تاریخ : Mon 19 Sep 2022 - 02:30
کد خبر : 74406
سرویس خبری : جامعه

فراجا بدون روتوش

به بهانه اتفاقات اخیر نام برخی از شهدای امسال نیروی انتظامی را با هم مرور کنیم

فراجا بدون روتوش

مسئولان خوب به این اسم‌ها و عکس‌ها نگاه کنند. کار این شهدای بزرگوار چیزی جز تامین امنیت و آسایش مردم نبود و نیست.

روز گذشته امامزاده روستای الازمن استان گلستان میزبان مراسم تشییع پیکر یک شهید نظم و امنیت دیگر بود. سروان شهید «علی سراوانی» شامگاه جمعه ۲۵ شهریور همزمان با شب اربعین حسینی بر اثر تیراندازی تعدادی از افراد شرور در یکی از روستا‌های رامیان به شهادت رسید که دومین شهید حافظ نظم و امنیت استان گلستان در سال ۱۴۰۱ بود. درست روز پیش از آن نیز شهید مدافع وطن، رضا شریفی هنگام دفاع از امنیت کشور در مرزبانی بانه ‌کردستان به شهادت رسید و همزمان با شهید سراوانی به‌خاک سپرده‌شد، دو شهیدی که از آنها با عنوان شهدای اربعین یاد شده است. قصه شهدای نظم و امنیت کشور البته طولانی‌تر و دردناک‌تر از اینهاست. هنوز به نیمه سال 1401 نرسیده‌ایم که تهیه فهرستی از شهدای امسال ناجا به امری دشوار تبدیل‌شده به‌طوری‌که امکان پرداختن به همه آنها در یک‌مجال وجود ندارد. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یاد و خاطره شماری از شهدای ناجا که امسال نام‌شان اندکی در میان انبوه اخبار رسانه‌ها آمد را زنده‌کرده و به قدردانی از عملکرد ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. نیرویی که در سال‌های اخیر بیشترین شمار شهدا را میان نیرو‌های مسلح داشته و باعث افتخار و سربلندی همه مدافعان کشور است. نیرویی که وظیفه اصلی‌اش حفظ نظم و امنیت کشور بوده و در همین راه و برای تحقق همین هدف متعالی، جان‌های بسیاری از میان اعضای آن فدا شده است تا مردم هنگام مشاهده پلیس و ماموران ناجا احساسی جز امنیت و آرامش به دل‌های خود راه ندهند. پلیس مظهر امنیت است نه ناامنی. شهروندان نباید با مشاهده ون‌های پلیس احساس ترس، ناراحتی و استرس داشته باشند، خصوصا خانواده‌ها و بانوان. چنانچه اوضاع این‌گونه شود، بیش‌ازپیش شرمنده خون همه شهدای نیروی انتظامی کشور خواهیم بود چراکه قدر جان‌های ازدست‌رفته و خون‌های ریخته‌شده برای حفظ نظم و امنیت کشور را ندانسته‌ایم و شخصیت و آبرویی که ذره‌ذره و اندک‌اندک با ازخودگذشتگی‌ها و فداکاری‌های اعضای این نیرو به‌دست آمده را پای تصمیمات نسنجیده، عجولانه و ازپیش شکست‌خورده ریخته‌ایم. مسئولان خوب به این اسم‌ها و عکس‌ها نگاه کنند. کار این شهدای بزرگوار چیزی جز تامین امنیت و آسایش مردم نبود و نیست. هنگامی که تمام بار تصمیمات و سیاست‌های  کنترل اوضاع پوشش در جامعه از طریق برخورد‌های گشت‌های ارشاد را تنها به‌دوش نیروی انتظامی انداخته‌اند و صرفا از اعتبار و حرمت این نیرو بی‌رویه هزینه می‌کنند. مسئولان خوب به این اسامی نگاه کنند!

