تاریخ : Thu 22 Sep 2022 - 04:15
کد خبر : 74509
سرویس خبری : ورزش

می خواهیم برای اولین بار بعد از انقلاب قهرمان آسیا شویم

مرفاوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: همه بازیکنان تیم ملی جوانان در قرقیزستان پدیده بودند

می خواهیم برای اولین بار بعد از انقلاب قهرمان آسیا شویم

مرفاوی:ما ابتدا می‌خواهیم با حضور در جمع 4 تیم برتر رقابت‌ها سهمیه جام جهانی جوانان را تثبیت‌کرده و سپس به‌دنبال قهرمانی خواهیم بود.

کاش منتقدان به گذشته برمی‌گشتند و رزومه من را می‌دیدند/ استقلالی‌ها نباید با تضعیف امثال شهباززاده خودزنی کنند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال جوانان ایران درحالی به‌عنوان صدرنشین به مرحله‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا و مقدماتی جام جهانی در ازبکستان صعود کرد که با توجه به زمان کم سپری‌شده از انتخاب کادرفنی و شرایط ناپایدار فدراسیون فوتبال، انتظار کمی برای صعود این تیم به مرحله بعدی رقابت‌ها وجود داشت اما صمد مرفاوی و شاگردانش دست به‌کار بزرگی‌ زده و درحالی که در کشور قرقیزستان میهمان بودند، موفق شدند با 3 پیروزی در گروهی نسبتا دشوار به‌عنوان تیم برتر راهی مرحله‌نهایی شوند. البته حالا دستاورد بزرگ‌تری مقابل این تیم قرار گرفته است؛ کسب سهمیه جام جهانی جوانان و درنهایت هم کسب عنوان قهرمانی آسیا برای اولین‌بار بعد از انقلاب. مرفاوی به‌عنوان سرمربی از تیمش رضایت دارد و حالا باید تا اسفندماه صبر کرد تا نتیجه تلاش‌های این گروه و تدابیر آنها در قالب رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا مشخص شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مرفاوی را در ادامه می‌خوانید.

رقابت‌های مقدماتی قهرمانی جوانان آسیا را با موفقیت پشت سر گذاشتید. صحبت را از سطح فنی و کیفی مسابقات آغاز کنیم.
بازی‌های دشواری بود. این رقابت‌ها درحالی برگزارشد که تیم‌ها نسبت به قبل خیلی پیشرفت کرده بودند و سطح خوبی داشتند. هر 3 تیم هم‌گروه ما از جمله برونئی که کارش در این رده سنی را تازه آغاز کرده همگی پیشرفت‌های خوبی را از خود نشان دادند. آنها با حضور در چنین رقابت‌هایی به دنبال توسعه فوتبال پایه در کشورهای خود و کسب تجربه هستند اما با همه این تفاسیر این رقابت‌ها سطح فنی خوبی داشت و به‌زعم بنده ما در قرقیزستان بازی‌های سختی را پشت سر گذاشتیم. این درحالی است که در رده‌های سنی، همه بازی‌ها سخت هستند و نمی‌توان حریفی را آسان قلمداد کرد چون تیم‌ها در این رده‌های سنی با وجود اینکه کم‌تجربه هستند اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. با همه این تفاسیر خدا را شکر می‌کنم که بچه‌ها قدرت فوتبال ایران و توانمندی خود را به‌خوبی نشان دادند و خدا را شکر به آن چیزی که می‌خواستیم رسیدیم.

