تاریخ : Sat 01 Oct 2022 - 02:00
کد خبر : 74578
سرویس خبری : دانشگاه

حضور 6 هزار دانشجوی خارجی جدید در نیمسال اول 1401

معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

حضور 6 هزار دانشجوی خارجی جدید در نیمسال اول 1401

در حال حاضر عمده دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از کشورهای افغانستان و عراق است.

50 درصد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد ارشد و دکتری هستند

سارا طاهری، خبرنگار:بسیاری از اندیشه‌پردازان بازنمود پدیده پیچیده جهانی شدن در آموزش عالی را بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها توصیف کرده‌اند. دانشگاه‌های بین‌المللی فرصت‌های مناسبی را برای زندگی و آینده‌ای بهتر برای انسان‌ها و درنهایت کشورها فراهم می‌کنند. این روزها کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، علاوه‌بر ارتباطات بین‌المللی سنتی در تبادل دانشجویان و اعضای هیات‌علمی، توجه خود را به همکاری‌های بین دانشگاهی، جذب دانشجویان غیر ایرانی، تدوین برنامه‌های درسی مشترک، همکاری‌های پژوهشی، انتقال فناوری و افزایش تعاملات معطوف کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دوره جدید خود در همین مسیر حرکت می‌کند و مهم‌ترین برنامه خود در این راستا را جذب دانشجویان غیر ایرانی قرار داده است. سیدجلال درخشه، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «90 درصد دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه از کشور عراق و افغانستان هستند، اما قرار است شبه قاره هند و اروپای شرقی دو مقصد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجو باشند.» 
درخشه فارغ‌التحصیل دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است؛ او عضو موسس انجمن علمی ارتباطات فرهنگی بین‌المللی است و در عضویت کمیته برنامه‌ریزی علوم سیاسی ‌و روابط بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در هیات‌موسس و هیات‌مدیره انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، تاسیس و عضویت انجمن علمی مطالعات سیاسی جهان اسلام و ریاست مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور را در کارنامه کاری خود دارد. درخشه از اواخر خردادماه امسال مسئولیت معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت. 
معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آخرین تحولات واحدهای خارجی دانشگاه‌ هم گفته و تاکید کرده که برنامه‌ای 5 ساله مبتنی‌بر فعال‌سازی حوزه‌های مختلف در واحد اکسفورد نیز تدوین خواهد شد و مجوز 4 رشته جدید در واحد امارات نیز از دولت امارات اخذ شده که در این رشته‌ها در حال جذب دانشجو است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

توجه به گسترش سبد جذب دانشجویان در دوره جدید معاونت بین‌الملل یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های گذشته جذب دانشجویان غیر ایرانی بوده است؛ آیا این هدف در دوره معاونت شما نیز به‌عنوان هدف و ماموریت اصلی دنبال می‌شود؟
دانشگاه آزاد اسلامی وظایف و ماموریت‌های کلانی را برای معاونت بین‌الملل از قبل تعیین کرده که براساس این ماموریت‌ها عمل می‌کنیم. اما آن چیزی که مورد توجه بنده در دوره جدید است، گسترش سبد جذب دانشجویان از مناطق مختلف جهان است؛ به این ترتیب که پنجره‌های جدیدی را در این رابطه باز کرده و مذاکرات لازم نیز در این خصوص انجام شده و این فعالیت‌ها به‌تدریج به نتیجه خواهد رسید. معتقدم نباید صرفا پنجره جذب دانشگاه را در اطراف کشور یعنی کشورهای همسایه متمرکز کنیم هر چند که کشورهای همسایه فرصت‌های بسیار مناسبی داشته و در اولویتمان قرار دارد اما در عین حال فکر می‌کنم فعالیت در مناطق دیگر جهان نیز ضرورت داشته و باید سبد جذب و پذیرش دانشجویان را گسترش داده و متنوع کنیم. 

