تاریخ : Tue 25 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 75090
سرویس خبری : دانشگاه

اختتامیه طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان  در دانشگاه آزاد برگزار شد

اختتامیه طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان  در دانشگاه آزاد برگزار شد

اختتامیه طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان با حضور محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، آیت عادلی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان، محمود حزبه‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، روسای دانشگاه‌های استان خوزستان و دبیران طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان در دانشگاه آزاد واحد اهواز برگزار شد.

اختتامیه طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان با حضور محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، آیت عادلی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان، محمود حزبه‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، روسای دانشگاه‌های استان خوزستان و دبیران طرح اندیشه تمدن‌ساز استان خوزستان در دانشگاه آزاد واحد اهواز برگزار شد.
شریفانی در این جلسه با اشاره به اهمیت رشد و انسان رشید از منظر قرآن کریم، گفت: «جامع‌نگری، قدرت انتخاب احسن، اهم و مهم کردن در امور و حجت و برهان داشتن از مولفه‌های یک انسان رشید است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه طرح «اندیشه تمدن‌ساز» مثل دیگر طرح‌های اندیشمندانه در سطح دانشگاه از قبیل «اندیشه مطهر» و «تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه» همه برای این است که استادان در حوزه اندیشه توانمند شوند، خاطرنشان کرد: «کتاب  «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» نمونه‌ای از سفره اندیشه‌ورزی در دانشگاه است و یکی از مهم‌ترین رسالت‌های نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه این است که بسترهای ارتقای بعد معرفتی و رشد فکری استادان را فراهم کند.»
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان و استادان استان خورستان برای طرح اندیشه تمدن‌ساز افزود: «استان خوزستان در طرح اندیشه ‌تمدن‌ساز با حضور هزار استاد، رتبه اول را در کشور کسب کرد. اگر هفته‌ای یک ساعت صرف تفسیر یک صفحه از قرآن کریم کنیم، طی 10 سال بدون زحمت یک دور تفسیر قرآن را مرور کرده‌ایم و حداقل 10 هزار نکته قرآنی را آموخته‌ایم.»
طرح اندیشه تمدن‌ساز در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره با مشارکت حدود هزار نفر از اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، در ۲۸ جلسه مباحثاتی برگزار شد. استادان با مطالعه، توضیح و ارائه محتوای کتاب‌های «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و «انسان ۲۵۰ ساله» در مدت زمان حدود هفت ماه، هفته‌ای یک جلسه یک ساعته در فضای مجازی از آبان ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ در این طرح شرکت کردند. پس از آن چهار کارگاه علمی، اقتصادی، سیاسی و دینی برای استادان تشکیل شد.
در پایان مراسم از دکتر مجتبی علوی‌فاضل دبیر استانی طرح اندیشه تمدن‌ساز، رضا افشار مسئول مربیان این طرح و دبیران دانشگاهی طرح تقدیر شد.

جزئیات برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اعلام شد
محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد آیین‌نامه‌های «مسابقات کتبی و شفاهی قرآن و عترت اعضای هیات‌علمی، استادان، کارکنان و دانشجویان» و «جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت اعضای هیات‌علمی  استادان، کارکنان و دانشجویان» و «نمایشگاه قرآن کریم» را به روسای استان‌ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.
شریفانی تأکید کرد: «با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد و در راستای اشاعه اندیشه‌های اسلامی، فرهنگ قرآنی و ترویج سطح زندگی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و آشنا کردن خانواده بزرگ دانشگاه به ویژه جوانان اعم از استادان، کارکنان و دانشجویان این آیین‌نامه‌ها ابلاغ می‌شود.»
جشنواره سراسری قرآن و عترت با هدف تحقق اندیشه‌های امام خمینی (ره) و حرکت در مسیر منویات مقام‌معظم‌رهبری (مدظله العالی) به‌ویژه در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
همچنین نمایشگاه قرآن کریم (ماه مبارک رمضان) با اهدافی از جمله تقویت بنیه علمی و معنوی در زمینه‌های قرآنی و علوم اسلامی، گسترش حوزه تحقیق و پژوهش، تعمیق مبانی معرفتی و باورهای اعتقادی دانشگاهیان و ... برگزار می‌شود.
گفتنی است این آیین‌نامه‌ها به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است که شامل موضوعاتی ازجمله زمان‌بندی برگزاری مسابقات، اهداف و سیاست‌ها، نحوه برگزاری، محورهای برگزاری، وظایف واحدهای دانشگاهی، شرایط شرکت در مسابقات، شرایط ثبت‌نام و... است.

