تاریخ : Sun 09 Oct 2022 - 00:30
کد خبر : 74706
سرویس خبری : ورزش

ماموریت دشوار برای آلونسوی جوان

نگاهی به وضعیت سرمربی جدید سردار آزمون در لورکوزن

ماموریت دشوار برای آلونسوی جوان

ژابی آلونسو اسپانیایی در نخستین تجربه خود در مربیگری، در یک لیگ مهم هدایت تیم بایرلورکوزن را برعهده گرفت.

سیامک خاجی، خبرنگار:نتایج بایرلورکوزن در دوفصل اخیر تا حد زیادی با هم متفاوت بود و این تیم آلمانی سال قبل هرچقدر خوب کار کرد و موفق شد با ارائه نمایشی درخشان در لیگ به رتبه سوم رسیده و سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند، اما با شروع فصل جدید روندش کاملا تغییر کرد. جراردو سیوانه، سرمربی 43ساله و سوئیسی درحالی‌که فصل قبل قهرمان هواداران تیم بود پس از گذشت تنها چندهفته از فصل جدید خیلی زود روی لبه تیغ قرار گرفت و درنهایت شکست برابر پورتو نقطه پایان حضورش روی نیمکت لورکوزن بود. به این ترتیب یاران سردار آزمون که شروع قابل قبولی در رقابت‌های اروپایی داشتند و با برتری برابر اتلتیکومادرید به ادامه دیدارهای مرحله گروهی امیدوار شده بودند، پس از ناکامی برابر حریف پرتغالی خود شاهد تغییرات روی نیمکت تیم بودند و ژابی آلونسو اسپانیایی در نخستین تجربه خود در مربیگری در یک لیگ مهم هدایت این تیم را برعهده گرفت.

سابقه کار با مربیان نامدار
سرمربی جدید آزمون در سه‌سال اخیر هدایت تیمی را برعهده داشت که فوتبالش را از همان‌جا آغاز کرده بود و پس از بازنشستگی در سال 2017 و با پیراهن بایرن‌مونیخ تصمیم گرفت به کشورش برگشته و کارش را در رئال‌سوسیداد B‌آغاز کند. آلونسو که در همین تیم به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شده بود و با درخشش در خط میانی این تیم به تیم اصلی سوسیداد راه یافته بود در طول سه فصلی که هدایت این تیم را برعهده داشت در 98 مسابقه توانست 40 برد، 23 تساوی و 35 باخت کسب کرده و درصد برد 40.82 درصد را به ثبت برساند. او که در دوران بازی خود با لیورپول قهرمانی و نایب‌قهرمانی چمپیونز لیگ، با رئال‌مادرید قهرمانی در لالیگا و اروپا، با بایرن‌مونیخ 3 قهرمانی در بوندس‌لیگا و همچنین با تیم‌ملی کشورش یک قهرمانی جهان و دو قهرمانی اروپا را کسب کرده است و کارنامه پرباری دارد حالا در نخستین تجربه مهم مربیگری خود ماموریت دشواری در فوتبال آلمان دارد و باید لورکوزنی که حالا حتی خطر سقوط را نیز حس می‌کند از وضعیت فعلی خارج کند. لورکوزن در این سال‌ها فرازونشیب زیادی در بوندس‌لیگا داشته است، اما سابقه نداشته که این تیم تا این حد در لیگ شروع بدی داشته باشد و به رتبه هفدهم سقوط کند.
آلونسو در دوران فوتبالش بارها تاکید کرده بود که دوست دارد پس از بازنشستگی وارد دنیای مربیگری شود و با توجه به شخصیت و کاراکتری که در این سال‌ها از خود نشان داده، پیش‌بینی می‌شد که بتواند در این مسیر هم موفق باشد. همیشه این سوال از بازیکنان مطرح فوتبال دنیا می‌شود که آیا علاقه‌ دارد که روزی در کنار زمین به هدایت یک تیم بپردازد و جواب این سوال برای آلونسو همواره مثبت بوده است. او به‌عنوان یک هافبک‌دفاعی بازی در تیم‌های مطرحی چون لیورپول، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ در سه لیگ مهم دنیا را تجربه کرده و افتخارات زیادی را با آنها به‌دست آورده است. او در این سال‌ها با مربیان بزرگی ازجمله کارلو آنچلوتی، پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو، مانوئل پیگرینی، رافائل بنیتس، خاویر کلمنته و جان توشاک کار کرده و تجربیات زیادی از کار کردن با آنها به‌دست آورده است که می‌تواند در مسیر تبدیل شدن به یک مربی بزرگ و صاحب‌سبک به او کمک کند.
آلونسو در تیم‌ملی اسپانیا نیز 114 بازی ملی انجام داد و یکی از هافبک‌های مطرح نسل خودش بود که در میانه میدان تاثیرگذاری زیادی در تیم‌هایش داشت. او پس از اینکه کفش‌هایش را آویخت ابتدا به مادرید برگشت تا در تیم زیر 14ساله‌های رئال‌مادرید به کار مشغول شده و به‌تدریج کار مربیگری را با انتقال تجربیاتش به بازیکنان نوجوان آغاز کند. او سپس راهی رئال‌سوسیداد شد تا در تیم B‌این باشگاه مشغول به‌کار شود که با توجه به اینکه در دسته 3 اسپانیا حضور داشتند فرصت خوبی برای او بود تا بدون دغدغه و فشاری که معمولا در تیم‌های پرطرفدار وجود دارد به کارش ادامه دهد، اما او در سال 2021 دست به‌کار بزرگی زد و این تیم را به دسته دو اسپانیا برد تا برای نخستین‌بار از دهه 60 میلادی این تیم به چنین سطحی صعود کند.
او حالا راهی آلمان شده تا بایرلورکوزن را به روزهای خوبش برگرداند. تیمی که تا پیش از دیدار دیروز برابر شالکه در رده ماقبل آخر لیگ قرار داشت و در لیگ قهرمانان هم پس از بروژ شگفتی‌ساز و پورتو رتبه سوم را بالاتر از اتلتیکو‌مادریدی که تا اینجای کار نتایج خوبی کسب نکرده قرار دارد. آلونسو مسلما در این شرایط اولویتش رساندن تیم به رده‌های میانی جدول در بوندس‌لیگا است و با توجه به وضعیتی که تیم دارد حتی قرار گرفتن در رتبه سوم لیگ قهرمانان و حضور در لیگ اروپا نیز می‌تواند نتیجه‌ای قابل قبول برای او در اوایل کارش تلقی شود.

شرایط سخت برای مربی جوان
آلونسو که در آستانه 41سالگی قرار دارد به‌خوبی می‌داند که در این تیم بحران‌زده فرصت زیادی ندارد و باید خیلی زود تیم را از وضعیت فعلی خارج کند. او در گفت‌وگویی پس از انتصابش به این سمت گفت که به‌خوبی می‌داند در فوتبال مدرن دیگر مربیان زمان زیادی در اختیار ندارند و مدیران و هواداران صبر زیادی برای کسب نتایج خوب به‌خرج نمی‌دهند. به همین دلیل او در نخستین تجربه مهم مربیگری‌اش باید شرایط را به‌سرعت به‌نفع خودش تغییر دهد تا نشان دهد که انتخابی درست داشته است. شرایط برای او و تیمش شاید کمی دلهره‌آور و خطرناک باشد، اما آلونسو اگر شک و تردید درباره احتمال موفقیتش در این تیم داشت بدون‌شک چنین مسئولیتی را قبول نمی‌کرد، چون او در این سال‌ها نشان داده که مردی باهوش است و شناخت بسیار مناسبی از فوتبال دارد که می‌تواند در روزهای مربیگری به کارش بیاید. به‌خصوص تجربیاتی که او در لیگ برتر جزیره اندوخته است به او در این راه کمک زیادی خواهد کرد.
پیش از این آلونسو درباره دستاوردهایش در فوتبال انگلیس گفته بود: «بازی کردن در کنار ستاره‌هایی چون استیون جرارد، خاویر ماسکرانو و لوکاس لیوا یک تجربه ارزشمند برایم بود و همانند یک دانش‌آموز از آنها نکات زیادی یاد گرفتم. بنیتس هم یک مربی و معلم بزرگ بود که نقش مهمی در فوتبالم داشت و چیزهای زیادی را به من آموخت.»
او همچنین درباره متدهایش برای مربیگری نیز می‌گوید: «هر تیمی که موفق است حداقل می‌تواند به‌راحتی با سه سیستم مختلف بازی کند و بسته به شرایط مسابقه خود را با وضعیت بازی وفق دهد. البته این به آن معنا نیست که هویت خود را فراموش کنید، اما باید این آمادگی را داشته باشید که در طول مسابقه با روش‌های مختلفی به مقابله با رقبا بپردازید. با توجه به شناخت شما از نقاط ضعف و قوت حریف و تغییراتی که آنها در تیم خود به‌وجود می‌آورند شما باید روش مناسبی را داشته باشید و به‌گونه‌ای تیم خود را تمرین دهید که بتوانند به‌راحتی با سه یا چهار سیستم مختلف بازی کنند. البته این موضوع به کیفیت بازیکنانی که در اختیار دارید نیز بستگی دارد و باید به‌عنوان مربی نفرات خوبی داشته باشید.»
او در لورکوزن بازیکنان مستعدی را دراختیار دارد که با کمک آنها می‌تواند شرایط را تغییر دهد. سردار آزمون که در نیم‌فصل قبل راهی این تیم شده و البته در جریان گرم‌کردن در دیدار برابر پورتو دچار مصدومیت شد یکی از بازیکنانی است که اگرچه هنوز نتوانسته خود را کاملا با شرایط فوتبال آلمان وفق دهد، اما در روسیه توانایی‌های خود را کاملا نشان داده است. آزمون بدشانس بود که در ابتدای حضور سرمربی جدید این تیم دچار این مصدومیت شد و احتمالا چندهفته از شرایط مسابقه دور خواهد بود که این می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار رقبایش قرار دهد تا خود را به ترکیب اصلی نزدیک‌تر کند. از طرف دیگر نشریات آلمانی معتقدند آلونسو احتمالا در ژانویه یا حداکثر در انتهای فصل دست به یک خانه‌تکانی در تیمش خواهد زد و حتی ممکن است در این میان آزمون هم قربانی عدم‌نتیجه‌گیری لورکوزن در این فصل و شروع ضعیف آنها شود.
