تاریخ : Sat 29 Oct 2022 - 22:46
کد خبر : 75212
سرویس خبری : ورزش

آزمون محاصره مهاجمان چک را می‌شکند؟

بررسی شرایط مهاجم ایرانی در آستانه بازگشت به میادین

آزمون محاصره مهاجمان چک را می‌شکند؟

مصدومیت سردار آزمون در بدترین زمان ممکن رخ داد و او که در تلاش بود تا بتواند خود را به ترکیب اصلی بایرلورکوزن برساند مجبور شد مدتی دور از میادین باشد و به این ترتیب فرصت را در اختیار رقبایش در این تیم قرار داد تا از غیبت او استفاده کرده و خود را به سرمربی تیم ثابت کنند.

سیامک خاجی، خبرنگار:مصدومیت سردار آزمون در بدترین زمان ممکن رخ داد و او که در تلاش بود تا بتواند خود را به ترکیب اصلی بایرلورکوزن برساند مجبور شد مدتی دور از میادین باشد و به این ترتیب فرصت را در اختیار رقبایش در این تیم قرار داد تا از غیبت او استفاده کرده و خود را به سرمربی تیم ثابت کنند. البته بدشانسی دیگر آزمون این بود که در همین زمان جراردو سیوانه از مربی‌گری این تیم برکنار شد و ژابی آلونسو مشهور که سابقه بازی در بایرن مونیخ، رئال مادرید و لیورپول را در کارنامه دارد به عنوان جانشین او انتخاب شد. این تغییر به‌خصوص برای این مهاجم ایرانی که پس از انتقالش به لورکوزن در ژانویه سال 2022 هنوز نتوانسته روزهای درخشانش در زنیت روسیه را تکرار کند می‌توانست فرصت خوبی باشد تا بتواند نظر مثبت این مربی جوان اسپانیایی را به خود جلب کند.
اگر چه آلونسو با توجه به اینکه آزمون در لیگ روسیه بارها توانایی خود را به رخ کشیده است احتمالا شناخت خوبی از مهاجم ملی‌پوش تیمش دارد اما اگر از نزدیک و در همان روزهای نخست حضورش در این تیم آلمانی شاهد بازی آزمون بود می‌توانست کمک زیادی به بهبود وضعیت سردار داشته باشد. با این حال سردار با بدشانسی تمام و در حالی دچار این آسیب‌دیدگی شد که در حال گرم کردن برای ورود به زمین در دیدار تیمش برابر پورتو در لیگ قهرمانان بود و نه تنها این بازی بلکه شش مسابقه بعدی تیمش را نیز از دست داد و همچنان مشغول مداوای پای آسیب‌دیده خود است.
آزمون در نیمه دوم بازی رفت برابر پورتو قرار بود راهی زمین شود اما مصدوم شد و در نهایت هم لورکوزن با شکست در این بازی آلونسو را جانشین سیوانه کرد. آلونسو در دیدارهای اخیر تیمش تلاش کرده تا با ایجاد تغییراتی در ترکیب تیمش بتواند لورکوزن را از شرایط بحرانی خارج کند اما تنها در بازی اول خود برابر شالکه شوک حضورش جواب داد و در پنج بازی بعدی تیمش دیگر رنگ برد را ندید. در این شرایط مصدومیت پاتریک شیک، دیگر مهاجم این تیم می‌توانست مشکلات این سرمربی جوان را بیشتر کند اما با بازی دادن به آدام هلوزک جوان توانست به خوبی جای خالی شیک را پر کند.

