تاریخ : Tue 04 Oct 2022 - 00:30
کد خبر : 74649
سرویس خبری : ورزش

طارمی و سردار این‌بار  روبه‌روی هم

آغاز هفته سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

طارمی و سردار این‌بار روبه‌روی هم

جدال امشب بایرلورکوزن برابر پورتو نخستین رویارویی دو بازیکن ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود و مصاف دو مهاجم فیکس تیم ملی ایران در این دیدار می‌تواند جذاب‌ترین بخش این دیدار برای هواداران فوتبال در کشورمان باشد.

سیامک خاجی، خبرنگار:جدال امشب بایرلورکوزن برابر پورتو نخستین رویارویی دو بازیکن ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود و مصاف دو مهاجم فیکس تیم ملی ایران در این دیدار می‌تواند جذاب‌ترین بخش این دیدار برای هواداران فوتبال در کشورمان باشد. البته در شرایطی که سردار آزمون در هفته‌های اخیر در لورکوزن نیمکت‌نشین شده است شاید در این مسابقه هم جراردو سیوانه از او در نیمه‌دوم بازی استفاده کند اما در سوی دیگر میدان مهدی طارمی که ستاره بدون جانشین پورتو محسوب می‌شود و به‌خصوص این هفته بازهم درخشان ظاهرشد اگر اتفاق دور از انتظاری رخ‌ندهد در ترکیب اصلی تیمش به‌میدان خواهد رفت. این دو بازیکن در بازی‌های دوستانه اخیر به‌نوعی رقیب هم بودند و چالش‌هایی هم داشتند و حالا باید روبه‌روی هم قراربگیرند. در دیگر دیدارهای مهم امشب لیگ قهرمانان اروپا اینترمیلان در خانه میزبان بارسلونا خواهد بود و لیورپول در زمین خود برابر رنجرز یک نبرد بریتانیایی را برگزار خواهد کرد. 

