تاریخ : Sun 09 Oct 2022 - 00:30
کد خبر : 74708
سرویس خبری : ورزش

نفت با ما بهترین رتبه را کسب کرد اما به جوان‌ها اعتماد نمی‌شود

شریفی‌نسب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تیم با پرکاس سقوط می‌کرد، امیدوارم با کریمی بماند

نفت با ما بهترین رتبه را کسب کرد اما به جوان‌ها اعتماد نمی‌شود

کسب 5 امتیاز در 8 رقابت آغازین به منزله ثبت رکورد بدترین شروع صنعت‌نفت بعد از برگشت دوباره آبادانی‌ها به سطح نخست فوتبال ایران است.

امید نظری گوهر، خبرنگار:رقابت‌های هفته هشتم لیگ برتر فوتبال ایران درحالی با تقابل تیم‌های استقلال تهران- فولاد خوزستان و سپاهان- پرسپولیس تهران در کانون توجهات قرارگرفت که کمتر به تقابل شاگردان مازیار زارع و فیروز کریمی پرداخته شد. اما به‌طورقطع نمی‌توان به‌راحتی از کنار تقابل دو قعرنشین بااصالت و ریشه‌دار فوتبال ایران یعنی ملوان بندرانزلی و صنعت‌نفت آبادان عبورکرد. جدالی که حاصل آن ثبت پنجمین شکست طلایی‌پوشان آبادان بود تا حاصل تلاش‌های رضا پرکاس و فیروز کریمی در 8 هفته ابتدایی کسب 5 امتیاز و تکیه‌زدن به جایگاه نازل شانزدهم باشد. 
کسب 5 امتیاز در 8 رقابت آغازین به منزله ثبت رکورد بدترین شروع صنعت‌نفت بعد از برگشت دوباره آبادانی‌ها به سطح نخست فوتبال ایران است. نکته تلخی که با حضور سرمربی ناکام سالیان اخیر فوتبال ایران یعنی فیروز کریمی که پیش از این در هفته‌های شانزدهم تا سی‌ام دوره شانزدهم لیگ برتر آمار 4 برد، 5 تساوی و 6 شکست را ثبت کرده، همراه شده است. با بررسی تمام جوانب به ‌نظر می‌رسد فوتبال دوستان نمی‌توانند روزهای خوشی را برای تیم محبوب استان خوزستان متصور شوند موضوعی که سوژه گفت‌وگوی روزنامه «فرهیختگان» با بازیکن و مربی اسبق صنعت‌نفت آبادان یعنی امید شریفی‌نسب شد تا نظرات او را نیز در مورد نقاط تیره این روزهای طلایی‌پوشان دیار آبادان جویا شویم. 

از نظر شما عملکرد شاگردان فیروز کریمی برابر ملوان رضایت‌بخش بود؟
اگر بخواهیم نسبت به بازی‌های قبل بسنجیم شرایط بهتر بود البته ایده‌آل نبود. ما باید همه‌چیز را درنظر بگیریم. زمان زیادی نیست که کریمی به صنعت‌نفت آمده. یک‌مقدار بی‌انصافی است کارش را قضاوت کنیم. 

صنعت‌نفت از نظر کارشناسان در نقل‌وانتقالات تابستانی خوب عمل نکرد. شما نقاط ضعف این باشگاه را در کدام پست می‌بینید؟
زمانی که این تیم داشت بسته‌ می‌شد زمانی بود که من از تیم امید صنعت‌نفت جدا شده بودم و ما می‌دیدیم شرایط بازیکنان و انتخاب سرمربی یعنی آقای پرکاس به چه ‌صورت است. شرایط خوب و ایده‌آل نبود و بعد از 1 الی 2 بازی که از تیم دیدیم مشکلات برای من مشخص شد و گفتم فکر می‌کنم تیم با ایشان به لیگ آزادگان سقوط کند. حالا با تغییر سرمربی که انجام شده است ان‌شاء‌الله تیم در لیگ برتر ماندنی می‌شود. 

رضا پرکاس در مدت حضورش روی نیمکت صنعت نفت توانست نکته‌ای مثبت را به این تیم تزریق کند؟
فکر نمی‌کنم او در کارش در صنعت نفت نکته‌ای مثبت داشته باشد. 

فیروز کریمی با توجه به رزومه و عملکرد سال‌های گذشته‌اش می‌تواند صنعت‌نفت را از مهلکه سقوط به لیگ آزادگان فراری دهد؟
من خودم به‌عنوان سرمربی و مربی چندسال در آبادان کارکردم و شاید ما نیز می‌توانستیم در صنعت‌نفت کارکنیم. شاید تفاوتی که آقای کریمی با ما داشت که باعث شد ایشان انتخاب شود تجربه بیشتر و رزومه بهتر این مربی در حفظ تیم‌ها در لیگ برتر بود. شاید این نکات را کادر مدیریت ملاک قرارداده تا بتواند به اهدافش برسد. 

