تاریخ : Tue 20 Sep 2022 - 03:51
کد خبر : 74458
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«همه‌فن‌حریف» تنور کشتی را داغ می‌کند

«همه‌فن‌حریف» تنور کشتی را داغ می‌کند

اگر کشف استعداد در ایران هم از آموزش‌وپرورش و مدارس صورت بگیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

عباس جدیدی، قهرمان المپیک و داور برنامه «همه‌فن‌حریف»: «همه‌فن‌حریف» برنامه خیلی خوبی است و جای آن در بدنه کشتی کشور خالی بود. این برنامه فضای کشتی را گرم و برای مخاطب کشتی اشتیاق ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم به‌صورت سنتی کشف استعداد کنیم باید در باشگاه‌ها و محله‌ها و کوچه و خیابان‌ها و بازی بچه‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌شهر دنبالش بگردیم. اما به صورت آکادمیک اگر بخواهیم نگاه کنیم باید تمرکز ویژه‌ای روی مدارس، آموزش‌و‌پرورش، دانشگاه‌ها و حتی مراکز نظامی داشته باشیم. دلیل اینکه کشتی در آمریکا این میزان رشد کرده، این است که اولویت و تمرکز مهم خود را روی آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها گذاشته است. اگر کشف استعداد در ایران هم از آموزش‌وپرورش و مدارس صورت بگیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود.
«همه‌فن‌حریف» هرهفته به صورت سریالی پخش می‌شود و وقتی بیننده نگاه می‌کند، فوت‌وفن‌کشتی را هم خواهد شناخت. درواقع آیتم‌های مختلف برنامه می‌تواند برای مخاطب اشتیاق ایجاد کند. وقتی این چنین شود خیلی‌ها به سمت باشگاه‌های کشتی و تمرینات کشتی می‌آیند و در این مسیر استعدادهای خوبی کشف می‌شوند. اینکه ده نفر در یک باشگاه بیایند و بین آنها بهترین را کشف کنیم، با اینکه هزار نفر بیایند و در بین هزار نفر استعدادی را کشف کنیم طبیعتا متفاوت است. این برنامه با همین روش تنور کشتی را داغ می‌کند و باعث می‌شود جوانان به سمت کشتی بیایند. «همه‌فن‌حریف» می‌تواند الگوساز باشد اما در تعریف الگو هم باید دقت کرد. الگوسازی از جوشش همه‌جانبه کشتی ایجاد می‌شود. درواقع الگو در یک حرکت روبه‌جلو و در هنگام جذب علاقه‌مندان به سمت کشتی شکل می‌گیرد. همه نمی‌توانند الگو باشند ولی الگوسازی می‌تواند ایجاد شود تا هر کسی یک قهرمان محبوب برای مردم باشد. اینکه چگونه این برنامه را کارشناسی کردم باید بگویم که در این برنامه قدرت، سرعت، هوش، استقامت، ‌انگیزه و توانمندی شرکت‌کنندگان را داوری می‌کردم.

«همه‌فن‌حریف» گام رو‌به‌جلویی برای کشتی است
«همه‌فــــــــــن‌حریــف» و برنامه‌هــــــای استعدادیابی دیگر، از لحاظ ساختاری یکسان هستند و کلیات‌شان یکی است اما جزئیات‌شان تفاوت دارد. برنامه‌های استعدادیابی ممکن است در حوزه‌های مختلف مثل موسیقی، هنر، فوتبال، مداحی و...تولید شده باشند اما درباره کشتی، سبک خاص خود را دارد. در بحث کشتی که ورزش اول مملکت است تولید این برنامه، حرکت بسیار زیبایی بود و می‌تواند گامی روبه‌جلو برای این ورزش باشد. این برنامه باید ادامه‌دار باشد. درواقع تاثیرگذاری‌اش در تداوم آن است. هر سال باید با اشکال مختلف این برنامه روی صحنه بیاید و یک چیز جدیدی را برای بینندگان تولید کند تا مخاطب را خسته نکند. اولین‌بار است که چنین برنامه‌ای تولید شده و قطعا ضعف‌هایی در آن وجود دارد، هیچ کسی عاری از خطا و اشتباه نیست. ما انتقادپذیر هستیم، هر کسی نظر و طرحی دارد ارائه دهد قطعا مطالعه می‌شود و در برنامه‌های بعد کمک می‌کند گامی به‌جلو باشد. این برنامه هم نتیجه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و هم نتیجه بلندمدت دارد. کشتی ورزشی است که یک‌شبه استعداد در آن تربیت نمی‌شود و دوره‌های ابتدایی، مقدماتی، قهرمانی و تیم ملی دارد.

    الگوی ما در این برنامه غلامرضا تختی بود
در این برنامه درخصوص فلسفه وجودی کشتی و دنیای پهلوانی و قهرمانی از نگاه اخلاقی هم امتیاز می‌دهیم و به موضوعات اخلاقی بسیار تاکید داریم. این را درنظر گرفتیم کسی که می‌خواهد به‌عنوان الگو در جامعه ورزش کشتی باشد، باید اولین فصل کتاب قهرمانی یعنی موضوعات اخلاقی و دنیای پهلوانی را درنظر بگیرد. بارها تاکید کردیم اگر کسی می‌خواهد قهرمان بلندآوازه و جاودانه بماند صرفا نباید به زور و بازوی خودش اتکا کند بلکه باید رفتار و منش پهلوانی را هم سرلوحه کار خود قرار دهد. در این برنامه روی مسائل اخلاقی و پهلوانی تاکید زیادی داشتیم و الگوی ما جهان‌پهلوان غلامرضا تختی بود و قطعا این موضوع را به‌جد پیگیری کردیم.

    «همه‌فن‌حریف» با یاغی فرق دارد
من با کارگردان سریال «یاغی» صحبت کردم و نقدی به آن داشتم که کاش قبلا از خبرگان کشتی نظرسنجی می‌شد. ما ورزشکاران کشتی هم نظراتی داشتیم تا سناریوی این سریال قوی‌تر شود. البته زحمت کشیده‌شده و داستانی را به صورت مصداقی به‌تصویر کشیدند اما از ما در این سریال نظرسنجی نکردند. سریال «یاغی» یک زندگینامه را به‌تصویر کشیده است. شاید اگر در الگوسازی کشتی ورود می‌کرد اثرگذاری آن بیشتر می‌شد و می‌توانم بگویم که کارکرد سریال یاغی با برنامه «همه‌فن‌حریف» کاملا متفاوت است.