 امیدوار به درخشش دوباره طارمی
پورتو هرچقدر در لیگ داخلی عملکرد نسبتا خوبی ارائه کرده اما در اروپا نتوانسته انتظارات را برآورده کند و اصلا شرایط خوبی در جدول گروهش ندارد. زمانی‌که قرعه این تیم در لیگ قهرمانان مشخص شد هواداران تیم پرتغالی به صعود تیم‌شان خوش‌بین بودند چراکه با توجه به رقبای آنها در این گروه، اتلتیکو مادرید اصلی‌ترین حریف‌شان برای صعود بود و در آن زمان به‌نظر نمی‌رسید لورکوزن و بروژ بتوانند دردسر زیادی برای آنها ایجاد کنند. 
پورتو اما با شکست در بازی نخست برابر اتلتیکو که شاید کمی قابل پیش‌بینی هم بود کمی دچار مشکل شد اما کمتر کسی انتظار داشت تا آنها در مصاف با قهرمان بلژیک 4 گل بخورند و از دو بازی ابتدایی خود در این تورنمنت هیچ امتیازی کسب نکنند. در چنین شرایطی بازی امشب برای شاگردان کونسیسائو حکم مرگ و زندگی را دارد چراکه امتیاز ازدست‌دادن در این دیدار خانگی تا حد زیادی شانس آنها برای صعود به دور بعد را کم خواهد کرد. امید اصلی پورتو برای این دیدار به ساق‌های مهدی طارمی خواهد بود که در این روزها در فرم ایده‌آلی قراردارد و در دیدار ابتدای هفته برابر براگا باز‌هم ستاره اول میدان بود و با حرکات خوب خود نقش اصلی را در برد 4 بر یک تیمش در این دیدار سخت و حساس ایفا کرد. 
پورتو درحالی در این دیدار 4 بر یک به برتری رسید که طارمی یک پاس گل داد اما به‌قدری خوب بازی کرد که در پایان بیشتر سایت‌‌های امتیازدهی او را به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کردند. طارمی حالا در بهترین شرایط و در حالی‌که در هفته دیدارهای ملی هم یک گل برای ایران برابر اروگوئه به‌ثمر رساند خود را مهیای بازی امشب می‌کند و امیدوار است بتواند اشتباهش در دیدار هفته نخست برابر اتلتیکو مادرید که منجر به اخراجش و درنهایت شکست تیمش شد را جبران کند. پورتو اگرچه در مصاف برابر بروژ نمایش خوبی نداشت و از فرم مطلوب فاصله داشت اما بدون شک غیبت این مهاجم ایرانی در شکست سنگین آنها بی‌تاثیر نبود. کونسیسائو و تیمش که نخستین برد خود در سه بازی اخیر در تمامی رقابت‌ها را جشن گرفته‌اند حالا با روحیه‌ای به‌مراتب بهتر برای مصاف با لورکوزن آماده می‌شوند. 
پورتو فصل را با روندی عالی آغاز کرد و رقبای داخلی خود را یکی‌‌پس‌ازدیگری شکست داد تا اینکه شکست عجیب آنها برابر ریوآوه این نوار را پاره‌کرد. جالب اینکه آنها تا اینجای فصل برابر اسپورتینگ لیسبون و براگا، دو تیم همیشه مدعی فوتبال پرتغال با اختلاف سه گل پیروز شده‌اند اما برابر تیم‌هایی چون ریوآوه و استوریل امتیاز ازدست داده‌اند. پورتو تا اینجای تورنمنت در فاز دفاعی بسیار بد عمل کرده و سومین خط دفاعی ضعیف این مسابقات را پس از گلاسکو رنجرز و ویکتوریا پلژن دراختیار دارد. در چنین وضعیتی آنها به سه امتیاز بازی امشب نیاز دارند تا برای صعود و حتی قرارگرفتن در رده‌سوم و رفتن به لیگ اروپا امیدوار بمانند. 
سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو در نشست خبری پیش از این دیدار درباره دلیل تفاوت عملکرد تیمش در لیگ قهرمانان و لیگ پرتغال می‌گوید: «آخرین بازی ما در این تورنمنت برابر بروژ بود که عملکرد خوبی نداشتیم و این بخشی از زندگی است. شما همیشه در بهترین شرایط نیستید و ممکن است بازی‌های خوب یا بد داشته باشید. ما باید دوباره به فرم خوب خودمان برگردیم و اشتباهات قبلی‌مان را جبران کنیم. بازی با لورکوزن برای ما بسیار مهم است و تلاش داریم همانند بازی با براگا باشیم. نباید حریف را دست‌کم بگیریم چراکه اگرچه این تیم در لیگ برابر بایرن‌مونیخ شکست خورده اما فصل قبل در بوندس‌لیگا سوم شده و سومین خط حمله برتر مسابقات را داشته است. شاید ما در حال‌حاضر در شرایط بهتری باشیم اما هربازی وضعیت مخصوص به خود را دارد.»
او در ادامه درباره شرایط طارمی نیز می‌افزاید: «طارمی بازیکنی باهوش است و مهم‌ترین چیز برای او فوتبال است. او برابر براگا هم نمایشی فوق‌العاده را ارائه کرد و اگرچه گل نزد اما همه‌کار برای تیم ما انجام داد و یکی از بهترین‌های زمین بود. ما در پورتو مثل یک تیم هستیم و در هرشرایطی از هم حمایت می‌کنیم. او بارها با مشکلاتی مواجه شده اما خوشبختانه توانسته هوشمندانه رفتار کند و تمرکزش همیشه روی فوتبال است. ما هرروز در تمرینات تلاش داریم تا در بهترین شرایط باشیم و در هرمسابقه فقط برای کسب برد به‌میدان می‌رویم. بازیکنان ما توانایی‌های زیادی دارند و به‌دنبال این هستیم که آنها را در قالب یک تیم و متحد به ‌میدان بفرستیم. شرایط لیگ پرتغال به‌گونه‌ای است که هرتیمی می‌تواند برای ما دردسرساز شده و ما را سورپرایز کند.»