 درخشش هموطن شیک
هلزوک در دیدار برابر آینتراخت فرانکفورت که با شکست سنگین و دور از انتظار پنج بر یک لورکوزن همراه بود در دقیقه 80 جای شیک مصدوم را گرفت و در همان دقایق کم توانست نظر مثبت آلونسو را جلب کند. هفته بعد لورکوزن به مصاف وولفسبورگ رفت و این بار هلزوک در ترکیب اصلی حضور داشت که یک پاس گل هم داد تا نشان دهد که بی‌دلیل آلونسو به او میدان نداده است. در دیدار هفته قبل برابر اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان هم این مهاجم جوان باز هم پاس گل داد تا مورد تعریف و تمجید سرمربی تیمش قرار گیرد. حالا این ستاره جوان به قدری خوب کار کرده که خطری جدی برای دو مهاجم سرشناس این تیم یعنی آزمون و شیک محسوب می‌شود تا جایی که آلونسو با وجود اینکه شیک در دیدار دیروز برابر لایپزیگ شرایط بازی کردن را داشت اما باز هم ترجیح داد تا هلزوک جوان را در ترکیب اصلی به میدان بفرستد.
هلزوک 20 ساله پس از چهار سال بازی برای اسپارتا پراگ جمهوری چک که حاصل آن 34 گل در 105 مسابقه برای تیمش بود در تابستان امسال راهی لورکوزن شد تا در کنار هموطن نامدارش، شیک بازی کند. او در تیم ملی کشورش نیز 19 بار به میدان رفته و یک گل ملی نیز در کارنامه دارد. لورکوزن با توجه به اینکه شیک به‌خصوص در فصل قبل نمایشی عالی داشت و مورد توجه باشگاه‌های زیادی قرار گرفته بود از همان زمان به‌دنبال یافتن جانشین برای او رفت و حالا پس از آزمون، هلزوک را نیز به خدمت گرفته است تا در‌صورتی‌که گلزن تیمش در پایان فصل این تیم را ترک کرد جای خالی‌اش در این تیم حس نشود.
البته شرایط لورکوزن با فصل قبل به هیچ عنوان قابل قیاس نیست و آنها که سال گذشته یکی از مدعیان قهرمانی بودند و درنهایت سوم شدند این روزها در تلاشند تا از منطقه سقوط فرار کنند. در این وضعیت مهاجمان تیم و حتی شیک هم دچار افت شده‌اند و با ادامه این روند شاید او هم در تابستان بعد مشتری نداشته باشد. در این هفته‌ها دوباره شایعاتی درباره تمایل منچستریونایتد برای خرید او منتشر شده اما با افت محسوسی که داشته بعید است این تیم انگلیسی به سراغ او برود.
شیک و آزمون این روزها به خوبی خطر نیمکت‌نشین شدن را حس می‌کنند به‌خصوص که آلونسو پس از نمایش خوب مهاجم جوان تیمش برابر لورکوزن به تمجید از او پرداخته و گفت: «آدام هلوزک با تکنیک خوب و تاکتیک‌پذیری بالایی که دارد توانسته ما را برای استفاده از او در خط حمله متقاعد کند. او در مادرید نمایش بسیار خوبی داشت و کمک زیادی به ما کرد تا بتوانیم با تساوی 2-2 از این بازی خارج شویم. او هم در دفاع و هم در حمله عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و من کاملا از نمایش او راضی هستم.» آلونسو در دیدار دیروز تیمش برابر لایپزیگ که با شکستی دیگر برای تیمش همراه بود هم این بازیکن را به میدان فرستاد که البته برابر این حریف قدرتمند نتوانست کاری از پیش ببرد.
رسانه‌های جمهوری چک در این هفته‌ها به خوبی به حمایت از دو مهاجم ملی‌پوش خود پرداخته و معتقدند که لورکوزن با اتکا به این دو بازیکن می‌تواند از شرایط بحرانی خارج شود. سایت رویک این کشور در گزارشی می‌نویسد: «آلونسو در دو هفته گذشته با کمک مهاجم جوان و تازه وارد تیمش توانست دو تساوی کسب کند و بازگشت شیک از مصدومیت می‌تواند امیدهای او برای خروج تیم از بحران را افزایش دهد. اگر چه این مربی اسپانیایی بیشتر از دو وینگر و یک مهاجم در ترکیب تیمش استفاده می‌کند اما نمایش خوب هلزوک می‌تواند باعث شود تا او به فکر استفاده از یک زوج اهل جمهوری چک در خط حمله خود بیفتد.»
 بازگشت به روسیه؟
شاید آزمون هنوز نتوانسته باشد عملکرد خوبی در گلزنی برای لورکوزن ارائه دهد اما او فصل قبل در دیدارهایی که در ترکیب تیمش به میدان رفت نمایش بدی ارائه نکرد و مشخص بود که پس از هشت سال حضور در لیگ روسیه نیاز به زمان دارد تا بتواند خود را با شرایط آلمان و بوندس‌لیگا که سطح به مراتب بالاتری از لیگ روسیه دارد، وفق دهد. آزمون در این فصل هم با توجه به مشکلاتی که تیم داشت نتوانست در شرایط خوبی به فوتبال ادامه دهد و مصدومیتش هم باعث شد تا نتواند در اوایل حضور آلونسو فرصت پیدا کند تا توانایی‌هایش را نشان دهد. در این وضعیت رسانه‌های روسی نیز مدتی است که از احتمال بازگشت او به فوتبال این کشور اخباری را منتشر می‌کنند و معتقدند که آزمون خیلی زود در مسیر بازگشت به لیگ این کشور قرار خواهد گرفت.
سایت یورو فوتبال روسیه دیروز به نقل از تیمور گورتسکایا، یک ایجنت فوتبال خبر داد که این مهاجم 27 ساله به فکر بازگشت به لیگ روسیه افتاده است و ممکن است به زودی دوباره او را در این کشور ببینیم. اگر چه گفته می‌شود زنیت بی‌میل نیست تا او را دوباره در خط حمله خود داشته باشد اما گفته می‌شود دینامو مسکو هم مشغول بررسی شرایط خرید این مهاجم ایرانی است و اگر آزمون تصمیمش برای جدایی از لورکوزن جدی شود آنها هم برای خرید او دست به‌کار خواهند شد.
البته با وجود تمامی این شایعات، هنوز زمان زیادی از حضور آزمون در بوندس‌لیگا نمی‌گذرد و در چنین شرایطی نه تنها خود او بلکه بایرلورکوزن هم تمایلی به فروش چنین مهاجمی که سابقه گلزنی خوبی هم در تیم ملی کشور و هم در زنیت دارد، نخواهد داشت. از طرف دیگر در حالی که در ابتدای مصدومیتش حتی گفته می‌شد او شاید جام‌جهانی و دیدار برابر سه تیم انگلیس، آمریکا و ولز را از دست بدهد اما حالا زودتر از زمان پیش‌بینی شده تمریناتش را شروع می‌کند و این احتمال وجود دارد که در لیست دیدار هفته بعد تیمش برابر یونیون برلین که فصل را خوب شروع کرده است حضور داشته باشد.
لورکوزن این هفته در لیگ قهرمانان آخرین بازی خود در دور گروهی را برابر بروژ بلژیک برگزار می‌کند و با توجه به قعرنشینی در جمع چهار تیم گروهش تنها شانس سومی و رسیدن به لیگ اروپا را دارد. البته با توجه به وضعیت تیم شاید آلونسو در دو بازی پیش رو برای استفاده از او ریسک نکند اما شاید در دو بازی برابر کلن و اشتوتگارت که پیش از جام‌جهانی برگزار می‌شود فرصتی در اختیار مهاجم ایرانی تیمش قرار دهد تا هم شرایط او را بررسی کند و هم پس از حضور در قطر 2022 در شرایط مسابقه قرار گیرد.