تاریخ : Tue 20 Sep 2022 - 04:40
کد خبر : 74455
سرویس خبری : ورزش

یاغی در بلگراد

بازتاب بین‌المللی نایب قهرمانی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان

یاغی در بلگراد

دو ستاره تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها کامران قاسم‌پور و رحمان عموزاد بودند که هر دو در مسابقه نهایی برابر رقبای آمریکایی خود به برتری رسیدند تا تعریف و تمجید رسانه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان امسال در بلگراد صربستان برگزار شد که نمایندگان ما اگرچه در کشتی فرنگی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، اما در کشتی آزاد نمایش به‌مراتب بهتری را از ملی‌پوشان ایرانی شاهد بودیم. آنها درنهایت در رقابتی جذاب با رقبای آمریکایی خود بر سکوی نایب قهرمانی جهان جای گرفتند. در کشتی فرنگی شاگردان محمد بنا با کسب تنها 2 نقره و یک برنز و مجموع 81 امتیاز جایگاهی بهتر از چهارمی به دست نیاوردند، اما آزادکاران ما همچون اکثر دوره‌ها عملکردی بهتر نسبت به تیم فرنگی داشتند و درنهایت با 2 طلا، سه نقره و 2 برنز و کسب 150 امتیاز تیمی پس از تیم آمریکا در سکوی دوم قرار گرفتند. دو ستاره تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها کامران قاسم‌پور و رحمان عموزاد بودند که هر دو در مسابقه نهایی برابر رقبای آمریکایی خود به برتری رسیدند تا تعریف و تمجید رسانه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد. حسن یزدانی هم که بسیاری منتظر فینال تماشایی و پرهیجان او برابر تیلور آمریکایی بودند درنهایت در فینال به این حریف قدرتمند باخت و همچون رضا اطری و محمد نخودی به مدال نقره دست یافت.

ناکامی برابر دو ایرانی خوب
روسیه به دلیل جنگ اوکراین در این مسابقات حضور نداشت و حتی در حالی که قرار بود مسابقات در شهر کراسنویارسک برگزار شود، میزبانی از روس‌ها گرفته شد و این تورنمنت در هفدهمین دوره خود در بلگراد صربستان برگزار شد. در چنین شرایطی از ابتدا هم مشخص بود که آمریکایی‌ها رقیب اصلی ایران در کشتی آزاد هستند و جدال برای قهرمانی بین این دو تیم خواهد بود. درنهایت این تیم موفق به کسب 198 امتیاز شد و بالاتر از ایران بر سکوی قهرمانی قرار گرفت. البته در رده‌بندی مجموع کشتی آزاد، فرنگی و آزاد زنان هم آمریکا قهرمان شد و ژاپن به لطف درخشش تیم زنانش رده دوم را در اختیار گرفت و تیم ایران هم پس از ترکیه و صربستان پنجم شد. سایت «فلورسلینگ» آمریکا در گزارشی از این مسابقات می‌نویسد: «دو تیم آمریکا و ایران در کشتی آزاد رقابت جالبی داشتند و مشخص بود که درنهایت یکی از این دو تیم بر سکوی نخست قرار خواهد گرفت. ستاره تیم آمریکا در این دوره جردن باروز بود که موفق شد در این تورنمنت هفتمین مدال طلای جهانی و المپیک خود را کسب کرده و به پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ آمریکا بدل شود. او در این دوره در دیداری حساس برابر محمد نخودی، رقیب ایرانی خود به برتری 4 بر 2 دست یافت تا برای دهمین بازی پیاپی در مسابقات المپیک و جهانی بدون شکست باقی بماند و رکورد جالبی را در این زمینه خلق کرد. در 12 سال گذشته 9 کشتی‌گیر مختلف ایرانی به مصاف باروز رفته‌اند اما هیچ‌کدام از آنها موفق به شکست او نشده‌اند و این بار هم نخودی اگر چه تلاش زیادی برای شکستن این رکورد داشت و رقابت نزدیکی را با باروز برگزار کرد، اما درنهایت موفق به انجام این کار نشد. علاوه‌بر باروز، چندین کشتی‌گیر دیگر آمریکایی نیز در این دوره از مسابقات و در مراحل پایانی به مصاف رقبای ایرانی خود رفتند که کایل داک، کایل اسنایدر و دیوید تیلور موفق به شکست رقبای خود شدند اما جیدون کاکس و یانی دیاکومیهالیس دو فینال حساس را به رقبای ایرانی باختند و از رسیدن به مدال طلا محروم شدند. رحمان عموزاد یکی از کشتی‌گیران موفق ایرانی در این دوره از مسابقات بود که در روز آخر و با غلبه بر دیاکومیهالیس موفق شد مدال طلای وزن 65 کیلوگرم را به گردن آویزد. این در حالی بود که در ابتدای مسابقه هر دو کشتی‌گیر کار را تهاجمی آغاز کردند و مشخص بود که باید انتظار مصافی تماشایی و پرامتیاز را داشت. اگر چه کشتی‌گیر آمریکایی در وقت نخست پیش افتاده بود اما درنهایت آنها با تساوی 8-8 این وقت را به پایان رساندند و در وقت دوم این عموزاد بود که با اجرای فنون مختلف و ارائه یک نمایش خوب توانست 5 امتیاز دیگر کسب کرده و مسابقه را به سود خود به پایان برساند. هر دو کشتی‌گیر تلاش داشتند تا بدون ترس از رقیب حمله کرده و امتیاز کسب کنند که همین موضوع باعث شد تا امتیازات زیادی در این مسابقه ردوبدل شود. تیم آمریکا اگر چه در همان روز سوم قهرمانی خود را قطعی کرده بود اما نمایندگان ما باز هم به دنبال کسب مدال و بهترکردن رکورد خود بودند. یکی دیگر از آمریکایی‌هایی که در این دوره امید زیادی برای مدال طلا داشت اما درنهایت به آن نرسید جیدون کاکس بود که مدعی جدی وزن 92 کیلوگرم محسوب می‌شد اما او باز هم برابر کامران قاسم‌پور، کشتی‌گیر خستگی‌ناپذیر و پرقدرت ایرانی شکست خورد تا به مدال نقره بسنده کند.»

