تاریخ : Sat 08 Oct 2022 - 00:15
کد خبر : 74692
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

بازی‌هـای پرطرفدار

بازی‌هـای پرطرفدار

سراغ بازی‌های پرطرفدار خارجی و ایرانی رفتیم که بین بازیکن‌های ایرانی رواج دارند.

در زمانی قرار داریم که بازی‌های آنلاین و آفلاین درحال حکمرانی هستند و خیلی‌ها در سراسر دنیا، برای سرگرمی یا درآمد سراغ این بازی‌ها می‌روند، بازی‌هایی که نمی‌توان از کنارشان بی‌تفاوت گذشت و فقط جنبه سرگرمی برایشان درنظر گرفت. سراغ بازی‌های پرطرفدار خارجی و ایرانی رفتیم که بین بازیکن‌های ایرانی رواج دارند.

بازهای پرطرفدار خارجی در ایران

Call of Duty
سری بازی‌های کال‌آف دیوتی از محبوب‌ترین عناوین اکشن در دنیای بازی‌های ویدئویی هستند. این سری تاکنون چندین نسخه ناموفق در پلتفرم موبایل داشته اما درنهایت با عنوانی که در سال 2019 در سبک بتل‌رویال عرضه شد، توانست نظر مخاطبان را جلب کند و به یکی از بهترین بازی‌های موبایلی تبدیل شود. بتل‌رویال سبک بازی است که عناصر بقا، اکتشاف و جمع‌آوری را دارد و طی روند بازی یک نفر باید باقی بماند. Call of Duty: Mobile مانند دو رقیب اصلی خود یعنی پابجی و فورتنایت از رقابت‌های بتل‌رویال 100 نفره پشتیبانی می‌کند و البته مودهای کلاسیکی مانند دث‌مچ (Deathmatch) را نیز همچنان حفظ کرده است.

Fortnite
اغراق نیست اگر بگوییم فورتنایت شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین بازی بتل‌رویال این روزهاست. این عنوان اکشن که گرافیک کارتونی جذابی دارد شما را در نقش یکی از شخصیت‌های بازی قرار داده و به‌همراه 99 بازیکن دیگر در یک جزیره زیبا رها می‌کند تا برای زنده ماندن تلاش کنید! تنوع بالای شخصیت‌ها و سلاح‌های بازی به‌همراه وسایل نقلیه مختلفی که در گوشه‌وکنار نقشه بازی پراکنده شده‌اند، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت فورتنایت هستند. همچنین گرافیک بازی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

PUBG MOBILE
بازی پابجی را می‌توان پایه‌گذار بازی‌های بتل رویال به شکل امروزی آن دانست. این بازی در ابتدا در سال 2017 برای رایانه‌های شخصی عرضه شد اما به‌مرور راه خود را به دیگر کنسول‌ها و پلتفرم‌ها باز کرد و درنهایت در سال 2018 تحت‌عنوان پابجی موبایل روانه بازار گوشی‌های هوشمند شد. این عنوان‌ که توسط استودیوی پابجی از زیرمجموعه‌های شرکت نام‌آشنای تنسنت گیمز (Tencent Games) توسعه داده شده، یک محیط جزیره‌ای بسیار وسیع را پیش روی شما قرار می‌دهد که در هر گوشه‌وکنار آن آیتم، وسیله نقلیه، دشمن و... نهفته است. گرافیک واقع‌گرایانه و جذابیت بالای رقابت‌های پابجی موبایل از اصلی‌ترین عوامل محبوبیت این عنوان هستند که باعث شده‌اند بعد از سال‌ها هنوز هم سرورهای بازی بسیار شلوغ باشند.

 Evoland
بدون‌تردید Evoland یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های موبایلی سال‌های اخیر است که در سبک بازی‌های نقش‌آفرینی است. هدایت کاراکتری دوست‌داشتنی [با نام دلخواه] برعهده شما قرار داده می‌شوید که مانند ماشین زمان در تاریخ بازی‌های ویدئویی سفر می‌کنید! امکان حرکت به دو سمت چپ و راست تا سه‌بعدی در بازی وجود دارد و می‌توانید با انجام کارهای مختلف داستان را پیش ببرید! این بازی به‌شکل زیرکانه‌ای موفق به ارائه تجربه‌ای نوستالژیک شده بود که خاطرات بسیاری از گیمرهای قدیمی را به‌واسطه‌ تغییر دادن سبک گرافیکی بازی، زنده می‌کرد.

