تاریخ : Mon 10 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74742
سرویس خبری : ورزش

دعوا با مجیدی تا دل‌تان بخواهد پشت‌پرده داشت

خانزاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سپاهان سرمربی و استقلال بازیکن خوب دارد، اما پرسپولیس شانس اول است

دعوا با مجیدی تا دل‌تان بخواهد پشت‌پرده داشت

محمدرضا خانزاده مدافع سابق تیم‌های پرسپولیس، تراکتور و گل‌گهر با عقد قراردادی به تیم باشوندارا کینگز، مدافع عنوان قهرمانی لیگ بنگلادش پیوست.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:محمدرضا خانزاده مدافع سابق تیم‌های پرسپولیس، تراکتور و گل‌گهر با عقد قراردادی به تیم باشوندارا کینگز، مدافع عنوان قهرمانی لیگ بنگلادش پیوست، تیمی که به‌قول این بازیکن از یک هولدینگ ثروتمند برای تیم‌داری در فوتبال بهره می‌برد و همین موضوع باعث‌شده در همین مدت کوتاه از تاسیس آن، در سال‌های اخیر خود را به‌عنوان قدرت بلامنازع در فوتبال این کشور معرفی کند و نیم‌نگاهی نیز به درخشش در فوتبال آسیا داشته باشد. خانزاده نیز بعد از سال‌ها حضور در فوتبال ایران یک‌بار دیگر راهی خارج از کشور شده است تا بعد از قطر این‌بار فعالیت در کشوری در خاور دور را در کارنامه دوران فوتبال خود به‌ثبت برساند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با این بازیکن باتجربه که دل‌ پری از تیم‌های آخرش دارد را در ادامه می‌خوانید.

قبلا در قطر بازی کردی و با سختی‌های کار در خارج از کشور آشنایی داری اما به‌نظر می‌رسد انتخاب لیگ برتر بنگلادش تا حدودی عجیب باشد.
هرچه سختی هست در ایران و فوتبال ایران است اما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دلیلی که به‌خاطرش قبلا به قطر و حالا هم بنگلادش آمده‌ام، این است که به آرامش بیشتر از هر چیزی احتیاج دارم و آینده بعد از فوتبالم را همیشه در اولویت در نظر می‌گیرم و این موضوع برای من از همه‌چیز مهم‌تر است.

چه تفاوت‌هایی می‌تواند بین لیگ قطر با بنگلادش باشد؟
تفاوت‌هایی قطعا وجود دارد و لیگ قطر در هر صورت با حضور برخی بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال لیگ به‌روزی به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر تیمی که در بنگلادش انتخاب کردم چهار، پنج‌سال از تاسیس آن سپری می‌شود و موسسان آن یک هلدینگ متمول هستند که سرمایه‌گذاری خوبی را در فوتبال کرده‌اند تا جایی که در این چند سال اخیر قهرمانی‌های پیاپی را در لیگ بنگلادش به‌دست آورده است. با همه این تفاسیر فکر می‌کنم این تیم برای آینده حضور در رقابت‌های آسیایی را در چشم‌انداز خود قرار داده می‌خواهد در سطح قاره دیده شود.

برای حضور در بنگلادش با کسی هم مشورت کردی؟
خیر، مشورت خاصی با کسی نکردم و فقط هدفم این بود که در خارج از ایران به فوتبالم ادامه بدهم. فقط دوست داشتم از حواشی که در فوتبال ایران هست فرار کنم. درواقع می‌خواستم از دوز و کلک، دروغ و مافیا بازی‌هایی که وجود دارد و هزار مساله دیگر -که فوتبال ایران را کثیف کرده است- دور باشم.

در این تیم جایگزین خالد شفیعی شده‌ای؟
اتفاقا با خالد رفیق هستیم اما در این مورد صحبت آن‌چنان خاصی نداشتیم. البته با هم در ارتباط هستیم و درباره مسائل دیگر صحبت می‌کنیم.

رقمی که درباره رقم قراردادت منتشرشده تا چه اندازه صحت دارد؟
در این مورد حرفه‌ای نیست، صحبت کنیم. شاید هرکسی بتواند در این خصوص نظر خاص خودش را داشته باشد اما شک نکنید اولویت اول من داشتن آرامش است و سپس آینده بعد از فوتبالم است و به این مسائل بیشتر از مسائل مالی توجه می‌کنم.