به نظر می‌رسد بازی‌های سرتری را نسبت به حریفان ارائه کردید که تیم ملی موفق شد با اقتدار از این رقابت‌ها صعود کند.
بله درست است. با توجه به زمان کمی که داشتیم کار بزرگی انجام شد. ما فقط دوماه‌ونیم فرصت داشتیم چراکه تا قبل از آن فقط تست می‌گرفتیم و استعدادیابی می‌کردیم. با این‌حال در این مدت حضور در رقابت‌های کافا برای ما از آن جایی مفید بود که بچه‌های ما حضور در یک تورنمنت را تجربه کرده و موفق شدند در طی آن عنوان قهرمانی را به‌دست بیاوردند. در واقع پیشرفت بچه‌ها از حضور در این تورنمنت آغاز شده و توانستیم درنهایت در مقدماتی قهرمانی آسیا به این دستاورد که صعود به مرحله بعدی بود برسیم. ما پیشرفت‌های خوبی به لحاظ تاکتیکی، فنی و جسمانی داشتیم و در مجموع شرایط برای ما خیلی خوب رقم‌خورد. این درحالی است که تیم ملی با‌انگیزه و پرقدرت در این رقابت‌ها ظاهرشد و از آن جایی که‌انگیزه لازم را داشتیم موفق شدیم این کار بزرگ را رقم بزنیم. همه نفرات ما با همدیگر نزدیک بودند و واقعا تفاوتی بین بچه‌ها وجود نداشت و این یکی از نکات مثبت تیم ملی جوانان در این رقابت‌ها بود.

تیم‌های ملی رده‌های سنی در ادوار گذشته همیشه مشکلات و معضلات زیادی از جمله صغرسنی و... را تجربه کرده است. این بار خبری از این ماجراها نبود؟
صددرصد دیگر از این مشکلات نداریم. چون بازیکنانی که الان داریم در رده‌های سنی پایین‌تر در تیم‌های ملی نونهالان و نوجوانان بازی کرده‌اند و همه اینها آن سابقه و رزومه قبلی را دارند و این موضوع یک امر ثبت شده است و دیگر نمی‌توان اصلا به این مسائل فکر کرد. روی این حساب یک تیم سالم را در شرایطی واضح و شفاف به این رقابت‌ها اعزام کردیم و چیزی غیر از این وجود ندارد.

البته باید قبول کنیم که بحث امکانات و شرایط در تیم‌های ملی رده‌های سنی هیچ‌زمانی به اندازه تیم ملی بزرگسالان نبوده و همین کار شما را سخت می‌کند.
شما به این موضوع توجه کنید که تیم ملی هم از امکانات به‌روز بهره نمی‌برد چه برسد به تیم‌های پایه. با این‌حال در همین وضعیت هم تیم ملی شرایطی دارد که ما همان‌ها را هم نداریم و حتی زمین تمرینی و امکانات اردویی تیم‌های پایه مثل تیم بزرگسالان نیست. درست است که ما صعود کردیم اما در رده‌های سنی مشکلات خاص خودمان را هم داریم. فدراسیون ما در این چند ماه اخیر شرایط خاصی داشت و ثبات خاصی را شاهد نبودیم با این‌حال از آقای ماجدی تشکر می‌کنم که با توجه به همین شرایط سخت، وضعیتی را فراهم کرد که بتوانیم تیم را برای این بازی‌ها به هرشکلی آماده کنیم. البته کمبودهایی هم داشتیم و این کمبودها خیلی آزاردهنده و تاثیرگذار بودند. اما در حد توان و تا جایی که مقدور بود، فدراسیون این کمبودها را حل می‌کرد و جا دارد از آقای ماجدی و تیم جدید مدیران فدراسیون از جمله آقای نبی و پرهیزگار که ما را در راه سفر به قرقیزستان حمایت و همراهی کردند تشکر‌کنم. آنها درخواست ما برای اعزام زودهنگام به رقابت‌ها را پذیرفتند و این موضوع خیلی به ما کمک کرد.

پس تیم جدید مدیریتی فدراسیون هم با شما و تیم ملی همکاری کردند.
بله و این همکاری باعث شد تا یک هفته پایانی اردو را خارج از کمپ سپری کرده و مسائل امکاناتی مانند تغذیه و استراحت ملی‌پوشان بسیار خوب بود. آنها شرایط خوبی را برای ما فراهم کردند و همین‌که 5 روز زودتر راهای قرقیزستان شده و توانستیم با شرایط آب و هوایی این کشور آشنایی پیدا کنیم، این موضوع خیلی به ما کمک کرد و من از این بابت از مدیران فدراسیون تشکر می‌کنم.

