تاریخ : Tue 25 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 75086
سرویس خبری : ورزش

کار سخت روسونری در زاگرب، بازگشت هالند به دورتموند

هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

کار سخت روسونری در زاگرب، بازگشت هالند به دورتموند

پنجمین هفته از مسابقات این فصل لیگ قهرمانان اروپا امشب در 8 شهر اروپایی آغاز می‌شود که در مهم‌ترین دیدار منچسترسیتی و دورتموند مسابقه برگشت خود را برگزار می‌کنند و یوونتوس هم برای زنده نگه‌داشتن اندک امید خود برای صعود به مرحله بعد رودرروی بنفیکا قرار می‌گیرد. در بین لژیونرهای ایرانی نیز امشب صادق محرمی و یارانش در دینامو زاگرب میزبان میلان خواهند بود تا شاید بتوانند انتقام شکست بازی رفت در سن‌سیرو را گرفته و خود را به رده‌ای بهتر از چهارمی در جدول گروه پنجم این مسابقات برسانند. 

سیامک خاجی، خبرنگارپنجمین هفته از مسابقات این فصل لیگ قهرمانان اروپا امشب در 8 شهر اروپایی آغاز می‌شود که در مهم‌ترین دیدار منچسترسیتی و دورتموند مسابقه برگشت خود را برگزار می‌کنند و یوونتوس هم برای زنده نگه‌داشتن اندک امید خود برای صعود به مرحله بعد رودرروی بنفیکا قرار می‌گیرد. در بین لژیونرهای ایرانی نیز امشب صادق محرمی و یارانش در دینامو زاگرب میزبان میلان خواهند بود تا شاید بتوانند انتقام شکست بازی رفت در سن‌سیرو را گرفته و خود را به رده‌ای بهتر از چهارمی در جدول گروه پنجم این مسابقات برسانند

موفق در لیگ، ناکام در اروپا
دینامو زاگرب که در سال‌های اخیر در لیگ کرواسی بدون رقیب بوده و قهرمانی‌های پیاپی را تجربه کرده است امسال در لیگ قهرمانان هم شروعی فوق‌العاده داشت و به‌نظر می‌رسید باید منتظر یک غول‌کش جدید در فوتبال اروپا باشیم. آنها در هفته نخست در خانه چلسی را شکست دادند و این در گروهی که میلان و سالزبورگ اتریش هم در آن حضور داشتند اتفاقی مهم محسوب می‌شد. آنها با این برد روحیه بسیار خوبی به‌دست آوردند و انتظار می‌رفت تا در ادامه تورنمنت هم بتوانند این روند خوب را ادامه دهند اما دو شکست و یک تساوی در سه بازی بعدی نشان داد که برتری برابر تیم انگلیسی یک جرقه بود و در این میان فقط این بدشانسی نصیب توماس توخل شد که در بهترین فرم دینامو زاگرب با آنها روبه‌رو شد و تیمش باخت تا این ناکامی مدیران باشگاه را برای اخراج او به جمع‌بندی نهایی برساند. 
شاگردان آنته چاچیچ در هفته دوم برابر میلان 3 بر یک شکست خوردند و در دیدار امشب اگر بتوانند عملکرد خوبی در خانه داشته باشند و از حریف قدرتمند خود امتیاز بگیرند همچنان امیدوار به صعود خواهند ماند. با این‌حال با توجه به اینکه بازی آخر آنها برابر چلسی خواهد بود، اینکه آنها حتی بتوانند در رتبه سوم قرار گرفته و راهی لیگ اروپا بشوند هم کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد. به این ترتیب این مسابقه برای هر دو تیم 4 امتیازی این گروه حکم مرگ و زندگی را دارد و تیم برنده این بازی شانس نسبتا خوبی برای صعود به دور بعد خواهد داشت. 
میلان در هر دو بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان برابر چلسی بازنده شد تا عملا فرصت صدرنشینی در این گروه را از دست بدهد. آنها درمجموع دو مسابقه برابر رقیب انگلیسی 5 گل خوردند و نتوانستند حتی در خانه هم برابر این تیم که با آمدن گراهام پاتر شرایط به‌مراتب بهتری پیدا کرده است موفق باشند. به‌خصوص اخراج توموری در بازی برگشت در سن‌سیرو که در همان 18 دقیقه ابتدایی بازی اتفاق افتاد نقش زیادی در ناکامی تیم پیولی داشت و آنها حالا سالزبورگ را هم بالاتر از خود می‌بینند و حتی اگر در بازی امشب هم به پیروزی برسند دیدار هفته آخرشان برابر قهرمان اتریش بسیار حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود. 
استفانو پیولی، سرمربی باتجربه روسونری درحالی‌که در دو سال اخیر در رقابت‌های لیگ ایتالیا عملکرد درخشانی داشته و تیم را به نخستین قهرمانی‌اش در یک دهه اخیر رسانده است اما در لیگ قهرمانان هنوز نتوانسته دومین تیم پرافتخار این تورنمنت را در شرایط خوبی قرار دهد. آنها در 10 بازی اخیر اروپایی خود تنها 2 برد داشته‌اند و 6 بار هم مغلوب حریفان خود شده‌اند. شاگردان او فصل قبل در گروه مرگ قرار گرفته بودند و با توجه به اینکه پس از مدت‌ها دوباره در این تورنمنت حاضر شده بودند چهارمی آنها در مرحله گروهی شاید شگفتی بزرگی محسوب نمی‌شد اما امسال انتظار می‌رود که در این گروه که به‌نظر چندان سخت هم نیست بتوانند راهی دور حذفی شوند. میلانی‌ها این هفته چهارمین برد پیاپی خود را در لیگ کسب کردند و در دیداری راحت با 4 گل مونزا که این فصل به سری A صعود کرده را شکست دادند تا همچنان در رده دوم جدول و پشت سر ناپولی صدرنشین قرار گیرند. سرنوشت صعود آنها به دیگر بازی امشب گروه هم بستگی دارد و اگر سالزبورگ بتواند چلسی را شکست دهد کار میلان در صورتی‌که امشب نتواند دینامو را شکست دهد سخت خواهد شد. 

