تاریخ : Wed 21 Sep 2022 - 04:15
کد خبر : 74485
سرویس خبری : ورزش

گلزنی بدون توقف

نگاهی به مهاجمان تازه‌واردی که فصل را عالی شروع کردند

گلزنی بدون توقف

ارلینگ هالند از زمان حضورش در منچسترسیتی روند گلزنی فوق‌العاده‌ای داشته است و روبرت لواندوفسکی حالا به ماشین گلزنی بارسلونا بدل شده است.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: معمولا در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی پرطرفدارترین بازیکنان مهاجمان هستند که بسیاری از باشگاه‌ها به دنبال خریدشان هستند تا نقاط ضعف خود در خط حمله و همچنین گلزنی را حل کنند. در این تابستان هم شاهد جابه‌جایی چندین بازیکن نامدار در این پست بودیم که راهی تیم‌های جدیدی شدند تا شاید بتوانند عملکرد بهتری به‌خصوص در فصلی که جام جهانی در میانه‌های آن برگزار می‌شود داشته باشند. در میان بازیکنانی که به‌تازگی باشگاه‌های خود را تغییر داده‌اند برخی هنوز نتوانسته‌اند در تیم‌های جدید خود چندان موفق بوده و انتظارات را برآورده کنند. نفراتی چون تیمو ورنر، روملو لوکاکو و داروین نونیز هنوز نتوانسته‌اند روند گلزنی خوب خود در سال‌های قبل را تکرار کنند و البته هنوز فرصت زیادی برای درخشش در این فصل دارند اما در سوی دیگر بازیکنانی هم هستند که خیلی زود با شرایط تیم جدید خود را وفق داده‌اند و در این مدت نمایشی بسیار خوب ارائه کرده‌اند. شاخص‌ترین چهره در این فهرست ارلینگ هالند است که از زمان حضورش در منچسترسیتی روند گلزنی فوق‌العاده‌ای داشته و خیلی زود به آقای گل فعلی فوتبال جزیره تبدیل شد. دیگر ستاره‌ای که در همین مدت کم از زمان شروع لیگ توانسته ارزش‌های خود را نشان دهد روبرت لواندوفسکی است که با حرف و حدیث زیاد از بایرن مونیخ جدا شد و حالا به ماشین گلزنی بارسلونا بدل شده است. به جز این دو بازیکن که از همان ابتدا هم انتظار می‌رفت بتوانند در تیم‌های خود موفق باشند می‌توان به گابریل ژسوس برزیلی، الکساندر ایساک سوئدی و همچنین سادیو مانه اشاره کرد که تا اینجای فصل شرایط قابل قبولی در تیم‌های جدید خود داشته‌اند.

