تاریخ : Sat 22 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74996
سرویس خبری : ورزش

با ذوب‌آهن پیش‌قرارداد امضا کردم، پول ندادند و قانونا فسخ شد

اسدبیگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با سبک تهاجمی گل‌محمدی خیلی راحتم

با ذوب‌آهن پیش‌قرارداد امضا کردم، پول ندادند و قانونا فسخ شد

پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات یک خرید بی‌سروصدا داشت و یحیی گل‌محمدی دست روی بازیکنی گذاشت که رسانه‌ها خیلی به آن نمی‌پرداختند. اما این خرید تا حدی جنجالی هم شد و باشگاه ذوب‌آهن مدعی شد ستاره جوانش با آنها قرارداد داشته و پرسپولیس خرید غیرقانونی داشته است. باشگاه اصفهانی حتی از پرسپولیس شکایت هم کرد که هنوز کمیته وضعیت رای نهایی خود را در مورد این پرونده صادر نکرده است. سینا اسدبیگی از هفته ششم بود که به ترکیب اصلی پرسپولیس راه پیدا کرد و توانست با عملکرد خوب جایگاهش را حفظ کند.

سه امتیاز را در زمینی گرفتیم که مناسب بازی فوتبال نیست نفرات جام‌جهانی مشخص شده‌اند، امیدوارم در جام ملت‌ها باشم

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات یک خرید بی‌سروصدا داشت و یحیی گل‌محمدی دست روی بازیکنی گذاشت که رسانه‌ها خیلی به آن نمی‌پرداختند. اما این خرید تا حدی جنجالی هم شد و باشگاه ذوب‌آهن مدعی شد ستاره جوانش با آنها قرارداد داشته و پرسپولیس خرید غیرقانونی داشته است. باشگاه اصفهانی حتی از پرسپولیس شکایت هم کرد که هنوز کمیته وضعیت رای نهایی خود را در مورد این پرونده صادر نکرده است. سینا اسدبیگی از هفته ششم بود که به ترکیب اصلی پرسپولیس راه پیدا کرد و توانست با عملکرد خوب جایگاهش را حفظ کند. یک بازیکن سختکوش و دونده که به قول افشین پیروانی هم‌دوره‌ای‌های او را یاد مهدی تارتار می‌اندازد. «فرهیختگان» گفت‌وگویی با هافبک دفاعی پرسپولیس انجام داده که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

از بازی با ملوان شروع کنیم، جنگ واقعی در میانه میدان بود.
واقعا بازی سخت و سنگینی بود. از یک طرف ملوان نمی‌خواست در این بازی بازنده باشد و بازیکنانش خیلی پر تلاش و دونده ظاهر شدند و از یک طرف هم شرایط زمین خیلی بد بود و اجازه نمی‌داد فوتبال راحتی را روی زمین ارائه دهیم. از آنجا که پرسپولیس شخصیت بالای تیمی دارد توانستیم با ارائه یک بازی منطقی و هوشمندانه سه امتیاز این مسابقه را مال خود کنیم. در واقع هدف اصلی‌مان همین بود.

بخش‌هایی از زمین گِل بود، قبل از بازی در انزلی باران بارید؟
بله خیسی زمین به خاطر باران بود چرا که با توجه به شرایط آب و هوای آنجا اگر باران ببارد چند روزی زمین چمن خیس می‌ماند. چمن هم خیس باشد نرم می شود و با چند دقیقه بازی گِل می‌شود. البته چمن زمین هم خیلی بلند بود و توپ راحت حرکت نمی‌کرد. در ابتدای بازی شرایط بهتر بود اما بعد از چند دقیقه اکثر جاهای زمین ناهموار و کنترل توپ برای بازیکنان خیلی سخت شد. به هر حال در زمینی که نمی‌شد در آن فوتبال بازی کرد توانستیم سه امتیاز با ارزش کسب کنیم. امیدوارم مسئولان فکری به حال زمین انزلی کنند؛ چراکه واقعا برای لیگ حرفه‌ای چنین زمینی مناسب نیست. حتی نمی‌شود یک پاس راحت داد. من فکر کنم دو تیم با این اوضاع زمین فوتبال خیلی خوب ارائه دادند و دروازه‌ها چند بار تهدید شد.

چند هفته‌ای است که تیم‌ها مقابل پرسپولیس با پرس سنگین و نفرات پرتعداد در مرکز زمین به نوعی بازی تیم‌تان را خراب می‌کنند، این مسئله آزاردهنده نیست؟
بله، خب چون پرسپولیس تیمی است که مالکیت توپ را در اختیار دارد و تهاجمی ظاهر می‌شود حریفان هم مجبورند به دفاع و ضدحمله روی بیاورند. ملوان هم مقابل ما در نیمه اول با دوندگی زیاد از بالا پرس کرد اما در نیمه دوم عقب نشست و دل‌خوش به ضدحملات بود. اکثر تیم‌ها که مقابل ما قرار می‌گیرند همین تاکتیک و برنامه را پیاده می‌کنند تا شانس امتیاز گرفتن داشته باشند. اگر قرار باشد تیمی جلوی ما فوتبال مالکانه ارائه دهد قطعا به مشکل خواهد خورد. شخصیت تیمی پرسپولیس بالاست و مطمئن باشید در ادامه لیگ کیفیت‌مان بالاتر هم خواهد رفت.

حریفان پرسپولیس به خاطر پرس سنگین اکثر مواقع در 20 دقیقه پایانی دچار افت بدنی می‌شوند، اتفاقی که ملوان دچار آن شد، این‌طور نیست؟
بله، تیمی که از بالا پرس می‌کند در نیمه دوم شرایطش سخت می‌شود؛ چراکه انرژی‌شان تحلیل می‌رود. اگر دقت کرده باشید ملوان در نیمه اول بازی پایاپایی مقابل پرسپولیس ارائه داد اما در نیمه دوم عقب نشست. چون زمین گِل بود و فشار زیادی به بازیکنان وارد می‌کرد. ملوان واقعا تیم خوب و دونده‌ای است که فوتبال خوبی را ارائه می‌دهد. امیدوارم این تیم بتواند خودش را در لیگ نگه دارد.

پرسپولیس در خط حمله مهره‌هایی دارد که قدر تک‌موقعیت‌ها را می‌دانند، احتمالا از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشید!
نفرات خط حمله ما از بهترین‌های لیگ هستند. این را رزومه آنها نشان می‌دهد. فوتبالیست خوب فوتبالیستی است که بتواند در کمترین لحظه بهترین تصمیم را بگیرد. نفرات خط حمله ما هم این قابلیت را به خوبی دارا هستند و تا اینجای کار کمک زیادی به تیم کرده‌اند.

درمورد خودت صحبت کن، از پستی که بازی می‌کنی رضایت داری؟
در پست خیلی حساس و مهمی بازی می‌کنم. کافی است یک توپ لو برود آن وقت تبدیل می‌شود به ضدحمله خطرناک حریف. به این خاطر هم مربیان روی این پست خیلی حساس هستند. خدا را شکر تا اینجای کار از عملکرد خودم راضی بوده‌ام و کادر فنی هم خوشبختانه رضایت دارد. سعی می‌کنم در زمین هر آنچه کادر فنی خواسته را اجرا کنم.

خیلی دوندگی داری اما فوتبالت به چشم نمی‌آید!
بله، پست من چشم‌نواز نیست. اما اگر بیننده فوتبالی باشد و با دقت بازی را ببیند از اهمیت پست هافبک دفاعی آگاهی پیدا می‌کند. این پست واقعا خیلی حساس است و به نوعی نبض تیم به حساب می‌آید. مساله‌ای که به چشم نمی‌آید، در‌حالی‌که یک هافبک دفاعی اگر عملکردش را درست انجام دهد می‌تواند تیمش را راه بیندازد. به‌نوعی به بازی سرعت و نظم دهد. برای همین اعتقادم این است که نبض یک تیم  هافبک دفاعی‌اش است.

میزان دوندگی‌ات چقدر است؟
هر بازی تقریبا 11.5 کیلومتر می‌دوم. در سطح اول دنیا هم آمار همین‌قدر است و من مشکلی از بابت دوندگی ندارم چون خدا را شکر شرایط بدنی‌ام خوب است. همه هدف من این است که بازیکن موثری برای تیم باشم و اگر پرسپولیس هم نتیجه بگیرد عملکردم مطمئنا بیشتر به چشم می‌آید.

اخیرا تو را با مهدی تارتار مقایسه کرده بودند.
خودم به خاطر شرایط سنی بازی‌های آقای تارتار را یادم نمی‌آید اما آقای پیروانی که همبازی‌اش بوده به من می‌گوید مثل تارتار بازی می‌کنم.

تارتار چقدر در پیشرفت فوتبالت نقش داشت؟
فصل پیش خیلی به من کمک کرد و به گردنم حق دارد اما خب شرایطی پیش آمد که این فصل تصمیم گرفتم به پرسپولیس بیایمغ هر چند این مساله مشکلاتی را به همراه داشت.

وظیفه‌ات در ذوب‌آهن با وظیفه الانت در پرسپولیس چقدر تفاوت دارد؟
در ذوب آهن سیستم 2-5-3 بازی می‌کردیم و من تک هافبک دفاعی تیم بودم که جلوی خط دفاع بازی می‌کردم. در ذوب‌آهن طبیعتا فقط در کارهای دفاعی شرکت داشتم اما در پرسپولیس چون با دو هافبک دفاعی بازی می‌کنیم می‌توانم در حملات شرکت کنم و بازیکن کناری‌ام فضای خالی را پوشش دهد. در واقع الان خیلی راحت‌تر بازی می‌کنم.

به نظر می‌آید تفکر گل‌محمدی خیلی تهاجمی‌تر از تارتار باشد.
آقا یحیی تفکر تهاجمی دارد و فوتبال مالکانه را می‌پسندد. در چنین سیستمی فشار خیلی روی هافبک‌های دفاعی نیست و در حقیقت وقتی توپ در اختیار تیم باشد راحت‌تر می‌توانید حریف‌تان را کنترل کنید. در این شرایط باید قدرت حفظ توپ بالایی داشته باشید و در ضدحملات حریف هم به موقع پوشش دهی. این تفکر تهاجمی است و باعث می‌شود حریف ناخودآگاه عقب بنشیند.

بازیکنی هستی که خیلی کم شوت می‌زنی، چرا؟
باید موقعیتش پیش بیاید تا شوت بزنی. در بازی با ملوان یک بار فرصت شوت‌زنی داشتم که زدم. ان‌شاءالله در بازی‌های بعد بیشتر شوت خواهم زد.

این استرس را نداری که مبادا کمیته انضباطی به نفع باشگاه ذوب‌آهن رای دهد و محروم شوی؟
نه، استرسی ندارم. پرونده روال خودش را دنبال می‌کند. امیدوارم مشکلی پیش نیاید چون واقعا انتقالم کاملا قانونی انجام شد. وقتی قرار شد به پرسپولیس بیایم همه استعلام‌های لازم را از فدراسیون و سازمان لیگ گرفتم تا مشکلی پیش نیاید. هیچ قراردادی با ذوب‌آهن امضا نکردم. در واقع آنچه  بین من و ذوب‌آهن به صورت اینترنتی توافق شد یک پیش‌قرارداد بود نه قرارداد چهار برگه‌ای که مورد تایید سازمان لیگ است. طبق همان توافق هم قرار بود به من تا 20 تیر پول بدهند که با 13 روز تاخیر فقط یک‌چهارم آن را دادند. مدیرعامل باشگاه خودش قول داده بود که طبق توافق و در زمان تعیین شده پول بدهد که این اتفاق هم رخ نداد و خودشان از این موضوع مطلع هستند که گفتند اگر پول به موقع ندادیم می‌توانی فسخ کنی. به هر حال من هم از تیم بزرگی چون پرسپولیس پیشنهاد داشتم و نمی‌خواستم این فرصت خوب را از دست بدهم. برای این انتقال هم همه راه‌های قانونی را در پیش گرفتم تا خدای‌نکرده مشکلی پیش نیاید.