 سایه سنگین توخل
در سوی دیگر میدان اما لورکوزن پس از سه بازی بدون شکست در دیداری سخت برابر بایرن‌مونیخ با 4 گل شکست خورد تا مشکلات این تیم همچنان ادامه داشته باشد. سیوانه، سرمربی سوئیسی این تیم فصل قبل عملکردی عالی به‌همراه تیمش داشت و تا هفته‌های پایانی در بین مدعیان قرارداشت و درنهایت هم سوم شد. در این فصل اما شرایط برای او و شاگردانش اصلا خوب پیش‌نرفته و پس از شکست ناباورانه در همان دور نخست جام حذفی برابر تیمی دسته سومی، در لیگ هم نتایج خوبی کسب نکرده‌اند و با کسب فقط 5 امتیاز از 8 بازی در رده ماقبل پایانی جدول قراردارند. 
یک برد و دو تساوی باعث شده تا سرمربی سوئیسی از هرترفندی برای فرار از این شرایط بحرانی استفاده کند و حتی به‌سراغ نیمکت‌نشین کردن سردار آزمون، مهاجم تازه‌وارد خود نیز رفت اما این تغییر هم کارساز نبود و او به‌شدت خطر برکناری را حس می‌کند. دیروز حتی چند نام به‌عنوان جانشینان احتمالی او منتشرشده که مهم‌ترین و مشهورترین آنها توماس توخل است که به‌تازگی از چلسی اخراج شده و فعلا بدون تیم مانده است. فرناندو کارو، مدیر باشگاه آلمانی درباره وضعیت این تیم پیش از مصاف حساس با پورتو می‌گوید: «ما باید هرچه زودتر روند نتیجه‌گیری خود را آغاز کنیم و به‌خصوص مقابل پورتو عملکرد خوبی داشته باشیم. پس از این بازی هم باید به‌فکر سه امتیاز بازی با شالکه باشیم. توماس توخل هم مربی فوق‌العاده‌ای است و در حال‌حاضر فقط همین را می‌توانم درباره شایعات اخیر بگویم.»
با این‌حال به‌نظر می‌رسد آینده سوانه در لورکوزن به‌شدت به بازی امشب وابسته باشد و اگرچه تیم او در بازی قبلی خود موفق شد اتلتیکو مادرید را با دو گل شکست دهد و نتیجه‌ای عالی را رقم بزند اما اگر در پرتغال نتواند نتیجه خوبی کسب کند بعید نیست که حتی پیش از مصاف با شالکه از سمتش کنار برود. کارو در ادامه می‌افزاید: «ما از نظر بودجه جزء 4 تیم برتر لیگ هستیم و به همین‌دلیل انتظار داریم تا در جمع مدعیان باشیم اما فعلا از 8 بازی خود فقط 5 امتیاز گرفته‌ایم و هیچ‌تیمی در لیگ قهرمانان در چنین وضعیتی در لیگ خود قرار ندارد.»
توماس توخل پس از کسب نتایج ضعیف در چلسی از سمت خود برکنار شد و گفته می‌شد شاید یکی از کاندیداهای جانشینی ناگلزمن در بایرن‌مونیخ باشد که او هم فصل خوبی را به‌همراه تیمش سپری نمی‌کند اما با شرایطی که لورکوزن دارد شاید این مربی مشهور آلمانی را در هفته‌های آتی روی نیمکت این تیم ببینیم و این برای سردار آزمون اتفاق مثبتی خواهد بود که شانس بازی زیر نظر یکی از مربیان صاحب سبک آلمان و اروپا را پیدا کند. 
آزمون در این فصل تنها یک‌بار در جام حذفی و دو بازی هم در لیگ در ترکیب اصلی لورکوزن به‌میدان رفته است و از هفته چهارم در لیگ نیمکت‌نشین شد و در دو بازی لیگ قهرمانان نیز به‌عنوان بازیکن جانشین راهی زمین شد. سیوانه با به‌خدمت گرفتن هادسون‌اودوی از چلسی در هفته‌های اخیر ترجیح‌داده تا بیشتر از سیستم 1-3-2-4 استفاده کند و با توجه به عملکرد خوب پاتریک‌شیک در فصل قبل ترجیح می‌دهد از این مهاجم اهل جمهوری چک به‌عنوان تک‌مهاجم تیمش استفاده کند و به‌ همین دلیل فرصت کمتری دراختیار مهاجم ایرانی لورکوزن قرار می‌گیرد. آزمون البته در دیدارهای اخیر تیمش نمایش بهتری داشته و با گلزنی در دیدار ایران برابر سنگال روحیه خوبی هم کسب کرده است اما در 29 دقیقه‌ای که برابر بایرن‌مونیخ به‌میدان رفت نتوانست مانع از باخت سنگین تیمش شود. 
لورکوزن با توجه به وضعیتی که دارد حتی از مساوی در بازی امشب هم می‌تواند راضی باشد و در پایان دور رفت می‌تواند همچنان به‌صعود امیدوار بماند اما سیوانه در ادامه فصل باید به فکر تغییراتی اساسی در تیمش باشد تا حداقل در لیگ از منطقه سقوط فاصله بگیرد. البته نباید فراموش کرد که مصدومیت شدید فلورین ویرتز، ستاره جوان و آینده‌دار این تیم که فصل قبل یکی از بهترین‌های بوندس‌لیگا بود نیز در افت لورکوزن بی‌تاثیر نبوده و این تیم در غیاب او که به‌علت پارگی رباط صلیبی تا ماه مارس غایب خواهد بود نتوانسته عملکرد خوبش در فصل قبل را تکرار کند. 

