تاریخ : Wed 12 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74788
سرویس خبری : ورزش

فرار سرمربی استقلال از محرومیت 4 جلسه‌ای

داور تلفنی در جلسه حاضر شد، مربی گل‌گهر هم احضار می‌شود

فرار سرمربی استقلال از محرومیت 4 جلسه‌ای

رفتار غیرورزشی سرمربی پرتغالی استقلال باعث شد تا جرایم مالی و محرومیت‌های درنظر گرفته شده توسط کمیته انضباطی شامل حال ساپینتو شود.

ساپینتو: گفته بودند برخی مربیان به من حمله می‌کنند اما باور نمی‌کردم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار:کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره تخلف انتسابی به ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال مبنی‌بر رفتار غیرورزشی نسبت به مقام رسمی و مربی تیم مقابل در بازی بین دو تیم گل‌گهر‌سیرجان و استقلال‌تهران در تاریخ 9 مهر در لیگ برتر، درباره رفتار غیرورزشی نسبت به مربی تیم مقابل به پرداخت یک‌میلیارد ریال جریمه نقدی و بابت رفتار غیرورزشی این سرمربی نسبت به مقام رسمی به پرداخت مبلغ سه میلیارد ریال جریمه نقدی و دو جلسه محرومیت از همراهی تیم (با لحاظ کردن محرومیت تعلیقی وی) محکوم کرد. ساپینتو بعد از این جلسه در‌حالی‌که دیگر عصبی به‌نظر نمی‌رسید به ذکر چند جمله کوتاه بسنده و تاکید کرد: «این جلسه خیلی جدی و حرفه‌‌ای بود، اما الان می‌‌خواهم نزد خانواده‌‌ام بروم تا جشن 50سالگی خود را برگزار کنم.»

  عرب‌براقی چرا ساپینتو را اخراج کرد؟
سرمربی پرتغالی استقلال درحالی با این رای سنگین مواجه شد که به گفته شاهدان در جلسه کمیته انضباطی، تمام آرای ممکن و اعلام‌شده برای این سرمربی به بعد از کارت قرمزی که وی گرفت و رفتاری که مرتکب شده بود مربوط شده و این رفتار باعث شد تا جرایم مالی و محرومیت‌های درنظر گرفته شده توسط کمیته انضباطی شامل حال ساپینتو شود.
در این بین چندی پیش یکی از ارکان داوری دیدار تیم‌های استقلال و گل‌گهر به «فرهیختگان» گفته بود که کارت قرمز ساپینتو براساس قوانین و مقررات داوری به وی نشان داده شده و مباحث غیرانضباطی در آن لحاظ نشده بود که این موضوع نیز تایید می‌کند که رفتار این سرمربی بعد از گرفتن کارت قرمز جرایم و تبعات بعدی را برای وی در پی داشته است و قبل از آن وی به‌خاطر دلایل انضباطی اخراج نشد.
در این بین این موضوع که عرب‌براقی بر حسب چه حرکتی و کدام قوانین و مقررات ساپینتو را اخراج کرده است مورد ابهام قرار داشت که درنهایت طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» گویا طبق گزارش داور و ناظر داوری، اعتراض ساپینتو به کمک‌داور باعث‌شده تا وی از داور بازی کارت قرمز دریافت کند. با این حال در جلسه فوق نیز اعضای کمیته داوران نسبت به توضیحات مکتوب در گزارش درخصوص دلایل اخراج ساپینتو به اقناع نرسیده و درنهایت با تماس تلفنی با عرب‌براقی داور این دیدار یک‌بار دیگر دلایل فوق را از وی این بار به‌صورت شفاهی پرسیدند. ابهامی که برای کمیته انضباطی ایجاد می‌شود بر این اساس است که داور بازی این‌طور ذکر کرده بود که بعد از اینکه او برای استقلال در دقایق پایانی بازی پنالتی گرفت، سرمربی آبی‌پوشان به‌سمت کمک‌داور رفت و به وی اعتراض کرد و از آن جایی که این پنالتی به‌سود آبی‌ها گرفته شده بود و دلیلی برای توهین و اعتراض سرمربی استقلال به کمک‌داور وجود نداشت، درنهایت این کمیته در تماس با داور بازی سعی کرد تا این ابهامات را رفع و حل‌وفصل کند.

