تاریخ : Tue 11 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74754
سرویس خبری : ورزش

نبرد انتقامی در سن‌سیرو و زاگرب

آغاز دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

نبرد انتقامی در سن‌سیرو و زاگرب

دور برگشت مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب آغاز می‌شود که در مهم‌ترین بازی دو تیم میلان و چلسی در نبردی انتقامی در سن‌سیرو به‌مصاف هم می‌روند.

سیامک خاجی، خبرنگار:دور برگشت مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب آغاز می‌شود که در مهم‌ترین بازی دو تیم میلان و چلسی در نبردی انتقامی در سن‌سیرو به‌مصاف هم می‌روند. دینامو زاگرب هم که در بازی رفت برابر سالزبورگ اتریش با اشتباهی که صادق محرمی مرتکب شد بازی را به‌حریف واگذار کرده بود برای اینکه در این گروه سخت حداقل به‌صعود به لیگ اروپا امیدوار بماند باید شکست قبلی را جبران کند. در پاریس هم یاران امباپه و مسی پس از توقف در بازی رفت برابر بنفیکای سختکوش و با‌انگیزه برای تثبیت صدرنشینی به‌دنبال کسب 3 امتیاز بازی امشب از میهمان پرتغالی خود هستند و از طرف دیگر می‌دانند که یوونتوس برابر نماینده رژیم‌صهیونیستی کار سختی نخواهد داشت و در صورت لغزش در این دیدار شاید حتی صعود پاریسی‌ها به‌خطر بیفتد. 

محرمی باز هم نیمکت‌نشین می‌شود؟
زاگرب امشب میزبان دومین دیدار دینامو در دور گروهی این تورنمنت خواهد بود و سالزبورگی‌ها به‌خوبی می‌دانند که این تیم کروات در خانه بسیار خطرناک است و می‌تواند برای آنها دردسرساز شود. شاگردان آنته چاچیچ در همان هفته نخست این رقابت‌ها شگفتی‌ساز شدند و درحالی که بسیاری منتظر برتری چلسی در آن مسابقه بودند این دینامو بود که با یک گل بازی را برد و زمینه اخراج توماس توخل از روی نیمکت این تیم را فراهم کرد. زمانی‌که قرعه‌کشی دور گروهی برگزارشد پیش‌بینی‌ها از صعود چلسی و میلان حکایت داشت اما برتری دینامو در این دیدار معادلات را بهم زد. اگرچه دینامو تنها همان بازی را برد و در دو مسابقه بعدی به میلان و سالزبورگ باخت اما در پایان دور رفت اختلاف امتیاز 4 تیم این گروه چندان زیاد نیست و سالزبورگ با 5، چلسی و میلان با 4 و دینامو با 3 امتیاز همچنان امیدوار به‌صعود هستند و گره این گروه شاید با انجام دیدارهای امشب کمی بازتر شود. 
در مسابقه رفت دینامو به‌خوبی توانسته بود حریف اتریشی خود را کنترل کند اما در اواسط نیمه‌دوم خطای پنالتی صادق محرمی سبب شد تا سالزبورگ تک‌گل این بازی را زده و 3 امتیاز حساس را به‌حساب خود واریز کند. به‌این‌ترتیب این مدافع راست ایرانی که در هفته‌های اخیر روند روبه‌رشد خوبی داشت و در هرسه بازی تیمش در لیگ قهرمانان نیز فیکس بود در دیدار ابتدای هفته دینامو برابر اسلاون بلوپو که با برتری 4 بر یک تیمش همراه بود نیمکت‌نشین شد و تنها در 11 دقیقه پایانی فرصت حضور در زمین را پیدا کرد. این اشتباه بزرگ شاید باعث شود تا چاچیچ در بازی امشب باز هم به‌سراغ استفان ریستوفسکی، ملی‌پوش مقدونیه‌ای برود و او را در پست دفاع راست به محرمی ترجیح دهد. از طرف دیگر محرمی در هفته‌های اخیر و به‌خصوص در دیدار برابر چلسی یکی از بهترین‌های دینامو بوده و شاید چاچیچ همان نیمکت‌نشینی در لیگ را برای جریمه او کافی دانسته و دوباره شاهد حضور این ملی‌پوش ایرانی در ترکیب دینامو باشیم. 
سالزبورگ با برتری در دیدار رفت به صدر جدول این گروه رسیده و برای اینکه شانس صعود به مرحله بعد را حفظ کند باید در بازی امشب برنده باشد چراکه در دو هفته پایانی دو بازی بسیار سخت برابر چلسی و میلان پیش‌رو خواهد داشت. شاگردان ماتیاس جایسل تا اینجای مسابقات بدون شکست مانده‌اند و اگرچه در فاز تهاجمی با 3 گل زده عملکرد چندان درخشانی نداشته‌اند اما خوردن تنها 2 گل در این 3 بازی نشان می‌دهد که مدافعان آنها برابر تیم‌های مدعی و نامدار این گروه نمایش بسیار خوبی داشته‌اند و بازکردن دروازه آنها کار راحتی نیست. آنها تا اینجای فصل روندی عالی را داشته‌اند و در 16 بازی در رقابت‌های مختلف بدون شکست به کار خود ادامه می‌دهند و به‌لطف این عملکرد خوب در لیگ اتریش با 5 امتیاز اختلاف با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده خود از همین حالا حساب خود را از دیگر مدعیان جدا کرده‌اند. دینامو زاگرب هم در دور برگشت دو دیدار خانگی پیش‌رو دارد که همین موضوع باعث امیدواری چاچیچ شده است تا شاید بتوانند شگفتی‌ساز این فصل لیگ قهرمانان لقب بگیرند. یاران محرمی اگرچه در این فصل در کلین‌شیت آمار چندان خوبی نداشته‌اند و کمتر توانسته‌اند در دیدارهای خود دروازه‌شان را بسته نگه‌دارند اما با کسب 31 امتیاز از 33 امتیاز ممکن در لیگ و زدن 34 گل در 11 بازی، مقتدرانه در صدر هستند و بعید است امسال هم تیمی بتواند مانع از ششمین قهرمانی پیاپی آنها در لیگ شود. 

