تاریخ : Fri 28 Oct 2022 - 22:19
کد خبر : 75189
سرویس خبری : ورزش

تاج پادشاهی برای طارمی

بازتاب درخشش دوباره ستاره ایرانی پورتو در لیگ قهرمانان

تاج پادشاهی برای طارمی

درخشش مهدی طارمی و انتخابش به‌عنوان بهترین بازیکن هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان شبی تاریخی را برای او در این تورنمنت رقم زد و اگر‌چه او با پیراهن پورتو بارها توانسته عملکردی خوب در این جام مهم اروپایی به ثبت برساند.

سیامک خاجی، خبرنگار:درخشش مهدی طارمی و انتخابش به‌عنوان بهترین بازیکن هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان شبی تاریخی را برای او در این تورنمنت رقم زد و اگر‌چه او با پیراهن پورتو بارها توانسته عملکردی خوب در این جام مهم اروپایی به ثبت برساند، اما این‌بار نه‌تنها زمینه صعود تیمش به مرحله بعد لیگ قهرمانان شد، بلکه در رقابت با نفراتی چون لئو مسی، رافا سیلوا و جیووانی سیمئونه موفق شد به‌عنوان بهترین بازیکن هفته نامش را ثبت کند. طارمی و هم‌تیمی‌هایش به لطف برتری پرگل برابر بروژ بلژیک و همچنین توقف اتلتیکو‌مادرید برابر لورکوزن موفق شدند جواز حضور در مرحله حذفی این مسابقات را کسب کنند و حالا در هفته پایانی در دیدار خانگی برابر اتلتیکو‌مادرید برای صدرنشینی در گروه تلاش خواهند کرد. دیگر لژیونرهای ایرانی این هفته در رقابت‌های اروپایی نتوانستند نتایج چندان خوبی به‌همراه تیم‌های خود کسب کنند. لورکوزن در غیاب سردار آزمون که همچنان مصدوم است و در دیدار هفته پایانی تیمش در لیگ قهرمانان هم نمی‌تواند شاگردان ژابی آلونسو را همراهی کند، برابر اتلتیکو به تساوی 2-2 رسیدند و حالا فقط برای حضور در لیگ اروپا شانس خواهند داشت. البته این تیم آلمانی فعلا در جدول رقابت‌های گروه B با یک امتیاز کمتر نسبت به تیم سیمئونه قعرنشین است و در هفته پایانی علاوه‌بر کسب نتیجه برابر بروژ باید امیدوار باشد که اتلتیکو هم مقابل پورتو امتیاز از دست بدهد. در لیگ اروپا هم اوضاع برای دو‌ ملی‌پوش ایرانی حاضر در این رقابت‌ها خوب پیش نرفت و تیم‌های کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش هر دو در دیدارهای این هفته مغلوب رقبا شدند. 

