تاریخ : Wed 26 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 75128
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کاریکاتور اصلاح‌طلب _ اصولگرا به سینما می‌آید

درباره فیلم «چپ، راست» بخوانید

کاریکاتور اصلاح‌طلب _ اصولگرا به سینما می‌آید

مشکل فیلم «چپ، راست» مرتفع شده و این فیلم مشکلی بابت نمایش عمومی ندارد.

مجتبی اردشیری، خبرنگار:طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار سینمایی «فرهیختگان» رسیده، مشکل فیلم «چپ، راست» مرتفع شده و این فیلم مشکلی بابت نمایش عمومی ندارد. فیلم حامد محمدی پیش‌تر برای اکران نوروز 1400 درخواست داده و حتی در اسفندماه سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش شده بود اما به‌دلیل وجود چند صحنه، اجازه نمایش آن صادر نشد تا چپ، راست از همان زمان به‌عنوان یکی از آثار توقیفی سینمای ایران مطرح شود. اکنون اما نه‌تنها خبر حل مشکل نمایش این فیلم به دست ما رسیده، بلکه شنیده‌ها حاکی است این فیلم قرار است طی هفته‌های آتی روی پرده برود. البته این وضعیت، یک گیر دارد و آن اینکه فیلم اکنون نیازمند تمدید پروانه نمایش است که پس‌ از این اتفاق، منوچهر محمدی به‌عنوان تهیه‌کننده کار، درخواست نمایش فیلم را ثبت می‌کند تا درنهایت شورای صنفی نمایش بتواند فیلم را در نوبت قرار دهد.
این را که شورای پروانه نمایش و تهیه‌کننده این کمدی سیاسی موفق به این توافق ضمنی شده‌اند باید به فال نیک گرفت. این گشایش‌ در مسیر رفع مشکل فیلم‌های مساله‌دار بوده و در نخستین گام، مدیریت سینما موفق شده مشکل یک کمدی سیاسی را مرتفع کند.
البته اخباری مبنی بر جلسات مختلف با صاحبان فیلم‌هایی چون «برادران لیلا»، «قاتل و وحشی» و چند فیلم دیگر نیز منتشر شده است که این سلسله جلسات اگرچه با پیشرفت‌های بسیاری همراه بوده اما هنوز آن توافق ضمنی برای این آثار صورت نگرفته و طرفین درتلاشند زمینه‌های اکران این آثار پرمخاطب را تا آغاز جشنواره فیلم فجر امسال فراهم کنند.
این رویکرد از این حیث قابل‌توجه است که اولا، مدیریت سینمایی کشور متوجه شده با توقیف این آثار، نه‌تنها هیچ‌کمکی به پیشبرد اهداف سینمایی در کشور نمی‌شود، بلکه در شرایط کنونی که سینما رکودی عجیب را در حوزه نمایش تجربه می‌کند، نیاز است با اکران این دسته از آثار، مخاطبان بسیاری را به سینماها کشاند.
تا پیش از مهرماه، تمام تلاش مدیریت سینمایی کشور، دایرمدار این مهم بود که سینما به دوران پیش از کرونا بازگردد اما اکنون تمام تلاش‌ها معطوف به این اصل است که وضعیت سینماها به دوران پیش از ناآرامی‌ها بازگردد و این مهم مقدور نخواهد بود مگر با اکران فیلم‌های مهم و پرمخاطب. طبیعی است که در چنین شرایطی که میانگین حضور مخاطبان در سینما، از 10 تا 17 هزار نفر در نوسان است، هیچ تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ای راضی به نمایش اثر خود نیست، بنابراین مدیریت سینمایی باید درکنار درنظر گرفتن امتیازاتی برای ترغیب صاحبان آثار پرمخاطب در مسیر اکران، گره فیلم‌های توقیفی را نیز بگشاید. موردی که با کمی مسامحه از سوی سازمان سینمایی قابل‌حل خواهد بود و این دسته از آثار که عموم آنها پرمخاطب خواهند شد، این فرصت را پیدا می‌کنند در یک اکران عمومی به رونق نمایش سینمای کشور کمک کنند.