  مربی پرتغالی یک جلسه محروم شد، نه دو جلسه
سرمربی پرتغالی استقلالی‌ها در‌حالی با رای کمیته انضباطی از همراهی تیمش در دو بازی بعدی محروم شده است که برخی رسانه‌ها طی یکی دو روز اخیر به اشتباه تعداد دیدارهایی که این سرمربی محروم شده است را 2 بازی ذکر کردند.
این در‌حالی است که محرومیت از دیدار با فولاد به‌خاطر کارت قرمزی بود که این سرمربی از داور بازی در دیدار با گل‌گهر دریافت کرد. محرومیت ساپینتو برای دیدار با ذوب‌آهن نیز از بابت یک جلسه محرومیتی است که این سرمربی به‌تازگی از سوی کمیته انضباطی با آن مواجه شده و درنهایت محرومیت از دیدار با آلومینیوم هم به حکم تعلیقی قبلی دیدار با ملوان از گذشته مربوط می‌شود که با تنبیه و حکم جدید فعال شده و درنهایت باعث شد تا این سرمربی نتواند استقلال را در 3 دیدار پیاپی از روی نیمکت تیمش همراهی کند.

  ساپینتو از اول هم قرار بود در جلسه حاضر شود
سرمربی استقلال در‌حالی در جلسه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حاضر شد تا دفاعیات خود را ارائه دهد که پیش از این برخی منابع خبری این‌طور اطلاع داده بودند که این سرمربی اصلا قرار نیست در این جلسه حاضر شود، اما طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» این سرمربی از ابتدا نیز به این جلسه دعوت شده و باید برای ادای پاره‌ای از توضیحات در جلسه کمیته انضباطی شرکت می‌کرد، منتها از آن جایی که دوشنبه همزمان با برگزاری جلسه کمیته انضباطی، جلسه تمرینی استقلالی‌ها هم برگزار می‌شد و از قبل مقرر شده بود تا بعد از تمرین، جشن تولد ساده و مختصری برای وی گرفته شود؛ بنابراین طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با کمیته انضباطی قرار شد ساپینتو با تاخیر در این جلسه حاضر شود. البته پیش از مربی پرتغالی، معاون حقوقی باشگاه استقلال فرشید سمیعی در فدراسیون حضور پیدا کرده بود تا توضیحات ابتدایی را ادا کند.

  دفاعیات ساپینتو در جلسه دوشنبه عصر
سرمربی استقلال از ساعت 16:30 در این جلسه حاضر شده و صحبت‌هایی را درباره اتفاقات دیدار با گل‌گهر و دقایق پایانی این دیدار مطرح کرد. او در این جلسه تاکید کرد از سوی برخی مدیران باشگاه در همان روزهای ابتدایی عقد قرارداد به وی تاکید شده بود که دستیاران و مربیان در برخی تیم‌های لیگ برتری به‌صورت هدفمند به او حمله کرده و وی را هدف قرار خواهند داد، اما او این موضوع را به شوخی گرفته و هیچ‌وقت چنین چیزی را نه باور می‌کرد و نه در گذشته دیده بود، اما حالا فهمیده که این موضوع واقعیت داشت و از این به بعد باید با چنین طرز تفکری که قرار است باز هم به او حمله شود تیمش را روانه میدان کند.

  دفاعیات قبل از حضور ساپینتو
قبل از حضور ساپینتو در کمیته انضباطی برای دقایقی سمیعی به‌عنوان رئیس کمیته حقوقی باشگاه استقلال در این جلسه حاضر شده و در دفاع از این سرمربی این سوال را مطرح کرد که به چه دلیلی این سرمربی در دقایق پایانی بازی با گل‌گهر اخراج شده است؛ چراکه هیچ دلیلی مبنی‌بر اخراج ایشان وجود نداشته و واکنش سرمربی استقلال نسبت به اخراج غیرمنصفانه بوده است. بنابراین هیچ ادله و تخلفی مبنی‌بر اینکه ساپینتو تخلفی مرتکب شده باشد که مستحق کارت قرمز باشد، ایشان انجام نداده است.
در این بین در گزارش داور برخی توهین‌های ساپینتو نیز ذکر شده بود، اما اینکه به چه زبانی این سرمربی توهین کرده تشخیص داده نشده و احتمالا توهین به زبان انگلیسی یا پرتغالی در آن ذکر شده است. جالب اینکه در بخشی از این گزارش نیز این‌طور ذکر شده است که بر اساس شنیده‌ها، ساپینتو بعد از کارت قرمز با الفاظ تندی نسبت به نیمکت استقلال به صحبت پرداخته و روی توهین‌هایش بعد از گرفتن کارت قرمز استقلالی‌ها بوده است!