وحشت در جزیره با بچه‌غول
ارلینگ هالند از همان زمان که درخشش را در ردبول سالزبورگ اتریش آغاز کرد مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار داشت و به‌خصوص منچستریونایتد تلاش زیادی کرد تا او را به خدمت بگیرد. هالند با وجود اینکه قبل از آن زیر نظر سولشر در مولده نروژ بازی کرده بود اما تلاش‌های هموطنش برای جذب او موفق نبود و این پدیده جوان نروژی ترجیح داد تا راهی دورتموند شود. او در آلمان هم درخشش را خیلی زود شروع کرد و همه منتظر بودند تا ببینند کدام غول اروپایی موفق به خریدش می‌شود. در جمع زردها او 89 بار در ترکیب این تیم به میدان رفت و موفق شد 86 گل به ثمر برساند و آماری بسیار خوب را از خود به جای گذاشت. در حالی که رئال مادرید مشتری جدی او بود و بارسلونا، منچستریونایتد، چلسی و حتی پاری‌سن‌ژرمن هم برای خریدش ابراز تمایل کرده بودند، اما این گواردیولا بود که برای خط حمله سیتی این بازیکن گلزن را به خدمت گرفت. درحالی‌که همه منتظر بودند تا رقمی نجومی برای این پدیده پرداخت شود اما سیتیزن‌ها تنها در ازای 60 میلیون یورو این بازیکن را به ترکیب تیم خود اضافه کردند که البته رقم هنگفتی نیز به مدیربرنامه‌های او پرداخت شد.
هالند به تیمی اضافه شده بود که در همه پست‌ها ستاره‌های نام آشنایی در اختیار دارد و تنها پس از جدایی سرخیو آگرو فقدان یک مهاجم بزرگ و گلزن را در خط حمله خود حس می‌کرد و گابریل ژسوس نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند. در چنین شرایطی حضور بازیکنانی چون دی‌بروینه، ریاض محرز، فیل فودن و برناردو سیلوا در ترکیب تیم گواردیولا کار یک مهاجم گلزن را برای درخشش در این تیم بسیار آسان می‌کند چراکه هر کدام از این بازیکن‌ها و به‌خصوص دی‌بروینه تبحر زیادی در ارسال پاس گل دارند و به این ترتیب حضور در سیتی می‌توانست انتخابی بسیار خوب برای هالند جوان باشد.
هالند در نخستین بازی رسمی تیمش برابر لیورپول در جام خیریه نتوانست گلزنی کند اما از آن بازی تاکنون او فقط نتوانسته دروازه بورنموث را در لیگ جزیره باز کند و البته در آن مسابقه هم یک پاس گل داد. بچه‌غول نروژی در این مدت 11 گل از جمله دو هت‌تریک در رقابت‌های لیگ داشته و در دو بازی لیگ قهرمانان هم برای تیمش 3 گل زده و آماری فوق‌العاده در شروع کارش در منچستر از خود به جای گذاشته است. حالا به نظر می‌رسد او در رقابت برای عنوان آقای گلی در لیگ انگلیس رقبای زیادی نخواهد داشت و با روندی که در پیش گرفته رسیدن به او برای سایر مهاجمان تیم‌های لیگ برتر کار بسیار سختی خواهد بود.
گواردیولا تا حدی به درخشش این بازیکن وابسته است و به او نیاز دارد که در تعطیلات فیفادی که این بازیکن برای دیدارهای ملی راهی نروژ شده است چند عضو کادر پزشکی باشگاه را به این کشور فرستاده تا سلامتی این بازیکن را زیر نظر داشته باشند و لحظه به لحظه او را رصد کنند. ماریو پافوندی، تراپیست ورزشی که از نخستین فصل حضور گواردیولا در سیتی مشغول به کار است یکی از نفراتی است که راهی نروژ شده است. استال سولباکن، سرمربی تیم ملی نروژ هم تایید کرده که پافوندی از طرف سیتی در نروژ حضور دارد و با اعضای کادر فنی تیم ملی این کشور کاملا در ارتباط است تا در جریان دو دیدار این تیم برابر اسلوونی و صربستان در لیگ ملت‌های اروپا به‌دقت شرایط او را زیر نظر داشته باشد. سیتیزن‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر می‌خواهند این فصل طلسم ناکامی‌های آنها در لیگ قهرمانان شکسته شود و آنها بتوانند نخستین جام اروپایی خود را بالای سر ببرند باید هالند را در اوج داشته باشند. وظیفه پافوندی این است که از نزدیک تمامی تحرکات هالند را همانند زمانی که در کمپ تمرینی این باشگاه حضور دارد زیر نظر داشته باشد و با بررسی تمامی پارامترها مانع از افت او شود. اتفاقی که پیش از این سیتی در مورد کوین دی‌بروینه و سرخیو آگرو هم اجرا کرده بود و در مقاطع مختلف آنها را به‌دقت زیر نظر داشته است تا ستاره‌هایش را در اوج داشته باشد. هالند فصل قبل یک مصدومیت نسبتا طولانی را در دورتموند تجربه کرد و این مهم‌ترین آسیب‌دیدگی او در سال‌های اخیر بوده است و سیتیزن‌ها نگرانند که مبادا این اتفاق در فصل جاری هم تکرار شود.
سولباکن در این باره می‌گوید: «ما معمولا 26 یا 27 بازیکن را دعوت می‌کنیم و رسیدگی به این تعداد برای تنها دو تراپیست کار راحتی نیست. ارلینگ با پیشنهادی جالب در این زمینه به سراغ ما آمد و گفت که این تراپیست حرفه‌ای و عالی قرار است با او کار کند و ما هم از این موضوع استقبال کردیم.» هالند در تیم ملی کشورش هم نقشی محوری دارد و به همین دلیل در بیشتر دیدارها تا پایان مسابقه در زمین حضور دارد که همین موضوع باعث خستگی او می‌شود. گواردویلا هم به‌خوبی می‌داند که استفاده مستمر از این بازیکن می‌تواند باعث فرسودگی و حتی مصدومیتش در ادامه فصل شود و به همین دلیل مجبور است در مقاطعی از فصل به او استراحت بدهد. البته اتفاق خوب برای گواردیولا این است که نروژی‌ها نتوانستند جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند و هالند در طول مدت برگزاری این تورنمنت که حدود دو ماه دیگر آغاز خواهد شد فرصت خوبی برای استراحت و تجدید قوا خواهد داشت.