برگزاری آیین رونمایی از پوستر دومین جشنواره بین‌المللی شعر مولود کعبه در دانشگاه آزاد مشهد
در مراسمی از پوستر دومین جشنواره بین‌المللی شعر مولود کعبه با حضور محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی، سیدجواد جعفری مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد و سایر مسئولان در واحد مشهد رونمایی شد.
مرادی در این مراسم با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های فاخر و ماندگاری که در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به تدبیر دکتر طهرانچی و به همت مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت اتفاق افتاد، جشنواره شعر مولود کعبه بود، گفت: «سال گذشته جشنواره امامت و مهدویت در ۱۰ استان برگزار شد که افتتاحیه آن با عنوان جشنواره شعر مولود کعبه در ۱۳ رجب در مشهد آغاز شد.»
وی افزود: «امسال با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده و همتی که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه حضور در متن جامعه و تعهد دانشگاه به شعار دانشگاه اجتماعی و حل مساله وجود دارد، این جشنواره در مقیاس وسیع‌تری با حضور میهمانان داخلی و مهمانانی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود. امیدوارم امسال هم این جشنواره به بهترین نحو ممکن در استان خراسان رضوی برگزار شود.»
سیدجواد جعفری مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: «خوشبختانه در طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در بخش‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده که یکی از این برنامه‌ها که جنبه ملی و بین‌المللی دارد، جشنواره امامت و مهدویت است.»
وی ادامه داد: «در این جشنواره همزمان برنامه‌های موضوعی از ۱۳ رجب تا نیمه‌شعبان به مدت ۴۰ روز در سطح کشور برگزار می‌شود و آغاز این برنامه‌ها با جشنواره شعر مولود کعبه در ۱۳ رجب در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شروع می‌شود.»
رضا عباسپور دبیر دومین جشنواره بین المللی شعر مولود کعبه نیز در این مراسم گفت: «این جشنواره در راستای چله مهدویت و زیر نظر موسسه امامت و به صورت بین المللی برگزار می‌شود.»

اختصاص نیم امتیاز پژوهشی به مقالاتی که 
در همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی پذیرفته می‌شوند
عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا با اشاره به برگزاری همایش حکمت اسلامی و صدور بخشنامه‌ای در این زمینه اظهار کرد: «با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده برای برگزاری دومین دوره مجموعه همایش‌های علوم انسانی و حکمت اسلامی با نمایه ISC برای مقالات مستخرج از پایان‌نامه کارشناسی ارشد/ رساله دکتری تخصصی رشته‌های علوم انسانی، هنر و معماری، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی امتیاز پژوهشی در نظر گرفته می‌شود.»
وی افزود: «اگر مقالات در محور‌های تخصصی این همایش‌ها ازجمله همایش حمکت اسلامی و علوم طبیعی و سایر محور‌ها ارائه یا در کتب مجموعه مقالات همایش چاپ شود، نیم امتیاز پژوهشی به عنوان دستاورد پژوهشی در نظر گرفته می‌شود.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «این موضوع برای احتساب دستاورد‌های علمی دفاع نهایی دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی قابل اجراست.»
همایش‌های علوم انسانی و حکمت اسلامی در دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت دبیرخانه این همایش به نشانی https://islamichikmah.iau.ir مراجعه کنند.

نخستین هنرستان تربیت بدنی سمای دانشگاه آزاد 
 افتتاح شد
نخستین هنرستان تربیت‌بدنی معاونت آموزش های عمومی و مهارتی  (سما) با حضور امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.
لشگری در آیین افتتاح این هنرستان گفت: «سومین لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی به مدت دو ماه در واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه در سراسر کشور برگزار می‌شود.»
وی افزود: «در دو دوره گذشته لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی، در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو، عضو هیات‌علمی  و غیرهیات‌علمی  دانشگاه شرکت کردند که آمار قابل توجهی است و امیدواریم در لیگ سوم افزایش یابد.»
رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت‌های ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای این دانشگاه خاطرنشان کرد: «درهای باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد به روی دانشجویان، دانش‌آموزان و هنرجویان سما و واحدهای دانشگاه آزاد باز است و ورزشکاران مستعد، این فرصت طلایی را دارند که عضو باشگاه دانشگاه شوند.»

