تاریخ : Mon 17 Oct 2022 - 22:37
کد خبر : 74919
سرویس خبری : ورزش

بین داخلی‌ها فقط بیرانوند شانس فیکس شدن در تیم ملی را دارد

مدیرروستا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: 10 درصد بازیکنان و مربیان لیگ ما کارآمد هستند

بین داخلی‌ها فقط بیرانوند شانس فیکس شدن در تیم ملی را دارد

لیگ برتر به هفته دهم خود نزدیک می‌شود و در این هفته‌های سپری‌شده غیر از چند بازی که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، بقیه مسابقات در سطح قابل قبولی برگزار نشده است. در هر صورت وقتی دستمزد بازیکنان و مربیان سال به سال افزایش چشمگیری دارد انتظار طرفداران فوتبال هم این است که کیفیت بازی‌ها هم تا حدی افزایش پیدا کند،

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:لیگ برتر به هفته دهم خود نزدیک می‌شود و در این هفته‌های سپری‌شده غیر از چند بازی که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، بقیه مسابقات در سطح قابل قبولی برگزار نشده است. در هر صورت وقتی دستمزد بازیکنان و مربیان سال به سال افزایش چشمگیری دارد انتظار طرفداران فوتبال هم این است که کیفیت بازی‌ها هم تا حدی افزایش پیدا کند، نه اینکه هر فصل لیگ‌مان از لحاظ کیفی بیشتر افت کند تا پیشرفت. برای اینکه بهتر در این مورد اظهارنظر کرده باشیم به سراغ علی‌اصغر مدیرروستا رفتیم و مهاجم سال‌های دور تیم پاس سابق و تیم ملی که در کمیته فنی اخیر فدراسیون فوتبال هم حضور داشت، به سوالات «فرهیختگان» پاسخ داد. 

ارزیابی شما از 9 هفته‌ای که از لیگ‌مان سپری شده چیست؟
به‌طور کلی کیفیت لیگ‌مان خوب نیست و حتی نسبت به سال‌های قبل کمتر هم شده است اما از آنجا که حرف و حدیث و بزرگنمایی زیاد است، نشان داده می‌شود که تیم‌های ما رو به پیشرفت بوده و فوتبال خوبی هم ارائه می‌دهند. درصورتی‌که غیر از سه چهار تیم، بقیه تیم‌ها چیز خاصی برای ارائه ندارند. فوتبال ما آن حالت جنگندگی و تاکتیکی را ندارد. اگر هم گلی ردوبدل می‌شود برخلاف اینکه می‌گویند از راه تاکتیکی به گل رسیدیم، اتفاقی است. 

ایراد اصلی را در کجا می‌بینید؟
بازیکنان‌مان به لحاظ تکنیکی خیلی ضعیف شده‌اند. حتی در کنترل و پاس هم می‌بینم که یک‌سری از بازیکنان مشکل دارند. این نشات‌گرفته از آن است که یک جای کار می‌لنگد. بیشتر مربیان ما از لحاظ علمی و به‌روز فوتبال، خودشان را بالا کشیده‌اند اما اکثرشان به لحاظ تئوری فقط به‌روز هستند اما از لحاظ عملی شیوه قدیمی را در تیم‌شان به کار می‌گیرند. مضاف بر اینکه بازیکنان ما هم چه از لحاظ بدنی و چه تکنیکی ضعیف شده‌اند. بعضا شده که برخی بازیکنان نمی‌توانند به لحاظ تکنیکی خواسته مربی تیم‌شان را برآورده سازند و هستند برخی از مربیان که شیوه درستی برای انتقال داشته‌های خود به بازیکنان را به کار نمی‌گیرند. به نظر من لیگ و فوتبال داخلی ما در مسیر پسرفت قرار دارد. 

پس شما یکی از منتقدان جدی لیگ هستید!
این یک واقعیت است که از نظر ببیننده و کارشناسان در لیگ‌مان فقر تکنیکی، تاکتیکی و بدنی داریم. خیلی از بازی‌ها طبق آمار فقط یکی دو موقعیت دارد. نه خبری از سانتر از جناحین است و نه حتی شوت به سمت دروازه. البته این انتقادی که دارم شامل همه بازیکنان و مربیان لیگ نمی‌شود، بلکه بازیکن خوب و مربی کاربلد هم در فوتبال مان کم نداریم. اما مواردی که گفتم شامل 90 درصد بازیکنان و مربیان داخلی می‌شود. 