 بهتر از شیک و گریزمان
پیش از دیدار چهارشنبه‌شب شاید در تفکرات سرجیو کونسیسائو کسب یک برد اقتصادی هم نتیجه‌ای ایده‌آل برای او و تیمش محسوب می‌شد؛ چراکه در دور رفت نتوانسته بودند عملکردی خوب ارائه کنند. به‌خصوص در دیدار برابر همین تیم بلژیکی در خانه 4 گل خورده بودند و شبی تلخ را برای هواداران تیم خود ساخته بودند. اما با شروع بازی مشخص شد که شرایط این بازی کاملا با مسابقه رفت متفاوت است به‌ویژه که مهدی طارمی که در آن بازی محروم بود این‌بار در خط حمله تیمش حضور داشت و به لطف درخشش فوق‌العاده او اژدهاها توانستند هم انتقام بازی رفت را از حریف بگیرند و هم سومین برد پیاپی خود در این گروه را رقم بزنند. در حالی که بروژ در 4 دیدار قبلی خود دروازه خود را مقابل مهاجمان زهرداری چون پاتریک شیک، آنتون گریزمان و آلوارو موراتا بسته نگه داشته بود، اما این طارمی بود که طلسم دروازه آنها در این فصل را شکست و درنهایت با دو گل و یک تاثیرگذاری روی گل دیگر تیمش نقشی مهم در برد دور از انتظار 4 بر صفر تیمش داشت. جالب اینکه در این فصل در هر سه مسابقه‌ای که پورتو در این تورنمنت به برتری رسیده ردپای طارمی دیده می‌شود. 
او در دیدار رفت برابر‌ لورکوزن پاس هر دو گل تیمش را داد و در بازی برگشت برابر این تیم دو گل زد تا تیمش 3 بر صفر برنده شود. این عملکرد عالی باعث شده تا همه منتظر درخشش او در جام‌جهانی برابر رقبای ایران باشند و هیچ بعید نیست با ادامه این روند در نیم‌فصل دوم او را در تیمی بهتر و سطح بالاتر در یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی ببینیم. اگر‌چه این روزها پورتو تلاش دارد تا به هر نحو ممکن این بازیکن را برای تمدید قرارداد خود برای دو سال دیگر متقاعد کند تا حداقل در این فصل خیالش از بابت حفظ او راحت باشد، اما هنوز مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده و شاید به بعد از جام‌جهانی موکول شود. 
در پایان دیدارهای این هفته لیگ قهرمانان، طبق معمول یوفا اقدام به برگزاری نظرسنجی برای انتخاب بهترین بازیکن هفته کرد که در میان آنها نام مهدی طارمی هم دیده می‌شد. اصلی‌ترین رقبای او برای کسب این عنوان لئو مسی با دو گل و دو پاس گل در دیدار برابر مکابی حیفا بود و البته رافا سیلوا، ستاره دیگر تیم پرتغالی بنفیکا که آنها هم این هفته با برتری در دیدار حساس و مهم مقابل یووه راهی دور حذفی شدند هم با دو گل زده در دیدار این هفته تیمش عملکرد خوبی داشت. چهارمین نفر در این فهرست هم جیووانی سیمئونه، پسر سرمربی اتلتیکو‌مادرید بود که در دیدار این هفته ناپولی دو گل زد. 
درنهایت طبق اعلام یوفا این طارمی بود که بالاتر از رقبایش موفق به کسب این عنوان شد و البته بدون‌شک حمایت کاربران ایرانی از او در این انتخاب بدون تاثیر نبوده است. 

 افتخاری مهم برای مرد ایرانی
در این میان رسانه‌های پرتغالی هم به تمجید از او پرداخته‌اند و نقش او را در موفقیت‌های اخیر تیمش ستایش کرده‌اند. روزنامه رکورد پرتغال در این باره نوشته است: «طارمی شروع نه‌چندان خوبش در لیگ قهرمانان را فراموش کرده و حالا بهترین بازیکن هفته این جام هم لقب می‌گیرد. او این هفته موفق شد یک برگ به یادماندنی دیگر به دفتر افتخاراتش اضافه کند و افتخاری مهم را در کارنامه ورزشی‌اش به ثبت رساند. او پس از درخشش در بروژ توانست تاج پادشاهی را به سر گذاشته و به‌عنوان بهترین بازیکن هفته جام معرفی شود. فوتبال پرتغال در این بخش دو نماینده داشت که به‌جز طارمی، رافا سیلوا از بنفیکا هم در این فهرست در کنار لئو مسی و جیووانی سیمئونه حضور داشت، اما درنهایت این مهاجم پورتو بود که توانست رقبایش را کنار زده و برای نخستین‌بار در طول دوران بازی خود به این عنوان جالب توجه و مهم دست پیدا کند.»
روزنامه ابولا هم در گزارشی از درخشش این ستاره ایرانی آورده است: «مهدی طارمی نه‌تنها به‌عنوان بهترین بازیکن زمین در دیدار با بروژ بلژیک انتخاب شد، بلکه عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان را هم به‌دست آورد و در تیم منتخب این هفته نیز حضور داشت. دو گل او به‌همراه گل‌های اوانیلسون و استاکیو یک برد پرگل و فوق‌العاده را در زمین تیم بلژیکی برای پورتو رقم زدند. عملکرد مهاجم ایرانی در این مسابقه عالی بود و دو گل زد تا تیمش پیش از دیدار هفته پایانی برابر اتلتیکوماردید صعودش به دور بعد را قطعی کند و در این شرایط آنها حالا باید برای صدرنشینی تلاش کنند. این در‌حالی است که تیم کونسیسائو در بازی رفت با همین نتیجه شکست خورده بود اما توانست در مقابل تماشاگران حریف انتقام آن بازی را بگیرد و البته لورکوزن هم با متوقف‌کردن اتلتیکومادرید کمک زیادی به تیم پرتغالی کرد تا صعود کند. البته نباید از نمایش خوب دیه‌گو کاستا، گلر این تیم هم غافل شد که توانست دو پنالتی حریف را درحالی‌که تیمش با یک گل پیش بود را مهار کند و اجازه نداد بازی به تساوی کشیده شود. طارمی در این‌باره می‌گوید: «فکر می‌کنم مهار پنالتی‌ها توسط دیه‌گو یکی از مهم‌ترین اتفاقات این بازی بود و باعث شد ما همچنان برتری خود را حفظ کنیم. او بسیار خوب کار کرد و همه ما از او بابت این عملکرد ممنونیم. ما کاری به تیم‌های دیگر نداریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم با همین روند مسابقات را ادامه دهیم.» در این دیدار بروژ صاحب یک پنالتی شد که ضربه بازیکن حریف را کاستا مهار کرد، اما داور رای به تکرار آن داد که در مرتبه دوم هم گلر پورتو موفق کار کرد و دروازه‌اش را بسته نگه داشت.»
حالا پورتو با روحیه خوبی برای رویارویی با اتلتیکو مادرید در هفته آینده آماده می‌شود. جایی که نه‌تنها باید باز هم نبردی انتقامی را برگزار کند، بلکه به‌دنبال این است که بتوانند با برتری در این دیدار حتی شانس صعود به‌عنوان صدرنشین گروه را نیز پیدا کنند تا در دور بعد با قرعه راحت‌تری روبه‌رو شوند. 