شهید اربعین، قربانی نزاع طایفه‌ای 


استوار یکم شهید علی سراوانی، متولد 1372، پس از گزارش مردمی به پلیس ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک درگیری خانوادگی در منطقه‌ای از محله رامیان واقع در استان گلستان، به محل مورد اعزام می‌شود و همزمان با شب اربعین حسینی بر اثر تیراندازی شروری مسلح و اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نایل می‌شود. شهید سراوانی متاهل، دارای یک فرزند دختر سه‌ماهه و اهل شهرستان فاضل‌آباد گلستان بود. سردار محمد سعید فاضل‌دادگر، فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان درباره نحوه شهادت وی گفت: «مقارن ساعت 20:53 دقیقه شب گذشته مصادف با شب اربعین حسینی از فوریت‌های پلیس به پاسگاه دارکلاته شهر خان ببین از توابع شهرستان رامیان، نزاع و درگیری اعلام می‌شود. همکاران و ماموران نیروی انتظامی با آمادگی کامل وارد صحنه درگیری شده و متوجه می‌شوند که دو طایفه که در گذشته نیز با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند درگیر شده‌اند. استوار یکم سراوانی برای حفظ امنیت و جلوگیری از هرگونه درگیری و نزاع وارد صحنه می‌شود که متاسفانه در کمال ناجوانمردی از نقطه کور سینه و گردن وی مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. تعدادی از افراد و مظنونان در این رابطه دستگیر شده‌اند و تلاش داریم عامل اصلی به شهادت رساندن سروان سراوانی شناسایی شود. وی تفسیر آیه‌های قرآن در حفظ امنیت و جلوگیری از جولان اشرار و معاندان بود و شهید اربعین محسوب می‌شود.»

شهادت دو مامور انتظامی در یک آدم‌ربایی


گروهبان یکم مرتضی کریم‌‌زاده و سرباز وظیفه ابوالفضل هیبتی1401/04/19 حین درگیری با یک قاتل فراری مسلح در شهرستان فارسان چهارمحال‌وبختیاری به فیض شهادت نایل آمدند. فرمانده انتظامی چهارمحال‌وبختیاری علت شهادت را این‌گونه توصیف کرد: «با وقوع یک مورد آدم‌ربایی در یکی از استان‌های همجوار فرد گروگان‌گیر به‌صورت مسلحانه با یک خودرو به استان ما گریخت و به‌محض رصد و شناسایی پلاک خودروی گروگان‌گیر، تیم‌های گشتی در محورهای مواصلاتی جهت دستگیری و توقیف مستقر شدند. به‌محض مشاهده خودروی گروگان‌گیر، کارکنان بخش باباحیدر دستور ایست دادند ولی راننده با بی‌توجهی به‌سمت ماموران تیراندازی کرد و در حین تیراندازی متاسفانه گروهبان یکم مرتضی کریم‌زاده و سرباز وظیفه ابوالفضل هیبتی به شهادت رسیدند اما درنهایت طی تعقیب و گریز، گروگان‌گیر مسلح به هلاکت رسید.»

عروسی‌ای که با شهادت یک پلیس به عزا تبدیل شد


شهید مدافع وطن ستوان سوم منصور بزی‌ساکت 1401/01/04 حین گشت‌زنی و تامین امنیت شهروندان در نوروز 1401 هنگام درگیری با اشرار مسلح به‌علت اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نایل شد. در چهارمین روز از قرن جدید بود که طی گشت‌زنی و درگیری پلیس با اشرار مسلح در شهر ایرانشهر، ماموران متوجه تیراندازی در یک مراسم عروسی، در یکی از محلات این شهر شده و در این درگیری با پیکر شهید درحالی‌که گلوله‌ای به سرش اصابت‌کرده، مواجه می‌شوند. منصور به بیمارستان منتقل می‌شود اما اندکی بعد در اثر شدت جراحت به شهادت می‌رسد. وی پس از انتقال به زادگاهش در گلزار شهدای شهر زابل خاکسپاری شد، درحالی‌که هنگام شهادت تنها ۳۲ سال داشت. وی اولین شهید ناجا در سال 1401 است و ارغوان دختر کوچکش تنها یادگار منصور است.

شهادت مامور انتظامی هنگام وقوع سرقت مسلحانه در ماهشهر 


شهید استواریکم مصطفی رفیع‌زاده متولد 1375 عضو کادر انتظامی ماهشهر  بود. وی 1401/01/25 حین گشت‌زنی و تامین امنیت مردم شهر بندر امام خمینی(ره)، بر اثر درگیری با سارقان مسلح و اصابت گلوله آنان به درجه رفیع شهادت نایل شد. درپی وقوع سرقت مسلحانه از منزلی با پوشش لباس نظامی و متواری شدن سارقان، پس از رصد و پایش اطلاعاتی ماموران پلیس و کشف محل اختفای اعضای باند سارقان، ماموران پلیس طی عملیاتی برای دستگیری آنان وارد درگیری می‌شوند. شهید رفیع‌زاده در همین درگیری هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید؛ درگیری‌ای که به انهدام باند سارقان مسلح در ماهشهر منتهی می‌شود. مصطفی دو فرزند پسر داشت.

