تاریخ : Tue 01 Nov 2022 - 00:00
کد خبر : 75289
سرویس خبری : ورزش

کی‌روش گفت ما مربی شدیم که روزهای سخت را تجربه کنیم

دستیار موقت کی‌روش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ملی‌پوشان جوان کیفیت کار تیم ملی را بالا بردند

کی‌روش گفت ما مربی شدیم که روزهای سخت را تجربه کنیم

نگرانی او به حق است، در فاصله 20 روز تا جام‌جهانی 10 نفر هم در اردو نیستند

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تمرین تیم ملی فوتبال ایران در حالی روز گذشته در حضور اصحاب رسانه برگزار شد که در فاصله 21 روز تا بازی با انگلیس از دور گروهی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر، تنها هشت نفر از شاگردان اصلی کارلوس کی‌روش در این تمرین حاضر بودند و به خاطر بالا بردن سطح کمی و کیفی تمرین، با تصمیم سرمربی پرتغالی از آن جایی که مقرر شده بود بازیکنان تیم های ملی جوانان و امید به این تمرینات اضافه شوند، 11 نفر از این نفرات به اردو پیوستند تا کار با 19 نفر پیگیری شود.
البته کی‌روش نگرانی‌اش از بابت عدم‌حضور نفرات اصلی تیم ملی در اردوی روزهای نهایی را اعلام کرد اما امین راستی مربی با سابقه تیم‌های ملی رده‌های سنی که از سال‌ها قبل هدایت جوانان را به عهده داشته معتقد است کی‌روش از نفرات جوانی که به اردو اضافه شدند اعلام رضایت کرده و این نفرات اجازه ندادند کیفیت تمرینات پایین بیاید تا کادرفنی تیم ملی بهره لازم را از نفرات اصلی ببرد. راستی، در تمرینات روز گذشته تیم ملی نیز حضور فعالی داشت و در واقع عملکرد شاگردانش در این تمرین را شخصا عهده‌دار شد و در بازی تمرینی انجام شده نیز به هدایت آنها پرداخت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امید راستی که سابقه بازی با پیراهن استقلال را هم در کارنامه دارد می‌خوانید.

چه شد که 11 بازیکن تیم ملی جوانان در تمرین تیم ملی بزرگسالان زیر نظر کارلوس کی‌روش حاضر شدند؟
حدود دو سه هفته پیش آقای کی‌روش از طریق کمیته جوانان هماهنگی‌هایی را انجام داد تا به همراه آقای مرفاوی به خدمت ایشان برسیم. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به خاطر ترکیب ناقص تیم ملی و عدم حضور لژیونرها در تمرین تیم ملی نگرانی‌هایی داشت. در هر صورت با توجه به این که هنوز به روزهای فیفادی نرسیدیم، لژیونرها را به وی نمی‌دهند و از سوی دیگر بازیکنان شاغل در قطر نیز در اختیار وی قرار نگرفتند و در نهایت هم به خاطر تعدادی از مصدومان، او نگران ترکیب نصفه‌ونیمه تیمش برای آغاز تمرینات دور نهایی بود. در این جلسه عنوان کرد که می‌خواهد ده-دوازده بازیکن جوان را به اردو دعوت کند و درخواست داد که این دعوت از طریق کادرفنی تیم ملی جوانان باشد. در نهایت آقای مرفاوی این مسئولیت را به بنده سپردند و بعد از مشورت‌هایی که انجام شد، خروجی آن، همین 11 نفری بودند که در نهایت به اردوی تیم ملی دعوت شدند. البته در همین راستا جلساتی را نیز با کی‌روش برگزار کردیم و این نفرات بازیکنانی بودند که هم در لیگ بازی می کردند و هم جزو بازیکنان زیر 22 سال لیگ بودند و تجربه حضور در تیم ملی امید را هم داشتند و قرار شد این نفرات هم در کنار سایر نفرات در اردوی تیم ملی بزرگسالان هم بحث کمبود نفرات را جبران کنند و هم این که به تجربه این نفرات و بهبود کیفیت آنها در اردوی تیم ملی زیر نظر کی‌روش کمک شود. این نفرات از انگیزه های زیادی برخوردار هستند و این موضوع اتفاق خیلی خوبی بود و کی‌روش نیز با این اقدام تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت.

