تاریخ : Sun 09 Oct 2022 - 00:30
کد خبر : 74715
سرویس خبری : دانشگاه

در فضای فعلی حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا اقدام مثبتی بود

فعالان دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در فضای فعلی حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه الزهرا اقدام مثبتی بود

درچنین شرایطی حضور رئیس‌جمهور و برگزاری جشن هر ساله برای جدیدی‌الورودی‌ها نشان داد که شرایط امروز کشور نتوانست در میان دانشگاهیان اختلاف ایجاد کند.

حضور رئیسی در دانشگاه الزهرا با توجه به تک جنسیتی بودن این دانشگاه را باید اقدام قابل‌توجهی قلمداد کرد، موضوعی که البته برخی رسانه‌ها تلاش کردند تا فضای حاکم بر دانشگاه را در زمان حضور رئیس‌جمهور، ملتهب نشان داده و اعتراضات روز گذشته این دانشگاه متوجه برنامه آغاز سال تحصیلی کنند. گزاره‌ای که فعالین دانشجویی حاضر در این برنامه نه‌تنها آن را به‌طور کامل رد می‌کنند، بلکه فضای کلی دانشگاه را مثبت ارزیابی کردند. 

  برخی می‌خواهند روال عادی دانشگاه راتحت تاثیر قرار دهند
زهرا عظیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت)  با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در این دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: «با توجه به اینکه در دانشگاه هر روز اعتراضاتی شکل می‌گیرد، قطعا حضور رئیسی در دانشگاه اهمیت دارد. با این حال نباید این مهم را هم نادیده گرفت که جریان مخالف تلاش دارد تا روال عادی دانشگاه را تحت‌تاثیر قرار داده و برای این کار اقدام به تعطیلی کلاس‌ها می‌کنند، حتی سعی کردند تا جشن جدیدالورودی برگزار نشده یا با تعداد کمی از دانشجویان برپا شود، اما حضور رئیس‌جمهور همانند سال‌های قبل که سال تحصیلی را با حضور شخصیت کشوری آغاز می‌کردیم، نشان داد که ما نظم طبیعی را دنبال می‌کنیم.»
او ادامه داد: «درست است که برخی به یک‌سری مسائل معترض هستند که حقیقتا نیز اعتراض‌برانگیز است، اما برخی نیز در این میان اعتراضی ندارند بلکه به دنبال منافع شخصی و در تضاد با مقاصد اکثریت مردم هستند، در چنین شرایطی حضور رئیس‌جمهور و برگزاری جشن هر ساله برای جدیدی‌الورودی‌ها نشان داد که شرایط امروز کشور نتوانست در میان دانشگاهیان اختلاف ایجاد کند.»
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا افزود: «البته مساله‌ای که درباره برنامه دیروز باید به آن اشاره کرد، اینکه هیچ‌کدام از تشکل‌ها در جریان این اتفاق نبودند و بعد از این پرس‌وجو، مطلع شدیم با توجه به اینکه هر سال رئیس‌جمهور یا یکی از شخصیت‌های کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های مهم کشور حضور پیدا می‌کند، امسال نیز دانشگاه الزهرا را برای این کار انتخاب کردند. موضوع دیگر اینکه هنوز گزارش رسمی از این برنامه منتشر نشده اما آنچه کسب اطلاع کردیم این بود که در آن هیچ حرفی از شرایط امروز دانشگاه‌ها طرح نشده و صرفا برنامه مختص آغاز سال تحصیلی بوده است.»
عظیمی بیان داشت: «میهمانان اصلی این برنامه خود دانشجویان ورودی جدید بوده‌اند. درست است که هر سال به همین روال سال تحصیلی آغاز می‌شود اما نمی‌توان آن را روال درستی تلقی کرد. معتقدم حضور یک مسئول و مسئولان رده اول کشور فضای خوبی برای گفتمان‌سازی محسوب می‌شود تا از این طریق بتوانیم به مطالبه‌گری برسیم. قطعا برای مطالبه‌گر، نیاز حضور دانشجو در فضای جنبش دانشجویی است که می‌تواند یک کنشی داشته باشد، از این رو ارتباط میان دانشجویان با مسئولان فرصت ارزشمندی است، فارغ از اینکه این ارتباط به گفتمان برسد یا اینکه صرفا یک گفت‌وگوی یک طرفه از سوی رئیس‌جمهور با دانشجویان باشد.»
او با بیان اینکه صحبت با دانشجویان، یعنی صحبت با کسانی که کف دانشگاه را لمس می‌کنند، تصریح کرد: «شاید دانشجوها واکنش‌های اجتماعی را بهتر از دیگران می‌توانند تحلیل کنند؛ چراکه خودشان بخشی از قشری به‌شمار می‌روند که نسبت به مسائل واکنش نشان می‌دهند.»