آینده‌ای درخشان برای عموزاد
سایت کمیته بین‌المللی المپیک در باره این مسابقات نوشته است: «در روزهای اخیر پایتخت صربستان میزبان مسابقات کشتی قهرمانی جهان بود که در آن شاهد اتفاقات جالبی بودیم. در روز پایانی این مسابقات کایل اسنایدر آمریکایی موفق شد سومین مدال طلای جهان خود را کسب کرده و نامش را بیش از قبل به‌عنوان کشتی‌گیری موفق مطرح کند. در وزن 65 کیلوگرم هم مدال طلا به یک کشتی‌گیر 20 ساله ایرانی رسید تا نوید ظهور یک سوپراستار را در کشتی آزاد بدهد. رحمان عموزاد در دیدار نهایی این وزن از سد دیاکومیهالیس آمریکایی گذشت و نخستین مدال طلای جهانی خود را در بزرگسالان به گردن آویخت.»
سایت «اینترمیت» آمریکا هم در گزارش خود از این دوره از مسابقات قهرمانی جهان آورده است: «تیم آمریکا در این دوره از مسابقات قهرمانی جهان موفق به کسب 4 مدال طلا توسط داک، باروز، تیلور و اسنایدر شد تا با رکورد تاریخ خود در سال‌های 1993 تورنتو و 1995 آتالانتا که همین تعداد مدال زرین کسب کرده بود برابری کند. حالا این چهارمین بار است که تیم آمریکا بر سکوی قهرمانی این مسابقات قرار می‌گیرد. البته تیم ما در روز پایانی می‌توانست تعداد مدال‌های طلای خود را افزایش دهد اما یک ستاره جوان ایرانی به نام رحمان عموزاد اجازه نداد تا دیاکومیهالیس در وزن 65 کیلوگرم بتواند قهرمان شود. دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی 2022 در این مسابقه با نتیجه 13 بر 8 به برتری رسید تا در این دیدار که امتیازات زیادی در آن ردوبدل شد و به نظر می‌رسید هر دو نفر شانس برنده‌شدن دارند این نماینده ایران باشد که به‌عنوان فرد پیروز معرفی شود. البته این دو نشان دادند که در آینده رقبای سرسختی برای هم خواهند بود و احتمالا در دوره‌های بعدی نیز رقابت اصلی برای قهرمانی در این وزن بین این دو نفر خواهد بود. به‌خصوص که دیاکومیهالیس نخستین آمریکایی است که از سال 2006 توانسته در این وزن به مدال دست پیدا کند و عموزاد هم با تنها 20 سال سن نشان داد که آینده‌ای درخشان پیش رو دارد. حالا همه منتظر شروع رقابت‌های جام جهانی 2022 هستند که در اواخر سال جاری میلادی قرار است در آمریکا برگزار شود و 5 تیم برتر این دوره شامل آمریکا، ایران، ژاپن، مغولستان و گرجستان در آن حضور خواهند داشت و تیم ششم این تورنمنت نیز متشکل از ستاره‌های برتر دیگر کشورها هستند که به‌عنوان تیم آل‌استارز در این دوره حضور خواهند یافت.»