به نظر می‌رسد کی‌روش در ادامه کار چه با تیم ملی باشد و چه نباشد، این نفرات می‌توانند تا هشت سال بعد تیم ملی را بیمه کرده و بعدا از این نفرات خیلی بیشتر از اینها خواهیم شنید.
شما مطمئن باشید اگر از این نفرات یکی-دو نفر هم در آینده در تفکرات کی‌روش راه پیدا کنند مطمئن باشید اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در هر صورت این نفرات جوانان خوب و آینده داری هستند و همان‌طور که گفتید در آینده می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

در اردوی اخیر هم این نفرات تنه به تنه بزرگان فوتبال زدند و به نظر می‌رسد همین موضوع می‌تواند آنها را سرشار از اعتماد به نفس کند.
بله. بازیکنان بزرگ و خوبی در مقابل این نفرات قرار گرفتند، این در حالی است که آقای کی‌روش هم از آنها راضی بود و اعلام کرد که تمرین خیلی خوبی برگزار شد و این نفرات نیز بازیکنان باکیفیت و خوبی بودند. ما بعد از تمرین تیم ملی حدود یک ساعتی در رستوران هتل با آقای کی‌روش درباره جزئیات تمرین تیم ملی در روز گذشته و کیفیت این جوانان صحبت‌ها و بررسی‌های لازم را انجام دادیم.

در این جلسه دیگر چه صحبت‌هایی مطرح شد؟
در هر صورت کی‌روش نگران است و دغدغه‌هایی به خاطر شرایط بد تیم ملی و اینکه نفراتش را به صورت کامل در اختیار ندارد داشته و از این بابت یک مقدار نگرانی دارد که البته این نگرانی نیز به حق و درست است.

به نظر می رسد با کامل شدن ترکیب ملی‌پوشان با حضور لژیونرها احتمال کمی را برای حضور این نفرات در اردوهای تیم ملی حتی بعد از جام‌جهانی باید قائل باشیم؟
همین که یک‌سری جوانان بیایند و در تفکرات یک سرمربی قرار بگیرند، این موضوع باعث می‌شود تحت هر شرایطی مربی این دسته از بازیکنان را دنبال کند. مطمئن باشید اگر این نفرات بتوانند دو-سه بازی خوب در لیگ انجام بدهند و اسم‌شان به عنوان پدیده مطرح شود و خوش بدرخشند، به یکباره دیدید که ره صد ساله را یک شبه رفتند. فکر می‌کنم در مجموع این موضوع برای این نفرات اتفاق خیلی خوبی بود.

کی‌روش از بازیکن خاصی اسم آورد. کدام یک بیشتر نظر او را جلب کرده‌اند؟
اجازه بدهید از کسی اسم نیاورم چون واقعا از همه آنها راضی بود. بعد از تمرین که با هم صحبت کردیم او از همه این تعداد ابراز رضایت کرد. من هم معتقدم که این تعداد کیفیت کار تیم ملی را بالا بردند و مشکلی در حین تمرین پیش نیامد که به طور مثال از بابت کیفیت پایین این نفرات، کادر فنی و کی‌روش نتوانند بهره لازم را از نفرات اصلی بگیرند.

در هر صورت کی‌روش از این موضوع هم شاکی بود که الاهلی قطر با تیم ملی ایران از بابت حضور کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده همکاری لازم را نداشته است.
نمی‌دانم واقعا چرا قطری‌ها این تصمیم را گرفته‌اند که در فاصله نزدیک تا جام‌جهانی اجازه ندادند این بازیکنان در اردوی تیم ملی باقی بمانند و این تیم را همراهی کنند، وقتی که چنین اتفاقی افتاده است. واقعا جای سوال و ابهام دارد.

