تیم به ثابت رسیده است و در این دو سه سال اخیر هم با حضور مربیانی مانند ساکت الهامی به‌خصوص در جام حذفی خیلی خوب کار کرد و انصافا امسال هم با محرمی فوق‌العاده خوب کار کردند و نوید روزهای بهتری را هم می‌دهند. ان‌شاءالله این تیم همیشه پابرجا و پاینده باشد تا بتواند باعث شادی دل مردم شود. 

آینده استقلال با ساپینتو را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این را باید از آقای فتح‌الله‌زاده بپرسید، اما در هر صورت عملکرد این مربی خوب بوده است. به‌نظرم استقلال تا پایان فصل می‌تواند در بین مدعیان قهرمانی باقی‌مانده و شانس قهرمانی هم دارد و اتفاقا شانسش هم کم نیست. 

البته ساپینتو نشان داده خیلی بی‌اعصاب است. 
من با او برخوردی نداشتم و بازی‌ها را از تلویزیون می‌بینم؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که او رابطه خوبی با بازیکنان استقلال دارد و از این لحاظ بعید است مشکلی وجود داشته باشد.