فرار به‌موقع تیلور
یکی از مهم‌ترین دیدارهای این دوره که بسیاری منتظر تماشای آن بودند جدال بین حسن یزدانی و دیوید تیلور بود که در این سال‌ها به یکی از رقابت‌های جذاب مسابقات کشتی بدل شده است و توجه تماشاگران زیادی را نیز به خود جلب کرده است. سایت «اینساید دگیمز» در این باره می‌نویسد: «یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز جمعه در مسابقات قهرمانی جهان دیدار فینال وزن 86 کیلوگرم بود، جایی که دو ستاره این وزن یعنی حسن یزدانی و دیوید تیلور برای نبردی انتقامی رو در روی هم قرار گرفتند. در این مسابقه تیلور به‌خوبی حریف را آنالیز کرده بود و توانست نمایش خوبی ارائه کند. البته در وقت دوم یزدانی تنها چند اینچ با گرفتن امتیاز از حریف آمریکایی و بازگشت به مسابقه فاصله داشت اما تیلور با مهارت از این موقعیت خطرناک فرار کرد و درنهایت با برتری در این مسابقه قهرمان جهان شد. این روز برای آمریکایی‌ها تاریخی شد چون نه‌تنها این بازی را بردند بلکه جوردن باروز هم با هفتمین طلای جهانی و المپیک خود به پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ این کشور بدل شد. در روز پایانی هم مدال‌های طلا بین آمریکا، ژاپن و ایران تقسیم شد. کایل اسنایدر کسب سومین طلای جهانی خود را در بلگراد جشن گرفت. ری هیگوچی ژاپنی که در المپیک ریو 2016 نقره گرفته بود در مصاف با رضا اطری از ایران با نتیجه قاطع 10 بر صفر به برتری رسید و طلایی شد. در وزن 65 کیلوگرم نیز مدال طلا به یک پدیده جوان ایرانی به نام عموزاد رسید که توانست در فینال حریف آمریکایی خود را شکست دهد و در 20 سالگی قهرمانی جهان را تجربه کند.»

در انتظار بازگشت روسیه
دوره بعدی مسابقات کشتی قهرمانی جهان احتمالا در روسیه برگزار خواهد شد و در صورتی که اتفاق خاصی در این مدت رخ ندهد بازگشت تیم پرقدرت این کشور به مسابقات باعث خواهد شد تا آمریکایی‌ها کار راحتی برای تکرار عنوان قهرمانی خود نداشته باشند و در این میان ایران هم می‌تواند با پدیده‌هایش امید بیشتری برای موفقیت در این تورنمنت داشته باشد.
روزنامه «یواس‌ای تودی» نیز در گزارشی به قلم کودی گودوین، کشتی‌نویس خود با اشاره به قدرت‌نمایی دو تیم ایران و آمریکا در این دوره از مسابقات می‌نویسد: «در غیاب روسیه، صحبت برای درخشش دو تیم آمریکا و ایران خالی شده بود و نمایندگان این دو کشور تلاش زیادی داشتند تا در کشتی آزاد مدال‌ها را درو کرده و به مقام قهرمانی برسند. درنهایت این آمریکا بود که با یکی از بهترین نتایج خود در ادوار مختلف این تورنمنت جام قهرمانی را به خانه برد. آنها می‌توانستند حداقل دو طلای دیگر هم کسب کنند، اما ایرانی‌ها اجازه ندادند تا این اتفاق رخ دهد و عموزاد و قاسم‌پور توانستند با غلبه بر دیاکومیهالیس و جیدون کاکس مانع از یک اتفاق تاریخی در کشتی آمریکا شدند. تیم آمریکا در سال‌های 93 و 95 هم 4 طلا گرفته بود اما در سال 87 تیم ما با کسب 8 مدال مختلف بهترین عملکرد را داشت که در این دوره هم تکرار شد. کاکس که در این دوره باز هم به قاسم‌پور از ایران باخت معتقد است که تمام تلاشش را برای رسیدن به طلا به کار گرفته بود و اصلا احساس پشیمانی ندارد. او به دنبال جبران این ناکامی در رقابت‌های جهانی سال آینده و پس از آن المپیک پاریس است و البته نمایندگان آمریکا در این دو تورنمنت کار بسیار سختی پیش رو دارند.»