تیم ملی جوانان بعد از انقلاب هنوز عنوان قهرمانی آسیا را کسب نکرده است. این تیم این توانمندی را دارد که اسفندماه در ازبکستان این طلسم را بشکند؟
خیلی کار سختی هست اما ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم تا با یک برنامه‌ریزی خیلی خوب بتوانیم این امر را محقق کنیم. ان‌شاءالله فدراسیون فوتبال خواسته‌های ما را درنظر بگیرد و از تیم ملی حمایت کند تا این تیم ملی جوانان با تمام قدرت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرده تا بتوانیم در این رقابت‌ها با بهترین وضعیت شرکت کنیم. ما ابتدا می‌خواهیم با حضور در جمع 4 تیم برتر رقابت‌ها سهمیه جام جهانی جوانان را تثبیت‌کرده و سپس به‌دنبال قهرمانی خواهیم بود. اگر این اتفاق بیفتد قطعا به نفع فوتبال و جوانان ما خواهد بود و همین بازیکنان فعلی هم می‌توانند نسل خوبی برای آینده فوتبال ایران باشند.

برای کسب این عنوان برنامه‌ریزی کردید؟
برنامه‌ریزی می‌کنیم و حتما دنبال این موضوع هستیم.

بازیکنانی مانند الهیار صیادمنش از تیم ملی جوانان چهره شدند. تیم فعلی چند پدیده داشت؟
به نظر من همه این بازیکنان پدیده بودند. وقتی شما 23 نفر را از استعدادیابی انتخاب می‌کنید و به تیم ملی می‌برید و این نفرات می‌توانند در دو تورنمنت موفق باشند، پس همه آنها پدیده هستند. ان‌شاءالله این روند ادامه پیدا کند و این نفرات بتوانند در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم به نحواحسن به تیم کمک کنند تا در ازبکستان به مقام خوبی برسیم.

البته کسب موفقیت بعدی مشروط به آن است که باشگاه‌ها نیز با شما همکاری‌های لازم را درخصوص دراختیار گذاشن بازیکنان‌شان داشته باشند.
الان ما بحث ملی می‌کنیم و موضوع پرچم ایران و تیم ملی فوتبال کشورمان است و این بازیکنان در مقاطع مختلف اردویی باید دراختیار تیم ملی باشند تا بتوانند برای کشورشان افتخارآفرینی کنند که در این‌صورت این موضوع می‌تواند به سود خود باشگاه‌ها هم باشد. بالاخره با حضور در اردوهای مختلف، سطح این نفرات هم بالاتر رفته و تجربه خوبی کسب می‌کنند و می‌توانند به باشگاه‌هایشان کمک کنند. اگر هم به جام جهانی صعود کنند که قطعا وارد ویترین شده و از این طریق، باشگاه‌های این نفرات هم می‌توانند از طریق این بازیکنان به سود مالی خوبی برسند. همه این مسائل به هم مرتبط هستند. پس بنابراین همه باید به هم کمک کنیم تا فوتبال ما آینده خوبی داشته باشد.

زمانی که به‌عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شدید شاهد بودیم که برخی از اهالی فوتبال به این موضوع انتقاد کرده و شما را گزینه مناسبی برای تیم ملی جوانان ندانستند. به‌نظر می‌رسد با نتیجه‌ای که امروز به‌دست آمده، پاسخ خوبی به منتقدان دادید.
بالاخره انتقاد همیشه وجود دارد و هرکسی می‌تواند نقد کند اما انتقاد داریم تا انتقاد. یک انتقاد سازنده است و یک نوع انتقاد هم تخریب کننده. ما به انتقادهای تخریب‌کننده توجه نداریم و همه منتقدان را از دوستان خوب خودمان می‌دانیم اما از انتقادات سازنده استقبال می‌کنیم. در صورتی که من قبلا در تیم‌های پایه کار کرده‌ام و کسانی که در این مدت اخیر انتقاداتی را مطرح کردند خودشان در دوره جوانان و نوجوانان بازی می‌کردند و شاید زیاد یادشان نبود که من در قدیم مربی تیم‌های پایه استقلال بودم و کارم را آنجا آغاز کردم و با این تیم در رده سنی جوانان، قهرمان ایران شدم. بالاخره این انتقادات همیشه وجود دارد و من هم زیاد به‌دل نمی‌گیرم و این‌طور نیست که این صحبت‌ها خیلی من را بهم بریزد.