جذب دانشجو از شبه قاره هند و اروپایی شرقی را دنبال می‌کنیم
گفتید قرار است سبد جذب را متنوع کنید؛ الان بیشترین دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از کدام کشورها است و کدام کشورها به‌عنوان سایر کشورهای هدف برای جذب دانشجو در نظر گرفته شده است؟
در حال حاضر عمده دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از کشورهای افغانستان و عراق است. در مجموع 90 درصد دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه از این دو کشور مخصوصا طی دو سال گذشته بوده است. هرچند این فرصت مناسبی بوده و کشورهای همسایه در اولویت هستند اما معتقدم که باید پنجره‌های جدیدی را باز کنیم. اکنون در حال برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو از شبه قاره هند و اروپای شرقی هستیم. درخصوص کشورهای همسایه نیز به جز کشور عراق و افغاستان جذب دانشجو از سایر کشورهای همسایه را نیز در دستورکار داریم. ما 15 کشور همسایه داریم و قاعدتا باید جذب دانشجو در این کشورها را نیز برنامه‌ریزی و دنبال کنیم. 

نیمی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند 
به غیر از جذب دانشجوی غیر ایرانی دیگر هدف و برنامه شما در معاونت بین‌الملل دانشگاه چیست؟
برنامه دوم بحث کیفی‌سازی آموزش و پژوهش است که از ابتدا مورد تاکید قرار دادم. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت گسترده‌ای از اساتید، امکانات و تجهیزات داشته و همچنین واحدهای بسیار توانمندی در اختیار دارد؛ قاعدتا انتظار و توقع از چنین دانشگاهی، عمق بخشیدن به آموزش‌ها و توجه به بحث پژوهش است که به‌صورت جدی باید مورد توجه قرار گیرد. الان بیش از 50 درصد دانشجویان غیر ایرانی در سطح کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند. یعنی از بین 50 هزار و 107 دانشجوی خارجی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، 32 هزار و 602 نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد، 989 نفر در مقطع دکتری تخصصی و 741 در مقطع دکتری حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند. قاعدتا این تعداد، ظرفیت فوق‌العاده‌ای است؛ چراکه بیش از 50 درصد دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی در این مقاطع تحصیل می‌کنند. این موضوع فرصت پژوهش فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند که باید به این مساله توجه جدی داشته باشیم و واحدهای مجری طرح باید به‌دقت و با دغدغه پژوهش این دسته از دانشجویان را مورد توجه قرار دهند. بنابراین بحث کیفی‌سازی آموزش‌وپژوهش مورد توجه است. البته به معنای این نیست که پیش از این، به بحث کیفی‌سازی توجه نشده است بلکه در این دوره تاکید زیادی روی این بحث داریم. 

در نیمسال اول 1401، 6 هزار نفر دانشجوی خارجی ثبت‌نام کردند
تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید چه میزان افزایش داشته است؟

در سطح ملی بین 103 تا 105 هزار دانشجوی خارجی در بین همه دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند. از این تعداد 50 هزار و 107 نفر دانشجوی خارجی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. همچنین، در نیمسال اول 1401 نیز تاکنون بالغ‌بر 6 هزار نفر دانشجوی خارجی دیگر نیز ثبت‌نام کرده‌اند. این نشان از ظرفیت بسیار دانشگاه آزاد برای جذب دانشجویان خارجی دارد که باید از این ظرفیت‌ها نیز نهایت استفاده را کرد. 
البته درحال حاضر ثبت‌نام‌ها ادامه دارد و هنوز تمام نشده است. بنابراین نمی‌توان درصد دقیقی از افزایش ظرفیت دانشجویان غیر ایرانی را اعلام کرد. اما تاکنون حدود 6 هزار نفر برای سال جاری ثبت‌نام داشته‌اند که غیر از آن 50 هزار و 107 نفر دانشجوی سابق هستند. 

در دانشگاه آزاد اسلامی از 26 ملیت دانشجو داریم 
بیشترین تعداد دانشجو از بین کدام کشورها هستند؟

بخش عمده‌ای از 50 هزار و 107 نفر دانشجوی خارجی دانشگاه آزاد اسلامی، از کشورهای عراق و افغانستان هستند. اما حدود 26 ملیت دیگر نیز از سایر کشورهای جهان درحال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند. 