ترور ناجوانمردانه مامور پلیس پیشگیری توسط اشرار


شهید مدافع وطن سرگرد «عباس راه انجام» از مأموران جان‌برکف پلیس پیشگیری شهرستان دلگان سیستان‌وبلوچستان بود. وی در مورخ 6خرداد 1401 هنگامی که به‌همراه همسرش در جاده زابل درحرکت بود توسط اشرار کوردل شناسایی و با گلوله‌های کلاش ترور می‌شود. این حمله ناجوانمردانه اشرار مسلح به خودروی شخصی سرگرد راه‌انجام، درنهایت منجر به شهادت این مامور جان‌برکف پلیس و مجروحیت همسرش می‌گردد. سردار «احمد طاهری» درباره این ترور گفت: «خودروی شخصی سرگرد عباس‌راه‌انجام  که به‌همراه خانواده، درحال طی‌مسیر در محور ایرانشهر به دلگان بود مورد شناسایی اشرارمسلح قرار می‌گیرد و اشرارکوردل به‌صورت ناجوانمردانه‌ای با سلاح کلاش به سمت خودروی این مامور جان‌برکف پلیس استان شلیک و ازصحنه متواری می‌شوند.»

اختلافات خانوادگی قلب مامور نیروی انتظامی را نشانه گرفت


شهید سرگرد محمد یاسمی، متولد 1363، مامور پلیس کلانتری 102 نواب تهران در مورخ دوم تیر 1401 هنگام انجام مأموریت و اجرای حکم قضایی براثر اصابت گلوله مجرم شرور به قلبش به شهادت رسید. بازپرس ویژه قتل شعبه‌سوم دادسرای امور جرائم‌ جنایی درباره علت شهادت محمد گفته بود زن جوان به دلیل اختلافات شخصی با همسرش قهر کرده و به خانه پدرش در یکی از شهر‌های شرقی کشور مراجعه کرده است و پس از اینکه همسرش در دادگاه مهریه حاضر نشده، وی حکم جلب همسرش را گرفته و با 2 مامور کلانتری و یک کلیدساز به خانه‌‌اش در خیابان رودکی مراجعه کرده است. دقایقی قبل از باز شدن در خانه‌ای که انگار کسی در آن نبود، ناگهان مرد جوان با دردست‌داشتن کلت کمری از خانه بیرون‌آمده و پس از تهدید به سمت همسرش و سرگرد یاسمی شلیک کرده است. 

شهادت یک مدافع وطن دیگر همزمان با اربعین حسینی


درست روز پیش از شهادت شهید سراوانی، شهید مدافع وطن رضا شریفی که متولد سال 1375 در آبدانان ایلام بود، هنگام دفاع از مرزهای کشور به شهادت رسید. وی که از کارکنان مرزبانی گروهان مرزی بانه استان کردستان بود، 24/06/1401 هنگام تامین امنیت و پایش مرزی به شهادت رسید و تشییع پیکر وی یکشنبه، بیست‌وهفتم شهریور در امامزاده سیدصلاح‌الدین محمد، روستای چم کبود برگزار شد. شهادت، تشییع و خاکسپاری‌ای که دقیقا همزمان با اربعین حسینی بود. رضا هنگام نایل شدن به درجه رفیع شهادت تنها 26 سال داشت.

شهادت زیر چرخ خودروی قاچاقچیان سوخت


استواریکم شهید «رضا احترامی» متولد سال 1370 شهرستان بندرعباس و عضو نیروی یگان امداد بود. وی در مورخ 26اردیبهشت 1401 هنگام متوقف کردن یک‌دستگاه خودروی سواری متعلق به قاچاقچیان سوخت، براثر برخورد عمدی خودرو قاچاقچیان به‌شهادت رسید. سردار غلامرضا جعفری، فرمانده‌انتظامی استان هرمزگان درباره علت شهادت رضا گفته است: «خودروی مشکوک به‌صورت خلاف‌جهت و به‌شکل عمدی و با سرعت زیاد به‌سمت ماموران حمله‌ورشده و ابتدا با یکی از کارکنان برخورد جزئی کرد و با زیرگرفتن استواریکم «رضا احترامی»، منجر به شهادت این مامور جان‌برکف انتظامی شد. در این عملیات ۳۰هزار لیتر گازوئیل قاچاق به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط شد.»

مامور انتظامی که زیر کامیون قاچاقچیان شهید شد


شهید مسلم تقی‌زاده متولد سال 1359 شهرستان آغاجاری از ماموران انتظامی پاسگاه «آسیاب» شهرستان امیدیه خوزستان بود. وی 1401/02/22 هنگام عملیات مبارزه با کالای قاچاق براثر برخورد عمدی کامیون قاچاقچیان به‌شهادت رسید. کارکنان انتظامی پاسگاه آسیاب شهرستان امیدیه حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه خودروی سواری شوتی حامل کالای قاچاق مشکوک می‌شوند اما پس از هشدار ایست راننده بدون توجه به دستور پلیس و به‌طور عمدی با سروان تقی‌زاده برخورد می‌کند و باعث می‌شود این مامور جان‌برکف پلیس به‌دلیل شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نایل آید.