درباره تیم ملی صحبت کنیم. تو همیشه رابطه خوبی با کی‌روش داشتی و او دوباره سرمربی تیم ملی شده است.
خوشبختانه آقای کی‌روش دوباره به تیم ملی ایران بازگشت. این یک تصمیم خیلی خوبی بود که ایشان گرفت هرچند فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی در این برهه زمانی رقم بخورد؛ چراکه کی‌روش مربی محسوب می‌شود که دوست دارد در زمان کافی صفر تا صد تیم را در اختیار داشته باشد. با همه اینها او 8 سال سرمربی ایران بود و از آنجا که از فوتبال ایران و بازیکنان تیم ملی شناخت کافی داشت این مسئولیت را قبول کرد، در غیر این صورت فکر نمی‌کنم هرگز حاضر می‌شد به تیم ملی ایران برگردد و اگر تیم دیگری در این فاصله کم تا جام‌جهانی به وی پیشنهاد می‌داد بعید می‌دانم، چون شناختی نداشت هر پیشنهادی را قبول می‌کرد. با این حال فکر می‌کنم بازگشت کی‌روش یک اتفاق خوبی بود که برای فوتبال مملکت افتاد و به جرات می‌گویم با کی‌روش دوباره تیم ملی آن شخصیتی که همه از آن انتظار دارند را دوباره به‌دست خواهد آورد و وزن شخصیتی او باعث می‌شود تا دوباره در فوتبال دنیا اسم تیم ملی ایران مطرح شود.

فکر می‌کنی با کی‌روش معجزه‌ای برای تیم ملی بتواند در جام‌جهانی در کار باشد؟
فوتبال در عین سادگی خیلی پیچیده است و باید واقع‌بین باشیم که تیم‌های حریف در قطر خیلی قوی هستند هرچند ما هم تیم خوب و قوی به‌شمار می‌رویم. در هر صورت جام‌جهانی یکی از سخت‌ترین رویدادهای ورزشی به‌شمار می‌رود و ان‌شاءالله بتوانیم در این رقابت‌ها آن اتفاقی که باید بیفتد و همه از صمیم قلب دوست داریم، رقم بخورد.

توانایی صعود به مرحله بعدی را داریم؟
به‌نظرم نباید این هجمه و فشار را بیاوریم که باید به مرحله بعدی صعود کنیم، چون در فوتبال هیچ بایدی در کار نیست و اگر بایدی در کار بود تا قبل از این باید رقم می‌خورد. به همین دلیل نباید فشار و هجمه‌ها را روی کادرفنی و بازیکنان زیاد کنیم و فقط باید آنها را حمایت کنیم تا بهترین نمایش خود را در قطر ارائه بدهند.

درباره تراکتور صحبت کنیم. چه اتفاقی افتاد که برای فصل جدید با این تیم ادامه ندادی، با بردیف در این تیم چه گذشت؟
درمورد این تیم با خودم خیلی کلنجار رفتم که درخصوص این تیم صحبت کنم اما دست‌آخر به احترام هوادارانی که دوسال خوب را درکنار آنها سپری کردم و خدا شاهد است که چطور مثل بقیه تیم‌ها از ته قلبم برای این تیم هم بازی می‌کردم، تصمیم گرفتم به برخی مسائل ورود نکنم. به‌خاطر پدرم که ترک بود و یک رگ ترکی که خودم داشتم تمام وجودم را برای این تیم همیشه در زمین گذاشتم.

چطور برای فصل جدید با آنها به توافق نرسیدی و قطع همکاری کردید؟
متاسفانه به‌قدری آدم‌های چیپ، فیک و سطح پایینی در این باشگاه هستند که اصلا آدم رغبت نمی‌کند درباره آنها صحبت کند، چون اگر حرفی بزنم آنها گنده می‌شوند. یک‌مشت آدم دروغگو و به‌دردنخور که اصلا نمی‌دانم چه چیزی باید درباره آنها بگویم.