فکر نمی‌کنید با توجه به اینکه در فاصله 21 روز تا بازی ایران و انگلیس، تیم ملی ایران با هشت بازیکن اصلی تمرین کند، این موضوع به کی‌روش و شاگردانش آسیب بزند؟
آقای کی‌روش از این بابت بسیار نگران است. وقتی 20 روز مانده به جام‌جهانی 10 نفر هم در اردو نیستند چیزی جز نگرانی کادر فنی را در پی نخواهد داشت و این موضوع واقعا نگران‌کننده است. تعداد که کم هستند هیچ، دو نفر هم مجبور می‌شوند به قطر بروند. مطمئنا همین مسائل به تیم ملی آسیب می‌زند. در هر صورت در این وضعیت که تیم ملی با تعداد حداقلی تمرین می‌کند، دو نفر هم دو نفر هستند آن هم بازیکنانی که ستون‌های اصلی تیم ملی در خط دفاعی‌اند و این موضوع می‌تواند آسیب این قضیه را بیشتر هم کند.

به نظر می‌رسد حضور در تمرین تیم ملی برای خود شما هم یک نوع کلاس آموزشی محسوب شود.
به هر حال همین که کنار تیم ملی بزرگسالان قرار گرفتم، این تجربه‌ای هست که کمتر نصیب یک مربی می‌شود و حالا هم این فرصت به من رسیده است. از این بابت هم از آقای مرفاوی، هم کمیته جوانان و هم کادرفنی تیم ملی بزرگسالان به ویژه آقای کی‌روش ممنونم که این فرصت و شانس را به من دادند تا بتوانم در مسیر مربی‌گری‌ام چنین تجربه‌ای را به دست بیاورم.

نکته یا صحبت متفاوتی در این مدت اتفاق افتاده یا زده شده که در ذهن‌تان باقی بماند؟
هنوز نه. صحبت‌هایی که در این مدت بیشتر مطرح شده از بابت نگرانی‌ها در خصوص تمرینات تیم ملی و مشکلاتی هستند که وجود دارند و باید در این مدت کم تا جام‌جهانی با کیفیت هرچه تمام برگزار شود که البته مورد خاصی هم نیست و ان‌شاءالله شرایط به‌زودی بهتر هم خواهد شد.

کی‌روش چطور؟ صحبتی را مطرح کرده که در ذهن‌تان باقی بماند؟
به قول کی‌روش ما مربیان مربی شدیم که روزهای سخت را تجربه و سپری کنیم.

درباره جام‌جهانی با او صحبت کرده‌اید؟
هنوز نه. واقعا هنوز آنقدری فرصت پیش نیامده که بخواهیم درباره سایر مسائل صحبت کنیم اما این جمله برای من جالب بود که ما مربی شدیم که روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.

صحبتی باقی مانده است؟
من باز هم از کمیته جوانان و سرمربی تیم ملی جوانان تشکر می‌کنم که این فرصت را به من دادند تا چند صباحی در کنار کادر فنی تیم ملی و آقای کی‌روش در این برهه زمانی مهم و حساس باشم. این یک کلاس آموزشی برای بنده به شمار می‌رود و امیدوارم بتوانم از این تجربه در آینده مربی‌گری‌ام به نحو احسن استفاده کنم و بهره لازم را ببرم. امیدوارم این نفرات نیز بتوانند از این فرصت که برای آنها به دست آمده تا در اردوی تیم ملی تنه به تنه بزرگان فوتبال کشور بزنند و صاحب اعتماد به نفس لازم بشوند، بیشترین بهره را برده تا آنها نیز در آینده فوتبال ملی کشور نقش به‌سزایی را ایفا کنند.