 رقابت طارمی با هالند، نیمار و مسی
پورتو در این هفته‌ها عملکرد خوبی در لیگ قهرمانان داشته اما در لیگ کمی از صدر عقب افتاده و باید در هفته‌های آتی تمرکز خود را روی کم کردن فاصله با بنفیکا قرار بدهند. آنها هفته قبل با شکست برابر این تیم مدعی که در این فصل عملکردی بسیار خوب داشته و بدون شکست به کارش در لیگ و اروپا ادامه می‌دهد به رتبه سوم سقوط کردند و حالا براگا را هم بالاتر از خود می‌بینند اما به نظر می‌رسد در این فصل رقابت اصلی برای قهرمانی بین دو تیم مدعی پورتو و بنفیکا خواهد بود و بعید است تیمی غیر از این دو تیم جام قهرمانی را در انتهای فصل بالای سر ببرد. 
شاگردان کونسیسائو امروز در هفته یازدهم این رقابت‌ها به مصاف سانتاکلارا می‌روند و امیدوارند تا دوباره روند خوب خود در لیگ را پس از ناکامی هفته قبل در پیش بگیرند. پورتو تا پیش از تطعیلی مسابقات برای جام‌جهانی دو بازی دیگر نیز برابر پاکوس فریرا و بواویشتا در لیگ پیش رو دارند که دیدارهای سختی برای آنها نخواهد بود و می‌توانند به کسب 9 امتیاز از این سه دیدار باقیمانده امیدوار باشند. البته در این میان بدون شک طارمی نقش بسیار مهمی در اندیشه‌های تاکتیکی کونسیسائو خواهد داشت چراکه او در 8 بازی اخیر تیمش در لیگ فقط در دو بازی روی گل‌های تیمش تاثیر مستقیم نداشته که پورتو در هر دو بازی برابر ریوآوه و بنفیکا بازی را واگذار کرده است. در 6 بازی دیگر او با 3 گل و 4 پاس گل یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیمش بوده است. همین روند هم باعث شد تا نامش به‌عنوان بهترین بازیکن ماه سپتامبر لیگ پرتغال انتخاب شود. 
از طرف دیگر در بین 7 لیگ بزرگ فوتبال اروپا طارمی با تاثیرگذاری روی 15 گل تیمش در لیگ و رقابت‌های اروپایی در رتبه هفتم برترین بازیکنان قرار گرفته است که رتبه‌ای بسیار عالی برای این گلزن ایرانی محسوب می‌شود. در این جدول ارلینگ هالند نروژی که فصل را رویایی آغاز کرده است با 25 تاثیرگذاری در صدر جدول است و کودی گاپکو از آیندهوون(23)، لئو مسی(22)، لواندوفسکی(21) و امباپه و نیمار(20) در رده‌های بعدی قرار دارند. طارمی هم بالاتر از ستاره‌هایی چون هری کین و محمد صلاح(13) هفتم است. البته در این رده‌بندی 2 گل و یک پاس گل او در دیدار سوپرجام پرتغال مورد محاسبه قرار نگرفته است که اگرچه آمارش را بهتر می‌کند اما با توجه به فاصله‌اش با رقبایش تغییری در جایگاهش در این فهرست ایجاد نخواهد کرد. طارمی با توجه به عملکرد خوبش در این فصل شانس خوبی خواهد داشت تا در این فهرست جایگاهش را بهتر کرده و نام خود را در بین ستاره‌های درخشان این روزهای فوتبال جهان بیش از قبل مطرح کند.