 لشکر غایبان بارسا برابر اینتر
در مهم‌ترین دیدار شب نخست دور سوم این مسابقات اینتر در خانه پذیرای بارسلونا خواهد بود که پس از ماه‌ها به صدر جدول لالیگا برگشته است. دو تیم سه امتیازی گروه C که تنها بردشان در این فصل لیگ قهرمانان برابر ویکتوریاپلژن بوده است برای امیدوارماندن به صعود در ایتالیا به‌مصاف هم می‌روند. هر دو تیم که بازی رفت خود را به بایرن‌مونیخ باخته‌اند در لیگ داخلی خود شرایطی کاملا متفاوت دارند. اینتر بدترین شروع خود در 11 سال اخیر در سری A را داشته اما آبی‌واناری‌ها در 7 بازی ابتدایی خود در لالیگا بدون شکست مانده‌اند و حالا به‌لطف لغزش رئال‌مادرید برابر اوساسونا صدرنشین شده‌اند. شاگردان سیمونه اینزاگی این‌هفته در لیگ به‌مصاف رم رفتند و در حالی‌که با یک گل پیش بودند درنهایت 2 بر یک باختند تا نخستین شکست خود برابر جالوروسی از سال 2017 را تجربه کنند. این شکست باعث شد تا آنها از جمع 6 تیم برتر لیگ جداشده و با 4 شکست در 8 بازی ابتدایی خود در لیگ با بدترین شروع تاریخ خود در این تورنمنت برابری کنند. 
از طرف دیگر اینتر در 5 بازی خود برابر بارسا در میلان تنها یک‌برد داشته و این آمار ضعیف در آستانه بازی امشب کفه‌ترازو را به‌نفع حریف اسپانیایی سنگین می‌کند. دو بازی رفت و برگشت پیاپی می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت این گروه را مشخص کند و تیم برتر این دو بازی شانس زیادی برای صعود به‌همراه بایرن‌مونیخ خواهد داشت. بارسا که فصل پیش پشت سر بایرن و بنفیکا در گروهش سوم شد این‌بار دوست ندارد دوباره تجربه حضور در لیگ اروپا برایش تکرار شود و به‌لطف خرید ستاره‌های پرتعداد از جمله روبرت لواندوفسکی که شروعی عالی در تیم جدیدش داشته امیدوار است حتی به مراحل پایانی لیگ قهرمانان نیز صعود کند. 
اینتر در بازی امشب مارسلو بروزوویچ و روملو لوکاکو را ‌به‌دلیل مصدومیت دراختیار ندارد و در ترکیب بارسا هم ممفیس دپای، فرانکی دی‌یونگ، رونالد آرائوخو، سرجی روبرتو، الکس بالده و ژول‌کنده مهم‌ترین مصدومانی هستند که به بازی امشب نمی‌رسند.