BattleOps
بازی BattleOps محصول یکی از استودیوها با نامTechouse Games  است. این بازی در سبک اکشن اول‌شخص کلاسیک و داستانی طراحی شده است و بازیکن در نقش سربازی ظاهر می‌شود که مطابق کلیشه‌های همیشگی دنیای گیم و بازی‌های اکشن اول‌شخص، به ناگاه خود را در یک میدان نبرد می‌یابد، بدون اینکه چیزی از گذشته به یاد داشته باشد. گرافیک جذاب، گیم‌پلی روان، امکان اجرای آفلاین و داستانی بودن از بارزترین مشخصه‌های BattleOps هستند که آن را از عناوین چندنفره و تکراری این روزها کاملا متمایز می‌کنند.

Minecraft
این بازی که توسط استودیوی موجانگ توسعه‌یافته در ابتدا در سال 2011 عرضه شد و بعدها نسخه موبایلی آن هم برای کاربران سیستم‌عامل اندروید در دسترس قرار گرفت. ماینکرافت را می‌توان نزدیک‌ترین بازی ویدیویی به لگو (LEGO) دانست. همان‌طور که بسیاری از ما در کودکی از ساختن اشیای گوناگون با لگوها لذت می‌بردیم، در ماینکرافت هم ساخت‌وساز بسیار جذاب سات و البته محدودیت‌های یک بازی فیزیکی در اینجا به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. بنابراین می‌توانید هر آنچه را که در ذهن دارید در ماینکرافت بسازید و حتی یک شهر کامل خلق کنید!  البته در این بین باید با دشمنان بازی که شب‌ها به شما حمله کرده و ساخته‌هایتان را نابود می‌کنند، مبارزه کرده و برای بقا بجنگید.

Genshin Impact
اگر گوشی یا تبلت اندرویدی قدرتمندی دارید و می‌خواهید یک بازی ماجرایی مشابه با نمونه‌های کنسولی را تجربه کنید، Genshin Impact می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. این بازی توسط استودیوی چینی miHoYo و به‌صورت رایگان برای سیستم‌عامل اندروید ساخته و عرضه شده است. البته Genshin Impact تنها برای اندروید نبوده و نسخه‌های کنسولی آن روی پلی‌استیشن 4 و نینتندو سوئیچ در دسترس است. بازی ازلحاظ ظاهر گرافیکی و گیم‌پلی شباهت زیادی به آخرین نسخه زلدا دارد که برای نینتندو سوئیچ عرضه شده است. گرافیک فوق‌العاده بازی اولین چیزی است که به‌محض اجرای آن توجه شما را جلب خواهد کرد. درواقع بازی بیشتر از اینکه به عناوین موبایلی شباهت داشته باشد، یک عنوان کنسولی تمام‌عیار است! داستان جالب Genshin Impact هم یکی دیگر از نقاط قوت آن است که شما را تا انتها با خود همراه می‌کند.

Oceanhorn
در بازی Oceanhorn به گشت‌وگذار و اکتشاف در اقیانوس‌ها می‌پردازید و پا به جزایر اسرارآمیز و ناشناخته خواهید گذاشت. دنیای بزرگ بازی و گیم‌پلی 10 ساعته آن که تماما به‌صورت آفلاین و داستانی است، به‌حدی است که تا مدت‌ها می‌تواند شما را درگیر خود کند. جزایری که به آنها قدم می‌گذارید، مملو از آیتم‌ها، معماها، دشمنان و ماجراجویی‌های جذاب هستند و سیستم ارتقای شخصیت و اضافه کردن تجهیزات نیز بازی را از یکنواختی و تکراری شدن خارج می‌کند. گرافیک بازی با اینکه کارتونی و بچگانه به نظر می‌رسد، اما بسیار خوش‌ساخت و زیباست و رنگ‌های شاد آن برای اغلب افراد می‌توانند جذاب و چشم‌نواز باشد.

CASE: Animatronics
این بازی را کسانی که علاقه‌مند به فیلم‌ها و بازی‌های ترسناک هستند، انتخاب می‌کنند. داستان بازی در یک اداره پلیس جریان دارد که یک هکر کنترل آن را به دست گرفته و تمام راه‌های ارتباطی را با دنیای خارج را قطع کرده است. حال این وظیفه شماست که در محیط تاریک و مخوف این اداره و با استفاده از آیتم‌هایی که به دست می‌آورید، معماها و چالش‌های پیش رو را یکی پس از دیگری حل کرده و از محیطی که در آن گرفتارشده‌اید، نجات پیدا کنید. سازندگان CASE: Animatronics در طراحی بازی خود از معروف‌ترین بازی‌های ترسناک تاریخ مانند سری سایلنت هیل و رزیدنت اویل الهام گرفته و تلاش کرده‌اند یک عنوان ماجرایی خوش‌ساخت را پیش روی مخاطب قرار دهند.