اما یادمان می‌آید که آن زمان تا حدودی این انتقادات شما را عصبانی کرده بود.
ناراحت و عصبی که نه اما دوست داشتم منتقدان به گذشته برگردند و رزومه من را ببینند. اینهایی که انتقاد می‌کنند آن زمان همسن بازیکنان استقلال در رده‌های سنی بودند که به این باشگاه تحویل دادم و شاید هم حق داشته باشند که گذشته را به‌یاد نیاورند هرچند اصلا برایم مهم نبودند. درواقع آنها همسن همین‌هایی بودند که امروز با آنها کار می‌کنم و آن زمان سنی نداشتند!

چند دقیقه‌ای هم درباره استقلال صحبت کنیم. این تیم جلوی نساجی بازی متحول‌شده‌ای را به‌نمایش گذاشت.
باور کنید بازی آخر استقلال را ندیدم. آنقدر سرگرم تیم ملی جوانان و مشغول کار با این تیم بودم که دیگر هیچ فرصتی برایم نماند. همان زمان که استقلال بازی می‌کرد ما درحال تمرین کردن بودیم و در آن مقطع همه فکر و ذهن من موفقیت با تیم ملی جوانان بود و در آن زمان فرصتی برای پیگیری بازی استقلال نداشتم.

استقلال بازی خوبی را به‌نمایش گذاشت اما نکته این است که در جلوی زمین به‌نظر می‌رسد این تیم از یک تمام‌کننده قهار بهره‌مند نیست و این موضوع شاید برای آبی‌ها بعدا گران تمام شود. چقدر با این موضوع موافق هستید؟
امیدورم شرایط تیم بهتر شود و به یک ثبات خوبی برسد اما استقلالی‌ها نباید نیروهای خود را تضغیف کنند. سجاد شهباززاده و برخی نفرات را به تیم برگرداندیم و امروز وظیفه ما استقلالی‌ها این است که به این نفرات روحیه بدهیم. اگر قرار باشد این نفرات را بیاوریم و از نظر روحی و روانی آنها را خراب کنیم هرکس دیگری را هم بیاورید همین اتفاق می‌افتد. ممکن است یک مهاجم در هفته‌های ابتدایی گل نزند اما باید او را تخریب کرد؟ بنابراین باید به نیروهایمان اعتماد کنیم و به آنها روحیه و اعتمادبه‌نفس بدهیم تا بتوانند بهتر از اینها شده و گلزنی کنند. هنوز 6 هفته از لیگ سپری شده است و همان‌طور که در این زمان کم نمی‌توان یک مربی را قضاوت کرد، یک بازیکن تازه وارد را هم نمی‌توان در این فرصت اندک قضاوت کرد.

به‌خصوص بازیکنان ایرانی که از جنبه‌های روحی و روانی خاصی برخوردار هستند.
پس بنابراین باید به این دسته از بازیکنان مانند شهباززاده و سایرین فرصت بدهیم و به آنها اطمینان کنیم که بتوانند برای تیم مثمرثمر باشند چون اگر آنها را تخریب کنیم این موضوع به ضرر ما تمام می‌شود. مگر ما می‌توانیم به جز این نفرات، بازیکن جدید دیگری جذب کنیم؟ پس باید به این نفرات روحیه بدهیم و به آنها اعتماد کنیم تا آنها با یک شرایط خوب جواب این اطمینان را بدهند؟

درباره لوکادیا صحبتی دارید؟
من بازی‌های استقلال را ندیدم چه‌رسد به دیدارهای پرسپولیس و این بازیکن را حقیقتا هم ندیدم چون خودم سرگرم کار تیمی خودمان بودم و حالا هم که لیگ برتر تعطیل‌شده. ان‌شاءالله در آینده بازی همه تیم‌ها را می‌بینم، هرچند نظری نمی‌توانم بدهم اما برای استقلال در ادامه مسیرش آرزوی موفقیت می‌کنم.