پیولی: این بازی شرایط متفاوتی دارد
در حساس‌ترین دیدار امشب و در سن‌سیرو، شاگردان استفانو پیولی برای جبران ناکامی بازی قبل و شکست سنگینی که در استمفوردبریج متحمل شدند به‌مصاف چلسی می‌روند. دیدار هفته قبل دو تیم با برتری 3 بر صفر تیم انگلیسی همراه بود تا آنها تا حدی از شرایط بدی که در لیگ قهرمانان داشتند خارج شوند. چلسی با یک باخت و یک تساوی شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای در این تورنمنت داشت اما گراهام پاتر با کسب این سه امتیاز تیمش را از بحران خارج کرد و حالا به‌لطف برتری در دیدار رودررو بالاتر از میلان در رده دوم قرار دارد. 
قهرمان ایتالیا فصل را خوب شروع کرد اما همچنان در لیگ قهرمانان از شرایط آرمانی به‌دور است و هواداران این تیم نگرانند که تیمشان همانند فصل قبل در همین دور گروهی از مسابقات حذف شود. به‌خصوص که این تیم در بازی رفت از چلسی باخته و پس از توقف برابر سالزبورگ و برتری مقابل دینامو زاگرب در مهم‌ترین بازی این مرحله شکست خورده است. آنها آخرین بار در فصل 14-2013 موفق شدند به دور حذفی لیگ قهرمانان صعود کنند و به‌عنوان تیمی که 7 بار فاتح این مسابقات شده و یکی از پرافتخارترین تیم‌های آن به‌شمار می‌رود انتظارات از آنها بسیار بالاست. شاگردان پیولی درحالی خود را برای مسابقه امشب آماده می‌کنند که در ابتدای هفته و در دیداری حساس برابر یوونتوس با دو گل فیکایو توموری و براهیم دیاز به‌برتری رسیدند و فاصله سه امتیازی خود با ناپولی صدرنشین را حفظ کرده‌اند. استفانو پیولی، سرمربی روسونری درباره بازی امشب می‌گوید: «بسیار خوشحالم که برابر هواداران خود به‌میدان می‌رویم و حمایت آنها ‌انگیزه ما را چندبرابر می‌کند. هواداران همیشه سلاح اصلی ما برای مقابله با حریفان بوده‌اند. در بازی برگشت می‌خواهیم ثابت کنیم که باخت بازی قبل یک اتفاق بود و قرار نیست تکرار شود. از نمایشی که در لندن ارائه کردیم اصلا راضی نیستیم و باید از اشتباهات‌مان درس بگیریم و عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشیم.»
او همچنین درباره شرایط مصدومان تیمش نیز گفت: «چارلز دکتلار از ناحیه عضله پا دچار مشکل شده و در دیدار با چلسی قطعا غایب خواهد بود. البته باید ببینیم برای دیدار یکشنبه آینده برابر ورونا می‌تواند به‌موقع آماده شود یا نه. جونیور مسیاس هم آسیب‌دیدگی‌اش رفع‌شده و می‌تواند تیم را در این بازی همراهی کند. ما قرار است با تیمی قدرتمند بازی کنیم و به همین دلیل باید نمایشی در بالاترین سطح ارائه کنیم. اصلا نگران این بازی نیستیم چراکه شرایط با دیدار رفت متفاوت است و باید در همان سطح همیشگی خود باشیم. گروه متعادلی داریم اما نباید به شرایط جدول نگاه کنیم و بهتر است تمام تمرکزمان برای کسب سه امتیاز بازی با چلسی باشد.»
روسونری به‌جز این دو بازیکن نفراتی چون مایک ماینان، الساندرو فلورنزی، زلاتان ابراهیموویچ، سیمون کیائر و داویده کالابریا را به‌دلیل آسیب‌دیدگی دراختیار ندارد که مسلما مهم‌ترین نگرانی پیولی بابت غیبت ماینان درون دروازه این تیم خواهد بود. 
در سوی دیگر میدان چلسی با گراهام پاتر کاملا متحول شده و توانسته نتایج بهتری را به نسبت هفته‌های ابتدایی که توخل روی نیمکت این تیم حضور داشت کسب کند. اگرچه در ابتدا تردیدهایی درباره احتمال موفقیت سرمربی سابق برایتون در چلسی وجود داشت اما او در تیم سابقش هم به‌خوبی توانست تحولی بزرگ ایجاد کند و برایتون در دوران حضور او به تیمی تبدیل شده بود که به‌راحتی به غول‌های فوتبال جزیره امتیاز نمی‌داد. پاتر حالا این تاثیرگذاری را در چلسی نیز داشته و در سه بازی اخیر، تیمش با برد از زمین خارج شده است تا هواداران به ادامه فصل امیدوار شوند. آنها شنبه و در مصاف با ولورهمپتون با سه گل به‌برتری رسیدند و حالا در فرمی بسیار خوب قرار دارند. پاتر توانسته چلسی را به رده سوم لیگ برساند و با ادامه این روند حتی قرارگرفتن آنها در کورس قهرمانی دور از دسترس نخواهد بود. چلسی در نخستین فصل حضور توخل روی نیمکت این تیم قهرمان اروپا شد اما سال قبل در یک‌چهارم‌نهایی برابر رئال مادرید شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. در شرایط کنونی آنها شانس خوبی برای رسیدن به مرحله حذفی دارند اما هنوز برای تکرار عنوان قهرمانی دو سال قبل خود نیاز به نمایشی به‌مراتب بهتر دارند. پاتر در دیدار روز شنبه تیمش به نفراتی چون کواچیچ، جیمز، استرلینگ، اوبامیانگ و بن چیلول استراحت داد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به اهمیت بازی امشب بیشتر آنها دوباره به ترکیب اصلی آبی‌ها برگردند. 