مقتدر در زاگرب
در سوی دیگر میدان دینامو آمار بسیار خوبی در دیدارهای خانگی دارد و همین موضوع می‌تواند نقطه‌قوت آنها در بازی امشب محسوب شود. شاگردان چاچیچ در 5 بازی اخیر خانگی خود در اروپا تنها یک باخت داشته‌اند و در این فصل هم با یک برد و یک تساوی نشان دادند که در زاگرب به‌راحتی به حریفان خود امتیاز نمی‌دهند. تیم محرمی در بازی قبلی خود برابر سالزبورگ هم که با تساوی یک – یک به پایان رسید می‌توانست برنده باشد اما بدشانسی باعث شد تا ضربه کاشته ثانیه‌های پایانی بوکاج به تیر دروازه حریف اتریشی برخورد کرده و فقط یک امتیاز از این دیدار نصیب آنها شود. این تیم که فصل قبل چهارمین قهرمانی پیاپی خود در لیگ را جشن گرفته امسال هم شروعی عالی در این رقابت‌ها داشته و در همین هفته‌های ابتدایی با 8 امتیاز فاصله نسبت به رقبا صدرنشین است و امید زیادی به گلات قهرمانی در پایان فصل دارد. محرمی در هفته‌های اخیر در ترکیب دینامو زاگرب توانسته بود جایگاه ثابتی پیدا کند اما پس از اینکه در بازی رفت با سالزبورگ مرتکب خطای پنالتی شد تا حریف با همان یک گل برنده بازی شود، نیمکت‌نشین شد و در بازی برگشت فقط 11 دقیقه بازی کرد. در لیگ هم یک بازی نیمکت‌نشین شد اما در دیدار این هفته تیمش برابر هایدوک اشپیلت که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها در صدر جدول محسوب می‌شود 90 دقیقه بازی کرد و احتمالا در بازی امشب هم یکی از نفرات اصلی تیم چاچیچ خواهد بود. 
میلانی‌ها برای بازی امشب علاوه‌بر توموری که محروم است و نمی‌تواند این تیم را همراهی کند دو مصدوم تازه هم دارند. سرجینیو دست و براهیم دیاز در جریان دیدار با مونزا مصدوم و از زمین خارج شدند و دیروز هم به‌همراه این تیم تمرین نکردند تا حضور آنها در بازی امشب در پرده ابهام قرار گیرد. آنها پیش از این مایک ماینان، کالابریا، فلورنزی، سائل میکرز و زلاتان را نیز به‌دلیل آسیب‌دیدگی دراختیار نداشتند و حالا احتمالا پیولی مجبور است تغییرات بیشتری در ترکیب تیمش ایجاد کند. 
در دیگر دیدار این گروه چلسی صدرنشین برای قطعی کردن صعود خود به مرحله بعد به‌مصاف سالزبورگ می‌رود. چلسی این هفته در دیداری حساس در لیگ جزیره برابر منچستریونایتد درحالی‌که تا آخرین دقایق با یک گل پیش بود درنهایت به تساوی رسید تا به رده پنجم جدول سقوط کرده و نیوکاسل را بالاتر از خود ببیند. آبی‌های لندنی در این دیدار علاوه‌بر ازدست‌دادن دو امتیاز حساس، کالیدو کولیبالی را نیز به‌دلیل مصدومیت ازدست دادند و این مدافع سنگالی احتمالا در بازی امشب به‌دلیل مصدومیت غایب است. چلسی اگرچه در لیگ از کورس قهرمانی کمی عقب افتاده اما در اروپا شانس بسیار خوبی برای صعود دارد و حتی درصورتی‌که در بازی امشب نتواند در اتریش برنده شود، در بازی آخر خانگی خود می‌تواند موفق باشد. چلسی علاوه‌بر کولیبالی در این بازی چند عنصر دفاعی دیگر و تاثیرگذار خود ازجمله ریس جیمز، وسلی فوفانا و انگولو کانته را نیز به‌دلیل مصدومیت دراختیار ندارد. 