ذوبی‌ها اعتقاد داشتند تو به تمرینات پیش از شروع فصل تیم هم ملحق شده بودی!
بله من قصدم این بود در ذوب‌آهن بمانم اما وقتی بر سر قول‌شان نماندند شرایط تغییر کرد. حتی با وجود اینکه 10 روز از زمانی که مدیریت باشگاه برای پرداخت پول تعیین کرده بود گذشت با این حال در تمرین تیم شرکت کردم اما برایم حرف درآوردند که کیک را اینجا فوت کرد اما شامش را با پرسپولیس خورد! 10 روز مهلت دادم اما بعد از 13 روز یک-چهارم آن را پرداخت کردند و نباید انتظار داشته باشند که پیشنهاد پرسپولیس را رد کنم و بمانم. آدم پول‌پرستی نیستم و به خاطر پول هم اینجا نیامدم. پرسپولیس یک تیم بزرگ و پرطرفدار است که هر فوتبالیست ایرانی برای پیشرفت دوست دارد اینجا بیاید. من هم هدف اصلی‌ام پیشرفت بود. برای باشگاه ذوب‌آهن احترام زیادی قائلم اما در این تیم هر چقدر خوب بازی کنی آنطور که باید به چشم نمی‌آیی، در‌حالی‌که شرایط پرسپولیس کاملا متفاوت است.

الان همه طلب‌هایت از ذوب‌آهن را گرفتی؟
خیر. دو سه سالی در ذوب‌آهن بازی کردم و پولم را کامل نگرفتم. در حالی که مبلغ قراردادم هم پایین بود. وقتی چنین رفتاری با شما می شود طبیعی است که دلسرد می‌شوید. من خرج خانواده‌ام را می‌دهم و آینده دارم. در فوتبال حرفه‌ای فقط نمی‌شود به علاقه به تیم دلخوش کرد بلکه باید شرایط مالی هم مناسب باشد که بتوانی با تمرکز بالا فوتبال بازی کنی. در مقطعی بودم که برادرم در شرف ازدواج بود و به پول احتیاج داشتم اما اصفهانی‌ها پولم را ندادند. خدا را شکر که پیشنهاد پرسپولیس به‌موقع رسید و الان هم وضعیت خوبی دارم.

فکر می‌کنی پرسپولیس شانس اول قهرمانی باشد یا اینکه رقبای سختی دارید؟
تیم خیلی خوبی داریم و هواداران‌مان هم انتظاری غیر از قهرمانی ندارند. شرایط طوری است که همه تیم‌ها فوتبال بلد شده‌اند و هر بازی جلوی ما بازی را می‌بندند و می‌خواهند حداقل امتیاز را بگیرند اما شخصیت تیمی پرسپولیس بالاست و راه بردن را خیلی خوب بلد است. هدف ما فقط قهرمانی است.

حضور یا عدم‌حضور در لیگ قهرمانان آسیا چقدر در انگیزه شما بازیکنان تاثیر دارد؟
مسلما حضور در لیگ قهرمانان آسیا برای همه ما اهمیت زیادی دارد. بازی‌های بین‌المللی شرایط خاص خودش را دارد و خیلی به تجربه و بالا رفتن کیفیت بازیکن کمک می‌کند. ما هم واقعا تیم عالی داریم و واقعا حیف است که این تیم در آسیا رقابت نکند. مخصوصا اینکه در این چند سال یا یک پای فینال بوده یا به جمع چهار تیم رفته. تیم‌های آسیایی روی پرسپولیس حساب ویژه باز می‌کنند و نبود پرسپولیس و حتی استقلال از اعتبار لیگ قهرمانان آسیا کم می‌کند. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که امسال هر دو تیم در آسیا حضور داشته باشند.

فکر می‌کنی شانسی برای ملی‌پوش شدن داشته باشی؟
فاصله زیادی تا جام‌جهانی نمانده و من همه تلاشم را می‌کنم تا توجه مربیان تیم ملی را به خود جلب کنم. البته که نفرات مدنظر کادرفنی مشخص شده‌اند و من فقط امیدوارم نفراتی که در لیگ زحمت می‌کشند مورد توجه مربیان تیم ملی قرار بگیرند. جام‌جهانی نشد ان‌شاءالله جام ملت‌ها. به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای همه توانم را می‌گذارم تا ان‌شاءالله به پیراهن تیم ملی برسم.