در سال‌های گذشته تغییر سرمربی بخش جدایی‌ناپذیر باشگاه آبادانی بوده است آیا مشکلات صنعت‌نفت تنها به امور فنی بر می‌گردد یا مسائل مدیریتی نیز در ناکامی‌های فصول اخیر نقش داشته است؟
من می‌خواهم به شما یک نکته را بگویم. بعد از جدایی دراگان اسکوچیچ هدایت تیم را به بهنام سراج سپردند و من نیز به‌عنوان عضو کادرفنی در کنار آقای سراج بودم. این تیم در پایان فصل هفتم شد که تا پیش از این صنعت‌نفت در سالیان اخیر این سابقه را نداشته است اما بعد از کسب این رتبه عوض شدیم. البته آقا بهنام هنوز به‌عنوان مربی در صنعت‌نفت کار می‌کند اما منظورم به‌طور کلی این است که چرا به امثال ما مربیان جوان تا این لحظه اطمینان نشده است. حتی ما آمدیم در رده‌های پایه کارکردیم و به آنها نشان دادیم کاربلد هستیم و می‌توانیم سرمربی باشیم ولی هروقت صحبت می‌شود، می‌گویند شماها جوان هستید و اگر پیر باشیم می‌گویند پیر هستید، نمی‌دانیم باید چه‌کار کنیم. فوتبال رو به مربیان جوان و مربیانی آورده است که می‌توانند با بازیکنان ارتباط برقرار کنند و با بازیکنان راحت باشند و به آنها نزدیک شوند. فوتبال به‌روز شده و ان‌شاء‌الله مسئولان از این به‌بعد تصمیمات بهتری بگیرند. صنعت‌نفت یک تیم ریشه‌دار است، این تیم خیلی در آبادان طرفدار دارد و تمام زندگی مردم این شهر به صنعت‌نفت خلاصه شده است. ان‌شاء‌الله مدیران بتوانند با تصمیمات‌شان به مردم خدمت کنند و یک تیم خیلی خوب درست کنند. 

یعنی شما اعتقاد دارید بی‌اعتمادی به پیشکسوتان و بازیکنان اسبق صنعت‌نفت باعث عدم حضور آنها روی نیمکت تیم آبادانی شده است و ظرفیت‌های فنی این افراد با سطح لیگ برتر همخوانی دارد؟
من توضیح دادم و مثال زمان حضور خودم و بهنام سراج را زدم که صنعت‌نفت هفتم شد اما سال بعد ما در این تیم نبودیم. باید مسئولان و مدیران عامل به جوانان اعتماد کنند. الان دیگر من جوان نیستم. بین هم‌سن‌وسال‌ها و هم‌دوره‌هایی من چطور جواد نکونام، محرم نویدکیا و یحیی گل‌محمدی می‌توانند مربیگری کنند و سرمربی باشند اما برای امید شریفی‌نسب زود است؟ من در امیدهای همین باشگاه کارکردم و این تیم را قهرمان ایران کردم. چرا همیشه مرغ همسایه غاز است. در آبادان به ما پیشکسوتان تقریبا بی‌احترامی می‌شود و این موضوع صحیح نیست. امثال ما باید به‌کار گرفته می‌شدیم و هرسال می‌گویند سال بعد این اتفاق می‌افتد و برایتان برنامه داریم. 

در مدت حضورتان در تیم امید صنعت‌نفت آیا توانستید بازیکنی را به تیم بزرگسالان تحویل دهید؟
بعد از قهرمانی و صعود به لیگ برتر امید 10 بازیکن این تیم با بزرگسالان قرارداد بستند. حسین دریک‌وندی، یزدان جلیلی، عباس طریفی و چندنفر دیگر به‌خاطر من با صنعت‌نفت قرارداد بستند و الان نیز با تیم بزرگسالان هستند اما متاسفانه از آنها استفاده نمی‌شود. 

شاگردان کریمی باید برابر سپاهان استراتژی‌شان چگونه باشد که دست خالی از مستطیل سبز خارج نشوند؟
باید یک‌مقدار هجومی‌تر و بدون ترس بازی کنیم؛ ما بعد از باخت برابر ملوان چیزی برای ازدست‌دادن نداریم و باید در این دیدار بتوانیم هرطور که شده نتیجه بگیریم تا سطح تیم‌مان را بالا ببریم. فیروز کریمی را همه‌مان می‌شناسیم. او آدمی است که اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و فکرکنم قول داده که رتبه تیم را تک‌رقمی کند و باید منتظر بمانیم که ایشان تیم را تک‌رقمی کند تا ما خوشحال شویم.