نبرد صدرنشینی در آلمان
یکی از جذابترین دیدارهای امشب را دو تیم دورتموند و منچسترسیتی در آلمان برگزار خواهند کرد. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه اتحاد به برتری دورتموندی‌ها در جریان بود که دو گل استونز و هالند در 10 دقیقه پایانی باعث شد تا شاگردان گواردیولا شکست را با برد عوض کنند و به لطف درخشش ستاره سابق تیم حریف کامبک بزنند. آنها پس از این بازی یک برد و یک تساوی برابر کپنهاگن دانمارک داشتند و به این ترتیب همچنان صدر جدول را در اختیار دارند. سیتی صعودش به دور بعد را قطعی کرده است و یک تساوی در بازی امشب می‌تواند صدرنشینی آنها را نیز مسجل کند اما بازی در آلمان برابر دورتموندی که ستاره‌های جوان و آماده‌‌ای در اختیار دارد کار راحتی نخواهد بود. 
رقابت در فوتبال آلمان در این فصل فشرده‌تر از سال‌های اخیر است و در اتفاقی کم‌سابقه در پایان هفته یازدهم بایرن‌مونیخ صدرنشین نیست و این در بوندس‌لیگا که معمولا با قهرمانی باواریایی‌ها به پایان می‌رسد چندان مرسوم نیست. عملکرد خوب یونیون برلین صدرنشین و شگفتی‌ساز در کنار فرایبورگ و آینتراخت فرانکفورت باعث شده تا دروتموند با کسب 19 امتیاز رتبه‌ای بهتر از پنجمی در لیگ نداشته باشد و به نظر می‌رسد با ادامه این روند آنها حتی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد هم کار سختی در پیش خواهند داشت.
با این حال آنها امشب در حالی به مصاف حریف قدرتمند و پرستاره خود می‌روند که در دیدار این هفته خود در لیگ یک برد پرگل را برابر اشتوتگارت تجربه کردند و با پنج گل حریف را شکست دادند. ستاره این دیدار باز هم جود بلینگام انگلیسی بود که این هفته‌ها هم در دورتموند و هم در تیم ملی کشورش نقش کلیدی و مهمی دارد و با گلزنی برابر سویا در دیدار قبلی تیمش مقابل سویا در لیگ قهرمانان در کنار کیلیان امباپه و ارلینگ هالند به تنها بازیکنان زیر 23 سال تاریخ این تورنمنت تبدیل شدند که در چهار بازی پیاپی موفق به گلزنی شده‌اند. 
دورتموند با برتری برابر سویا در بازی قبلی خود حالا فاصله‌ای پنج امتیازی با این حریف اسپانیایی ایجاد کرده است و تا حد زیادی صعودش به دور بعد قطعی است. در این وضعیت شاگردان ادین ترزیچ برای قطعی کردن چهارمین حضور خود در یک‌‌هشتم نهایی این رقابت‌ها در پنج فصل اخیر کار چندان سختی پیش رو ندارند و حتی با فرض شکست در بازی امشب، می‌توانند به ناکامی سویا در بازی آخر برابر سیتی و البته برتری خود برابر کپنهاگن در هفته ششم امیدوار باشند. 
بازگشت هالند به سیگنال ایدوناپارک می‌تواند یکی از جذابترین حواشی این مسابقه باشد. ستاره نروژی که با درخشش در این تیم آلمانی نامش را بیش از قبل در فوتبال دنیا مطرح کرد در ابتدای این فصل راهی سیتی شد تا فوتبالش را زیر نظر گواردیولا دنبال کند و حالا برای نخستین بار از آن زمان قرار است به ورزشگاهی برگردد که بارها با گلزنی در آن، هواداران پرشور زردها را به شوق آورده بود. 
سیتیزن‌ها اگر در بازی امشب بتوانند سه امتیاز بازی را تصاحب کنند برای ششمین فصل پیاپی به عنوان صدرنشین گروه خود راهی مرحله حذفی خواهند شد. البته آنها در این سال‌ها معمولا در گروه‌های نسبتا راحتی قرار داشته‌اند و از همان زمان قرعه‌کشی هم همیشه مدعی اصلی صعود از گروه لقب می‌گیرند.
تیم گواردیولا با گذشت 12 هفته از شروع رقابت‌های لیگ برتر هنوز صدرنشین نیست و این برای تیمی که در سال‌های اخیر معمولا عادت به حضور در صدر داشته کمی عجیب است به‌خصوص که رقیب این فصل آنها نه لیورپول که آرسنال است که شروعی استثنایی در این فصل داشته است. سیتی این هفته به لطف توقف توپچی‌ها برابر ساوتهمپتون توانست با برتری سه بر یک برابر برایتون فاصله خود با شاگردان آرتتا را به دو امتیاز کاهش دهد. ستاره این دیدار باز هم هالند بود که بریس کرد و با 17 گل در 11 بازی ابتدایی خود در لیگ نمایشی رویایی را در ترکیب آبی‌ها ارائه کرده است. هالند که در بازی قبلی تیمش در لیگ قهرمانان برابر کپنهاگن استراحت کرده بود حالا آماده است تا برابر همبازی‌های سابقش دوباره بدرخشد و تیمش را مقتدرانه به دور بعد لیگ قهرمانان ببرد.
گواردیولا برای بازی امشب سرجیو گومز را به‌دلیل اخراج در بازی قبلی در اختیار ندارد و کایل واکر و کالوین فیلیپس هم مصدومند اما استونز احتمالا می‌تواند با پایان دوران نقاهت، تیمش را همراهی کند. میزبان اما غایبان زیادی دارد و به‌جز سباستین هالر که به سرطان مبتلا شده و فعلا قادر به همراهی تیمش نیست توماس مونیر، جیمی بینوگیتنز، متئو موری و محمود داهود نیز فعلا شرایط بازگشت به میادین را ندارند اما دونیل مالون و مارکو رویس احتمالا با بهتر شدن وضعیت آسیب‌دیدگی‌شان می‌توانند در فهرست این مسابقه قرار گیرند.