باشگاه دخترانه دانشگاه آزاد یاسوج به زودی راه‌اندازی می‌شود
رحیم اکرامی، رئیس دانشگاه آزاد استان کهگیلویه‌وبویراحمد روز گذشته، یکم آبان‌ماه در همایش توجیهی نودانشجویان دانشگاه آزاد واحد یاسوج، اظهار کرد: «بیش از ۱۰ هزار دانشجوی آقا و بانو در سه واحد یاسوج، دهدشت و گچساران و یک مرکز لیکک مشغول به تحصیل هستند. همچنین سه هزار دانش‌آموز در مدارس سما این دانشگاه تحصیل می‌کنند.»
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مرکز آموزشی استان کهگیلویه‌وبویراحمد است، افزود: «دانشگاه آزاد به شیر نفت و مالیات وابسته نیست، در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، با مردم غریبه نیست و اقبال عمومی نسبت به این دانشگاه در استان کهگیلویه‌وبویراحمد وجود دارد. ذات دانشجو مطالبه‌گری و حق‌خواهی است، وظیفه ماست که دانشجو را با این حق‌ها آشنا کنیم، دانشجویان مهارت‌ها را یاد بگیرند، چراکه آینده کشور به دست دانشجویان سپرده می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان کهگیلویه‌وبویراحمد بیان کرد: «وظیفه داریم که خدمات آموزشی و خدمات رفاهی با کیفیت و مطلوب به دانشجویان ارائه دهیم و از اساتید توانمند و امکانات و تجهیزات مناسب استفاده کنیم. بیش از ۲۲۰ دانشجوی غیربومی دانشگاه آزاد یاسوج در خوابگاه‌های ملکی و خودگردان اسکان داده شدند. سلف‌سرویس این دانشگاه از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.»
اکرامی در خصوص ایاب و ذهاب دانشجویان این دانشگاه، ابراز کرد: «امسال به‌ علت معیوب بودن ناوگان اتوبوسرانی شهرداری یاسوج ناچار شدیم از برخی خط واحدها استفاده کنیم و در تلاش هستیم که این مشکل را هر چه زودتر حتی از طریق استقرار آژانس مسافربری در جلوی دانشگاه رفع کنیم.»
وی تصریح کرد: «آمادگی برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشجومحور را در این دانشگاه داریم و دانشجویان می‌توانند پرسشگری برگزار کنند و مسئولان را مواخذه کنند. دانشجویان از ضوابط و قوانین دانشگاه تبعیت کنند، به برگزاری منظم کلاس‌های درس توجه داریم و آموزش مفید، کارآمد و اثرگذار در دانشگاه لازمه‌اش در محیط امن و آرام است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد یاسوج خطاب به دانشجویان گفت: «در اداره امور دانشگاه به ما کمک کنید و جهت بهبود وضعیت دانشگاه مدیریت باید جمعی باشد و درب اتاقم به روی دانشجویان باز است و آماده شنیدن حرف‌های دانشجویان هستم. صدای همه دانشجویان با هر سلیقه، نگاه و گرایشی را می‌شنویم.»
اکرامی با بیان اینکه باشگاه دخترانه را در دانشگاه آزاد واحد یاسوج را به زودی راه‌اندازی خواهیم کرد، اضافه کرد: «کرسی‌های آزاداندیشی که در سال‌های گذشته بود، امسال تقویت می‌شود و نتیجه این گفت‌وگوها و کرسی‌های آزاداندیشی، تقویت قدرت تفکر در بین دانشجویان است.»
همچنین محمد غفاری، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد یاسوج در این مراسم گفت: «دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در قالب کانون‌های فرهنگی پانزده‌گانه در دانشگاه بر اساس علاقه و سلیقه خود فعالیت کنند. برگزاری اردوهای دانشجویی، انتشار نشریه‌های دانشجویی، برگزاری میزگردها، مناظرات دانشجویی، مسابقات ورزشی و یادواره شهدا از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی حوزه فرهنگی دانشگاه است.»
وی افزود: «تلاش داریم در دانشگاه آزاد یاسوج به‌جای مدیریت فرهنگی، مدیریت فرهنگ کنیم. چهار تشکل سیاسی در دانشگاه فعالیت می‌کنند که دانشجویان می‌توانند در این تشکل‌ها فعالیت داشته باشند. دانشجو در جامعه دارای جایگاه ویژه‌ای است و انتظارات از این قشر نیز ویژه است. دانشجوی دانشگاه آزاد به دلایل استقلال نسبی مالی، پرداخت شهریه و تحمل سختی‌ها با دانشجویان دانشگاه دولتی فرق دارد به‌ طوری‌ که اینجا واقعی‌تر و آنجا آرمانگراتر است. دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه دولتی بیشتر جذب بازار کار شدند.»
همچنین محمدجواد کیانی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد یاسوج گفت: «باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد یاسوج فعال است که دانشجویان زیر ۳۵ سال می‌توانند عضو این باشگاه شوند. دانشجویان می‌توانند در هشت انجمن علمی دانشگاه فعالیت کنند، البته مجوز سه انجمن علمی دیگر نیز صادر شده و در آینده‌ای نزدیک انتخابات آنها برگزار می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص در زمینه کشاورزی است که دانشجویان می‌توانند عضو این شرکت‌ها جهت کارهای فناورانه و دانش‌بنیان شوند.»