تاریخ : Sat 29 Oct 2022 - 23:21
کد خبر : 75230
سرویس خبری : اقتصاد

جزئیات بسته 1‌0بندی حمایت  از بازار سرمایه اعلام شد

جزئیات بسته 1‌0بندی حمایت از بازار سرمایه اعلام شد

در بسته 10بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود.

در بسته 10بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بورس، بسته جامع حمایتی بازار سرمایه که در هفته گذشته طراحی و در جلسات رده عالی مقامات اقتصادی کشور مطرح شده بود، از دیروز اجرایی می‌شود. 
این بسته شامل موارد زیر است:
۱. بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. 
سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است و براساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌کند اعمال و اجرایی خواهد شد. 
۲. انتشار اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره براساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌کند. (منابع لازم برای ایفای تعهدات در سررسید اوراق مذکور، از محل بودجه سال ۱۴۰۲ تامین می‌گردد. )
۳. تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه و به مرور افزایش مبلغ مذکور. 
۴. واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از روز شنبه جمعا به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال. 
۵. هماهنگی، نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت‌ها و نهادهای مالی شبه‌دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای نظامی و حمایت این نهادها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی. 
۶. همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود. 
همچنین با تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس نیز موارد زیر اجرایی خواهد شد. 
۷. افزایش سپرده‌گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت. 
۸. محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی. 
۹. توقف پذیره‌نویسی اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه. 
۱۰. بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳ به ۱۲ و ۳۰ دقیقه. 

دولت کارت اعتباری10 میلیون تومانی به مردم می‌دهد
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «برای ایجاد تقاضا و رونق کسب‌وکارها دولت می‌خواهد با همکاری بانک‌ها در سقف 50 هزار میلیارد تومان کارت‌های اعتباری خرید به میزان 10 میلیون تومان به مردم اختصاص دهد که مردم نسبت به خرید کالاها و خدمات اقدام کنند و سپس هزینه کارت را در قالب اقساط پرداخت کنند.» به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: «اعطای کارت اعتباری 10 میلیون تومانی با هدف تقویت کسب‌وکارها و تقویت تقاضای خانوارها در نظر گرفته شده است. درواقع کارت خرید اعتباری که در همه‌جای دنیا مرسوم است که مردم اول کالا خرید می‌کنند و در آخر ماه پولش را می‌دهند نیاز فعلی کشور است و در جهت تقویت تقاضای مردم خواهد بود.» معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کالابرگ الکترونیک هم با بیان اینکه کارت خرید اعتباری ارتباطی به کالابرگ الکترونیکی ندارد، گفت: «کالابرگ الکترونیکی تصمیم کل دولت خواهد بود که با همکاری وزارت صنعت، وزارت رفاه و سایر مجموعه‌ها انجام خواهد شد. کالابرگ الکترونیکی با کارت‌های موجود بانکی دست مردم کار می‌کند و قرار نیست کارت جدیدی صادر شود.» شاه‌میرزایی افزود: «طرح اجرای کالا برگ الکترونیکی در 4 شهر گرمسار، آبیک‌، دماوند و فیروزکوه به‌صورت پایلوت اجرا شده و از نظر مجهز بودن سامانه‌های الکترونیکی از خیلی از کشورها جلو هستیم.» 

جزئیات واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس
رئیس سازمان خصوصی‌سازی توضیحاتی را درمورد واگذاری بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ خلیج فارس ارائه کرد و گفت: «ادامه رقابت برای خرید این بلوک به روز یکشنبه موکول شد.» حسین قربان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رقابتی که امروز برای خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شکل گرفته بود، اظهار کرد: «رقابت تنگاتنگ و نفس‌گیر دو متقاضی خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که توسط سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شده بود، به روز دوم موکول شد.» وی با بیان اینکه اهلیت دو متقاضی بلوک مذکور پیش از این تایید شده بود، توضیح داد: «دو متقاضی بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس، یعنی شرکت اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایشگاه نفت تهران شنبه رقابت را آغاز کردند. قیمت پایه ۱۳۹۷ تومان بود که در رقابت دوساعته دو خریدار، تا پایان زمان معاملات به قیمت ۱۵۴۸ تومان رسید و ادامه رقابت به یکشنبه موکول شد.» رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه رقابت بین دو خریدار روز آینده از قیمت ۱۵۴۸ آغاز می‌شود، گفت: «ارزش کل معامله براساس قیمت پایه ۱۳۹۷ تومانی حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان رقابت به بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین رقابت فردا از قیمت ۹۱ هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.»