کار سخت یووه در پرتغال
در گروه H شرایط برای یووه اصلا خوب نیست و آنها حتی ممکن است شانس قرار گرفتن در رده سوم و صعود به لیگ اروپا را نیز از دست بدهند. شاگردان آلگری امشب باید دیدار برگشت خود برابر بنفیکا را در پرتغال برگزار کنند و با توجه به اینکه بازی رفت در خانه را دو بر یک به این رقیب باخته‌اند حتی برتری در بازی امشب هم نمی‌تواند تضمینی برای صعود آنها باشد؛ چراکه در بازی آخر مرحله گروهی هم باید برابر پاری‌سن‌ژرمن قرار بگیرند که آنها هم هنوز صعودشان قطعی نشده است.
بنفیکا در این فصل نه‌تنها در لیگ بلکه در اروپا هم فراتر از حد انتظار ظاهر شده و با دو برد و دو تساوی و تنها به دلیل گل زده کمتر نسب به تیم پرستاره پاریسی در رده دوم قرار دارد. آنها در هر دو بازی رفت و برگشت برابر این تیم نمایش خوبی ارائه کردند و حتی تا آستانه برتری برابر این تیم هم پیش رفتند اما در نهایت هر دو بازی یک- یک مساوی شد. شاگردان راجر اسمیت در ابتدای این هفته در لیگ و در دیدار اوکلاسیکو برابر پورتو با یک گل به برتری رسیدند تا فاصله خود در صدر جدول را به شش امتیاز افزایش داده و به روند بدون شکست خود در لیگ و اروپا ادامه دهند. آنها حالا با روحیه‌ای بسیار خوب به مصاف یووه می‌روند و یک تساوی در بازی امشب هم تا حد زیادی صعود آنها را تضمین می‌کند. اشمیت که در تابستان داروین نونیز، بهترین گلزن تیمش را به لیورپول فروخت، در غیاب آقای گل فصل پیش لیگ پرتغال هم به خوبی توانسته تیمش را به عنوان یک مدعی جدی مطرح کند. او درباره بازی امشب می‌گوید: «درست است که در جدول برتری داریم اما یووه همیشه یووه است و بدون شک بازی بسیار سختی برابر آنها در پیش داریم. باید مسابقه رفت را فراموش کنیم و به فکر یک 90 دقیقه دشوار دیگر باشیم. امیدوارم با استفاده از نقاط ضعف حریف در این بازی هم بتوانیم موفق باشیم و در پایان صعودمان به مرحله حذفی را جشن بگیریم.»