تاریخ : Tue 18 Oct 2022 - 22:48
کد خبر : 74940
سرویس خبری : ورزش

نگاهم رفتن روی سکوی مسابقات جهانی است

حسینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: وزنه‌برداری بانوان با حمایت حرف‌های زیادی خواهد داشت

نگاهم رفتن روی سکوی مسابقات جهانی است

پنجاهمین دوره رقابت‌های مردان وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در شرایطی با سی‌ویکمین‌بار حضور بانوان در این مسابقات همراه شد که بدون‌شک لقب شگفتی‌ساز کاروان اعزامی ایران را نمی‌توان به شخصی به‌جز الهام حسینی اعطا کرد که با ثبت رکورد 102 کیلوگرم در یک‌ضرب و بالا بردن وزنه 125 کیلوگرم در دوضرب توانست با آمار مجموع 227 کیلوگرم، وزنه‌برداری بانوان ایران را برای اولین‌بار صاحب مرغوب‌ترین مدال ممکن کند.

امیدنظری گوهر، خبرنگار:پنجاهمین دوره رقابت‌های مردان وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در شرایطی با سی‌ویکمین‌بار حضور بانوان در این مسابقات همراه شد که بدون‌شک لقب شگفتی‌ساز کاروان اعزامی ایران را نمی‌توان به شخصی به‌جز الهام حسینی اعطا کرد که با ثبت رکورد 102 کیلوگرم در یک‌ضرب و بالا بردن وزنه 125 کیلوگرم در دوضرب توانست با آمار مجموع 227 کیلوگرم، وزنه‌برداری بانوان ایران را برای اولین‌بار صاحب مرغوب‌ترین مدال ممکن کند. به‌نظر می‌رسد حالا حسینی 33‌ساله با کسب 3 مدال طلا در آوردگاه قهرمانی آسیا افکار بزرگ‌تری همچون حضور شایسته در رقابت‌های قهرمانی جهان 2022 کلمبیا را در ذهنش می‌پروراند تا نکته اشاره شده، افتخار آفرینی‌های چند‌ماه گذشته و چند موضوع جذاب دیگر باعث گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسینی شود. 

کیفیت رقابت‌های قهرمانی آسیا 2022 بحرین نسبت به 2 تجربه قبلی‌تان در سال 2019 و 2020 در چه سطحی بود؟
در دسته 81 کیلوگرم سطح مسابقات و رکوردها نسبت به سال قبل خیلی بالا آمده بود، چون از مسابقات جهانی آینده جزو دسته‌های المپیکی است. رقابت پایاپای و نزدیکی با رقبا داشتیم. 

بعد از کسب رتبه پنجم و ششم در رقابت‌های قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان ازبکستان چه تغییراتی در سبک و سیاق و فشار تمرینات‌تان ایجاد کردید که حاصل آن کسب 3 مدال طلا شد؟
تمریناتم را خیلی بیشتر کردم و رکوردهایم را در یک‌ضرب بالاتر آوردم و شرایط عادی‌تری نسبت به مسابقات قبلی پیدا کردم. اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کردم و تجربه‌ام بالا رفته بود یعنی تجربه من در دو مسابقه آخرم که مدال گرفتم خیلی به کمک من آمد و باعث شد کادرفنی اعتماد ویژه و بیشتری به من داشته باشد. کادرفنی نیز عوض شده بود و 100درصد این موضوع تاثیر زیادی داشت و باعث شد من این نتیجه خوب را کسب کنم. 
جدا از آمادگی بدنی نسبت به مسابقات قهرمانی آسیا 2019 و 2020 کدام نکات باعث شد نسبت به مسابقات چین و ازبکستان موفق‌تر عمل کنید؟
مسابقات چین واقعا اولین مسابقات‌مان بود و رکوردهای پایینی داشتیم و اصلا نمی‌شد روی بحث مدال صحبت کرد. مثلا در این مسابقه آسیایی تجربه به من کمک کرد. تغییر کادرفنی و نوع مربیگری‌ای که انجام شد به‌نظر من خیلی تاثیرگذار بود. همیشه معتقد بودم و دوست داشتم به من اعتماد شود و برای من شروع تمرینات خیلی تاثیرگذار بود که به سطح آمادگی 100درصدی برای مسابقه برسم. 

با توجه به اختلاف سطح رقابت‌های قهرمانی آسیا با قهرمانی جهان چقدر برای تورنمنت 2022 کلمبیا آماده هستید؟
زمان زیادی تا این مسابقات نداریم تقریبا یک‌و‌ماه‌نیم به شروع مسابقات مانده است و در 3 تا 4 ماه گذشته 2 مسابقه را گذراندم و هنوز خیلی فرصت ریکاوری نداشتم، ولی من خیلی پرانگیزه‌تر از قبل تمریناتم طی چند روز آینده را آغاز خواهم کرد. اردوها نیز قرار است بلافاصله آغاز شود و تمام تلاشم این است که اولا نسبت به قهرمانی آسیا افزایش رکورد داشته باشم و دوما به کسب جایگاه خوب و حتی رفتن روی سکو نگاه دارم. 