بحثی که الان وجود دارد حضور دو و سه روز از ملی‌پوشان داخلی باشگاه‌ها در تمرینات تیم ملی است، شما موافق این مساله هستید؟
به اعتقاد من کارلوس کی‌روش نفراتی که می‌خواهد در جام‌جهانی بازی دهد را انتخاب کرده و 95 درصد بازیکنانی که در لیگ‌مان هستند و به اردو می‌آیند شانسی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی را ندارند. با توجه به این مساله جدا کردن دو سه روزه این نفرات از باشگا‌ه‌هایشان تصمیمی اشتباه است غیر از اینکه به باشگاه‌ها آسیب برساند مفید نیست. شاید فقط علیرضا بیرانوند فیکس باشد و بقیه نفرات اصلی تیم ملی را لژیونرها تشکیل خواهند داد. 

کی‌روش روز یکشنبه به خواسته یحیی گل‌محمدی احترام گذاشت و اجازه داد همه ملی‌پوشان یک روز زودتر راهی تمرینات باشگاهی خود شوند، به نظر می‌آید او به دنبال تعامل با باشگاه‌هاست. 
همان‌طور که گفتم وقتی 95 درصد بازیکنان داخلی قرار نیست در جام‌جهانی بازی کنند نیازی نیست که با آنها درباره مسائل روحی و روانی و حتی بدنی کار کرد. آنها در باشگاه‌های خود تمرین کرده و بازی کنند شرایط‌شان بهتر خواهد بود. مربیان خارجی تیم ملی هم برای اینکه بیکار نباشند هفته‌ای دو سه روز با این نفرات کار می‌کنند. 

شما کدام تیم را در لیگ برتر مدعی اصلی قهرمانی می‌دانید؟
تا الان به عقیده من پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گل‌گهر نشان داده‌اند که شانس قهرمانی دارند. 

تیمی را نمی‌بینید که شانس اول قهرمانی باشد؟
نه. هیچ‌یک از تیم‌ها نسبت به بقیه خود را خیلی قدرتمند‌تر نشان نداده و به نظر سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان تا یکی دو هفته آخر در کورس قهرمانی خواهند بود. 

عملکرد سه مربی خاجی لیگ یعنی ساپینتو، مورایس و بردیف را چطور می‌بینید؟
حقیقتا چیز خاصی از تیم‌های آنها ندیده‌ام که بخواهم بگویم پیشرفت داشته‌اند. البته که برای قضاوت در این باره کمی زود است اما نمی‌توانیم بگوییم سپاهان با مورایس خیلی بهتر شده. روش بازی این تیم به مانند فصل پیش است. تراکتور هم یکی دو برد آورده اما هنوز با تیمی که باید مدعی باشد خیلی فاصله دارد. ساپینتو هم هنوز تاثیری روی استقلال نداشته که احساس شود. 

دو بازی دوستانه تیم ملی مقابل اروگوئه و سنگال را دیدید؟
بله. در بازی با اروگوئه حقیقتا بازی جدی از سوی حریف ندیدم که بخواهم این بازی را به‌طور کل ارزیابی کنم. باید واقع‌بین بود. اروگوئه در این بازی تیم ایران را خیلی دست‌کم گرفته بود و وقتی قدرت تیم ما را دید و دروازه‌اش باز شد به‌یک‌باره کنترل بازی را به‌طور کامل در دست گرفت و موقعیت‌های زیادی را روی دروازه‌مان خلق کرد. در بازی با سنگال هم دروازه ایران بارها تهدید شد. بعد از این دو بازی همه از عملکرد خوب دفاع و دروازه‌بان مان تعریف کردند و این نشان می‌دهد آنها در این بازی‌ها حسابی تحت فشار بودند. قطعا شرایط در جام‌جهانی فرق خواهد کرد و در این مسابقات تیم‌ها اینقدر راحت موقعیت از دست نمی‌دهند. ما نباید راحت به حریفان اجازه دهیم دروازه‌مان تهدید شود. اگر بخواهیم مقابل سه حریف قدرمان به این شکل دفاع تیمی داشته باشیم قطعا به مشکل خواهیم خورد. 

اما مسلما در جام‌جهانی بسته‌تر بازی خواهیم کرد.
در دو بازی دوستانه مخصوصا بازی با سنگال هم تیم ملی دفاعی کار کرد و در این شرایط ما چند موقعیت تک‌به‌تک به حریفان دادیم که این اصلا خوب نیست. در جام‌جهانی از تک‌موقعیت‌ها بیشترین بهره را می‌برند. دفاع تیمی ما در دو بازی دوستانه اخیر خیلی باز عمل کرد که به نظرم باید روی این ضعف کار شود. امیدوارم تیم ملی در جام‌جهانی بازی‌های ک‌ اشتباه و خوبی را به نمایش بگذارد تا ان‌شاءالله با کسب نتایج خوب بتوانیم دل مردم را شاد کنیم. این آرزوی قلبی همه ماست.