  ساپینتو رکورد جریمه مالی را شکست
سرمربی استقلال در‌حالی از همراهی تیمش برای یک جلسه محروم شد که جریمه مالی سنگینی نیز شامل حال وی شده و مقرر شد او 400 میلیون تومان هم به کمیته انضباطی پرداخت کند. این در‌حالی است که در این رای ذکر شده که رای صادره از حیث جریمه تعیینی قابل اعتراض نزد کمیته استیناف ظرف مدت یک‌هفته از تاریخ ابلاغ بوده و از حیث محرومیت قطعی خواهد بود تا استقلالی‌ها به شکسته شدن جریمه مالی سرمربی تیم‌شان امیدوار باشند. آخرین باری که کمیته انضباطی یک جریمه نقدی سنگین را برای فردی درنظر گرفت، مرداد 1400 بود که امیر قلعه‌‌نویی سرمربی گل‌‌گهر به‌دلیل اظهارات تندی که بعد از دیدار با استقلال داشت علاوه‌بر محرومیت 3 ماهه، 300 میلیون تومان هم جریمه شد، اما حالا کمیته انضباطی رای به جریمه نقدی 400 میلیونی ساپینتو داده تا رکورد میزان جریمه برای یک‌نفر در تاریخ فوتبال شکسته شود. با این حال استقلالی‌ها قرار است به این رای اعتراض کرده و آن را بشکنند. البته از آن جایی که محرومیت یک‌جلسه‌ای قابل اعتراض نیست، این محرومیت قطعی بوده و ساپینتو علاوه‌بر دیدار با ذوب‌آهن باید در دیدار برابر شاگردان مهدی رحمتی هم از روی سکوهای ورزشگاه آزادی تیمش را هدایت کند. اگر مدت زمان محرومیت سرمربی آبی‌ها دو جلسه بود، باشگاه استقلال می‌توانست به این موضوع هم اعتراض کند.

  مربی گل‌گهر هم احضار می‌شود
دوشنبه‌شب در‌حالی رای سرمربی استقلال اعلام شد که این ابهام به‌وجود آمد که چرا کمیته انضباطی فدراسیون از باشگاه سیرجانی که یک‌طرف این دعوا بودند برای حضور در کمیته انضباطی فرد یا افرادی را دعوت نکرده است. البته در ذیل رای سرمربی استقلال ذکر شده بود که: «ضمنا پرونده درباره رسیدگی به تخلفات باشگاه گل‌گهر‌سیرجان و افراد منتسب به این تیم مفتوح است.»
طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» مقرر شده است تا سعید الهویی در اسرع وقت و احتمالا برای حضور در جلسه بعدی کمیته انضباطی به این کمیته دعوت شده تا او نیز درخصوص رفتارهایش به دفاع از خود بپردازد. از آن جایی که جلسات کمیته انضباطی هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌شود به‌صورت قطعی الهویی در جلسه بعدی این کمیته که هفته آینده برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

  می‌خواستند 4 جلسه ساپینتو را محروم کنند
برخی از کارشناسان حقوقی معتقدند با توجه به اینکه ساپینتو به عوامل برگزاری مسابقه حمله کرده و حرکاتی که او بعد از دریافت کارت قرمز مرتکب شد حداقل 4 جلسه محرومیت داشت و جالب اینکه برخی تلاش‌ها از سوی برخی افراد در کمیته انضباطی نیز صورت گرفته بود تا سرمربی آبی‌ها همین تعداد جلسه محروم شود که با دفاعیات صورت گرفته و متقاعد شدن اعضای کمیته انضباطی مبنی‌بر اینکه حمله‌ای در کار نبود، درنهایت این مربی از رای خفیف‌تری برخوردار شد. گفتنی است حتی اگر کارت قرمزی که این سرمربی گرفته به اشتباه و ناحق باشد نیز این موضوع توجیهی بر رفتار وی نیست و عدم‌کنترل خشم در زمان لازم و اینکه در آن زمان 5 نفر ساپینتو را کنترل کردند تا رفتارش تبعات بیشتری برای باشگاه استقلال نداشته باشد، باعث می‌شود تا این فکر به اذهان خطور کند که در ادامه آیا باز هم شاهد این رفتارها از سوی ریکاردو ساپینتو خواهیم بود یا خیر، خصوصا آنکه معمولا برخی مربیان با علم به عصبی بودن رقیب سعی می‌کنند او را عصبی کنند و این مساله می‌تواند برای ساپینتو و استقلال گران تمام شود.

  رضایت نسبی آبی‌ها
استقلالی‌ها اگرچه از رفتار ساپینتو همچنان تعجب‌زده و از بابت تداوم آن نگران هستند، اما این رضایت نسبی به‌وجود آمده که این سرمربی در برهه زمانی مناسبی از همراهی استقلال محروم شده و احیانا اگر قرار بود که این اتفاق در پایان فصل و در روزهای حساسی که شاید این تیم برای قهرمانی می‌جنگید رخ بدهد، مطمئنا استقلال این فصل به سرنوشت پرسپولیس فصل قبلی که در هفته‌های پایانی گل‌محمدی به‌خاطر اتفاقات دربی 98 محروم شد دچار می‌شد و حالا این بهترین زمان برای تلنگر به ساپینتو است تا در هفته‌های بعدی و به‌خصوص هفته‌های پایانی لیگ برتر بیشتر از اینها مراقب رفتارها و مسلط به اعصابش باشد.