حریفان سرشناس شما در قهرمانی جهان 2022 کلمبیا از کدام کشورها هستند و برای غلبه بر آنها چه کمبودها و مشکلاتی را احساس می‌کنید؟
حریف اصلی من از چین است چون چینی‌ها به‌دلیل المپیکی بودن این دسته ورزشکاری سطح بالا به مسابقات می‌فرستند. ورزشکاران کلمبیا و اکوادور نیز جزء حریفان من هستند؛ ورزشکار اکوادوری جزو رکوردداران سطح بالای دنیا است. رقابت در دسته 81 کیلوگرم در مسابقات جهانی واقعا خیلی سخت است و اگر می‌خواهم برای المپیک جزو افراد مدعی باشم باید رکورد خیلی خوبی را ثبت کنم. خیلی آسان نیست ولی من همه تلاشم را می‌کنم و نگاه به سکو دارم و ان‌شاء‌الله بتوانم در آن مسابقات نیز بهترین عملکردم را به اجرا بگذارم.
 
این روزها تا چه حد به حضور شایسته در المپیک 2024 فکر می‌کنید؟ آیا برنامه ویژه‌ای برای رقم‌زدن اتفاقی کم‌تکرار در پاریس دارید؟
کادرفنی برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند ولی واقعا هدف بلند‌مدت من کسب سهمیه المپیک و بعد از آن حضور در المپیک 2024 پاریس است. 

در سال‌های اخیر از وزن 71 کیلوگرم به 81 کیلوگرم کوچ کردید آیا این تغییر وزن خود‌خواسته بوده است یا به‌دلیل حریفان و مشورت‌های کادرفنی تصمیم به حضور در دسته‌ای سنگین‌تر گرفتید؟
زمانی که دسته 71 کیلوگرم بودم در بحث گزینشی المپیک وزن 76 کیلوگرم جزو وزن‌های المپیکی بود و من به صلاحدید کادرفنی در آن زمان به دسته 76 کیلوگرم رفتم. کلا تغییر وزن‌های من در این چند سال به صلاحدید کادرفنی بوده است و من طبق آن دستوری که داده شده عمل کردم. 
وزنه‌برداری ایران در این سال‌ها چقدر پیشرفت کرده و تا چه سطحی می‌تواند توسعه یابد؟
استقبال در وزنه‌برداری بانوان خیلی خوب بوده است، ولی ما همچنان اول راه هستیم و اگر بخواهیم یک تیم منسجم داشته باشیم و بخواهیم روی مقام تیمی حساب کنیم و بخواهیم تک‌تک بچه‌هایی که راهی مسابقات می‌شوند کسب مدال داشته باشند باید خیلی حمایت‌های بیشتری شود و برنامه‌ریزی مدونی مخصوصا در رده پایه داشته باشیم. فکر می‌کنم اگر خیلی خوب پیش برویم و حمایت‌ها خیلی بیشتر شود در چند سال آینده حرف‌های زیادی در وزنه‌برداری بانوان خواهیم داشت. 

حضور سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی و کوروش باقری در بدنه مدیریتی رشته وزنه‌برداری چقدر باعث بهبود اوضاع این رشته شده است؟
واقعا من بدون اغراق می‌گویم که در کنار حرفه‌ای‌ها بودن یک بحث کاملا متفاوت است، یعنی خود من احساس می‌کنم افرادی که خاک‌خورده این رشته و المپیکی هستند دغدغه‌های خیلی بیشتری دارند و حمایت‌های بیشتری نسبت به افراد گذشته انجام می‌دهند و واقعا آمده‌اند از وزنه‌برداران حمایت کنند و دغدغه پیشرفت بانوان را دارند. به‌چشم می‌بینم که در این چند ماه تغییرات زیادی انجام داده‌اند و من واقعا ممنونم که در همین مدت کوتاه توانسته‌اند ‌انگیزه ایجاد کنند. مثلا برای آنها شرایط اسکان و مربی بالای سر وزنه‌برداران مهم است. همچنین حضور مشاور امور فنی یعنی کوروش باقری برای ما خیلی ارزشمند است. 

نکته‌ای مدنظرتان بود که در مصاحبه به آن اشاره نشده باشد؟
جا دارد از افرادی که در این چند سال از من حمایت کردند و مربی‌هایم تشکر کنم. در این اواخر با آقای نوید جابری کار می‌کردم و از ایشان برنامه تمرینی می‌گرفتم و واقعا در زمانی که با ایشان و آقای مقدسی کار می‌کردم خیلی در اصلاح تکنیک به من کمک کردند. نوید جابری خیلی به من دیدگاه حرفه‌ای داد. در دو مسابقه اخیر که مدال کسب کردم مدیون این افراد هستم، چون در این مسیر به من خیلی کمک کردند.