چالش‌های فرهنگی دانشجویان خارجی هم یکی از مسائل مهم در میزبانی از دانشجویان است. دانشگاه به این چالش توجه داشته و چگونه برای آن برنامه‌ریزی کرده است؟
بله؛ لحاظ برنامه فرهنگی برای دانشجویان غیرایرانی از دیگر برنامه‌های در دست اجراست؛ دانشجویان غیرایرانی از ملیت‌های متفاوت هستند و در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی از 26 ملیت دانشجو داریم. حدود 103 هزار دانشجوی غیرایرانی در سطح ملی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 50 درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، 25 درصد در دانشگاه‌های دولتی و 25 درصد باقی‌مانده نیز در سایر دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. بنابراین وزن اصلی مسئولیت آموزش، پژوهش و فرهنگ این طیف عظیم از دانشجویان برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشجویان از ملیت‌های مختلفی هستند که فرهنگ‌های متفاوتی نیز دارند. این دانشجویان وقتی وارد دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند با فرهنگ جدیدی آشنا می‌شوند که در یک بخش با آموزش زبان فارسی باید به مسائل فرهنگی آنها پرداخته شود. همان‌طور که می‌دانید وقتی یک نفر از یک شهر به شهر دیگر مسافرت کند ممکن است با مشکلاتی مواجه شود بنابراین بحث بسیار مهمی مطرح است مبنی‌بر اینکه باید یک برنامه منسجم فرهنگی برای این دانشجویان داشته باشیم که به حال خود رها نشوند زیرا بحث فرهنگی نیز مهم بوده و صرفا بحث آموزش‌وپژوهش مدنظرمان نیست. اگر آموزش‌وپژوهش با مسائل فرهنگی و تربیتی توامان نباشد اهداف عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تامین نخواهد شد. بنابراین یک برنامه‌ریزی نیز در این خصوص انجام شده و یک بسته فرهنگی را با مشورت‌هایی که در سطح دانشگاه با معاونت فرهنگی و دانشجویی و سایر بخش‌ها انجام شده و آماده کردیم که بعد از تصویب و نهایی‌شدن به واحدها ابلاغ می‌شود. 

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در دانشگاه آزاد
کیفی‌سازی آموزش و پژوهش در معاونت بین‌الملل چگونه دنبال می‌شود؟ به عبارت بهتر چگونه قرار است به این هدف برسید؟

برای رسیدن به این هدف و برای اینکه این موضوع تسهیل شود یک مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تاسیس و واحدهای مجوزدار متصل به این مرکز شده اند؛ چون یکی از ابزارهای لازم، مهم و در عین حال فرهنگی برای فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان، آموزش زبان فارسی است. معتقدم اگر این واحدها آموزش لازم را نبینند، در دریافت و درک دروس در این دوره‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین بحث کیفی‌سازی را مورد توجه قرار داده و ماه گذشته رئیس مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارس منصوب و از وی درخواست کردم تا برنامه آموزش زبان فارسی را ارائه دهد والان در حال برنامه‌ریزی برای نحوه آموزش زبان فارسی در این مرکز هستیم. بخش مهمی از هر گونه کیفی‌سازی آموزش و پژوهش مربوط به آموزش زبان، بخش دیگر مربوط به فعالیت اساتید محترم در واحدهای مختلف و بخش دیگر مربوط به گروه‌هاست. همه این بخش‌ها باید دست در دست یکدیگر داده و شرایط را برای کیفی‌سازی آموزش‌وپژوهش فراهم کنند. خوشبختانه بسیاری از دانشجویان وارد دوره پژوهش می‌شوند بنابراین این موضوع مورد توجه قرار گرفته تا از این ظرفیت عظیم استفاده زیادی در حوزه پژوهش شود. معتقدم گسترش پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به ارتقای سطح علمی خود دانشگاه نیز کمک می‌کند. 