نیم‌نگاهی به توپ طلا
دیگر بازیکنی که در این فصل توانسته شروعی فوق‌العاده در تیم جدیدش داشته باشد روبرت لواندوفسکی است که پس از سال‌های بازی برای بایرن مونیخ در 34 سالگی تصمیم گرفت ماجراجویی تازه‌ای را این بار در لالیگا آغاز کند و به همین دلیل پس از مدت‌ها کش‌وقوس و تلاش برای رفتن به نوکمپ موفق شد لباس آبی و اناری‌ها را به تن کند. بارسلونا با جدایی لئو مسی فقدان یک ستاره بزرگ و تاثیر‌گذار را در خط حمله خود حس می‌کرد و خرید نفراتی چون ممفیس دپای و پیر امریک اوبامیانگ هم نتوانست این معضل را حل کند. اگر چه کاتالان‌ها در نیم‌فصل دوم سال قبل شرایط به‌مراتب بهتری داشتند اما هنوز نیاز به تقویت تیم به‌شدت حس می‌شد. در چنین شرایطی لواندوفسکی به هدف اول نقل‌وانتقالاتی ژاوی بدل شد و او از مدیران باشگاه خواست که این ستاره لهستانی را به هر نحو ممکن به نوکمپ ببرند. از طرف دیگر خود لوا هم علاقه زیادی داشت تا برای بارسا بازی کند و پس از 12 سال بازی در بوندس‌لیگا و شکستن رکوردهای متعدد در این رقابت‌ها به دنبال چالشی جدید بود.
لواندوفسکی در این سال‌ها بارها شم زیاد گلزنی خود را به رخ کشیده است و با زدن 447 گل در 562 بازی برای دورتموند و بایرن آماری عالی در این زمینه دارد. این گلزن لهستانی در سال 2010 از لخ‌پوزنان کشورش جدا شد و به دورتموند رفت و خیلی زود در این تیم به بازیکنی موثر بدل شد. البته در آن سال انتقال او به بلکبرن در لیگ انگلیس تقریبا نهایی شده بود که البته اتفاقی عجیب باعث منتفی‌شدن آن شد. درحالی‌که او آماده می‌شد تا برای بازدید از امکانات باشگاه و امضای قرارداد راهی انگلیس شود فوران یک آتش‌فشان در ایسلند که در آن زمان اروپا را تحت تاثیر قرار داده بود باعث لغو سفرش شد و به این ترتیب آینده فوتبالی او کاملا تغییر کرد.
لوا پس از 8 سال بازی برای بایرن تصمیم به ترک این باشگاه گرفت. مدیران تیم آلمانی با این تصمیم او مخالفت کردند، اما بالاخره او به بارسلونا پیوست. او در بازی نخست تیمش برابر وایکانو موفق به گلزنی نشد اما پس از آن در هر 5 بازی بعدی در لالیگا موفق به گلزنی شد که با بریس برابر سوسیداد، وایادولید و الچه با 8 گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ قرار گرفته و به‌خوبی از مصدومیت کریم بن‌زما برای فاصله گرفتن از او استفاده کرده است. در لیگ قهرمانان هم او شروعی به‌یادماندنی با بارسا داشت و برابر ویکتوریا پلژن هت‌تریک کرد اما در مسابقه حساس مقابل تیم سابقش، بایرن‌مونیخ با وجود فرصت‌های متعددی که داشت در گلزنی ناکام بود تا این بازی را کاتالان‌ها با دو گل ببازند. با این حال خرید لوا باعث شده تا شاگردان ژاوی روند رو به رشد خوبی در این فصل داشته باشند و با ادامه این روند نه‌تنها در لیگ بلکه حتی در اروپا هم می‌توانند خود را به‌عنوان یک مدعی جدی مطرح کنند.
لواندوفسکی که تاکنون دو بار در مراسم فیفا به‌عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا انتخاب شده اما نتوانسته توپ طلای فرانس فوتبال را ببرد؛ معتقد است که با حضور در این تیم اسپانیایی شانسش برای فتح این عنوان به مراتب بیشتر شده است: او اظهار کرد: «بارسلونا تیمی است که بیشترین برنده توپ طلا را در بین تمامی باشگاه‌های اروپایی داشته است. فکر می‌کنم راه فتح این عنوان در بارسا کوتاه‌تر از مونیخ است و در اینجا راحت‌تر می‌توان به این موفقیت دست پیدا کرد.» او سال گذشته در مراسم توپ طلا برنده جایزه‌ای جدید به نام بهترین مهاجم سال شد که البته در همان دوره فقط اهدا شد و به نظر می‌رسد مدیران مجله فرانس فوتبال برای اینکه توپ طلا را به مسی داده بودند مجبور شدند چنین جایزه‌ای را ابداع کنند. امسال هم شانس کریم بن‌زما با توجه به درخشش خیره‌کننده‌ای که فصل قبل به‌خصوص در لیگ قهرمانان داشت برای رسیدن به این جایزه به‌مراتب بیشتر از لواندوفسکی است و باید دید با توجه به اینکه به‌زودی جام جهانی نیز برگزار می‌شود و از طرف دیگر هالند نیز در شرایط ایده‌آلی قرار دارد در سال 2023 او سرانجام خواهد توانست طلسم رسیدن به این جایزه را بشکند یا نه.