شهادت نیروی 22 ساله مرزبانی 


شهید استواردوم «محمد صیاد» متولد 1378 از نیرو‌های کادر مرزبانی تیرماه امسال درحالی‌که تنها 22 سال داشت هنگام دفاع از مرز‌های کشور در پاسگاه مرزی دوست‌محمدخان استان سیستان‌و‌بلوچستان و مبارزه با اشرار مسلحی که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، بر اثر اصابت گلوله مستقیم این اشرار از خاک افغانستان به شهادت رسید. محمد متاهل بود و یک فرزند دختر داشت. پیکر این شهید مدافع وطن در مصلای المهدی زابل تشییع شد و در زادگاهش «شهر علی اکبر » به‌خاک سپرده شد. 

شهادت هنگام عملیات تعقیب و گریز سارقان


شهید ستوان‌دوم «مصطفی سوسرائی»، متولد سال 1362 آزادشهر، در مورخ 30 خردادماه 1401 حین تعقیب و گریز سارقان، بر اثر برخورد با کابل برق فشارقوی قطع‌شده در شهرستان آزادشهر به درجه رفیع شهادت نائل گردید. سردار محمدسعید فاضل‌دادگر فرمانده انتظامی گلستان درباره علت شهادتش گفت: «متهمان به‌محض مشاهده پلیس با استفاده از تاریکی هوا از محل متواری شده و شهید سوسرائی حین تعقیب و گریز سارقان بر اثر برخورد با کابل برق فشارقوی قطع‌شده، به‌شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد اما به‌علت شدت جراحات، این مأمور انتظامی به خیل همکاران شهیدش پیوست.»

ماموری که هنگام تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر به آرزویش رسید


شهید ستوان‌دوم «جواد زارعی» متولد سال 1369 بوانات فارس از پرسنل اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی یزد در مورخ 28خرداد 1401 حین انجام ماموریت و تعقیب‌وگریز خودروی حامل مواد مخدر، براثر واژگونی خودرو به‌ شهادت رسید. این تعقیب‌وگریز متوجه قاچاقچیان مواد افیونی در جاده اسلامیه تفت بود و جواد که همیشه آرزوی شهادت داشت در همین ماموریت و حین انجام وظیفه بالاخره به آرزوی خود رسید. او دو فرزند ۵ ساله و سه‌ماهه داشت و از ۷ سالگی با فوت پدرش نان‌آور خانواده‌اش بود. 

پای شهید دهه هشتادی روی مین


شهید مدافع وطن «مهدی برزگری» متولد سال 1380 اهل شهرستان اهر آذربایجان شرقی و نیروی کادر مرزبانی هنگ مرزی سردشت بود. این شهید دهه هشتادی در مورخ 23خرداد 1401 هنگام پایش نوار مرزی در منطقه بِلَفت سردشت بر اثر انفجار مین به درجه رفیع شهادت نائل گردید. پس از شهادت وی یک کاربر فضای مجازی در توییتی، استوری چندماه پیش این شهید که در آن نوشته شده‌ بود: «خدایا ای‌کاش آخر دیکته پرغلط من بنویسی، با ارفاق شهادت» را باز نشر کرد. پیکر مهدی درهمان ستاد هنگ مرزی سردشت تشییع و سپس به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی انتقال یافت. 

دودی که دیدگان سرباز دهه هشتادی را برای همیشه بست


شهید مدافع وطن سرباز «علی شبانی» متولد سال 1380 شهرستان رشتخوار خراسان جنوبی، سرباز وظیفه دهه هشتادی کلانتری کاخک از توابع گناباد بود. وی در مورخ 8خرداد 1401 هنگام گشت‌زنی به‌منظور تامین امنیت شهروندان و برخورد با قاچاقچیان در محور کاخک مشغول انجام مأموریت تعقیب‌وگریز قاچاقچیان سوخت شد اما به‌علت عدم‌دیدکافی براثر استفاده مجرمین از وسایل دودزا و ناهمواری جاده، خودروی سازمانی‌اش واژگون شده و سرنشینان بلافاصله برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند. با وجود تلاش تیم پزشکی، سرباز وظیفه علی شبانی به‌علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد.