تاریخ : Thu 20 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74972
سرویس خبری : ورزش

تغییر مدیریت در پرسپولیس اشتباه است

استیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: جنگ اصلی در انزلی میانه میدان خواهد بود

تغییر مدیریت در پرسپولیس اشتباه است

یکی از بازی‌های جذاب هفته نهم لیگ برتر را عصر امروز تیم‌های ملوان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد.

خوشحالم که محرمی هم مثل خیلی از شاگردانم در اروپا می‌درخشد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:یکی از بازی‌های جذاب هفته نهم لیگ برتر را عصر امروز تیم‌های ملوان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. نبرد در واقع سر و ته جدول لیگ برتر که در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. البته هر دو برای جایگاه‌شان همسایه هم دارند. پرسپولیس رقیب سنتی خود استقلال را در صدر کنارش می‌بیند و ملوان هم در ته جدول با صنعت نفت هم امتیاز است. به‌هرحال بازگشت پرسپولیس بعد از چند سال به انزلی جالب خواهد بود. اگرچه انزلی چی‌ها مجبورند بازی امروز را از تلویزیون تماشا کنند. شاید دلخوشی ملوان برای امتیاز گرفتن در بازی‌های خانگی‌اش هوادارانش بودند که فعلا از داشتن آنها محروم هستند و بعید است تا قبل از جام‌جهانی خلاف این اتفاق رخ دهد. در مورد رویارویی دوباره ملوان و پرسپولیس بد ندیدم به سراغ کسی بروم که به‌عنوان سرمربی روی نیمکت هر دو تیم نشسته است. حمید استیلی به سوالات «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد.

ابتدا در مورد بازی امروز پرسپولیس مقابل ملوان در انزلی صحبت کنید. ارزیابی‌تان از این دیدار چیست؟
این بازی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. هواداران ملوان همیشه بازی تیم‌شان مقابل پرسپولیس و استقلال را دوست داشته‌اند و از حضور این دو تیم در شهرشان خیلی استقبال می‌کنند؛ هرچند بازی بدون تماشاگر برگزار می‌شود که این خودش از جذابیت بازی کم می‌کند. شرایط دو تیم در جدول کاملا متفاوت است. ملوان بعد از فصل عالی که با مازیار در لیگ یک سپری کرد وارد لیگ برتر شد، لیگی که تیم‌های زیادی برای موفقیت هزینه کرده‌اند اما خب بضاعت ملوان اینقدری نیست که توان رقابت با تیم‌های دیگر در جذب بازیکن داشته باشد. با این حال ملوان عملکرد خوبی در لیگ داشته و من چند بازی این تیم را دیده‌ام. اعتقادم این است که پرسپولیس روز سختی را در انزلی خواهد داشت. 

برخی اعتقاد دارند حریف اصلی امروز پرسپولیس زمین نه‌چندان خوب ورزشگاه مرحوم سیروس قایقران است. موافقید؟
نه آنقدر که فکر می‌کنید زمین آنجا بد نیست. البته الان را نمی‌دانم اما زمانی که ما آنجا بودیم شرایط زمینش تقریبا خوب بود و الان هم بعید می‌دانم بد باشد. البته اگر هوا بارانی باشد قطعا کار برای پرسپولیس به مراتب سخت‌تر خواهد شد. ملوان بازیکنان جوانی دارد که برای بازی امروز خیلی ‌انگیزه دارند و می‌خواهند خودشان را به صدرنشین لیگ نشان دهند. همین مساله کار پرسپولیس را سخت‌تر خواهد کرد. به عقیده من جنگ اصلی در میانه میدان است و هر تیمی قدر تک‌موقعیت‌ها را بداند برنده از میدان خارج خواهد شد.

پرسپولیس را در هفته‌های سپری‌شده از لیگ چطور دیدید؟
پرسپولیس برای این فصل خیلی خوب بسته شد و جا دارد به مدیریت این باشگاه هم خسته نباشید گفت بابت نفرات خوبی که در اختیار کادرفنی گذاشته است. از خط دروازه شروع می‌کنم. علیرضا بیرانوند بدون شک بهترین دروازه‌بان ایران و نقطه قابل اتکای پرسپولیس است. بازی با پای خوبی دارد و به همین دلیل توانسته مشکل بازی‌سازی از عقب پرسپولیس را هم حل کند. جلوی او دو مدافع در سطح عالی بازی می‌کنند. پورعلی‌گنجی و گولسیانی واقعا مدافعان کم اشتباه و با کلاس فوتبالی بالا هستند که در امر بازی‌سازی هم کمک زیادی به تیم‌شان می‌کنند. در کنار آنها هم وحید امیری و اسماعیلی‌فر را می‌بینیم که هر دو میل زیادی به حمله دارند و قطعا قدرت تهاجمی تیم‌شان را از کناره‌ها بالا می‌برند. در خط هافبک هم نفرات خوبی مثل سرلک، صادقی و ترابی، اسدبیگی و حتی عمری بازی می‌کنند که همگی از بهترین‌ها هستند. در خط حمله هم مهاجمی مثل لوکادیا بازی می‌کند که فرصت‌طلب و باهوش است. او کیفیت بالایی دارد و خیلی زود در پرسپولیس و فوتبال ایران جا افتاد. در کل پرسپولیس یک تیم کامل با مهره‌هایی در سطح بالا است که مدعی اصلی قهرمانی هم به شمار می‌رود.