GRID Autosport
بازی‌های سبک ریسینگ یا همان ماشین‌سواری در سال‌های اخیر تحولات و پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند اما با این حال امروزه کمتر می‌توان عنوان کامل و تمام‌عیاری را روی پلتفرم موبایل یافت؛ چراکه اغلب بازی‌های ریسینگ موبایلی برخلاف نسخه‌های کنسولی مملو از خریدهای درون برنامه‌ای هستند که برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و به تجربه بازی لطمه می‌زنند. خوشبختانه GRID Autosport از این روند تبعیت نکرده و می‌توان گفت با یک بازی ریسینگ خوش‌ساخت مشابه بازی‌های کامل کنسولی طرف هستیم. این بازی به‌صورت یک بسته کامل و بدون خرید درون برنامه‌ای یا تبلیغات داخل بازی عرضه شده و با یک‌بار نصب آن می‌توانید به تمام محتوای بازی دسترسی داشته باشید. GRID Autosport  بیش از 100 پیست مسابقه مختلف و تعداد زیادی ماشین را در اختیار شما می‌گذارد تا با رقبا به رقابت پرداخته و مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. در انتها باید به گرافیک بازی هم اشاره‌کنیم که یک سروگردن از اغلب بازی‌های ریسینگ موبایلی بالاتر بوده و انصافا چیزی از نسخه‌های کنسولی کم ندارد.

بازی‌هایی که در ایران ساخته شدند

فرمانده مقاومت
بازی رایانه‌ای «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» یک بازی PC مهیج در ژانر اکشن است که شکست محاصره چندماهه شهر آمرلی واقع در عراق (در 100 کیلومتری مرز ایران) و رشادت‌ها، ایثار و فداکاری رزمندگان مقاومت در این شهر به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. پروژه این بازی در ابتدا با نام ایرانی «ژنرال در سایه» کلید خورد. در این بازی، حاج قاسم به عنوان فرمانده میدان حضور دارد و بازیکن با قهرمان دیگری، قصه بازی را دنبال می کند. «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» یک بازی در سبک تیراندازی اول‌شخص (First Person Shooter) است که برای ساخت آن از موتور قدرتمند آنریل انجین استفاده شده که بسیاری از بازی‌های روز جهان به‌وسیله آن ساخته ‌شده‌اند. استفاده از این موتور گرافیکی به سازندگان اجازه داده تا اثری با کیفیت بالای گرافیکی بسازند و محیط‌های شهر آمرلی را به واقعی‌ترین شکل ممکن طراحی کنند. ساخت این بازی که دوسال و چهارماه طول کشیده، بین پنج تا ۶ ساعت گیم‌پلی دارد و سینماتیک‌های آن به ۴۰ دقیقه و تعداد مراحل آن به ۱۲ و تعداد محیط‌های بازی به ۱۶ عدد می‌رسد.

بال‌های تاریک 
بال‌های تاریک 2 دنباله‌ای خوش‌ساخت و موفق بر قسمت اول به حساب می‌آید. این بازی که با شعار «سینمایی‌ترین بازی ایرانی» ساخته شده و همین جذابیت را برای مخاطب بالا می‌برد، بازی بال‌های تاریک 2 همان روند قسمت اول را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. یک بازی در سبک اشاره و کلیک با معماها و ماجرایی بسیار مرموز. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که فردی مرموز که با نام «سایه شب» شناخته می‌شود، بازیگران سرشناس سینما را می‌دزدد. از آنجایی که داستان بازی ادامه‌ای مستقیم بر داستان قسمت اول به حساب می‌آید، ادامه همان داستان را دنبال خواهید کرد. باز هم اتفاقات مرموزی رخ داده و باید با حل معماهای متفاوت از رمز و راز بازی باخبر شوید. بازی بال‌های تاریک 2 در سبک اشاره و کلیک ساخته شده و معماهای متعددی را پیش روی بازیکن قرار می‌دهد. توجه به محیط بازی و آیتم‌هایی که به دست می‌آورید کلید حل معماهای بازی خواهد بود. معماهای بسیار جالبی را در بازی پشت‌سر می‌گذارید که البته برای حل‌کردن آنها باید کمی زمان صرف کنید. تنوع معماهایی که پیش روی بازیکن قرار می‌گیرد از نقاط قوت این بازی به حساب می‌آید و در هر قسمت از بازی با یک سبک از معماها مواجه خواهید شد. 