همچنین باید به این موضوع مهم توجه داشت که اصلی‌ترین راهکار ممکن در شرایط فعلی برای خروج از رکودی که سبب شده مهرماه، تنها 635 هزار نفر به سینما بروند، نمایش فیلم‌های پرمخاطب با اولویت کمدی است تا به‌این‌ترتیب مخاطبان سینما بیشتر شود و سینماها بتوانند سانس‌های شبانه خود را برقرار کنند و به این ترتیب با افزایش سانس و تعداد مخاطب، رونق نسبی به سینماها بازگردد.
البته در زمان فعلی این نگرانی وجود دارد که سینما نمایندگان چندان مناسبی برای اکران ندارد که بتواند مخاطبانی با طیف گسترده را به سینماها بازگرداند. در چنین وضعیتی است که ضرورت رفع مشکل از فیلم‌های مساله‌دار، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.‌ درواقع این گره‌گشایی سازمان سینمایی از فیلم‌های توقیفی نه‌تنها اقدامی حرفه‌ای در جهت کاستن از تعداد فیلم‌هایی است که درطول سال‌ها به پاشنه آشیل سازمان سینمایی تبدیل شده‌اند، بلکه یک کمک حیاتی و فوری به وضعیت گیشه است تا از این طریق مخاطب سینما بتواند به همان متوسط 40 هزار نفر در ایام عادی هفته و 150 هزار نفر در سه‌شنبه‌ها و دو روز انتهایی هفته برسد.
مسامحه سازمان سینمای در مسیر رفع مشکل از این فیلم‌ها، کمک بزرگی به گیشه فعلی سینماها تفسیر می‌شود؛ گیشه‌ای که وضعیت این روزهای سینما را ‌مانند ایام کرونا، با بحرانی عجیب مواجه کرده است که درنتیجه آن، صاحبان برخی پردیس‌ها ناچار به تعطیلی برخی سالن‌ها و حتی تعدیل نیروهای خود شده‌اند. وضعیتی که به‌هیچ‌عنوان برازنده مختصات فعلی سینماهای کشور نیست و سبب می‌شود روند بازگشت به دوران پیش از کرونا به طرز قابل‌توجهی با رخوت و کاهلی مواجه شود.
البته دراین‌بین باید به شکاف عمیقی که میان هنرمندان و مدیریت سینمایی کشور پیش‌آمده نیز توجه کرد. یکی از ناراحتی‌های مهم سینماگران از مدیریت سینمایی فعلی، برخی سختگیری‌هاست که در مسیر صدور پروانه ساخت و نمایش اعمال می‌شود. قطعا باز کردن گره فیلم‌های توقیفی سبب می‌شود رابطه لطمه‌خورده هنرمندان و مدیریت سینمایی، تاحدود بسیاری ترمیم یافته و اعتماد خوبی میان دوطرف پدید آید. در شکل کلی، رفع مشکل از فیلم‌های مساله‌دار، ‌مانند چوب دو سر طلایی است که تمام آن منفعت برای سینما و سینماگر کشورمان است. ضمن اینکه سینماداران نیز از محل این گشایش‌ها، به گیشه درخوری دست پیدا خواهند کرد. بنابراین بی‌دلیل نیست اگر عنوان کنیم سازمان سینمایی باید رفع مشکل از فیلم‌های توقیفی را به‌عنوان یکی از مسائل مهم و کلیدی، سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد تا به‌این‌ترتیب بتواند علاوه بر کم کردن فاصله میان هنرمندان و مدیریت سینمایی کشور، ناوگان اکران را با فیلم‌هایی پرمخاطب، پروار کرده و رونق را به سینماهای کشور بازگرداند. در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد تا سه فیلم «لوپتو»، «بیرو» و «طبقه یک‌و نیم»، از چهارشنبه هفته آینده روی پرده بروند. اگرچه این اقدام شورای صنفی نمایش در جهت نمایش فیلم‌های جدید در شرایط کنونی قابل‌تقدیر است اما با این قبیل فیلم‌ها راندمان مطلوب چندانی در گیشه سینماها رخ نمی‌دهد؛ چراکه برای پایان دادن به این وضعیت راکد باید فیلم‌هایی مهم و پرمخاطب روانه اکران شوند تا بتوان مخاطبان را به سالن‌های تاریک جذب کرد.