رئال نگران ال‌کلاسیکو
شاختار دونتسک اوکراین امشب و در لهستان از رئال مادرید میزبانی خواهد کرد. تیم اوکراینی با توجه به جنگ در این کشور مجبور است دیدارهای خود را در ورشو برگزار کند و حالا در غیاب بخشی زیادی از هواداران خود یکی از مهم‌ترین دیدارهای این فصلش را انجام خواهد داد. شاگردان آنچلوتی در مسابقه رفت به‌سختی توانستند حریف خود را شکست دهند و درحالی که با دو گل زودهنگام از حریف پیش‌افتادند اما درنهایت بازی را 2 بر یک بردند و البته ممکن بود بازی با نتیجه مساوی هم به‌پایان برسد. رئالی‌ها با این نتیجه 9 امتیازی شدند و تا حد زیادی صعود خود را از این گروه قطعی کرده‌اند اما در دور برگشت شاختار و همچنین لایپزیگ که شروع خوبی در گروه نداشته است می‌توانند برای قهرمان 14 دوره اروپا دردسرساز شوند. البته بازیکنان شاختار برای بازی امشب روحیه چندان خوبی ندارند چراکه حملات موشکی روسیه به کی‌یف خسارات زیادی را به‌دنبال داشته است و بازیکنان و کادر فنی این تیم نگران سلامت خانواده و نزدیکان خود هستند. با این‌حال آنها تا اینجای تورنمنت با برتری جالب 4 بر یک برابر لایپزیگ و همچنین تساوی مقابل سلتیک با 4 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند و احتمالا بازی برگشت آنها برابر نماینده آلمان تلکیف تیم دوم این گروه را مشخص خواهد کرد. رئال‌مادرید هم پیش از ال‌کلاسیکوی هفته آینده شاید خیلی این بازی را جدی نگرفته و بیشتر به‌دنبال این باشد که ستاره‌هایش برای دیدار حساس برابر بارسا سلامت باشند. 
در پاریس هم ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن که در دیدار رفت برابر بنفیکا به‌سختی بازی را مساوی کردند امیدوارند در خانه بتوانند سه امتیاز حساس بازی با این حریف قدرتمند پرتغالی را کسب کنند. بنفیکا فصل قبل موفق شد بارسلونا را در دور گروهی حذف کند و اگرچه شاگردان گالتیه فعلا در صدر جدول قرار دارند اما حضور یووه در این گروه می‌تواند رقابت برای صعود به دور بعد را به هفته آخر کشانده و سخت کند. لئو مسی احتمالا غایب اصلی تیم فرانسوی در بازی امشب باشد که در دیدار هفته قبل مصدوم شد و در لیگ هم برابر ریم به‌میدان نرفت. در این شرایط احتمالا پابلو سارابیا در کنار نیمار و امباپه خط‌حمله سه نفره این تیم را تشکیل خواهند داد.