با این حال آلونسو به‌خوبی می‌داند که نباید خیلی زود تصمیم به ایجاد تغییرات در تیمش بگیرد و با دراختیار داشتن ستاره‌هایی چون هادسون اودوی، پاتریک شیک، موسی دیابی و آزمون در خط حمله می‌تواند در ادامه فصل نمایش بهتری را از تیمش شاهد باشیم، حتی بازگشت فلورین ویرتز مصدوم هم دست او را در ادامه فصل برای انتخاب نفرات اصلی‌اش بازتر خواهد کرد. شاید یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف تیم او در خط دفاع باشد و تقویت این بخش از زمین می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه‌گیری لورکوزن در ادامه فصل داشته باشد.
سرمربی اسپانیایی به‌خوبی می‌داند که عملکرد خوب در لورکوزن می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برایش باشد به‌خصوص که تیم‌های سابقش از جمله لیورپول و رئال‌مادرید و حتی بایرن‌مونیخ روی او به‌عنوان یک گزینه بالقوه برای هدایت تیم‌های خود در سال‌های آینده حساب می‌کنند. لیورپول همیشه یکی از تیم‌های محبوب آلونسو است و هواداران این تیم هم رابطه خوبی با هافبک سابق خود دارند. آنها امیدوارند او همانند دوست صمیمی‌اش، میکل آرتتا که در آرسنال به یک مربی خوب تبدیل شد بتواند روزی روی نیمکت قرمزها نشسته و این تیم را در لیگ برتر هدایت کند. این درحالی است که یورگن کلوپ احتمالا پس از پایان قراردادش با این تیم در سال 2026 آنفیلد را ترک خواهد کرد و آلونسو تا آن زمان فرصت دارد خود را به‌عنوان یک جانشین مناسب برای این مربی آلمانی مطرح کند.
رئال‌مادرید هم به او و رائول به‌عنوان گزینه‌های اصلی جانشینی کارلو آنچلوتی در سال‌‌های آینده نگاه می‌کند و اگرچه آنچلوتی اعلام کرده که دوست دارد تا زمان بازنشستگی‌اش در برنابئو بماند اما فلورنتینو پرز مشغول بررسی گزینه‌های احتمالی برای جانشینی این مربی باتجربه است. رئالی‌ها ترجیح می‌دهند پس از کارلتو به‌سراغ فرمولی مشابه آنچه برای زین‌الدین زیدان در این تیم رخ داد بروند و یکی از اسطوره‌های باشگاه را جانشین او کنند. به همین دلیل شرایط رائول و آلونسو را در این سال‌ها زیر نظر داشته‌اند. آلونسو حالا پیش از همه این فرصت‌های شغلی باید خودش را در بایرلورکوزن ثابت کند و نشان دهد اعتمادی که سران این تیم آلمانی به او کرده‌اند بی‌دلیل نبوده است. او در شروع کارش در این تیم با اعتمادبه‌نفس خوبی درباره خودش صحبت کرده است: «پروژه لورکوزن و ایده‌هایی که آنها برای آینده باشگاه دارند برایم جالب‌توجه بود و فکر می‌کنم بتوانم نقش مهمی در موفقیت این تیم داشته باشم و فرد تاثیرگذاری در باشگاه باشم. به خودم اطمینان دارم که می‌توانم تیم را در مسیر پیشرفت قرار داده و بهتر کنم. خوشحالم که اینجا هستم و می‌خواهم کارم را به بهترین نحو در این تیم انجام دهم.»