  محیط دانشگاه بعد از خروج رئیس‌جمهورمثبت بود
زهرا وفاداران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه با توجه به شرایط امروز کار درستی بوده است، گفت: «فضای امروز جامعه با توجه به موضوع حجاب و مهسا امینی، شرایط زنانه پیدا کرده است و حتی اگر به اغتشاشات و تجمعات نیز نگاه کنیم، می‌بینیم دشمنان روی زنان حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، به‌طوری‌که حتی لیدر جریانات درخارج از دانشگاه‌ها، خانم‌ها هستند. البته معتقدم مسئولان باید زودتر از این به سراغ دانشگاه الزهرا می‌آمدند؛ چراکه ما نماد دانشگاه تک‌جنسیتی در کشور هستیم.»
او ادامه داد: «معتقدم دولت‌های پیشین نیز باید به سراغ دانشگاه ما می‌آمدند و رصدشان در حوزه حقوق زنان را شروع می‌کردند، با این حال امروز هم حضور رئیسی را می‌توان اقدام مثبتی ارزیابی کرد. زمانی که دانشجویان از سالن خارج شدند، احساس کردند که به آنها احترام گذاشته شده و روند کلی را مثبت ارزیابی می‌کردند.»
وفاداران با تاکید بر اینکه از تشکل‌ها دعوت نشده بود که در این برنامه به سخنرانی بپردازند، افزود: «با این حال در قالب دانشجو امکان حضور برای همه ما فراهم بود. رئیسی نیز در این برنامه بیشتر درباره پیشرفت‌های علمی کشور، حضور بیشتر بانوان در فضای دانشگاهی و نقش آن در فضای جامعه و علمی صحبت کرد. البته ناظر به شرایط امروز هم به نقشه‌های دشمن در فضای دانشگاهی اشاره شد.»
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: «فضای بیرون از سالن نیز پرشور بوده است، با توجه به اینکه دو سالی برنامه آغاز سال تحصیلی تحت تاثیر کرونا بود و در حال حاضر نیز بخشی از ورودی‌های ما نیز فضای دانشگاه را ندیده بودند، برنامه روز گذشته دانشگاه الزهرا فضا را مثبت کرد. حتی محیط دانشگاه بعد از خروج رئیس‌جمهور هم شاد بود. هرچند رسانه‌های خارجی تلاش کردند با شانتاژ رسانه‌ای این مهم را زیر سوال ببرند، اما واقعیت این است که فضای  دانشگاه مثبت بود و حتی تجمع اعتراضی برگزارشده نیز بعد از خروج رئیس‌جمهور انجام گرفت.»
او خاطرنشان کرد: «نکته جالب درباره دانشجویان به‌خصوص جدیدالورودی‌های این دانشگاه آن است که مطالبه‌شان حضور رئیسی برای برنامه 16 آذر در دانشگاه الزهرا است تا از این طریق دانشجویان فرصت طرح مسائل بیشتری را داشته باشند.»