واقعیت ماجرا چه بود؟
از زمانی که به این تیم بازگشتم به‌قدری از اوایل تمرین به من انرژی منفی دادند که همان روزها دچار یک نوع مصدومیتی شدم که تابه‌حال در زندگی شبیه آن سراغم نیامده بود. به‌شدت درد داشتم اما از آنجا که در این باشگاه هیچ‌چیزی روی حساب‌وکتاب نیست، نه از فیزیوتراپ درست‌وحسابی خبری بود و نه پزشکی که این مصدومیت را پیگیری و مرا درمان کند. در این بین با بردیف هم برخورد و صحبت آنچنانی نداشتیم و همه اینها مسائلی بود که در این چند وقت سپری شد. اما باز هم تاکید می‌کنم به احترام هواداران این تیم اصلا نمی‌خواهم درباره این باشگاه صحبت کنم اما اینها به‌شدت آدم‌های دروغگو و چیپی هستند. بازگشتم کار اشتباهی بود اما خدا را شکر که قسمتم بود مصدوم شوم تا واقعیت‌ها را ببینم و از این تیم جدا شوم. ابتدا در تبریز تمرین کردیم و سپس راهی ترکیه شدیم که در این کشور مصدوم شدم و سپس هم از این تیم جدا شدم. البته فقط یک نفر به اسم آقای بهتاج در این تیم حضور داشت که آدم باشخصیت و محترمی بودند که البته هرگز ایشان را ندیدم هرچند که عملا در این تیم همه هیچ‌کاره هستند.

چه اتفاقی می‌افتد که این تیم در این سال‌ها همواره ناموفق عمل کرده است؟
اصلا این موضوع به من ربطی ندارد که چرا این تیم نتیجه نمی‌گیرد. ما دوسال آنجا بودیم و سال اول قهرمان حذفی و سال دوم چهارم لیگ شدیم و از گروه‌مان در آسیا صعود کردیم و بهترین خط دفاعی آسیا را از آن خود کردیم. دیگر بقیه موارد اصلا به من ربطی ندارد و حرف خاص دیگری هم درباره این تیم باقی نمی‌ماند.

چه شد که از گل‌گهر جدا شدی؟ این تیم امسال هم دفاع وسط مناسبی ندارد. چرا با این تیم ادامه ندادی؟
من با این تیم قراردادی یک‌ساله داشتم هرچند دو، سه‌ماه آخر هم با این تیم ادامه ندادم، چون اصلا رغبت نمی‌کردم با این تیم دیگر کار کنم. نظر خاصی درباره این تیم ندارم و فقط می‌توانم بگویم که محمدرضا خانزاده آدمی نیست که زیربار حرف زور احدالناسی برود، حالا هرکسی می‌خواهد باشد. همیشه و همه‌جا برای بزرگ‌تر از خودم احترام قائل شده‌ام اما فکر نکنند هرکاری می‌توانند با هرکسی انجام بدهند و علنا حق را ناحق کنند و چون به‌قول خودشان اسم بزرگی دارند می‌توانند هر کاری کنند. در چنین شرایطی نمی‌توانم دوام بیاورم و بمانم و کار کنم. زیاد هم نمی‌خواهم به دلایل خاصی حرف را بازکرده و به این مسائل ورود کنم و ترجیح می‌دهم به احترام این‌که بزرگ‌تر هستند سکوت کنم. خیلی حرف‌ها هست که می‌توانم مطرح کنم، چون اتفاقات بد فوتبالی در این مدت افتاد که نمونه‌های زیادی هم هستند که چنین تجربیاتی داشتند؛ از جواد کاظمیان و جواد نکونام بگیرید تا علی حقیقی، محسن مسلمان و خیلی افراد دیگر. کسی که می‌تواند از حق خودش دفاع کند و نسبت به خودش اسم‌ورسمی داشته باشد نمی‌تواند زیر بار حرف زور برود آن هم یک کسی مثل من که در خانواده‌ای بزرگ شدم که حرف زور اصلا برایم تعریف نشده است.

سال گذشته در جریان دیدار گل‌گهر و استقلال در تهران با فرهاد مجیدی یک برخوردی داشتی و بعد از بازی نیز صحبت‌های تندی را علیه برادران مجیدی مطرح کردی.
دعوای خاصی نبود و من هم برای موفقیت تیمم این کار را کردم. در هر صورت گذشته‌ها گذشته و حالا دیگر نه حوصله دارم درباره‌اش صحبت کنم و نه به‌نظر من چیز بزرگی بوده که بیشتر از این ارزش صحبت کردن داشته باشد.