درخشش مهاجمان برزیل و آرژانتین
ژسوس در سیتی نتوانست به آنچه که استحقاقش را داشت برسد و درنهایت تصمیم گرفت در این تابستان این تیم را به مقصد آرسنال ترک کند. او در همان روزهای ابتدایی حضورش در جمع شاگردان آرتتا گلزنی را آغاز کرد و در دیدارهای تدارکاتی این تیم نمایشی عالی داشت تا هواداران این تیم به یافتن جانشینی خوب برای اوبامیانگ و لاکازت امیدوار شوند. آرسنال فصل را به لطف عملکرد خوب او و سایر ستاره‌هایش کم‌نقص شروع کرد و در حال حاضر و با گذشت هفت هفته صدرنشین لیگ برتر است. ژسوس در این 7 بازی با 4 گل و سه پاس گل نقش غیرقابل انکاری در پیروزی‌های تیمش داشته و اگر بتواند همین روند را حفظ کند آرسنال می‌تواند حتی یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل باشد.
اتفاق عجیب اینکه با وجود نمایش خوبی که ژسوس در این مدت داشته در آخرین فهرست تیم ملی برزیل که از سوی تیته اعلام شده است نامی از این بازیکن دیده نمی‌شود. اما این مهاجم 25 ساله درباره غیبتش در دیدار دوستانه برابر غنا و تونس می‌گوید: «من به تصمیم سرمربی و کادر فنی تیم احترام می‌گذارم. من یک برزیلی هستم و می‌دانم که همیشه این فرصت را خواهم داشت که برای تیم ملی کشورم بازی کنم. در تیم ملی برزیل بازیکنان مستعد زیادی حضور دارند و در ادامه تلاشم را بیشتر خواهم کرد تا بتوانم دوباره پیراهن این تیم را به تن کنم.»
پائولو دیبالا هم دیگر بازیکنی است که در تیم جدیدش نمایشی بسیار خوب ارائه کرده و جزء مهاجمانی است که فصل جدید را با گلزنی آغاز کرده است. دیبالا پس از ترک یووه قرار بود راهی اینتر شود اما با اتفاقاتی که افتاد درنهایت راهی رم شد تا زیر نظر ژوزه مورینیو بازی کند. دیبالا در 6 بازی سری A برای گرگ‌ها 3 گل و 2 پاس گل داشته و یکی از خریدهای موفق لیگ ایتالیا در این فصل لقب گرفته است. در لیگ اروپا هم او در دو بازی یک گل زده است.
در فوتبال انگلیس و در روز آخر نقل‌وانتقالات نیوکاسل با پرداخت 70 میلیون یورو یک مهاجم جوان سوئدی را از رئال سوسیداد به خدمت گرفت. الکساندر ایساک 22 ساله که در لالیگا در دو مسابقه یک گل زده بود و در این سال‌ها از او به‌عنوان مهاجمی آینده‌دار نام برده می‌شد به‌عنوان یکی از خریدهای گران‌قیمت این فصل فوتبال اروپا به نیوکاسل رفت تا این تیم را که با مالکان سعودی خود کاملا متحول شده است همراهی کند. او در این فصل در 3 بازی برای راه‌راه‌پوشان به میدان رفته و در همین مدت کم دو گل در لیگ سخت انگیس به ثمر رسانده و هواداران این تیم را امیدوار کرده است.