مختار 
بازی «مختار: فصل قیام» دومین نسخه از سه‌گانه «سفیر عشق» است که روایت مختار ثقفی را از سلول‌های زندان ابن‌زیاد تا سفر به مکه و آغاز قیام و پیروزی آن، روایت می‌کند. این اثر در سبک اکشن سوم شخص شمشیری تولید شده و دارای 12 مرحله و بیش از 4 ساعت گیم‌پلی است. فصل قیام با محوریت شخصیت مختار ثقفی، دارای 45 دقیقه روایت سینمایی است و نسبت به بازی «سفیر عشق: روز واقعه» که نخستین محصول این تریلوژی به شمار می‌رود، پیشرفت‌های متعددی در زمینه بهینه‌سازی، کیفیت‌گرافیکی و گیم‌پلی دارد.  روایت داستان بازی در قالب تعامل با بیش از 15 شخصیت شناخته‌شده تاریخی و افزون بر 25 شخصیت مهاجم شکل می‌گیرد که هر یک، علاوه‌بر پیشبرد داستان بازی، نقش و شخصیت منحصربه‌فردی ایفا می‌کند. علاوه‌بر روند روایی بازی، در گیم‌پلی آن نیز اکشن‌های هدفمند و ماموریت‌های مشخصی در نظر گرفته شده است که بازیکن را در موقعیت‌های منحصربه‌فردی قرار می‌دهد تا ضمن لذت بردن از یک بازی رایانه‌ای، با اتفاقات آن برهه حساس به شیوه‌ای تعاملی آشنا شود. 

یگان ویژه
بازی «یگان ویژه» یک بازی Turn-Based RPG است که به‌صورت Real-Time روی گوشی‌های همراه انجام می‌شود. در این بازی، ماموریت‌های مختلفی به بازیکن تحویل داده می‌شود که او باید همراه با یک گروه چهار نفره پیشروی کند و با دشمنان و موانعی که ممکن است با آن روبه‌رو شوند، مبارزه کند. 
داستان این بازی در زمان آینده اتفاق می‌افتد. آینده‌ای که با افزایش حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی و تمایل بشر به زندگی دوم در دنیای مجازی، نیرویِ ویژه‌ای در پلیس برای مقابله با جرایم سایبری و ایجاد امنیت، در ایران شکل گرفته است. جرایمی نظیر قاچاق موادمخدر و توزیع روانگردان‌ها، پول‌شویی، هک‌کردن سیستم‌های تبادل مالی و منابع اطلاعات، افشای اسناد محرمانه، سری و صنعتی و جلسات گروه‌های تروریستی که برای ناامن کردن کشور، در دنیای مجازی روی می‌دهد. 

خاکستری 
بازی خاکستری (TheGray) یک عنوان اکشن (شوتر سوم شخص) است که توسط استودیو بازی‌سازی بامشی فرآیند ساخت را طی می‌کند و اواخر مردادماه سال 97 به بازار عرضه شد. مردی می‌خواهد گذشته‌اش را پس بگیرد. گذشته‌ای مبهم را که به از دست دادن قدرت و پسرش منتهی شد. در این راه فقط به یک نفر اعتماد دارد و رهبری گروهی را که برای رسیدن به هدفش تشکیل داده به او می‌سپارد. اما گذشته برای این فرد مبهم نیست. او با مرد همراه می‌شود و پایانی را انتظار می‌کشد که برایش از گذشته نیز بی‌ابهام‌تر است. در طراحی گرافیک سه‌بعدی محیط‌های بازی، با تکیه بر دانش روز شرکت‌های بزرگ جهانی سعی در خلق محیط‌های جذاب با جزئیات بالا و منطبق با استانداردهای جهانی شده است. گیم پلی بازی با تکیه بر سیستم سنگرگیری (Cover base) همواره روند بازی روان و پرهیجانی را برای کاربر فراهم آورده است. به‌کارگیری اسلحه‌های متنوع و به‌روز به افزایش جذابیت گیم پلی بازی کمک کرده است. 

کات
بازی کات یک بازی ورزشی آنلاین است که برای پلتفرم اندروید در اختیار کاربران قرار گرفته است. در این عنوان بازیکن پشت توپ قرار می‌گیرد و هر چه بیشتر بتواند گل بزند بیشتر امتیاز خواهد گرفت. دروازه‌بان همواره توسط کامپیوتر کنترل می‌شود، با این وجود بازیکن امکان ارتقا دروازه‌بان خود را خواهد داشت. کاربر با گل زدن به دروازه‌بان امتیاز دریافت می‌کند و هر بازیکنی که بتواند تعداد گل بیشتری بزند، برنده رقابت خواهد بود. بازی به‌صورت landscape بوده و در یک محیط سه‌بعدی اجرا می‌شود. دوربین بازی First Person بوده و دنیای بازی از منظر بازیکن به نمایش درمی‌آید. توپ روی نقطه پنالتی قرار می‌گیرد و بازیکن پشت توپ ایستاده است. نمای کلی دروازه‌بان را نشان می‌دهد که در دروازه قراره گرفته و منتظر شوت بازیکن است. 