اما پرسپولیس با همه ابزارهای خوبی که در اختیار دارد فوتبال قابل‌قبولی ارائه نمی‌دهد. 
حقیقتا خیلی سخت است که شما یک تیم را همیشه در سطح عالی نگه دارید. قبول دارم که پرسپولیس بازی‌های این فصلش را اقتصادی برده است و از تک‌موقعیت‌ها بهره می‌برد. شاید دلیلش نزدیکی به جام‌جهانی باشد. به هر حال پرسپولیس چند ملی‌پوش دارد که آنها‌ انگیزه زیادی برای بازی در جام‌جهانی دارند. اعتقاد من این است که شرایط این تیم بعد از تعطیلات مربوط به جام‌جهانی به مراتب بهتر می‌شود. پرسپولیس تغییرات زیادی بعد از چند سال در تیمش داشته و همچنان نیاز به زمان دارد تا از نظر انسجام و هماهنگی تیمی شرایط بهتری پیدا کند. با این حال پرسپولیس در نتیجه‌گیری موفق عمل کرده و الان هم به همراه استقلال صدرنشین است. باز هم تاکید می‌کنم که کار رضا درویش با ارزش بوده که چنین تیمی را بسته و خواسته‌های سرمربی را حتی در آوردن دستیار خارجی برآورده کرده است.

البته خبر از تغییر مدیریت در باشگاه پرسپولیس به گوش می‌رسد!
بله، من هم در رسانه‌ها شنیدم. فکر نمی‌کنم تغییر مدیرعامل در باشگاه پرسپولیس تصمیم درستی باشد. شما ببینید مدیریت باشگاه در فصل نقل و انتقالات هر بازیکنی که کادرفنی خواسته جذب کرده و یک مهاجم گران‌قیمت خارجی هم در کنار شیخ دیاباته به تیم اضافه کرده است. از طرفی در پرداختی به اعضای تیم هم تا آنجا که می‌دانم خوب عمل کرده و تیم مشکلی از این بابت احساس نمی‌کند. پرسپولیس هم که در صدر جدول قرار دارد. در این شرایط تغییر مدیریت نمی‌تواند به سود پرسپولیس باشد.

درمورد ملوان صحبت کنید، به نظر شما انزلی‌چی‌ها تا چه زمانی پشت مازیار زارع خواهند ماند؟
اگر ملوان در ته جدول است مقصرش مازیار زارع نیست. هم مازیار و هم پژمان نوری زحمات زیادی در ملوان کشیده‌اند و فصل قبل هم گفتم با شایستگی تمام به لیگ برتر آمدند. رقابت در لیگ برتر مطمئنا با لیگ یک فرق دارد و اینجا باید خیلی هزینه کرد تا بتوانی رقابت پایاپایی داشته باشی. مخصوصا در این شرایط اقتصادی جامعه که واقعا کار برای تیم‌های کم‌بضاعت در لیگ برتر خیلی سخت است. تیم‌های بالای جدول که بحث‌شان جداست و با قیمت‌های بالا بازیکنان مدنظرشان را جذب می‌کنند اما تیمی مثل ملوان مجبور است دلخوش به جوانان باشد. همین الان هم این تیم جوانان شایسته‌ای دارد که مطمئنا در ادامه لیگ بهتر عمل خواهند کرد. در این مسیر سخت ملوان نیاز شدیدی به هوادارانش دارد. خوشبختانه مازیار و پژمان با مردم شهرشان همزبان هستند و حرف هم را خیلی خوب می‌فهمند. ان‌شاءالله انزلی‌چی‌ها همچنان پشت مازیار بمانند و کمک کنند او تیمش را در لیگ برتر نگه دارد.

صحبت از بازیکنان گران‌قیمت لیگ شد شاید بهتر باشد صحبتی هم درمورد بازیکنانی داشته باشید که با وجود دستمزد زیاد چندان کارایی در لیگ نداشته‌اند!
در هر صورت در لیگ حرفه‌ای ناخواسته رقابت بین تیم‌ها برای جذب بازیکن زیاده و همین مساله قیمت‌ها را بالا می‌برد. در فوتبال اروپا هم به همین شکل است و قیمت‌ها با گذشته اصلا قابل قیاس نیست. خوب یا بد این رقابت تیم‌هاست که توقع بازیکنان را بالا می‌برد. از تیم خاصی هم نام نمی‌برم اما پنج شش تیم در لیگ برتر شرایط مالی‌شان بد نیست و آنها برای اینکه بازیکنان مدنظر سرمربی‌شان را جذب کنند مجبور می‌شوند هزینه بیشتری کنند.

شما وقتی ملوان بودید صادق محرمی را بازی دادید و به پرسپولیس هم فصل بعدش توصیه کردید او را به خدمت بگیرد، حالا این بازیکن در دیناموزاگرب ثابت بازی می‌کند. 
بله صادق از شاگردان خوب و جوان من بود که همان موقع استعداد بالای خودش را نشان داد. خوشحالم که می‌بینم او مثل خیلی از شاگردان دیگرم این‌چنین می‌درخشند. از برادران محمدی به همراه علی علیپور و خالقی‌فر گرفته که در راه‌آهن شاگردم بودند و همان موقع آنها را به پرسپولیس دادیم. مهدی طارمی را در شاهین بوشهر بازی دادیم که الان در سطح اول فوتبال اروپا می‌درخشد. مهدی‌پور استقلال شاگرد خودم بود. ستاری و خیلی‌های دیگر که الان در لیگ برتر شرایط خیلی خوبی دارند. تعدادی زیادی از همین بازیکنان تیم امیر دو سال پیش الان در لیگ برتر خودمان از بهترین‌ها هستند. به هر صورت هر جایی که کار کردم سعی‌ام این بوده که به جوان‌ها اعتماد کنم و هر موقع هر یک از آنها را در میادین مهم می‌بینم از ته دل خوشحال می‌شوم.