تاریخ : Tue 25 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 75097
سرویس خبری : دانشگاه

مسیر گفت‌وگو با دانشجویان را با جدیت دنبال می‌کنیم

سخنگوی دولت پس از حضور در دانشگاه خواجه‌نصیر:

مسیر گفت‌وگو با دانشجویان را با جدیت دنبال می‌کنیم

همان ابتدای صحبت‌های جهرمی، دانشجویان معترض با سر دادن شعار و به‌هم ریختن نظم برنامه، فضای سالن را تحت‌الشعاع قرار دادند تا جایی که درنهایت جهرمی صحبت‌هایش را قطع و خطاب به دانشجویانی که تصاویر مرحومه امینی را بلند کرده بودند.

روز گذشته دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین میزبان بهادری جهرمی، سخنگوی دولت بودند تا در سالن آمفی‌تئاتر پردیس ملاصدرا پرسش‌های دانشجویان را پاسخ دهد. او پس از حضور در دانشگاه علامه طباطبایی به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر به این دانشگاه رفته بود اما نشست «بی‌واسطه با دولت» برخلاف تصور پیش رفت و حواشی آن پررنگ‌تر از متن شد تا جایی که سخنگوی دولت ناچار شد نشست را خاتمه دهد و از دانشگاه خارج شود. 
همان ابتدای صحبت‌های جهرمی، دانشجویان معترض با سر دادن شعار و به‌هم ریختن نظم برنامه، فضای سالن را تحت‌الشعاع قرار دادند تا جایی که درنهایت جهرمی صحبت‌هایش را قطع و خطاب به دانشجویانی که تصاویر مرحومه امینی را بلند کرده بودند، گفت: «آقای رئیس‌جمهور در جریان سفر خارجی، موضوع را پیگیری‌ و با خانواده ایشان نیز صحبت کردند. من به‌عنوان کسی که درد از دست دادن دختر را چشیده‌ام به شما می‌گویم که واقعا این ضایعه دردناک بود اما باید حقیقت را پذیرفت که ایشان به چه دلیلی فوت شده‌اند.» 

 مطالبه‌گران آزادی تاب شنیدن نداشتند
جهرمی در پاسخ به تکرار شعار «زن، زندگی، آزادی» گفت: «ما نیز می‌خواهیم به شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» برسیم.» او در پاسخ به شعارهای توهین‌آمیز با لبخند تلاش کرد تا پاسخ سوالات مطرح‌شده را ارائه دهد اما فضای نشست صرف به طرح شعارهایی از این دست و ساختارشکنانه خلاصه نشد و وقتی دانشجویان در مقام پاسخگویی به یکدیگر برآمدند، فضا به سمت درگیری فیزیکی پیش رفت تا جایی که جهرمی ناچار مجبور به ترک برنامه شد. 

 آماده پاسخگویی هستم، در شرایطی که همدیگر را تحمل کنید
او قبل از خروج از سالن خطاب به دانشجویان گفت: «احساس می‌کنم صحنه‌های ناگواری رخ می‌دهد؛ چراکه در حال توهین به یکدیگر هستید. البته اگر به بنده تا فردا هم توهین شود مشکلی ندارم اما وقتی به همدیگر توهین می‌کنید احساس می‌کنم اگر بنده اینجا نباشم، دیگر این توهین‌ها ادامه پیدا نمی‌کند. با این حال بنده آماده پاسخگویی به هر سوالی در هر شرایطی هستم، اما شرایطی که دانشجویان همدیگر را تحمل کنند. طبیعتا بنده معترض را تحمل می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم جلسه را بگذارید برای زمانی که تحمل شنیدن صدای همدیگر را داشته باشید.» سخنگوی دولت با بیان این جملات، سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را ترک می‌کند، اما دانشجویان معترضی که در خارج از سالن ایستاده بودند، دست از حاشیه‌سازی برنداشته و به محض خروج جهرمی یکی از دانشجویان اقدام به ریختن آب روی او کرد، کاری که البته با واکنش جالب جهرمی روبه‌رو شد. جهرمی با بیان اینکه تصور کردم باران گرفته از این دانشجوی معترض جدا شد؛ هرچند در مسیر خروج هم شنونده نکات دانشجویان بود. 

 مسیر گفت‌وگو با دانشجویان را با جدیت دنبال می‌کنیم
بعد از خروج جهرمی از دانشگاه، کلیپی از او در رسانه‌ها منتشر شده که جهرمی در آن از حضور دوباره‌اش در جمع دانشجویان سخن می‌گوید. سخنگوی دولت در این کلیپ عنوان می‌کند: «فضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم همانند همه دانشگاه‌ها بسیار پرحرارت و پرشور بود. همه نگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوت حضور داشتند. یعنی هم دانشجویانی که با اعتقادات ما متفاوت بوده اما راه پرسش و پاسخ و گفت‌وگو را می‌پسندیدند و هم کسانی که اعتقادی به گفت‌وگو نداشتند. همگی در این نشست حاضر بودند و حتی در مسیر بازگشت از سالن هم تلاش کردیم به پرسش دیگر دانشجویان پاسخ دهیم.» نکته قابل توجه در صحبت‌های او نحوه تعاملش با دانشجویان معترض است. او با بیان اینکه برخی از دانشجویان از اینکه نتوانسته بودند به دلیل سرو صدای موجود در سالن برنامه را دنبال کنند، گفت: «جالب بود که برخی از خود معترضان اعلام می‌کردند که این روش را نمی‌پسندند و علاقه داشتند تا می‌توانستند سوال‌شان را بپرسند.» جهرمی دلیل خروج از سالن را در همان برنامه، عدم پایبندی گروه‌های دانشجویی به گفت‌وگو عنوان کرده و بار دیگر به این مساله تاکید می‌کند و می‌گوید: «قطعا مسیر گفت‌وگو با دانشجویان را با جدیت دنبال می‌کنیم و از آنجایی که بنده هم در دانشگاه تربیت مدرس کلاس داشته و هم نمی‌خواستم دانشجویان با یکدیگر درگیر شوند، برنامه خواجه‌نصیر را زودتر از موعد به پایان رساندم.»