تاریخ : Tue 18 Oct 2022 - 23:21
کد خبر : 74953
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

ویژگی‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

ویژگی‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز در حالی آغاز به کار می‌کند که از ۳۱ کشور جهان، بیش از ۵ هزار فیلم دریافت کرده است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز در حالی آغاز به کار می‌کند که از ۳۱ کشور جهان، بیش از ۵ هزار فیلم دریافت کرده است. چیزی که در سال گذشته هزار فیلم کمتر بوده است. همین‌طور این جشنواره در بخش ملی خود نیز ۲ هزار فیلم ثبت‌نامی داشته که این نکته نیز در خور توجه است. امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران ۷ هزار فیلم ثبت‌نامی از ایران و جهان داشته که نشان‌دهنده بزرگی و گستردگی این دوره از جشنواره است. یکی از مولفه‌هایی که توانسته به بزرگی این جشنواره بیفزاید، اسکار کوآلیفای بودن این دوره جشنواره است که این امکان را فراهم می‌کند فیلم منتخب این جشنواره به جشن اسکار معرفی شود. این امتیاز در خاورمیانه‌ تنها برای دو رویداد سینمایی است که یکی از آنها جشنواره فیلم کوتاه تهران است. 
 ضمن اینکه بنیاد سینمایی فارابی از سه کارگردان منتخب حاضر در بخش داستانی دوره سی‌ونهم جشنواره که توسط دبیر جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد، برای ساخت فیلم اول‌شان حمایت و درصورت ارائه فیلمنامه‌ای مطلوب از سوی آنها، بودجه تولیدشان را تامین خواهد کرد. اسامی سه فیلمساز براساس اعلام دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز اختتامیه اعلام شده و آنها اعتبارنامه حمایت فیلم اول سینمایی خود را دریافت خواهند کرد. 
همچنین حضور ۷۰ درصدی فیلم‌های شهرستان‌ها نشان می‌دهد که جوانان شهرستان‌ها ظرفیت و استعداد بسیار زیادی در عرصه سینما دارند. گذشته از آمارهای قابل توجه جشنواره امسال مهم‌ترین وجه تفاوت و برجسته این دوره از جشنواره با رویدادهای مشابه آن در سال‌های قبل، تنوع گونه‌ها یا همان ژانرهای سینمایی است. چیزی که سال‌های قبل توجه کمی به آن بود و بیشتر در حد مطالبه از فیلمسازان و انتظار بود. اما امسال این ایده عملی شده و به اعتراف دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران هر باکس فیلم کوتاه جشنواره یک فیلم کمدی دارد و در مجموع ۱۰ فیلم کمدی کوتاه در این جشنواره حضور دارد. در ژانر فانتزی ۹ فیلم، در رازآلود ۵ فیلم، در وحشت ۳ فیلم، در جنگی ۲ فیلم، در درام ۲۰ فیلم، در کودک ۲ فیلم، در ملودرام ۶ اثر و در تجربه‌گرا ۲ فیلم دیده می‌شود. 
در جدول برنامه‌های جشنواره فیلم کوتاه امسال شاهد بخش مجزایی با عنوان فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس هستیم که بی‌سابقه است. این موضوع نشان‌دهنده توجه جشنواره امسال به این بخش مهم و حیاتی سینمای کشور است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید امسال که آغاز تحول و جریان‌سازی سینمای دفاع مقدس باشد، حضور فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس بتواند این مسیر را ادامه دهد و برای سال‌های آتی شاهد ادامه این جریان با فیلمسازانی باشیم که امسال مشق فیلمسازی دفاع مقدس را در سینمای فیلم کوتاه انجام دادند. 
نمایش فیلم‌ها در دو بخش کلی «سینمای ملی» و «سینمای بین‌الملل» است و دو بخش، فیلم‌هایی با ژانر‌های متنوع در قالب‌های داستانی، انیمیشن، تجربی، مستند را شامل می‌شوند. این جشنواره در شش روز برگزاری، کار خود را با نشست‌های تخصصی از ساعت ۱۰ آغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلم‌ها در ۴ سانس روزانه تا حوالی ساعت ۲۲ میزبان هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه خواهد بود. 
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود و تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌ونهم برای عموم مردم و علاقه‌مندان به سینمای کوتاه آزاد اعلام شده است.