تمام مراکز آموزش زبان فارسی به مرکز بین‌الملل آموزش زبان فارسی متصل شد
پیش از این درخصوص راه‌اندازی مانند سامانه آموزش زبان فارسی در واحد الکترونیک صحبت کرده بودید. این سامانه به کجا رسید؟

الان تمام مراکزی که در سطح واحدهای دانشگاه آزاد به‌عنوان مرکز آموزش زبان فارسی فعال هستند را به مرکز بین‌الملل آموزش زبان فارسی متصل کردیم. این مرکز متولی امر آموزش دانشجویان غیرایرانی در داخل کشور است؛ همچنین به دنبال این هستیم که با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که گروه‌های زبان و ادبیات فارسی در سطح کشور دارند از این ظرفیت برای آموزش زبان فارسی در سطح بین‌المللی نیز اقدام کنیم. این کار آغاز شده و قاعدتا بخشی از این مساله می‌تواند به شکل مجازی باشد. الان برای طیفی از دانشجویان که می‌خواهند در سال آینده در رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند برنامه‌ریزی کردیم که از ابتدای ترم در سه دوره متوالی به شکل مجازی آموزش ببینند. لذا واحد الکترونیک ظرفیت لازم را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد که این کار را انجام دهد و مرکز بین‌الملل آموزش زبان فارسی از ظرفیت مرکز آموزش واحد الکترونیک استفاده خواهد کرد. همه مراکز موجود به نحوی ذیل برنامه‌ریزی کلی مرکز بین‌الملل آموزش زبان فارسی خواهند بود و بر این اساس عمل می‌کنند. 

یکی از برنامه‌های محول‌شده به معاونت بین‌الملل رصد جایگاه واحدهای دانشگاه آزاد در رتبه بین‌المللی است. در ارتباط با این امر چه کارهایی انجام شده است؟
برای تعیین جایگاه الزاماتی وجود دارد که دانشگاه آزاد این الزامات علمی و پژوهشی را دارد. اما، شرط ورود به این رتبه‌بندی‌ها، مستلزم ارائه داده‌های گسترده‌ از دانشگاه به موسسات مشخصی است که این رتبه‌بندی‌ها را انجام می‌دهند. در رویکرد کنونی دانشگاه، نباید برای دریافت رتبه‌بندی بین‌اللملی تمام داده‌ها و اطلاعات در اختیار موسسات خارجی قرار گیرد. این امر نیز بدان معنا نیست که دانشگاه آزاد اسلامی در سطح آموزش و پژوهش ظرفیت لازم را ندارد. حتی در برخی رشته‌ها این واحد دانشگاهی به‌عنوان برترین‌های کشور و بین‌الملل قرار دارد. به‌عنوان مثال رشته مکانیک این دانشگاه در رتبه‌بندی بین‌المللی در جایگاه 43 قرار گرفته است. اما در این خصوص باید این مساله را لحاظ کرد که سیاست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رویکرد او در اختیار قرار ندادن داده‌های این دانشگاه برای رتبه‌بندی جهانی است. به‌طور قاعده برای حل این مساله دانشگاه به دنبال تعریف رتبه‌بندی‌های جدید است. می‌توان مانند رتبه‌بندی‌های جهان اسلام را پیدا کرده و با بعضی‌ از کشورهای اسلامی، رتبه‌بندی‌های جدیدی را بنیان‌گذاری کرد. همچنین اطمینان خاطر لازم برای در اختیار قرار نگرفتن اطلاعات دانشگاه به موسسات نامحرم ایجاد می‌شود. 

ایجاد مشارکت با دانشگاه‌ها و موسسات برتر دنبال می‌شود
از دیگر برنامه‌های معاونت شما مشارکت با دانشگاه‌ها و موسسات برتر داخلی و خارجی برای تاسیس نهاد دانش‌های نهاد بنیادین بود. این موضوع چگونه دنبال شده است؟

معاونت بین‌الملل در 3 حوزه مجزا فعالیت دارد. این 3 حوزه متشکل از حوزه جذب پذیرش دانشجو، حوزه مسئولیت واحدهای بین‌الملل داخل و حوزه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور است. همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه نیز از کارهای این معاونت است که با توجه به سیاست‌های دانشگاه از این فرصت‌‍ نهایت استفاده در قالب تفاهم‌نامه‌ها، برنامه‌های مشترک، همایش‌ها و موارد دیگر می‌شود. سعی بر ایجاد مشارکت با دانشگاه‌ها و موسسات برتر از برنامه‌های آینده این معاونت است. در حال حاضر در سطوح مختلف این همکاری‌ها ایجاد شده؛ اما امید به گسترش این همکاری‌ها را برای آینده داریم. 