این دعوا پشت‌پرده‌ای هم داشت؟
تا دل‌تان بخواهد پشت‌پرده داشت. برخی دوستان توی روی ما یک‌جور دیگر برخورد می‌کردند و پشت‌مان به یک‌شکل دیگر و جلوی مردم و دوربین نیز به‌نوعی دیگر. در رختکن و جاهای دیگر پشت سر، دمت گرم و به‌به و چه‌چه می‌کردند و شیر مادرت حلالت و از این حرف‌ها اما از آن موقع به بعد اتفاقات طوری رقم خورد که می‌خواستند به فوتبال من آسیب بزنند هرچند از همان ابتدای فصل هم چنین هدفی داشتند.

هنوز هم خودت را پرسپولیسی می‌دانی و به این تیم تعصب داری و نتایجش را دنبال می‌کنی؟
بله؛ چراکه نه در هر صورت من از بچگی پرسپولیسی بودم و پرسپولیسی به‌دنیا آمدم هرچند ترک هستم و یک رگ ترکی دارم و به همین دلیل همیشه طرفدار تراکتور و البته مردم این تیم هستم، با این حال پرسپولیس همیشه در قلب من است و صددرصد نتایج این تیم را دنبال می‌کنم و بازی‌هایش را می‌بینم. امیدوارم مثل همیشه پرچم این تیم بالا باشد و بتواند دوباره عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

امسال شرایط این تیم را چطور می‌بینی؟
پرسپولیس امسال تیم خوبی بسته و پتانسیل قهرمانی دوباره را دارد.

همیشه رابطه خوبی با علی دایی داشتی و توسط او به پرسپولیس آمدی. نظرت درباره دور ماندن این چهره از سطح اول فوتبال ایران چیست؟
بارها گفتم و نیازی به توضیحات مکرر من نیست که ایشان شناسنامه و اعتبار ورزش مملکت‌مان هستند. شما ابتدای صحبت‌های خود گفتید که چرا از ایران رفتم یکی از دلایلش همین بود که وقتی با اسطوره و شناسنامه ورزش مملکت این‌طور برخورد می‌شود که باید 3 سال از فوتبال دور شود، دیگر بقیه جای خود را دارند. برای آقای دایی مثل همیشه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم دوباره روزی به فوتبال برگردند و روزی برسد که احترام به اسطوره‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

لیگ امسال فوتبال ایران را دنبال می‌کنی، چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی هستند؟
لیگ امسال را دنبال می‌کنم و از نتایج مطلع هستم. قطعا پرسپولیس اولویت اول قهرمانی است و سپاهان هم تیم خوب و با کیفیتی دارد و از مربی خوبی هم بهره می‌برد از سوی دیگر استقلال هم مهره‌های خوب زیادی در ترکیب خود دارد و قطعا امسال هم یکی از این 3 تیم قهرمان می‌شود که امیدوارم قهرمان پایان فصل بار دیگر پرسپولیس باشد هرچند باید این اتفاق بیفتد چون به نظر من تیم تر است و نفرات بهتری هم دارد.

لیگ برتر بنگلادش از کمک‌داور ویدئویی بهره می‌برد؟ چون اینجا هنوز ما این سیستم را نداریم و اعتراض‌ها به داوری هم زیاد است.
هنوز نمی‌دانم اینجا این سیستم را دارند یا خیر، اما مشکلات داوری همیشه همه‌جای دنیا بوده و در ایران این موضوع حساسیت بیشتری ایجاد کرده، هرچند نبودن کمک‌داور ویدئویی نیز خیلی بیشتر روی این موضوع تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود اشتباهات داوری بیشتر هم شود.

بعد از حدود 30 سال هنوز وقتی اسم بنگلادش می‌آید هواداران فوتبال به‌خصوص استقلالی‌ها یاد ناصر حجازی پیشکسوت این باشگاه می‌افتند. بعد از این همه‌سال هنوز هم در این کشور حجازی را به یاد دارند و او از محبوبیت خاص خودش برخوردار است؟
بله؛ چراکه نه. خدا بیامرز ناصرخان حجازی هم در این کشور فعالیت می‌کردند و قطعا هواداران زیادی دارد. ناصرخان همیشه آدم بزرگی بوده و همیشه در قلب مردم و هوادارانش آدم بزرگی می‌ماند و هنوز هم اینجا محبوبیت زیادی دارد.