لبخند پیروزی
«لبخند پیروزی» یک بازی تحت وب کاملا ایرانی است که داستان آن در یک برهه از تاریخ باستان رخ می‌دهد. در این بازی می‌توانید در نقش یک قهرمان با دیگر بازیکنان به مبارزات تن به تن بپردازید و به‌طور زنده مسابقات را تماشا کنید. «لبخند پیروزی» برای نخستین بار در ایران با شیوه‌ای کاملا خلاقانه ارائه شده است تا فرصت کسب یک تجربه جدید در زمینه بازی‌های آنلاین را برای بازیکنان فراهم کند. 
داستان بازی در سرزمین پهناوری در گوشه‌ای از جهان که هوش و ذکاوت و جنگاوری مردمانش زبان‌زد خاص و عام است می‌گذرد. در این سرزمین برای انتخاب یک مجلس مشورتی که وظیفه مشاوره دادن به جانشین شاه را برعهده دارند، مسابقاتی برگزار می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید آیا شما می‌توانید یکی از اعضای مجلس مشورتی حکومتی یا برنده مسابقات دوره‌ای باشید یا خیر. 

سفیر عشق 
 بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» یک بازی اکشن شمشیری (Hack ‘n’ Slash) سوم شخص است. مخاطب در این بازی، سیر رخدادهای تاریخی را از منظر شخصیت جوانی ایرانی با نام «مهران» پی می‌گیرد. در روند این بازی، علاوه‌بر بیان قصه مهران، تابستان گرم کوفه سال 61 هجری قمری روایت خواهد شد و بازیکن، اتفاقات تاریخی از زمان ورود مسلم‌ابن‌عقیل(ع) به کوفه و نقش افرادی مانند هانی‌ابن‌عروه، مختار ثقفی، نعمان‌ابن‌بشیر و... را در روندی تعاملی، درک خواهد کرد. بازیکن در این بازی با استفاده از سلاح‌های متنوعی مانند شمشیر، خنجر، سپر و کمان و همچنین تکنیک‌های مختلف همچون مخفی‌کاری، اسب‌سواری، حل معما و... باید مراحل را طی کرده و دشمنان را که شامل چندین دسته (خنجر به دست، شمشیرزن، نیزه و سپر و...‌) با عملکرد و میزان مقاومت متفاوت هستند، از بین ببرد. بیش از 50 دقیقه صحنه سینمایی، موسیقی حماسی اختصاصی، همکاری با دوبلورهای نام‌آشنا و همچنین استفاده از ده‌ها هزار انیمیشن دستی و موشن‌کپچر از دیگر ویژگی‌های بازی «سفیر عشق» است. 

ایران 57
«ایران 57» یک بازی اکشن ماجرایی است که قصد دارد از طریق داستانی گیرا در بستری مستند و قابل اعتنا، به روایت انقلاب اسلامی بپردازد. این بازی با تکیه بر روایت جذاب و مستند خود، مخاطب را به تهران سال 57 می‌برد، درست در دل روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی. روایت معمایی و پیچیده، اکشن، تیراندازی و ماشین‌سواری، بیش از 40 شخصیت داخل بازی، همراه با چندین ساعت دیالوگ‌ هدفمند و ده‌ها سند تاریخی، تلاش می‌کنند مخاطب را کاملا درگیر بازی «ایران 57» کنند. روایت داستانی بازی، از خرداد 1342 آغاز می‌شود، زمانی که مردم ورامین به جرم دفاع از امام خمینی به خاک و خون کشیده می‌شوند. در آخرین لحظات، ایلیار که رهبری جمعیت کفن‌پوش را برعهده دارد، پسر خردسالش ایلیشن را به برادرش می‌سپارد. 15سال بعد از این رویداد، بازی را در نقش ایلیشن که اکنون 25 ساله است، پیش خواهیم برد. ایلیشن سپس به‌همراه عموی خود که یک فعال سیاسی مارکسیست است، به تهران می‌آید. او که در آن برهه، سن زیادی ندارد، پس از مشاهده فعالیت‌های خشونت‌آمیز این گروه، از آن جدا شده و راه خود را تغییر می‌دهد.