درحال حاضر تلاشی برای ارتباط‌گیری با دیگر دانشگاه‌های مطرح دنیا در دستور کار قرار دارد؟ 
درحال حاضر تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های زیادی در سطح بین‌الملل منعقد شده است و با بعضی از این موسسات از قبیل آسایهل و سایر نهادهای دانشگاهی بین‌المللی ارتباط برقرار شده است. اما در اینجا باید چند نکته مهم مانند شرایط بین‌المللی را نیز در نظر گرفت. در بعضی مواقع شرایط بین‌المللی الزامات ادامه راه برای ایجاد ارتباط بین‌المللی را آماده نمی‌کند. از دیگر موارد، امکانات و ظرفیت‌های موجود است که از این منظر مشکلی وجود ندارد. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارتباطات مناسبی بین دانشگاه‌های منطقه دارند. به‌صورت مکرر درخواست‌هایی از سوی واحدها برای گسترش روابط با دیگر دانشگاه‌های منطقه به معاونت ارسال می‌شود و مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. به دنبال گسترش این ارتباطات، تلاش داریم تا در چهارچوب رویکردهای دانشگاه در این باره اقدامات لازم انجام شود. البته در عین حال باید شرایط بین‌المللی را نیز در این امر لحاظ کرد. 

برنامه 5 ساله فعال‌سازی واحد اکسفورد تدوین می‌شود
درخصوص واحد آکسفورد توضیح دهید که در چه وضعیتی قرار دارد. 

فعالیت این واحد تاکنون عمدتا متمرکز بر برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بوده است. از مسئول این واحد درخواست کرده‌ام تا یک برنامه مشخص 5 ساله مبتنی‌بر فعال‌سازی در حوزه‌های مختلف را تدوین کند. همچنین واحد آکسفورد می‌تواند با همکاری موسسات ودانشگاه آزاد اسلامی دوره‌های کوتاه‌مدت خود را افزایش دهد. اخیرا با بنیاد ایران‌شناسی نیز تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای دوره‌های مشترک در واحد آکسفورد به امضا رسیده است. آنچه برای آینده از رئیس واحد آکسفورد درخواست کرده‌ایم این است که یک برنامه مشخص و زمان‌بندی‌شده 5 ساله ارائه دهد تا بدانیم که باید کار را از کجا شروع کنیم. آنچه مورد نظر است فعال‌سازی واحد آکسفورد است که امیدوارم این مهم به‌زودی انجام شود. واحد آکسفورد در حال حاضر در اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت فعال است و امیدوارم یک برنامه مدون و منسجمی ارائه شود. البته در حال رایزنی هستیم تا فعالیت‌های واحد آکسفورد را صرفا منحصر به برگزاری این دوره‌ها نکنیم. 

جذب دانشجو در آکسفورد را براساس برنامه‌ای مشخص پیگیری می‌کنیم 
آیا در افق 5 ساله، این واحد فعالیت خود را در جذب دانشجو آغاز خواهد کرد؟

راه‌اندازی دوره‌های آموزشی رسمی در انگلستان مستلزم الزاماتی از جمله اخذ مجوزهایی است. به‌طور مثال اگر بخواهیم دانشجو پذیرش کرده یا رشته‌هایی را ایجاد کنیم در انگلستان شرایط سختی دارد. سابق بر این نیز تلاش‌هایی صورت گرفته اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم. آنچه ما در نظر داریم این است که از ظرفیت واحد آکسفورد در جهت گسترش دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت استفاده کنیم. همچنین درصورت فراهم شدن شرایط، بخشی از دوره‌هایی تمدن اسلامی، ایران‌شناسی و... را در مرحله نخست برگزار کرده و در مرحله بعدی در رشته‌های دیگر نیز مجوز لازم را بگیریم. الان نمی‌توان برای جذب دانشجو وعده داد زیرا انتظار ما یک بحث و شرایطی که برای پذیرش دانشجو وجود دارد یک بحث دیگر بوده و بستگی به الزامات و مقتضیات در کشورها دارد. برای مثال ما در عراق نیز تمایل به جذب دانشجو داشته و شرایط را نیز فراهم کردیم ولی کشور عراق نیز دارای مقررات و شرایط خود است و ما باید در چهارچوب این مقررات مجوزهای لازم را اخذ و سپس به جذب دانشجو اقدام کنیم. تلاشمان بر این است که این مراحل را طی کنیم. جذب دانشجو در واحد آکسفورد را  هم براساس یک برنامه مشخص پیگیری خواهیم کرد. البته به غیر از دوره‌های کوتاه‌مدت مجوز رشته از وزارت علوم کشورمان داریم ولی همان‌طور که گفتیم باید مجوز نهادهای ذی‌رربط در کشور انگلستان را داشته باشیم که در عین حال تلاشمان در اخذ این مجوز است. همچنین مجوز تدریس زبان فارسی را داریم که اخیرا تفاهم‌نامه‌ای برای مطالعات ایران‌شناسی با بنیاد ایران‌شناسی انجام شده و به‌تدریج این واحد نیز در چهارچوب رویکردهای کلی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را گسترش می‌دهد. 

مجوز 4 رشته از دولت امارات برای واحد امارات اخذ شد
درخصوص واحد امارات نیز توضیح دهید؛ الان این واحد در چه شرایطی قرار دارد؟

واحد امارات خوشبختانه فعال است و براساس تلاش‌های رئیس این واحد مجوز 4 رشته از دولت امارات اخذ و دانشجو نیز جذب شده است. پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز در رشته‌های دیگر نیز در حال انجام است. همچنین در حال پیگیری هستیم تا مجوز 3 رشته که قبلا در این واحد فعال بوده را نیز اخذ کنیم. اصل و تلاشمان بر گسترش فعالیت است و قرار شد از ایرانیان مقیم چه در امارات و چه کشورهای منطقه این کار انجام شود. 

این 4 رشته کدام رشته‌ها هستند؟
به غیر از مجوز رشته‌هایی که در واحدهای خارج از کشور داریم باید تاییدیه سالانه نهادی نظارتی آموزش عالی کشور امارات را نیز داشته باشیم. طی 3 سال گذشته تلاش‌های زیادی در این راستا انجام شده است. البته 2 سال گذشته مجوز پذیرش دانشجو در واحد امارات متوقف بود و قاعدتا پذیرش دانشجو نداشتیم اما خوشبختانه تلاش خوبی انجام شد و در حال حاضر در رشته‌های کارشناسی معماری، کارشناسی‌ارشد ارشد معماری، کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی و کارشناسی‌ارشد حقوق جذب شده است. امیداریم در چند رشته دیگر نیز مجوز بگیریم و خوشبختانه واحد امارات در حال پذیرش دانشجو در این 4 رشته است. 

مجوز راه‌اندازی واحد در عراق اخذ شده؛ در حال آماده‌سازی شرایط هستیم
برنامه‌ مشخصی برای راه‌اندازی واحد جدید در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد؟

در حال حاضر برنامه تصویب‌شده‌ای در این خصوص وجود ندارد. تنها مطالعات و امکان‌بندی‌هایی درحال انجام است که اگر این مطالعات به‌درستی انجام شود و دانشگاه به اطمینان لازم برای تاسیس واحد جدید برسد؛ حتما این کار انجام خواهد شد. البته، تلاش‌هایی برای ایجاد واحد جدید در کشور عراق انجام شده و مجوزهای لازم اخذ شده است؛ اما نیاز به شرایطی است که در حال تلاش برای تهیه این شرایط و لوازم هستیم.